Probleem bij jonge pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:36

Wikke404 schreef:
er heeft 1 jaar geleden iemand met meer dan 16 jaar rijervaring op gereden.
die veel pony's heeft beleerd.
maar dat ze is er niks anders van geworden?!

ik denk dat we haar tijdelijk maar naar een of ander (her) opvoed/rij stal moeten doen!!

Ook een jaar geleden had je er dus al 2 jaar lang problemen mee...Iemand kan nog zo goed kunnen rijden (waarmee ik niet wil zeggen dat iemand met 16 jaar ervaring goed kan corrigeren, nogmaals dat is echt een vak apart) maar in te korte tijd krijgt ook een ervaren iemand het niet voor elkaar. Degene die de pony eventueel zou corrigeren moet namelijk eerst het oude patroon doorbreken, dan nieuwe dingen aanleren en dat vervolgens nog bevestigen, anders valt ze per direct terug in haar oude patroon.
Als je die vier maanden die je haar gegeven hebt nou volledig gebruikt om haar om te laten scholen door een goede africhter, die jou na verloop van tijd (dus de laatste maand bijvoorbeeld) ook nog begeleid met het rijden (want als je pony geleerd heeft maar jij daar niet in mee gaat lukt het nog niet natuurlijk) dan denk ik dat je er een prima pony aan over kan houden...Maar wel kritisch zijn waar je ze heen brengt hoor, echt iemand met verstand van zaken, rust en geduld en goede referenties zoeken!

Wikke404

Re: Probleem bij jonge pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 16:45

hartstikke bedankt voor alle goede tips!!

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:26

Wikke404 schreef:
ik denk dat we haar tijdelijk maar naar een of ander (her) opvoed/rij stal moeten doen!!

lijkt me heel verstandig :j
en als ze dan bij je terug komt hele goede begeleiding zoeken, anders is de kans groot dat het effect na korte tijd helemaal weg is.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:09

Les nemen. Ik heb 5 jaar lang zo'n suiterbal, heb nu sinds een half jaartje les, en heb een hele andere pony. Jij moet leren hoe je er mee om moet gaan, als jij dat niet weet dan weet de pony dat ook niet en dan rent die ook alleen maar, ( logisch )
maar als je al met een instelling gaat beginnen, als het niet veranderd want dan gaat ze weg.
Dan stel ik je teleur, het kan niet in 4 maanden, het heeft geduld nodig, daar kan je jaren over doen. En het is blijkbaar een drukke pony, die blijven altijd druk.

Wat voor ras is het?

Wikke404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 16:32

Ik heb al heeeel lang les met de pony!!
M'n limiet is veranderd naar volgend jaar zomer! ;)
het is een new forest

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:00

Ik lees overal lesnemen, maar ik zou er eerst eens een osteopaat bijhalen. Eerst eens alles even laten bekijken, of het niet aan pijn ligt dat paardje er vandoor vliegt.
En volgende keer wat beter nadenken als je en braaf paardje wilt, want paardjes kunnen ook platgespoten zijn voor de verkoop, daarom is keuren altijd een goed idee.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:57

Wikke404 schreef:
Ik heb al heeeel lang les met de pony!!
M'n limiet is veranderd naar volgend jaar zomer! ;)
het is een new forest

Tja, dan is of de pony dus te moeilijk voor jou (wat echt geen verwijt is naar jou toe, met de ervaring die jij hebt is een driejarige vlugge pony echt voor meer mensen te lastig) of de instructie is niet goed genoeg. En dat laatste kan variëren van dat diegene het onvoldoende over kan brengen, niet bij jullie past of gewoon echt de kennis mist. Maar na drie jaar geen verbetering...waar geef je dan geld aan uit? Ik merk nog vrijwel iedere les verbetering en na drie jaar lessen lopen mijn paarden doorgaans M of Z (tenzij ze geblesseerd raken oid, maar anders zijn ze na drie jaar echt Z klaar of geklasseerd...)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:16

Ook van mij de vraag of je de pony lichamelijk wel eens na hebt laten kijken door een goede en ervaren ostheopaat. Een driejarige die veranderd van lichaamsbouw en in het eerste jaar moet het zadel soms wel een aantal keren aangepast worden. Rij je nog steeds met dezelfde optoming als drie jaar geleden dan kan het racen een gevolg zijn van weglopen voor pijn. New Forresters staan bekend als fijne kinderpony's maar ook zij kunnen vervelend gedrag ontwikkelen door verschillende redenen.
Is er geen lichamelijke oorzaak te vinden dan elke keer consequent op de kleine volte zetten wanneer ze gaat racen, dit werkt, maar er kan wel een geruime tijd overheen gaan.
Ook een positieve/ontspannen houding van de ruiter maakt een wereld van verschil, houd dat heel erg goed in gedachten,succes.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:42

TS: Zeg eens eerlijk: Jouw instructrice heeft 3 jaar de tijd gehad om jou en je pony op de juiste weg te krijgen. Dat is haar na 3 jaar nog altijd niet gelukt. Hoe groot is dan de kans dat haar dit wel zal lukken in de komende maanden die jij als limiet hebt gesteld? Ik denk dat dit gewoon niet de juiste instructie is voor jou en je pony. Hoeft niet per definitie te betekenen dat ze slecht is, maar voor jou en je pony werkt haar manier van lesgeven in elk geval niet. En dat gaat echt niet zomaar veranderen. Mijn tip is dus: Zoek een andere instructeur. Probeer er desnoods een paar uit of open een topic op bokt waarin je vraagt wat een goede instructeur/instructrice is in jouw regio.

En inderdaad is het verstandig om je pony lichamelijk te laten nakijken en ook de zadelpasser en tandarts langs te laten komen. Want ook een lichamelijk probleem of een niet passend zadel kunnen de oorzaak van je probleem zijn.

Nadal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:00

Ik heb inmiddels al ergens in de 30 jaar ervaring in paardjes. Ben instructeur, fok een beetje en mijn meiden rijden met enige regelmaat andere/jonge pony's. Wij hebben ook wel eens een miskoop gedaan. (sorry, dat ik het zo noem). Gebeurt soms, is er iets in de pony dat je zo erg aanspreekt, en dat was in ons geval heel veel springtechniek, dat je blind bent voor de minpunten. Dus schaam je niet!

Het klopt dat Forester doorsnee genomen hele fijne kinderpony's zijn. Maar ook hier geldt, uitzonderingen bevestigen de regel. Onze miskoop was overigens ook een Forester, en al onze nu nog aanwezig pony's zijn hele brave actieve Foresters.

Maar ik zou je adviseren om jouw beestje in te ruilen bij een betrouwbare handelaar (en die zijn er echt wel) voor een meer meewerkende pony. Je hebt inmiddels dus 3 jaar x 2 per week les. Zal het ff laag aanhouden. 3jaar x gemiddeld 40 weken per jaar x 2per weerk x10 euro is 2400 euro's aan lessen. Kun je zeker nu een hele leuke pony voor kopen. En ik zeg altijd: een goeie vreet net zoveel als een slechte. Een wat hogere aanschafprijs doet maar 1 keer pijn, een vervelende pony plaagt je iedere dag!
Succes!