Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

het is zo'n braaf ding verder.

montyjansen schreef:Ik zou hem balkjes laten lopen, veel tempo wisselingen maken aan de longeerlijn, rijden op tempo wat jij wil, geen harde klappen geven met de zweep, maar kleine tikjes snel achter elkaar, met zit en beenhulpen, tot hij dat tempo loopt wat jij wil, opletten dat hij niet terug zakt, dan weer herhalen tot dat tempo, voorwaarts blijven zitten als hij goed loopt, ontspannen van jou is langzamer lopen voor hem, wat je vaak doet in een rijbak, maar niet als je buiten rijd, ook niet kijken wat zijn hals en hoofd doet, eerst voorwaarts en tempo regelen hoofd komt later. verder denk ik dat zijn schoft hals aansluiting niet helemaal lekker is voor je paard, zou ik eens naar laten kijken.

of ik 'm tegenhoud, ik denk in elk geval niet bewust..
. Hele fijne hoofd hals houding, maar tempo is ver te zoeken en bijna dood voor het been. Ik zet dus even een stipje en hoop zo ook voor ons een oplossing te vinden.
voorlopig met les rijd mn instructice hem los, voor ons beide gevoel, maar mensen...echt ik voel opeens hoe moeilijk ik deed.... Moll schreef:Als je dit zo leest zijn de meest paarden en ponys slimmer dan de gemiddelde H.B.O er met woorden zoals verzint dit en denkt dat, deze dieren denken heel de nacht na hoe ze hun ruiter de andere dag weer kunnen dwarsbomen.

we hebben ruim een week ff andere dingen gedaan, verzorgster heeft met 'm gesprongen, ik met lekker lang teugeltje rond gehobbeld en buiten gereden (voor 't eerst alleen
toch even het vermelden waard haha). Heeft 'm denk ik wel goed gedaan.
Ilse_123 schreef:met kleine tikjes maakt je hem alleen maar doof aan de zweep, net zoals veel beenhulpen een paard doof voor je been maken en teveel teugelhulpen een paarden mond stug en van 'hout' maken.