Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Alleen ben ik zeker niet, de eigenaresse is er altijd bij.

Lielle schreef:Casarell schreef:Dat van die HO-knop pas ik op elk jong paard toe..![]()
Maar dat paard wat ik in handen heb gehad, hoorde of zag niets meer..![]()
Dat was een gevalletje van écht blinde paniek..
ik heb het dus zien werken in exact zo'n situatie
Pluttersput schreef:Esther_87, het paard kent een krukje naast zich, aan het zadel wiebelen, met de beugels flapperen, zadel eraf schuiven, op de kont kletsen, tegen de benen aan, met de beugels tegen de benen aan, hij kent echt een heleboel. Op het krukje staan en eraf springen, we hebben echt al een boel grondwerk vooraf gedaan, en daar gaanwe natuurlijk gewoon mee door.
Draven in een cirkel gaat hem niet worden. Hijis echt totaal niet meer te sturen, dus een volte lukt ook niet.
Na laten kijken zal ik sowieso adviseren, ik weet niet in hoeverre dit al gedaan is natuurlijk.
Pluttersput schreef:Waarom niet in een binnenbak? Die hebben we niet ter beschikking.
Waarom niet in een afgezet stuk wei? Omdat het de vorige keer dat ik er op ging wel oké ging. Daarbij was ik niet van plan erop te klimmen, maar het ging zo lekker, en hij gedroeg zich zo netjes, dat ik het in een open veld heb geprobeerd. Het afgezette stuk wordt nu geregeld, was al in de maak..
_Esther_87_ schreef:Pluttersput schreef:Waarom niet in een binnenbak? Die hebben we niet ter beschikking.
Waarom niet in een afgezet stuk wei? Omdat het de vorige keer dat ik er op ging wel oké ging. Daarbij was ik niet van plan erop te klimmen, maar het ging zo lekker, en hij gedroeg zich zo netjes, dat ik het in een open veld heb geprobeerd. Het afgezette stuk wordt nu geregeld, was al in de maak..
Maar met zo'n paard, waarvan je weet dat er zomaar ineens een probleem kan ontstaan, zorg je toch voor een veilige locatie? Dan huur je een binnenbak, of stalt hem ergens met binnenbak tijdelijk...Die moeite of kosten wegen toch nooit op tegen het gevaar dat het zo oplevert..Ik hoop dat jullie eruit komen, denk dat de oplossing toch ligt in het uitvinden waar precies het probleem zit, wat de trigger is maar moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook geen ideeën meer heb. Succes en ben voorzichtig...
Kady1 schreef:Ik heb wel de ervaring met het zadelmak maken dat bepaalde bloedlijnen uit het fries stamboek heel sensibel kunnen zijn (maar andere juist helemaal niet) en deze hadden ook vlucht gedrag. Maar niet zo erg als de hier boven beschreven fries.
Bij mijn paard is het voortgekomen uit zijn verleden (oftewel in spanje of te wel in NL) veel veranderingen op korte termijn (transport naar NL - veel van hem gevraagd - de andere manier van rijden in NL? - gecastreerd enz...)
Mijn paard is gewoon zijn hele vertrouwen in de ruiter / mens kwijt geraakt en reageerde door het enige logische wat hij kon bedenken namelijk zo hard mogelijk vluchten. Of er nu iemand op zat of niet...