Galop leren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:48

Vjora schreef:
StillAngel schreef:
Tot ze bloed? jemig meis blijf van je paard af tot je iemand met veel verstand ervan heb gevonden..

Dat is maar 1 keer gebeurd en dan ben ik er direct mee gestopt.
Anders gebeurde dat nooit.

1 x teveel.. Ik heb dat namelijk nog nooit meegemaakt als ik op een paard zat en het merendeel van bokt waarschijnlijk niet, het is niet normaal hoor.

Oryani

Re: Galop leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:54

Met mijn pony loop ik ook tegen dit probleem aan. Ze heeft nog niet geleerd om aan te galopperen, als je het probeert gaat ze héééééél erg snel draven, maar valt maar niet in galop, ook niet in de hoeken... Ze bokt als ik dan een tikje in haar hals geef. Verder wordt ze ook quasi-onstuurbaar en moeilijk terug te nemen naar een rustiger tempo.
Ik longeer haar ook, en daar kent ze het commando 'galop' wel...
Dus ik volg even.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:57

Wendy_Chewie schreef:
Met mijn pony loop ik ook tegen dit probleem aan. Ze heeft nog niet geleerd om aan te galopperen, als je het probeert gaat ze héééééél erg snel draven, maar valt maar niet in galop, ook niet in de hoeken... Ze bokt als ik dan een tikje in haar hals geef. Verder wordt ze ook quasi-onstuurbaar en moeilijk terug te nemen naar een rustiger tempo.
Dus ik volg even.

Vind je het gek dat ze bokt, waarschijnlijk snapt ze je dan gewoon niet. Eerst naar de fouten van jezelf kijken en dan naar het paard. Misschien geef je teveel hulpen tegelijk of iets. Er is niks te volgen want dé tip is gewoon; les..

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:44

Gewoon aan de longe klikken, en in galop zetten als ze dat wel kent.
Zelf niets doen anders doet ze het niet. Als ze dat heeft gedaan kun je hulpen erbij gaan geven.
Als ze hard gaan, gewoon hard laten gaan, bokken is juist handig, springen ze sneller aan :P

Vjora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 06:31

StillAngel schreef:
Wendy_Chewie schreef:
Dus ik volg even.

Vind je het gek dat ze bokt, waarschijnlijk snapt ze je dan gewoon niet. Eerst naar de fouten van jezelf kijken en dan naar het paard. Misschien geef je teveel hulpen tegelijk of iets. Er is niks te volgen want dé tip is gewoon; les..

Jullie breken ons gewoon af in plaats van ons tips te geven
Leuke site seg!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 06:47

Vjora schreef:
Neen, ik wil alleen haar.
Ik kan ze houden maar wil haar geen pijn doen. Als ik moet trekken tot die ene keer (toen ze bloedde) dat wil ik echt niet.
Maar ga nu vooral op grondwerk baseren. En dat doet ze heel goed. En daarmee ga ik grotendeels het probleem oplossen.
Deze site is toch gemaakt om tips te geven, denk ik ?

Ik heb zelf ook een Fjord en ik weet hoe sterk ze kunnen zijn, maar ik heb het idee dat je haar sowieso pijn doet met een Liverpool stang erin! Je moet naar mijn mening er écht naar streven om haar straks weer op een dubbelgebroken bitje te kunnen rijden! Daar kan Bokt je niet bij helpen, dus het advies om daarvoor een goede instructeur in de arm te nemen is een uitstekend advies.
Mijn stal-eigenaresse zegt altijd dat je wel een strenger bit erin kunt hangen, maar daar worden ze op een gegeven moment ook weer immuun voor. Het is een vicieuze cirkel: jij blijft maar scherpere bitten kopen en je paard blijft maar sterker worden.
Mijn Fjord wordt gereden op een dubbel gebroken bustrensje: zij kan zich ook sterk maken, maar ik heb geleerd om haar van voren los te laten: als je ze niks geeft om te trekken, kunnen ze niet trekken. Dat gaat prima zo.

Mijn Fjord kan de linkergalop niet goed onder het zadel, maar ik heb iedere week les. Samen met mijn instructeur heb ik eerst de linkergalop aan de longeerlijn bevestigd en nu zijn we samen bezig om het onder het zadel goed te krijgen. Ik ben blij dat ik hem erbij heb: ik had het niet alleen willen oplossen; hij weet echt waar hij het over heeft.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:27

loveidefix schreef:
Gewoon aan de longe klikken, en in galop zetten als ze dat wel kent.
Zelf niets doen anders doet ze het niet. Als ze dat heeft gedaan kun je hulpen erbij gaan geven.
Als ze hard gaan, gewoon hard laten gaan, bokken is juist handig, springen ze sneller aan :P

Hihi, ja, na een bok gaat ze inderdaad vaak wel :) Maar ik ga op zoek naar een ruiter die er op wil aan de longe... Goeie tip :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:32

StillAngel schreef:
Wendy_Chewie schreef:
Dus ik volg even.

Dank je voor je ontzettend vriendelijke en behulpzame reactie!
Dat ze me niet snapt, zo ver was ik ook wel. Ik zeg niet dat ik zonder fouten ben, in tegendeel, ik krijg graag tips hoe ik het wel beter aan kan pakken.
Ik heb ook les, en daar krijg ik de tip om vanuit een rustige draf mijn benen aan te leggen en het stemcommando 'galop' te geven. Met mijn eerder beschreven probleem als gevolg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:48

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Ik heb de ervaring dat jonge paarden die niet in balans zijn makkelijker in galop vallen door sneller te gaan draven. Op een gegeven moment kunnen ze haast niet anders dan galopperen.

Dat beheersd aangalopperen vanuit een beheersd drafje komt later in het opleidingstraject.

Heeft je instructie ervaring met jonge paarden?
En zo ja, heeft ze weleens gehoord dat je van aanpak moet en kunt switchen als een bepaalde methode bij een bepaald paard niet werkt?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:53

Cassidy schreef:
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Ik heb de ervaring dat jonge paarden die niet in balans zijn makkelijker in galop vallen door sneller te gaan draven. Op een gegeven moment kunnen ze haast niet anders dan galopperen.

Dat beheersd aangalopperen vanuit een beheersd drafje komt later in het opleidingstraject.

Heeft je instructie ervaring met jonge paarden?
En zo ja, heeft ze weleens gehoord dat je van aanpak moet en kunt switchen als een bepaalde methode bij een bepaald paard niet werkt?

Aanvankelijk was de tip in galop laten 'vallen'. Maar serieus waar, mijn pony gaat echt gewoon héél erg snel draven, maar galoppeert niet aan. Ook niet na twee rondjes superdraf... Ze raakt er enkel overstuur van (hoofd omhoog, onstuurbaar worden, moeilijk terug te nemen). Vandaar de tip om te proberen op stemcommando.

Heb jij nog een tip, naast de tip van de longe, eerder gegeven?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:56

Nog een tip: op het verkeerde been lichtrijden terwijl je snel draaft. En van daaruit in galop laten vallen. En al moet je honderd rondjes superdraf doen, niet stoppen voordat hij galoppeerd. En dan maakt het niet uit hoe hoog dat koppie komt of hoe overstuurd dat je denkt dat ze is.
Niet tegenhouden voor, teugels los en gas.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:57

Zodat ze uit evenwicht raakt, toch? Ga ik eens proberen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:01

En nog een tip: als je een round pen hebt, laat iemand in het midden gaan staan terwijl er een ruiter op het paard zit. Paard voorwaarts houden tot ze in galop zit. Ruiter houdt de teugels los, en zitten blijven. Paard kan in een round pen alleen maar een kant op...is haast hetzelfde als aan de longe, alleen dan zonder longe. En gas is alles.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:05

Geen round pen, helaas. Toch maar de longe dus :) En iemand voor er op, wat nog het moeilijkste wordt.

Kan het wel deze week eens proberen met de tips voor het in galop laten vallen :)