Spaanse Arabb @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Njoee

Re: Spaanse Arabb @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:49

Dankje voor alle tips ;p. Ik rijd wel soms in t weiland hoor, alleen nu is het zo glad! Dat ik er niet durf te rijden. Als ik in de bak rijd vind ik dit eigenlijk ook te zwaar.. Maar in t weiland is nu geen optie jammergenoeg.
Ik woon in Utrecht :).

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:42

geerke schreef:
Natuurlijk zijn arabieren gewone paarden die rond te rijden zijn....maar niet makkelijk.
Verdiep je eens in het aantal hals,rug,lende en staartwervels van een arabier.
Dat maakt het verschil namelijk...en de mitbah niet te vergeten.

Arabjes zijn juist heel gemakkelijk rond te rijden, sommige arabjes hebben een rugwervel minder, maar dat betekend dat de rug ietsje pietsje korter is, (de grote van die ene wervel, heel weinig dus) verder niets!
Ook hebben niet alle arabs dat hoor, het komt wel eens voor.
Ieder paard is anders gebouwd, maar daarvoor heb je een bepaalde manier van rijden, dat een arab niet makkelijk rond kan gaan is een absoluut vooroordeel dat niet op de waarheid gebaseerd is.
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden!

Njoe, tuurlijk is de wei veel te glad, alleen in de zomer (met droog weer) kun je fijn op gras rijden, das logisch!
Kijk eens rond of zet een advertentie voor een instructrice, het is heel leuk om les te hebben en je leert er ontzettend veel van!
Misschien eens kijken op het Arabisch Volbloeden forum, daar weet vast wel iemand les bij jou in de buurt!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:18

Ah een spanjaard.
Mijn eerste arab was ook een spanjaard :D
Wat is haar pedigree?

Heeft ze ook die knie actie? Hier kan je lekker gebruik van maken in de rijerij ;)

Over dat arabieren niet makkelijk nagevelijk te rijden zijn ben ik het niet mee eens:

Maar: ze hebben een zacht mondje en op het moment dat je te hard in komt of niet snel genoeg nageeft gaan ze er tegen in.

Stap voor stap en met liefde en geduld kom je vaak al heel ver ;)

Door arabieren te rijden ben ik nog bewuster gaan worden in de rijerij.
Ik vind het goede leermeesters je wordt heel snel op de feiten gedrukt..

Njoee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 17:25

Dankje voor de reacties en tips :).
Jaa, ik zal eens kijken op dat forum en op zoek gaan naar een goede instructrice, en met de zomer rijd ik bijna altijd in de weide ;p, veel fijner.

Jaa, als ik te snel ga voor Safje geeft ze dit ook zelf aan, dus we proberen het op allerlei manieren enzo. Soms rij ik ook alleen met halster en dekje en dat doet ze dan ook heel goed. :)

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:30

je hebt inderdaad een onwijs leuk dier!
Wat ik aan zou raden is misschien een ander zadel proberen? Hij lijkt niet goed te liggen en daar kan ze misschien ook last van krijgen. Verder mag je trotser gaan zitten (je hebt een mooi paard onder je billen ;)) Handen wat meer dragen, en die bak ziet er inderdaad zwaar uit maar goed het zal beter zijn dan uitglijden in een weiland!
heel veel succes samen

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:37

geerke schreef:
10 minuten bezig en dan al galop?...Ik stap eerst een kwartier.

Ik niet, vooral niet als mijn paard stijf is, dan ga ik niet lang stappen.
dan stap ik eerst 9 a 10 rondjes en dan ga ik even draven en dan galoperen, daar worden ze los van ;)

Njoee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 18:39

@BelleA: Ik heb nu een nieuw zadel :). Een Dressuur zadel en een veelzijdigheidszadel ;p. Dankje voor de verdere tips :).

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:00

Vind het er heel vriendelijk uit zien :)
Puntjes om op te letten:
Handen rechtop houden, geen pianohandjes :P , handen ook iets meer dragen, beugels gaatje langer doen :)
En de bak is idd wel wat zwaar maar das beter dan uitglijden in een weiland :j
En verder gewoon lekker les nemen, dan komt alles wel goed denk ! :)
Waar je zelf al aan zou kunnen gaan werken is vooral het rechtrichten, dat scheelt meestal al heel veel!

Succes! :D

Njoee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 07:56

@Rachel, Dankje voor de tips :). Ik zal er aan proberen te werken. Gisteren heb ik weer op dr gereden alleen ging dat niet zo goed xd. Ze zette zich vast zegmaar. Ahjohh, iedereen heeft wel eens een mindere dag toch :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:13

Mooie Arabier,als je goed les neemt kom je er vast wel..Je rijdt haar zowiezo vriendelijk en jullie hebben plezier..Zoek wel een instructeur die het belangrijk vind dat je met een zachte hand rijdt zonder kracht,dat werkt het beste bij een Arabier..

Een Arabier rond rijden gaat heel makkelijk hoor,is absoluut geen probleem :)

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:18

probeer eens voltes te rijden en veel stelling te vragen beide kanten op. ook je handen even wat hoger. geef haar ook de ruimte als ze wil zakken met haar hoofd. zo richt je haar rechter en kan ze makkelijker ontspanning vinden in de rug en zal ze uit eindelijk zakken.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:22

Grappig.. ik heb zaphira en zalica een hele tijd verzorgd toen ik nog in IJsselstein woonde. Wat is ze wit geworden!! Staat ze nog steeds bij Steef op de achtersloot?

Ik mocht er toen niet op rijden ( ze was toen 8, inmiddels 8 jaar geleden dus) omdat er ooit iemand af was gevallen en niet meer opgestapt.. :S De bak was toen overigens ook al zo zwaar..

Lijkt me belangrijk om de ontspanning er meer in te rijden, maar vind het moeilijk te beoordelen vanaf een foto. Instructie lijkt me inderdaad geen overbodige luxe! Ik ken wel een paar instructrices in IJsselstein.. mocht je meer willen weten PB staat vrij! (ook voor evt foto's)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:00

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

SaskiaLucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:58

MirandaFuego schreef:
geerke schreef:
Natuurlijk zijn arabieren gewone paarden die rond te rijden zijn....maar niet makkelijk.
Verdiep je eens in het aantal hals,rug,lende en staartwervels van een arabier.
Dat maakt het verschil namelijk...en de mitbah niet te vergeten.

Arabjes zijn juist heel gemakkelijk rond te rijden, sommige arabjes hebben een rugwervel minder, maar dat betekend dat de rug ietsje pietsje korter is, (de grote van die ene wervel, heel weinig dus) verder niets!
Ook hebben niet alle arabs dat hoor, het komt wel eens voor.
Ieder paard is anders gebouwd, maar daarvoor heb je een bepaalde manier van rijden, dat een arab niet makkelijk rond kan gaan is een absoluut vooroordeel dat niet op de waarheid gebaseerd is.
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden!

Njoe, tuurlijk is de wei veel te glad, alleen in de zomer (met droog weer) kun je fijn op gras rijden, das logisch!
Kijk eens rond of zet een advertentie voor een instructrice, het is heel leuk om les te hebben en je leert er ontzettend veel van!
Misschien eens kijken op het Arabisch Volbloeden forum, daar weet vast wel iemand les bij jou in de buurt!

Waarom zijn arabieren niet makkelijk rond te rijden? Is dat niet iets wat tijdens het in/doorrijden aangeleerd wordt? Mijn arabier loopt iig uit zichzelf rond/ voorwaarts als die niet in een boevenbui is hihi...

Misschien kun je hem aan de dubbele lijnen longeren om conditie op te bouwen en spieren op te bouwen enzo. Daarnaast les nemen en van daaruit aan de slag gaan.