Tong over het bit, ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikie1995

Re: Tong over het bit, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:48

Myler bitjes zijn ook erg fijn, mijn vorige paard heb ik er een tijdje mee gereden. Uiteraard is het in het begin een beetje zoeken met zo'n nieuw bitje, niet alleen voor jou maar ook voor het paard.
Ik hoop voor je dat het tong over bit probleem achterwege blijft met dit bit, echter heb je, wat ik zo uit je verhaal begrijp, wel een paardje wat van "nature" al iets onrustiger is in de aanleuning (klapperen met mond e.d.) Hier zul je toch rijtechnisch denk ik een helehoop mee moeten kunnen verbeteren. Je manier van losrijden is zeker niet verkeerd, maar hoe pak je haar op na het losrijden? Heb je zelf een goede vaste verbinding? Zoekt ze je hand ook op? Heb je soms het idee dat je niets in je hand hebt? Maakt ze zichzelf ook heel erg rond van voren? (ze kruipt dan ook achter het bit/teugel) Het is uiteraard ook heel belangrijk dat je naast het rijden van figuren ook stukken recht uit rijd, goed tussen 2 teugels en 2 benen, goed van achter naar voor rijden en proberen om constante druk te hebben op 2 teugels.
Zijn er momenten in het rijden dat ze meer spanning op bouwt naar jou idee? Of ook door externe factoren misschien? (andere paarden in rijbak.. daar is die van mij heeeeeel gevoelig voor..)
Succes i.i.g en ik hoop echt dat je dit vervelende probleem kan oplossen!

Tivara

Re: Tong over het bit, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 19:49

Een update van deze kant, ik heb nu een paar keer gereden/gelongeerd met het Myler bit. Vandaag weer gereden, alleen in de stap heeft ze even lopen klapperen, maar verder een fijne aanleuning! Nog nooit zo'n lekkere verbinding gehad. Super dus! Het is natuurlijk even afwachten hoe het blijft gaan, maar tot nu toe werkt dit bit erg goed dus. Ze is veel rustiger in de aanleuning :j

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 18:43

Ik weet dat dit een late reactie is, maar voor de mensen die dit topic tegen komen, op zoek naar ervaringen, is dit misschien toch handig.

Ik rijd nu enige tijd met het Myler bit, en wauw, wat een verschil! Tivara klappert zo goed als niet meer, tong over het bit doet ze al helemaal niet, en haar tong optrekken alleen even als ze het bit net in heeft. Heel soms klappert ze nog iets in stap, maar dat kan ik goed 'naar voren' weg rijden. Echt een wereld van verschil dus, super!