Help?! ik kan maar op een been lichtrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fryskhynders

Re: Help?! ik kan maar op een been lichtrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:01

dan kan het zijn dat je zelf nog scheef zit wat je niet voelt.
ik denk gewoon heel veel oefenen en als je merkt dat je weer verkeerd meteen weer terug naar het goede been.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:46

pearlie schreef:
Omdat op het moment dat het buitenvoorbeen naar voren gaat, het binnenachterbeen dat ook gaat doen. Door dan omhoog te gaan kan het paard het binnenachterbeen makkelijker onderzetten.

Klinkt logisch inderdaad, thanx!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:30

ik snapte het eerst niet helemaal omdat het anders dan bij de galop, voor het paard de gangen niet veranderen. Echter kan ik me nog wel herinneren een keer op een paard te hebben gereden die een probleem had aan zijn bekken, en linksom merkte je niet zo heel veel. echter bij het hand veranderen waarbij je dus op het andere been gaat lichtrijden, voelde je wel dat er achter iets mis ging. als je dan op het verkeerde been ging lichtrijden (wat wel niet de bedoeling eas maar voor dat paard ivm zijn blessure bij zijn training hoorde) en hem wat naar buienstelde werd dit beter.
dus kan me voorstellen dat het paard het vervelend zou kunnen maken. of het gevoel geven dat het niet helemaal klopt..
Maar in princiepe zou het wat betreft gevoel niet zo heel veel uit moeten maken. ja met been geven, alsje bv het binnenachterbeen wil activeren. dat lijkt me lastig

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:43

Ik snap wat je bedoelt, ik had daar ook last van. Dat je het gevoel hebt dat je paard kreupel loopt en dat jij voor je gevoel heen en weer gegooid wordt. Gewoon even doorrijden, na een tijdje gaat het vanzelf over.

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:37

Amigo_stan schreef:
De titel zegt het al,
ik kan alleen op mijn linkerbeen lichtrijden. iedereen zegt: dan moet je 1x meer doorzitten. als ik dat doe dan ga ik heel erg wiebelen,
en het raar is ik rij normaal altijd zonder zadel, en kan ook 1,20 zonderzadel springen. dus een slecht zit heb ik niet..

Heeft iemand een idee hoe ik ook op mijn andere been kan lichtrijden? of maakt het niet uit?

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met op MIJN linkerbeen lichtrijden? Bedoel je dat je meer leunt op je linkerbeen of bedoel je gewoon het linkerbeen van je paard?

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:47

Het kan idd zijn dat je paard scheef is oid, maar het kan ook komen omdat je zelf een goede en slechte kant hebt. Dat een paard een moeilijke en een lastige galop heeft zie je vaak. Ook dat kan komen door de voorkeurshand van het paard. Ikzelf trek op de ene hand meer mijn schouder op dan op de andere hand. De gevolgen merk ik aan mijn beugels. Dus hoe je benen zich 'gedragen' heeft alles te maken met je houding. Laat een instructeur eens goed naar je houding kijken. En dan eentje die echt oog heeft voor houding en zit. Succes!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:07

En het rijden met zadel en zonder stijgbeigels lichtrijden? Gezien dat je wel zonder zadel lekker rijd, zou je kunnen kijken of jouw houding veranderd door het zadel (bv scheve stijgbeugels, scheef hangen, naar voren/achteren zitten). En kan er sprake van zijn dat je paard (vanwege een blessure) scheef loopt? Voor mij nog niet duidelijk of je dit bij alle paarden hebt of bij eentje.
Lastig probleem zeg! Succes!