afstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wonderworst_

Re: afstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:35

ik ga ook bijna van 2 meter af.. maar ik ben zelf ook erg lang misschien dat dat scheelt ;)

maar zou er 1 manier beter zijn als de andere? denk het niet echt toch?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:37

Ligt aan hoe moe en melig ik ben.

Niet zo moe (komt vaak voor) 2 voeten uit de beugels, zwaai en eraf
Wel moe (af en toe) rechterbeugel uit, zwaai over paard waarbij ik direct op mijn buik op het zadel ga liggen (onderwijl doe ik linkerbeugel uit) en dan eraf zonder beugels aan
Melig: 2 beugels uit, zwaai rechterbeen over de HALS en spring eraf.

Moet eerlijk zeggen dat ik op mijn 38e niet zo vaak meer melig ben met 1 beschadigde knie :+

Mijn dochter van 6 gaat er ook wel met een koptol achterover vanaf :D of springt in mijn armen :P

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:50

wonderworst ik denk dat het maar net is waar je je fijner bij voelt dus toch per persoon anders is.
volgens mij is er maar 1 manier slecht en dat is op dezelfde manier afstappen zoals je afstapt: dus nog zo lang in die laatste beugel gaan staan, dan naar beneden zakken: en zelf pas je voet uit de beugels als je met de rest van je lichaam op de grond staan (dat doen er ook ja :j ).
ik zwaai van een pony in 1 keer af. en ook van een groot paard af maar: maar met het 2 stappen plan zwaai voorbeeld :P dus beide voeten uit de beugel maar nog even met je buik op het zadel en dan pas naar de grodn, dus breek je je enkels ook niet zomaar ;) en ben ik zeker van het feit dat die ene voet niet kan blijven hangen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:48

Ik heb zo'n opstaphulp gekocht:

Afbeelding

maar kan hem pas gaan gebruiken als we volgend jaar zijn verhuisd naar ons nieuwe huis. Als ik dat ding nu bij de wei laat staan wanneer ik ga rijden is hij gegarandeerd binnen een uur weg.
Ik ben dan van plan om er niet alleen mee op te stappen maar ook weer op af te stappen.... als mijn paard zo lief gaat zijn om daar netjes naast te blijven staan dan.
Dan hoef ik niet meer aan het zadel te hangen. Omdat hij zo enorm rondgeribt is val je snel achterover wanneer je eraf springt zonder aan het zadel te hangen.

WoodyThePug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:51

Beiden benen uit de beugels en dan eraf :Y)

xxsamm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:53

Mindfields schreef:
Ik doe beide voeten uit de beugels en hups er dan af. Is ook het veiligst.

Zo doe ik het ook en zo leer ik het m'n leskindjes ook. Nu zijn mijn paarden braaf, maar een paard blijft een vluchtdier en ik heb het al gigantisch mis zien gaan toen iemand met d'r voet is blijven hangen in de beugel doordat ze haar linkervoet nog in de beugel had met afstijgen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:58

Ik doe rechterbeugel uit, zwaai mijn been over de rug, hang op mijn buik op het zadel, doe linkerbeugel uit en laat me zakken. Zo hang ik niet lang met al mijn gewicht op de linkerbeugel. Ik probeer zo min mogelijk te blijven hangen en steunen op 1 beugel. Beide beugels uit en dan mijn benen erover heen zwaaien gaat helaas niet meer lukken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:59

Ik breng mijn rechtervoet naar linkerkant, (dameszit) en dan glij ik eraf

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:00

Of bijde beugels tegelijk uit, of gewoon van zn kont af glijden! (even lastig over de lepel klimmen...)

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:04

ik doe beide voeten uit de beugels, dan in 1 zwaai eraf.
als het paard wat schrikkerig is, dan zou ik de linkervoet in de beugel laten,
als je dan aan de linkerkant hangt je linkervoet eruit en dan laten glijden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:21

Lamar schreef:
Ik heb zo'n opstaphulp gekocht:

Afbeelding

maar kan hem pas gaan gebruiken als we volgend jaar zijn verhuisd naar ons nieuwe huis. Als ik dat ding nu bij de wei laat staan wanneer ik ga rijden is hij gegarandeerd binnen een uur weg.
Ik ben dan van plan om er niet alleen mee op te stappen maar ook weer op af te stappen.... als mijn paard zo lief gaat zijn om daar netjes naast te blijven staan dan.
Dan hoef ik niet meer aan het zadel te hangen. Omdat hij zo enorm rondgeribt is val je snel achterover wanneer je eraf springt zonder aan het zadel te hangen.

wij doen dit ook op stal, in het begin voelde het wat onwennig maar het is veel beter voor de rug van je paard

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:07

Mindfields schreef:

Zelfde hier. Soms aan de rechterkant, soms aan de linkerkant. :)

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:07

Ik stap altijd af met bijde voeten uit de stijg beugels
En zwaaien maar! :j
Op krijg ik vaak een voetje anders met een krukje ik kan ook zonder maar dat is gewoon slecht voor de rug van je paard

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:12

Beide voeten eruit en rechterbeen erover heen zwaaien en dan sta je er al naast :)
Gelukkig is smurf niet zo groot dat scheelt..
Maar bij ons op stal hebben ze vaak veel jonge paarden staan die ze moeten beleren dus ik heb geleerd dat je dan allebei de voeten uit de beugels moet halen. Stel je voor dat ze schrikken en je voet krijg je niet snel genoeg uit de beugel...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:14

Ik doe ook beide beugels uit en maak vervolgens een zwaai en "afsprong". Bij het inrijden van jonkies pas ik met opzet zo veel mogelijk verschillende manieren toe, maar altijd gaan beide beugels gelijktijdig uit. Dit om ze aan zoveel mogelijk te laten wennen.
Alleen tijdens mijn viertal-tijd steeg ik af door 1beugel uit te doen, een zwaai over het zadel te maken, blijven hangen (...) en dan op beide benen landen door je af te laten zakken. (Dat moest zo, synchroon met de rest, tijdens de inspectie na de proef.)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:22

xxsamm_x schreef:
Mindfields schreef:

Zo doe ik het ook en zo leer ik het m'n leskindjes ook. Nu zijn mijn paarden braaf, maar een paard blijft een vluchtdier en ik heb het al gigantisch mis zien gaan toen iemand met d'r voet is blijven hangen in de beugel doordat ze haar linkervoet nog in de beugel had met afstijgen.

Precies! Nooit 1 voet in de beugel laten.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:30

Mijn poown is niet zo groot, en ik ben niet zo klein dus dat scheelt. :+ Maar met afstappen haal ik beide voeten uit de beugels en zet mezelf met mijn handen af verdeelt over (vooral de rechterkant van) het zadel zodat het zadel exact op zijn plek blijft liggen. Het gaat altijd heel snel en soepel. :+
Ik probeer altijd de druk zoveel mogelijk gelijk te houden zodat niet al het gewicht op 1 been aankomt (pony heeft namelijk al eens aan beide voorbenen peesklap gehad).
Laatst bijgewerkt door Marloez op 18-10-11 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:34

Ik doe beide beugels uit en zwaai mijn benen iets naar voren, en dan naar achteren, rechterbeen over het zadel, en maak dan een mooi sprongetje en land met twee benen op de grond :)

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:41

Bij mij gaat dat zo automatisch he :')
Maar ik laat nooit voeten in de beugels zitten tijdens het afstijgen :n
Ik wil ook nog wel eens over zijn kont naar beneden glijden :D

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:42

Ik heb altijd geleerd twee voetjes uit de stijgbeugels en zo leer ik het ook aan :-)

Is niet enkel het gewicht waarom ik dit doe (had ik zelfs nog nooit aan gedacht), mocht je paard op een moment van staan in één beugel verschieten, dan kan er heel wat misgaan!

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:08

Goh, moet ik even nadeken. :o
Ligt er aan de ene keer links er af andere keer rechts er af.
Of dan zwiep ik rechts over de nek van me pony en glij ik er af,allebei beugels uit dan. (Ik weet het heel fout :+ )Bij me paard eigelijk weer rechts los , rechter been er over heen maar zodra me rechter been net voorbij het midden van het zadel is dan is links los.
Ik denk echt dat ik er voorover langs zou vallen als ik beide los doe en dan er af probeer te "zwiepen" heb toch wel enige steun nodig :Y)

Aniek2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:44

Ik zit me te bedenken... ik ben nog nooooit rechts op- of afgestapt en ik zou het ook niet kunnen denk ik haha! Dat is toch raaaar! :+

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:52

Dat is vooral erg slecht voor de rug van je paard, daarom doen wij zoveel mogelijk met opstapje en beide kanten...

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:53

rechts opstappen hebben we op de manege weleens moeten doen ja, das wel heel apart want je wil bijna automatisch met je linkervoet al in de beugel gaan hahaha !!
afstappen heb ik daar ook geleerd: eerst rechts eruit, over je zadel, dan met je handen (of buik) leunen op je zadel en linkervoet eruit en laten zakken. En als je er wat handigheid in hebt intussen dan hoef je helemaal niet lang in die linkerbeugel te staan hoor!
Zo doe ik het dus ook meestal, en tegenwoordig wil ook weleens met 2 tegelijk uit de beugels afstappen zoals velen ook beschrijven. Wisselt dus weleens.

_Rosaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:55

Ik haal altijd gewoon alle 2 de voeten uit de beugels, en dan gelijk er af! :)