Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Irma_Maandag schreef:Als je dier verder gezond is...... helpt onderstaande je misschien:
Ik heb ook eens een manegepaard bijgetraind, dat narrig, stijf en sloom was. Ik ben begonnen met loswerken, waarbij ook gehoorzaamheid hoorde; 1x been is direct reactie...... (Zo niet: gevolgd door een sterke beenhulp met een flinke tik.) Binnen no time was er weer reactie. Toen ben ik gaan werken aan het terugvinden van wat lol in het werken. Voor dit paard was het: lekker gassen in galop (in de ruime buitenbak of op een bospad). Eerste paar keer was de reactie: "Hard? Nee, daar wordt je moe van..." en was het beste resultaat een middengalopje. Na een paar keer motiveren (in verlichte zit, blije stem erbij, niks neus op loodlijn enz. -maar wel beheerst) wist het dier: "Joepie, we mogen een stukje gassen!". Omdat ie er echt een uitlaatklep in had gevonden, maar van nature toch wat lui bleef, werd dit mijn beloning na een moeilijk stukje training. Kort daarop heb ik zelfs een (oefen-)cross met em gereden, wat ie erg leuk vond (Wie had dat gedacht... bewijs:foto in profiel)
MaritAriel schreef:bellenadie schreef:=Ik zou ook een keer bloed laten testen.... En eventueel goed naar haar voeding kijken.... Misschien komt ze wel iets te kort!
ja , qua voeding ... in de zomer eet ze dag en nacht gras en in de winter 2 tot 3 keer perdag een plak hooi . in totaal 2,5 plak perdag . plus elke avond een schep biks en er hangt een vitamineblok in de stal.
Citaat:Ik denk dat je naar de voeding toch ook nog eens goed kan kijken... Een goed gewicht is niet altijd een goede gezondheid of voldoende energie... Somskan meer brok, een andere brok en meer ruwvoer wonderen verrichten...
?! ShauniBef schreef:Vindt ze jouw shet wel leuk dan?!
Als ik het goed begrepen heb is ze bij het paard van jouw vriendin wel voorwaarts, en als de shet erbij is niet? Is er geen mogelijkheid om er een groter paard bij te zetten? Om te kijken hoe dat gaat?
Maartentje schreef:Misschien gewoon een tijdje stil laten staan zodat ze even helemaal bij kan komen, en daarna weer beginnen? Dat ze er dan weer zin in heeft?
cavia schreef:Even op rust zetten lijkt mij ook geen slecht plan, maar daarbij denk ik wel aan minimaal een maand. En anders inderdaad vooral leuke dingen doen om haar weer te motiveren.
Hopelijk kom je er uit.
Vonnie84 schreef:Zeker bloed af laten nemen!
Verder: minder krachtvoer. Te veel krachtvoer, kan ook juist sloomheid geven.
Is je paard nog steeds zo dik als in profiel? Dan zeker op rantsoen!
Ze is te dik geweest . veeeeel te dik , maar juist toen die foto werd gemaakt had de DA gezegd dat je nu perfect was qua gewicht . En ik moet eerlijk zeggen dat ze ook echt niet dik is hoor
GamblersCup schreef:Ok, ik ben een béétje verbaasd hier... de reden dat het dier geen zin heeft om te lopen, is door TS allang en breed gegeven: ze mist duidelijk gezelschap en knapt helemaal op als ze samen is met andere paarden. En dan komt het: allemaal tips over bloed trekken, voer bekijken, trainingsschema aanpassen, op rust zetten... ?????????????????????????
Ik zou zeggen, verander de situatie van je paard tot een situatie waar ie het wél naar z'n zin heeft en het probleem is opgelost. En dat kan op verschillende manieren. Als dat manieren zijn wat je niet wilt of kunt, is hetpaard denk ik op de verkeerde plek. Even hard gezegd, maar wel de waarheid.
GamblersCup schreef:Met rijden bedoel ik, zoals je zelf aangaf. En dat kan heel goed van de laatste jaren zijn. Juist.
En ik heb hier geen probleem, jij hebt een probleem.
Maar ga rustig verder met aanklooien en dingen verzinnen om het op te lossen, reden lijkt me duidelijk n.a.v. wat je zelf schreef.
Xjosee schreef:Je schreef dat je zoveel mogelijk probeert af te wisselen, maar wat doe je dan allemaal met haar? Alleen bos en in de bak? Anders zou je ook kunnen denken aan: Longeren, grondwerk, schrikparcoursje, vrijheidsdressuur, springen, aan de hand springen etc. En verder inderdaad concequent zijn met rijden. (ik ga er hierbij natuurlijk wel vanuit dat ze helemaal gezond is)
, uhmmm longeren , grondwerk , mennen , springen , buitenritje en dressuur . Daar wisselen we een beetje mee af