Paard in volle paniek ervandoor..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:58

adviezen waar ik me ook in kan vinden en volgordelijkheid die van toepassing zou zijn;

1. Medische check up door goede DA of ostheopaat om mogelijke fysieke oorzaken van het vluchtgedrag uit te sluiten. Afhankelijk van wat hier uitkomt verdere stappen nemen.

2. Mocht er fysiek niets te vinden zijn; welk van de adviezen je ook gaat volgen ( of meer grondwerk, of meer 'zitwerk' ( met aardappelzak of ruiter op rug)> DOE DIT NOOIT ALLEEN!
Zorg altijd dat er iemand bij je is en dat je het liefst samen als het ware dit paard opnieuw zadelmak en ruitermak maakt. Kijk telkens ook erg scherp wanneer hij precies vliegt. Wat gaat er aan vooraf, wanneer begint het lieve paarden beest al met spanning op te bouwen, hoe kun je in kleine stapjes telkens iets verder gaan zonder dat de spanning tot een niveau komt waar het gevaarlijk wordt ( lees escaleert in vlucht o.i.d.)

Heel veel succes!

Pluttersput

Re: Paard in volle paniek ervandoor..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 10:28

Kady, geloof me, als ik had kunnen blijven zitten had ik dat gedaan, ik zat er behoorlijk stevig op. Tot hij in één sprong 180 graden omdraaide. Bedankt voor je adviesin ieder geval! Als je zou willen zou ik graag willen horen wat jullie allemaal geprobeerd hebben, misschien dat ik er iets aan heb :)

Smeetjoew, wat zijn de verdere symptomen van kissing spines?

Franka, die pop hebben wij ook over gedacht. Wij zijn echter alleen bang dat als we dat zonder vertrouwen gaan doen, dat het nog erger wordt. Dus daar willen we heel rustig naar kijken en aan denken, maar zeer zeker niet overhaast erop binden.

Rhian, bedankt voor je tips. Ik ben er bij geroepen omdat ik redelijk veel kijk erop heb wanneer er wat in het paard gebeurt, daar zijn we dus ook al die weken eigenlijk mee bezig :) Alleen ben ik zeker niet, de eigenaresse is er altijd bij.

So far bedankt voor alle tips en adviezen, alles wat ik binnen krijg is welkom!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:34

ik herken het probleem. Een andere aanpak is om eerst (op de grond) te zorgen dat 'HO' echt heilig is, ze moeten blindelings stoppen als je dat zegt (let op dat je er niet voorover af gaat dan) zodat je een noodmaatregel hebt als ze gaan. En dan in een heel kleine besloten omgeving beginnen (longeercirkel)?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:58

Longeercirkel is iets wat tot de mogelijkheden gaat behoren, daar gaan we binnenkort aan beginnen. Ik vrees echter dat dit paard door de draad heen gaat, maar daar gaan we vanzelf achter komen denk ik.

Ho is ho is inderdaad een goede om aan te gaan werken, zodat hij dat goed leert kennen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:06

Dat van die HO-knop pas ik op elk jong paard toe.. :j
Maar dat paard wat ik in handen heb gehad, hoorde of zag niets meer.. :n
Dat was een gevalletje van écht blinde paniek..

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:14

Mijn merrie was ook erg angstig als ze beweging boven der zag. Zadel, hoofdstel, hangen was geen probleem, maar eenmaal je rechtop zat schoot ze in de stress.
Ik heb der weg gedaan naar de Grand Cru hoeve, waar ze 5 maand met haar aan de slag gegaan zijn, nadien ben ik onder begeleiding erop gegaan.
Het rennen heeft ze met gekke dagen nog, maar gelukkig nu niet meer zo erg. Ze is en blijft een schichtig paard, al gaat het nu met grondwerk wel veel beter :j
Ik heb dus niet echt tips voor je, bij mijne is het er zo wat aan het uitgroeien, maar toch zal ze het af en toe blijven doen vrees ik :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:25

Dit paard heeft naar mijn gevoel geen enkel vertrouwen in mensen in die zin van "bereden worden".
Het paard heeft ook meegemaakt, dat het door TS (en dus eerder ook al door eigenaresse van het paard) al aangegeven gedrag min of meer beloond is geworden.
Hier zal het paard mee doorgaan.
Iemand er op, teugels op "easy"stand (wel licht contact, niet beknotten) en iemand anders die het paard aan het bit aan de longe houdt, zodat er nooit een totaal onbeheersbare (ren)situatie kan ontstaan. "Beteugelen" zonder meteen te veel druk er op te zetten, en voorwaarts houden zonder dat het in GEREN ontaardt. Iedere dag 10-15 minuten.
Van longeren leert dit paard niets, van poppen er op ook niet.
Zeker niet om een ruiter (het maakt echt niet uit hoe goed die ruiter is/kan blijven zitten: het gaat hier om het paard ZELF) op de rug te leren tolereren.

Dat de eigenaar/eigenaresse er steeds zelf bij is is misschien juist ook niet zo'n goed idee. Dit is niet bedoeld als "aanval" maar ik weet wel, dat je als eigenaar soms zelf beter weg kunt blijven, als het paard zichzelf opnieuw moet leren vinden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:36

Ik ga allereerst mee met wat hierboven gezegd is, het paard medisch nakijken lijkt me wenselijk waarbij zeker ook het zicht meegenomen zou kunnen worden...De paniek kan voortkomen uit de beweging boven/achter hem. Mogelijk ziet hij je bijvoorbeeld wel vanaf links opstijgen, maar vervolgens rechts niet goed oid.

Daarnaast mis ik een beetje (maar misschien heb je dat wel gedaan) wat je verder allemaal naast en boven het paard kan doen. Kan je er op een strobaal naast staan, in je handen klappen naast en boven hem, kan je met het zadel wiebelen, op het zadel slaan, op zijn kont kloppen, met de beugels klapperen, cirkels draaien met je armen in de lucht, verzin het maar, je kan het zo gek niet bedenken. Ik sta bij het zadelmak maken op een gegeven moment altijd naast het paard, op een krukje of strobaal vanallerlei rare dingen te doen. Sta er letterlijk naast te springen, te wiebelen en stomme geluiden te maken totdat ze nergens meer van opkijken, zowel van geluid als beweging.

Tot slot vraag ik me af wat er gebeurt als je opstapt en wegdraaft (op een volte, met zo min mogelijk druk uiteraard maar wel actief voorwaarts) Sommige paarden kunnen spanning simpelweg alleen afvloeien als ze voorwaarts kunnen en mogen gaan. Als je die in stap wil houden ontploffen ze omdat de druk in hun hoofd te hoog word...Voor die paarden is beweging noodzakelijk om te ontspannen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:53

Casarell schreef:

ik heb het dus zien werken in exact zo'n situatie

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:01

Lielle schreef:
Casarell schreef:

ik heb het dus zien werken in exact zo'n situatie

Mischien had dat niet reageren te maken zijn verleden..
Aan de longeerlijk of los reageerde hij er nl super op :j

En ik heb al veel (moeilijke) paarden zadelmak gemaakt in mijn leven, maar dit sloeg echt alles..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:02

laat ik het zo zeggen, ook dit paard werd door een echte kenner als extreem moeilijk getypeerd (en ook deze heeft een moeizaam verleden gehad) maar het heeft voor haar wel gewerkt. Het lijkt me iig het proberen waard.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:07

Dat zou kunnen.. :j
Echter ben ik van mening dat als het paard er al een paar keer ´mee weg´ is gekomen, je geen fouten meer kan perrimiteren.
Daarmee bevestig je telkens weer het vluchtgedrag.

Daar moet eigenlijk iemand op die blijft zitten, en het paard kan overtuigen dat er niks gebeurd..
Zo iemand als Gert vd Hof..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:09

dat ben ik helemaal met je eens, maar dat was in deze casus ook het geval. Ik heb evt wel een naam voor TS.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:16

Exact zo'n geval gehad, dik een jaar mee bezig geweest. Was eerder geprobeerd haar te beleren, maar toen was het gevaarlijk hoe ze deed. Haar in alle rust de tijd gegeven vertrouwen weer terug te krijgen met grondwerk, maar erop was paniek.
Vorige week na laten kijken in de kliniek in Vinkega --> pijn. We mogen er niet meer mee bezig, ze heeft te veel pijn.

Ik zou ook dit paard direct na laten kijken. Het moet natuurlijk wel leuk (en veilig) blijven, voor beide partijen!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 18:04

Esther_87, het paard kent een krukje naast zich, aan het zadel wiebelen, met de beugels flapperen, zadel eraf schuiven, op de kont kletsen, tegen de benen aan, met de beugels tegen de benen aan, hij kent echt een heleboel. Op het krukje staan en eraf springen, we hebben echt al een boel grondwerk vooraf gedaan, en daar gaanwe natuurlijk gewoon mee door.
Draven in een cirkel gaat hem niet worden. Hijis echt totaal niet meer te sturen, dus een volte lukt ook niet.

Na laten kijken zal ik sowieso adviseren, ik weet niet in hoeverre dit al gedaan is natuurlijk.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:17

Waarom in hemelsnaam in het open veld?
Als een bak niet mogelijk is, begin er dan niet aan of zorg dat een bak wel tot de mogelijkheden gaat behoren.
Hij is zo wel bevestigd in zijn vluchtgedrag.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:25

Pluttersput schreef:
Esther_87, het paard kent een krukje naast zich, aan het zadel wiebelen, met de beugels flapperen, zadel eraf schuiven, op de kont kletsen, tegen de benen aan, met de beugels tegen de benen aan, hij kent echt een heleboel. Op het krukje staan en eraf springen, we hebben echt al een boel grondwerk vooraf gedaan, en daar gaanwe natuurlijk gewoon mee door.
Draven in een cirkel gaat hem niet worden. Hijis echt totaal niet meer te sturen, dus een volte lukt ook niet.

Na laten kijken zal ik sowieso adviseren, ik weet niet in hoeverre dit al gedaan is natuurlijk.

Ik bedoelde uiteraard aandraven vóórdat hij er vandoor gaat...Omdat je aangaf dat het paard spanning opbouwde in stap, en zeker als je hem in stap probeert te houden, mogelijk kan je dat doorbreken door zelf direct aan te draven waarbij hij die spanning kwijtraakt door te bewegen en het dus niet hoeft te escaleren.
Ik roep ook maar wat he, ik ken het paard verder niet en ga dus puur op het stukje spanning af. Geen idee of het een optie is laat staan of het werkt, maar je moet toch wat natuurlijk.

Edit: En als dit paard overal doorheen gaat, waarom rijden jullie dan in hemelsnaam niet gewoon in een binnenbak?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:52

Waarom niet in een binnenbak? Die hebben we niet ter beschikking.
Waarom niet in een afgezet stuk wei? Omdat het de vorige keer dat ik er op ging wel oké ging. Daarbij was ik niet van plan erop te klimmen, maar het ging zo lekker, en hij gedroeg zich zo netjes, dat ik het in een open veld heb geprobeerd. Het afgezette stuk wordt nu geregeld, was al in de maak..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:12

Pluttersput schreef:
Waarom niet in een afgezet stuk wei? Omdat het de vorige keer dat ik er op ging wel oké ging. Daarbij was ik niet van plan erop te klimmen, maar het ging zo lekker, en hij gedroeg zich zo netjes, dat ik het in een open veld heb geprobeerd. Het afgezette stuk wordt nu geregeld, was al in de maak..

Maar met zo'n paard, waarvan je weet dat er zomaar ineens een probleem kan ontstaan, zorg je toch voor een veilige locatie? Dan huur je een binnenbak, of stalt hem ergens met binnenbak tijdelijk...Die moeite of kosten wegen toch nooit op tegen het gevaar dat het zo oplevert..

Ik hoop dat jullie eruit komen, denk dat de oplossing toch ligt in het uitvinden waar precies het probleem zit, wat de trigger is maar moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook geen ideeën meer heb. Succes en ben voorzichtig...

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:25

_Esther_87_ schreef:
Pluttersput schreef:

Maar met zo'n paard, waarvan je weet dat er zomaar ineens een probleem kan ontstaan, zorg je toch voor een veilige locatie? Dan huur je een binnenbak, of stalt hem ergens met binnenbak tijdelijk...Die moeite of kosten wegen toch nooit op tegen het gevaar dat het zo oplevert..Ik hoop dat jullie eruit komen, denk dat de oplossing toch ligt in het uitvinden waar precies het probleem zit, wat de trigger is maar moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook geen ideeën meer heb. Succes en ben voorzichtig...

Mijn idee. En als je niet van plan was erop te klimmen, had je dat ook niet moeten doen. Sorry maar ik vind dit dus echt onverantwoord.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:08

Kady1 schreef:
Ik heb wel de ervaring met het zadelmak maken dat bepaalde bloedlijnen uit het fries stamboek heel sensibel kunnen zijn (maar andere juist helemaal niet := ) en deze hadden ook vlucht gedrag. Maar niet zo erg als de hier boven beschreven fries.

Bij mijn paard is het voortgekomen uit zijn verleden (oftewel in spanje of te wel in NL) veel veranderingen op korte termijn (transport naar NL - veel van hem gevraagd - de andere manier van rijden in NL? - gecastreerd enz...)
Mijn paard is gewoon zijn hele vertrouwen in de ruiter / mens kwijt geraakt en reageerde door het enige logische wat hij kon bedenken namelijk zo hard mogelijk vluchten. Of er nu iemand op zat of niet...

Kadi1: Het gedrag wat jouw paard vertoont komt ook uit de bloedlijn. Remache-zonen en kleinzonen (merries worden bijna niet gereden in Spanje) staan er om bekend moeilijk (en geniaal) te zijn. Ik heb een aantal nakomelingen gereden en heb met allen wel wat meegamaakt. Blind vluchtgedrag staat toch wel op nr. 1 bij deze paarden. Ze zijn, voor zover ik de geschiedenis weet, niet mishandeld! De laatste Remache -kleinzoon die ik heb gereden heeft mij en 2 andere ruiters het ziekenhuis in gewerkt. Voor de kar was het een perfect paard maar onder het zadel een tijdbom. Wees voorzichtig! Als je de tijd voor hem neemt en hem voor je wint dan heb je een wereldpaard!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:07

@ elkevree, ik stuur je pb want anders ga ik hier heel erg offtopic

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:11

Het HO woord is leuk, maar ik zou toch eerst uitzoeken waarom hij het doet.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:20

Is het gebit al goed nagekeken?
Het zou misschien een verborgen wolfskiesje kunnen zijn dat nog net onderhuids zit maar wel pijn geeft als de teugels teveel worden aangenomen.
Vergelijk het met een scherpe splinter waar af en toe op gedrukt wordt.

nononsense

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:27

Ik verbaas me over het feit dat niemand heeft gevraagd : waar en hoe is ie 2 maanden doorgereden ? Want hoogstwaarschijnlijk is toen het probleem ontstaan. Mischien naar 'n slechte africhtingsstal geweest ( en die zijn er volop helaas ) ? Als je erachter kan komen wat er precies gebeurd is, is het oplossen wellicht ook 'n stuk makkelijker.

Ik zou het als volgt proberen : ruiter erop en aan de longe, in 'n afgesloten rijbak ; zo voorkom je 'n hoop gevaarlijke (voor jezelf en voor je omgeving) situaties.
Eerst alleen stappen, gaat ie aan de kletter ; de longeur kan hem dan vrij gemakkelijk terugnemen en/of geruststellen.

Andere tip : maak gebruik van de rustgevendheid van 'n soortgenoot. Laat iemand anders erbij rijden of 'n ander mak paard vasthouden in dezelfde bak. Als ie ziet dat het andere paard niet in paniek raakt, blijft hij mischien ook rustig. Dus jij erop en aan de longe en dan mischien 'n andere ruiter op 'n rustig paard wat naast hem loopt aan de buitenkant van de volte.

Sterkte !