Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sodeletuut schreef:wat een bulshit reactie? Sorry hoor.. maar als ik geen weet heb van een martingaal en zie dat de ringetjes bij naarbovenhouden zn 20 cm boven de schoft uit komen heb ik tch t idee dat het te lang is, maar weet ik niet hoe kort die dan wel moet?donnie13 schreef:hij hangt er nu te los bij ,dus was mijn vraag kan ik hem beter een stuk strakker zetten ?
Je weet niet hoe strak hij moet maar wel dat hij nu te los hangt? Haal dat ding er alsjeblieft van af, je maakt je paard er kapot mee.

InekeH87 schreef:Nu wil je van een thiedeman naar een martingaal of een halsverlenger. Dan weet je dus duidelijk niet hoe je die dingen moet gebruiken. Niet mee rijden dus! Als je persé een hulpteugel wilt, dan zou ik gaan voor een martingaal, dat doet nog het minste kwaad.
Schud hier trouwens afkeurend mijn hoofd om het gemak waarmee de TS over hulpteugels spreekt en ermee wilt wisselen. Ik moet er niet aan denken om met een hulpteugel te rijden, simpelweg omdat ik niet voldoende weet hoe ik ermee moet rijden. Ik rijd 20 jaar en heb tot nu toe eigenlijk alle problemen die ik met mijn paarden heb gehad zelf weten op te lossen. Ja 1 merrie die ik had reed ik in het bos met een martingaal. Die werd dan zo druk dat ze met haar hoofd begon te gooien en mij haast uit het zadel sloeg, inmiddels weet ik beter hoe ik dat op kon lossen en zou ik er niet meer mee rijden, maar toen was dat een veilige oplossing.
InekeH87 schreef:Ik zou nu al zonder proberen. Desnoods even longeren voordat je gaat rijden. Zorg ook dat je het eerste kwartier ontzettend veel afwisseling in je training brengt. Dit zodat hij niet te lang de tijd krijgt om na te denken en zich druk te maken. Zet je paard in het begin flink aan het werk met veel figuren en overgangen. Let dan nog niet op de nageeflijkheid, negeer het sterrenkijken en houd hem vooral voorwaarts. Pas als je merkt dat hij wat begint te ontspannen begin je voor wat te vragen.

donnie13 schreef:InekeH87 ik heb het niet zelf bedacht om met hulpteugels te gaan rijden, maar dat kon je ook niet weten
dat moet ik gebruiken van de instructeur waar ik les van krijg
donnie13 schreef:De huplteugel moet er aan omdat hij dan nageefelijk loopt
en dan niet sterren gaat kijken en omdat ik dan beter op hem kan rijden
InekeH87 schreef:Ik ga mee met douraque, gedwongen aan een hulpteugel rijden is slechter voor de rug dan sterrenkijken. Alleen als je echt een reden hebt waarom het slecht is voor een paard om sterren te kijken (denk aan kissing spines), dan zou ik overwegen om in een stresssituatie met een martingaal te rijden om het sterrenkijken te voorkomen, maar anders niet.
Donnie, waarom heeft je instructeur gezegd dat je met een hulpteugel moest rijden? Heeft hij ook uitgelegd hoe je de teugel af moet stellen en hoe je hem precies moet gebruiken? Ik blijf erbij dat een hulpteugel echt alleen voor een zeer korte periode gebruikt kan worden.
Is het een idee om het hulpteugelgebruik nu af te gaan bouwen. Dat je nu bijvoorbeeld met een martingaal rijd die zo staat afgesteld dat hij alleen het echte sterrenkijken kan voorkomen (dus ongeveer zo lang mogelijk afgesteld). Zodra er dan iets aan ontspanning is haal je de teugel er af. Dat is dan meteen een beloning voor je paard. Probeer dan om in twee a drie weken het hulpteugel gebruik helemaal af te bouwen.