de keuze voor een instructeur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:14

Sassol schreef:
maai_ke schreef:
Sassol: Ik denk dat jou manier van rijden ook wel iets is waaraan weinig les valt te geven. Als je ontspannen bent en je crosst rond zonder zadel en hoofdstel is dat al heel wat anders dan echt rijden. Er valt hier alleen te verbeteren in ontspanning en in het niet in de weg zitten maar ik denk dat je dat ook wel aanvoelt aan je paard. Dat vind ik toch wel een ander punt. Al vind ik dat een keer in de zoveel tijd een beetje begeleiding geen kwaad kan.

Nou nou, ik cross niet rond hoor. Wij kunnen ook gewoon arbeidsdraf/middendraf/wijken e.d. (Ben absoluut geen sterruiter hoor en denk dat wij ook echt niet zouden schitteren in een B-proefje, maar om nou te zeggen dat ik rondcross...)
Maar misschien wil je dan even ophelderen wat écht rijden voor jou betekent?

Haha maai_ke zet het niet zo subtiel neer, maar denk dat ze het goed bedoelde :')
Sassol heeft een hele andere manier van werken met haar paard waarbij trainen voor oefeningen, figuurtjes en een volgend niveau niet nodig is. Maar misschien juist wel meer het communiceren met je paard en het aanvoelen van elkaar, als ik het een beetje goed uit de post van Sassol kan halen, kan ze met enkel een leadrope dezelfde oefeningen als ik met hoofdstel met bit (en zadel, kan écht niet zonder zadel blijven zitten ;) ) dus ik denk dat zij ondanks géén les, haar paard heel goed heeft afgericht (of het paard haar ;) ) maar op een andere manier dan de (klassieke) dressuur.

Anthonia_ schreef:
Nee ik heb eigenlijk geen echte eerdere ervaring. Maar we zijn inmiddels wel L1. Dat is nog geen wereldniveau. Maar we zijn pas in januari begonnen met trainen. En het is wel lastig hoor en ik kan het ook niemand aanraden. Ik laat mijzelf af en toe filmen. En zo verbeter ik mezelf :+ en geloof mij dat gaat best goed. Ik ben het verder wel met je eens hoor. Eigenlijk zou iedereen moeten lessen ongeacht niveau/leeftijd of whatever. Maar dat is helaas niet voor iedereen mogelijk :j ik wil niet alles zelf doen. Het liefst zou ik elke dag lessen. Dat is alleen voor mij niet mogelijk

Uhm... vanaf januari tot nu L1 is niet heel snel als je het mij vraagt... het is prima hoor maar ik heb toendertijd mijn paard in februari gekocht, een groen paard net doorgereden, ben in de B begonnen en had in september mijn eerste L1 wedstrijd, de B was ik in 4 wedstrijden door met 12 winst...
Ik had dus wel les, 1 x per week... vindt tussen 8 proefjes en 30 proefjes dan toch wel een flink verschil zitten als ik heel eerlijk ben...

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:49

KarinvdM schreef:
R_ali_R schreef:
Ik vind het knap dat jij zo kritiche bent op 16 jarige leeftijd(even in je profiel gespiekt.) En knap dat je in een korte tijd L1 rijdt.
En om dat je geen eerderen ervaring hebt is het nog lastiger, daarom zal ik het ook niemand aanraden. Toch omdat dingen kunnen worden aangeleerd die eigenlijk fout zijn. Het kan zomaar gebeuren dat als jij straks gaat lessen dat je erachterkomt dat je dingen toch op een anderen manier hebt aangeleerd. Dit hoeft naartuurlijk niet zo te zijn maar de mogenlijkheid is er.

De meeste ruiters zijn totaal niet kritisch op zichzelf en bekijken zichzelf door een roze bril. Anthonia_ is dus duidelijk ook niet kritisch...
Als ik het filmpje in haar profiel bekijk dan valt er nog genoeg te sleutelen, aan haar zit en aan de rest van het rijden.

Als je veder leest kom ik ook terug op mijn reactie. Ik heb inderdaad niet veder in haar profiel gegeken.

KarinvdM

Re: de keuze voor een instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:26

Dat had ik wel gezien. :)
Maar het gaat mij erom dat Anthonia_ het rijden van haar blijkbaar dusdanig fantastisch vindt dat ze geen les nodig heeft. Ik denk daar anders over.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:44

Nou ja, we zullen het wel zien denk ik dan maar.

Wat ik zie is dat heel veel ruiters blijven hangen omdat ze geen of geen goede les hebben. Die geven het geld liever uit aan proeven rijden dan dat ze een keer de trailer pakken om naar een goede trainer te gaan. Onder het mom: "van wedstrijden rijden leer je ook heel veel" zie je zulke types week-in-week-uit op concours gaan. Vaak slecteren ze dan ook nog zorgvulding hun locaties. Meestal schrapen ze dan in een paar maanden de punten wel bij elkaar om L te kunnen gaan starten.

Ben benieuwd waarom Anthonia geen mogelijkheid heeft voor lessen? Als je toch iedere week op wedstrijd gaat kun je ook ipv naar concours eens naar een trainer toe rijden lijkt me.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:50

Persoonlijk vind ik vindt lessen heel belangrijk. Hoe goed je ook rijd, er sluipen altijd kleine foutjes in. Zonder les zouden die kleine foutjes wel eens grote fouten kunnen gaan worden.

Even een voorbeeld: Ik heb heel veel moeite met mijn houding, ik zit vaak voorover en ik heb moeite met mijn handen. Soms gaat het goed, maar wil ik beter. Dan krijg ik tijdens mijn les weer te horen dat ik juist te ver naar achteren hang. Als ik die lessen zou missen, zou ik zo blijven zitten, omdat ik dan echt denk dat ik goed zit.

Ik snap dat het financieel gezien niet voor iedereen weggelegd is, maar je paard in de prut rijden en vervolgens een DA of fysio nodig hebben lijkt me erger?
Maar geen geld hebben voor lessen, maar wel kunnen starten, vind ik wel heel raar. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.

@Anthonia_ Opzich rijd je niet heel verkeerd, maar hoevaak laat je jezelf filmen? En denk je constant tijdens het rijden, aan de fouten of dingen die je kunt verbeteren die je op je filmpje hebt gezien?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:10

maai_ke schreef:
Mijn discussie punt is dus eigenlijk: Moet iedere ruiter lessen volgen ongeacht zijn niveau of ambities? En waneer voel je je nou echt goed genoeg om niet meer te lessen?

@Billy: dat heb je inderdaad goed verwoord. Betekent niet dat wij geen figuurtjes kúnnen rijden. Ik hoef alleen niet veel verder te komen dan de basis (houdt niet zo van dressuur) dus oefen ik door op de basis. (Door deze dus ook te kunnen zonder zadel en teugels)

Maar ik reageerde op deze stelling en vervolgens rijd ik niet écht paard? Volgens Maaike behoor ik dus niet tot de mensen die paardrijden en ben dus ook niet 'van toepassing' op deze stelling? Terwijl er staat ongeacht niveau en ambitie. Dat vind ik dan een beetje krom.
Dus ben nog steeds benieuwd waarom ik volgens Maaike niet écht paardrijd?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:16

Ik vind persoonlijk dat iedereen les nodig heeft, ongeacht ambities! Wil niemand over één kant scheren, maar knijp soms mijn ogen dicht als ik op een grote pensionstal kom en eens de baan in kijk. Ookal rijd je 5 dagen in de week voor de fun, er zijn altijd punten waar je aan kan werken waardoor je je paard/pony beter gaat begrijpen en elkaar minder in de weg gaat zitten. Dus ongeacht niveau, ja , altijd begeleiding!

Rijd zelf bijvoorbeeld Z2 en heb er nu een net zadelmakke bij en heb nog nooit zelf een paard helemaal beleerd, geloof me, ik ben weer terug bij af, je bent eigenlijk nooit uitgeleerd en een oog aan de zijlijn is een must! :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:29

Zelf rijd ik nu zo'n 25 jaar en ik heb nog nooit officiële wedstrijden gereden. Toch doe ik regelmatig mee met onderlinge wedstrijden, puur omdat ik het leuk vind. Eigenlijk ben ik een recreatie ruiter die mijn paarden piekfijn voor elkaar wil hebben en dat kan alleen maar met les. Heel lang ben ik aan het zoeken geweest naar een juiste instructeur, die mij ook durfde te zeggen wat ik fout deed, want die zijn er nog maar weinig heb ik gemerkt. Nu ga ik 2x per week naar Duitsland voor dressuur- en springles. Mijn paard is 6 jaar en kent nu zo'n beetje alle Z oefeningen (springt inmiddels ook galopwissels om de 2) en springt met gemak over 1.20m, iets wat ik een paar jaar geleden nooit had gedacht en had aangedurfd.
Ik zeg niet dat lessen moet, maar het is wel heel belangrijk dat je zelf goed weet waar je mee bezig bent!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:36

DebjeDopje schreef:
Ik snap dat het financieel gezien niet voor iedereen weggelegd is, maar je paard in de prut rijden en vervolgens een DA of fysio nodig hebben lijkt me erger?

Daar sla je ook de spijker op z'n kop! Ik zie zo veel basis ruiters hun beesten in de prut rijden terwijl ze dat zelf helemaal niet door hebben. Die mensen dneken dan dat ze gewoon heel erg pech hebben.... Een goede instructeur begeleid je bij het rijden en de training maar geeft ook een stukje informatie over het goed houden en verzorgen van paarden. Ruiters hebben vaak geen idee over de belasting en belastbaarheid van hun paard, een goede huisvesting, stalklimaat, goede hoefverzorging etc.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:59

Ongeacht je ervaring of leeftijd, ja kan ALTIJD bijleren :)

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:18

Haha word een leuke discussie :) Ik heb even wat dingen gequote die op mij slaan :) om het een en ander te verduidelijken

Citaat:
@ Anthonia, ik heb even in je profiel gekeken en daar las ik dat je een kleine 30!!! proeven hebt moeten rijden om 11 wp in de B bij elkaar te rijden. Dan ben je daarmee voor mij nu niet echt een voorbeeld van dat het ook heel goed kan gaan zonder les.
Als jij eerlijk bent dan weet je zelf eigenlijk ook wel dat je nu een beetje tegen een dood punt gaat aanlopen [ik heb jou filmpjes gezien dus ik kan je precies vertellen waarin je zelf tekort schiet en waarom je les nodig hebt als je ooit nog de klasse L uit wilt komen.
Ik denk dat mensen best wel zonder les kunnen, maar als je vooruitgang wilt boeken en je bent een beetje ambitieus zul je echt in les moeten investeren.

Allereerst wil ik graag benadrukken dat ik idd geen schoolvoorbeeld ben en graag zou lessen. Ik vind imo wedstrijdresultaten alleen eigenlijk geen goed beeld van vooruitgang geven :o. Ik kan hier wel filmpjes van onze vooruitgang posten aangezien je daar denk ik meer aan hebt dan alleen wedstrijdresultaten, alleen ik ben bang dat we dan teveel van het onderwerp afdwalen? Maar als je wilt kan ik hier wel wat neerzetten :)
En het klopt van het filmpje in mijn profiel. Deze heb ik gemaakt in mei :) ik heb de filmpjes ongeveer 300 keer bekeken en vergeleken met anderen. Daar heb ik dingen uitgehaalt en daarmee aan de slag gegaan. En inmiddels doen we het gelukkig al veel beter. Al ben je natuurlijk nooit uitgeleerd en nooit klaar.

Citaat:
De meeste ruiters zijn totaal niet kritisch op zichzelf en bekijken zichzelf door een roze bril. Anthonia_ is dus duidelijk ook niet kritisch...
Als ik het filmpje in haar profiel bekijk dan valt er nog genoeg te sleutelen, aan haar zit en aan de rest van het rijden.

Ik heb hierboven ook gezegt dat het filmpje gemaakt is in mei. En ik bekijk mijn rijden zeker niet door een roze bril. Ik weet dat het nog lang niet goed genoeg is, als ik dat had gevonden reden we namelijk nog steeds zo rond :) :')
Afbeelding

Citaat:
Maar het gaat mij erom dat Anthonia_ het rijden van haar blijkbaar dusdanig fantastisch vindt dat ze geen les nodig heeft. Ik denk daar anders over.

Hmm ik denk dat ik hier even verkeerd begrepen ben ;)
Ik wil heel graag lessen, daarom ga ik er ook zo snel mogelijk mee beginnen :) En mijn rijden is niet fantastisch hihi wat wil je ook met 2,5 jaar rijervaring waarvan 1,5 jaar les :+
Mijn punt is dat je zonder les een heel eind kan komen als je het zelf echt wil. Ik wil met mijn paard de Z bereiken. De eerste stappen zijn gemaakt. Maar als ik het echt wil gaan bereiken moet ik straks wel lessen ja :)

Citaat:
@Anthonia_ Opzich rijd je niet heel verkeerd, maar hoevaak laat je jezelf filmen? En denk je constant tijdens het rijden, aan de fouten of dingen die je kunt verbeteren die je op je filmpje hebt gezien?

Ik rijd wel verkeerd, en niet zo'n beetje ook. Niemand rijd goed in mijn ogen er is altijd wat te verbeteren. Ik rijd nu alleen al weer een stukje minder verkeerd dan in januari :D haha. Ik laat mezelf zoveel mogelijk filmen. Alleen mijn ouders hebben daar echt geen zin in. Dus blijft mijn zusje over. En die kan eigenlijk niet vaker dan 2 keer in de week. Gelukkig hebben wij naast de bak een gebouw met raampjes waarin ik mijn spiegelbeeld kan zien. En dat helpt heel goed :)) en ik rijd wel veel in het donker omdat ik eerder gewoon geen tijd heb. En dan heb ik altijd schaduw. En dan kan je ook weer op bepaalde dingetjes letten :D

Citaat:
Ongeacht je ervaring of leeftijd, ja kan ALTIJD bijleren

_/-\o_

Ik bedoel dit niet aanvallend hoor, maar ik moest wel even een paar dingen quoten aangezien er anders straks heel anders over mij gedacht word dan ik bedoelde :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:02

@ Anthonia_ dan heb ik ook nog een vraag voor jouw.
Er was hier iemand die zei dat als je tijd en geld hebt voor wedstrijden dat je dan ook tijd en geld hebt om te lessen. Dus bij deze de vraag waarom heb jij geen mogelijkheid tot lessen maar wel om wedstrijden te rijden? En waarom stel jij wedstrijden boven lessen?

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:21

@Tigra_ Dat is een goede vraag!

Hier ook nog een vraagje aan Anthonia_,
Ik vindt het knap van je dat jij je houding, hulpen en inwerking van je hulpen terug kunt zien in de schaduw, en in die ene hoek met een spiegel. Maar wil dat niet tegelijkertijd zeggen dat je je te veel focust op die punten, en niet op het totaal plaatje? Een spiegel laat maar een deel zien, voor een zeer korte tijd en schaduw vertekend heel erg.
Zou je het dan niet fijner vinden om te 'voelen' wat je doet, door te rijden op gevoel en niet op zicht. Tijdens een proefje zit je hopelijk toch ook niet altijd naar de grond te kijken of in een spiegel (die er maar zelden is)?
Hoe weet jij nou of je foute hulpen geeft, en je paard daardoor niet alles laat zien, of dat je paard niet meer kan, met bijvoorbeeld uitgestrekte draf. Hoe weet jij nou of je paard terugvalt omdat hij lui is en je hem aan moet pakken, of dat het door jou houding kwam en je hem niet genoeg op druk had? Etc.
(hoop dat ik niet té rommelig heb getypt)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:40

Om leuk te kunnen rijden en je paard beter te begrijpen hoef je echt niet altijd les te blijven nemen hoor. Want wie zegt dat het goed is omdat iedereen het zo doet? Ik hoor ook heel veel onzin door de bak heen komen. Vroeger had je "paardenmensen" nu heb je mensen met paarden. Maar vroeger werd er echt niet zoveel gelest als nu.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:04

JJane schreef:
Om leuk te kunnen rijden en je paard beter te begrijpen hoef je echt niet altijd les te blijven nemen hoor. Want wie zegt dat het goed is omdat iedereen het zo doet? Ik hoor ook heel veel onzin door de bak heen komen. Vroeger had je "paardenmensen" nu heb je mensen met paarden. Maar vroeger werd er echt niet zoveel gelest als nu.

En je spreekt uit ervaring want je bent hoe oud? Les heb je altijd nodig hoelang je ook rijd en op welk niveau dan ook, al is het maar om gedetailleerd te werken, er sluipen altijd foutjes in het rij werk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:27

Moll schreef:
JJane schreef:

En je spreekt uit ervaring want je bent hoe oud? Les heb je altijd nodig hoelang je ook rijd en op welk niveau dan ook, al is het maar om gedetailleerd te werken, er sluipen altijd foutjes in het rij werk.

Goh wist niet dat er een leeftijdsgrens aan dit topic verbonden was? :+ En we zijn aan het discussiëren over deze stelling, maar blijkbaar is dat niet nodig want jij hebt het antwoord al?
Jammer, vond het zo'n leuk topic ;(

En er bestaan ook nog zoiets als autodidacten hè ;)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:42

Sassol schreef:

Noem er is één die autodidact is en verdienstelijk rond kan rijden

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:50

Dat hangt af van wat je bedoelt met verdienstelijk rondrijden?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:53

Geef maar aan wat je zelf verdienstelijk noemt. Welke autodidacten bedoel je eigenlijk? Ik ken in de paarden niemand die autodidact is

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:49

Ik zou zo 1,2,3 ook in de paarden geen autodidact weten, ze hebben allemaal toch wel een coach, instructeur of voorbeeld waar ze hun kennis/ideeen of technieken vandaan hebben.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:51

Sassol schreef:
Moll schreef:

Goh wist niet dat er een leeftijdsgrens aan dit topic verbonden was? :+ En we zijn aan het discussiëren over deze stelling, maar blijkbaar is dat niet nodig want jij hebt het antwoord al?
Jammer, vond het zo'n leuk topic ;(

Klopt die bestaan, maar op 1 hand te tellen, en veel van deze mensen leren door te kijken, en gaan daar mee aan de slag, dus indirect toch les.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:10

Okee, ik beken, wat ik nu ga zeggen is erg anti bokt.
Toen ik 15 was, kreeg ik van mijn vader mijn eerste eigen paard (daarvoor wel verzorgpony's gehad en elke week prive les). Een 3,5jarig paard ,echt een slungel, van toen rond de 1.60, we hadden hem van kennissen die er geen plek meer voor hadden, anders had ik waarschijnlijk gekozen voor een paard met meer ervaring.
Hij was al zadelmak gemaakt bij een professionele stal.
Ik heb hem nu 3 jaar,.. en ik heb er welgeteld 2 lessen mee gereden.
1x op de eerste stal, toen ik hem net 3 keer had gehobbeld aan de longe. Echter raadde mijn instructrice mij aan om er een slofteugel aan te doen, omdat hij zo met zijn hoofd naar voren liep. Dat leek me niet zo'n goed plan, dus ik heb daarna geen les meer van haar genomen. Op onze stal mocht je geen instructrices meenemen, en we hadden geen trailer. En aangezien ik ook wel zag dat het paard een slungel was, heb ik anderhalf jaar alleen maar buiten gereden en rond gehobbeld.
Sinds een jaartje is hij flink sterk en zijn we van stal gewisseld, toen heb ik al vrij snel een les genomen. Maar mijn paard heeft een stof en pollen allergie en net toen had hij er last van. Toen heb ik besloten geen les te nemen voordat ik zeker weet dat we die les dan ook kunnen rijden, omdat het vaak is dat ik opstap en gelijk al merk dat het niks word. Ondertussen loopt mijn paard op zijn goede dagen heerlijk, springen doet hij ook prima en het gaat allemaal lekker, alleen ging het wat langzamer dan bij andere paarden.
Volgende maand verhuizen we naar een stal waar hij altijd met zijn neus buiten staat. Dan ga ik weer lessen als het hoesten over is.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het echt niet altijd smoesjes zijn als mensen zeggen waarom ze niet lessen, het is ook echt niet zo dat ik mezelf te goed vind voor lessen, maar ik ben gewoon erg kieskeurig wat betreft mijn instructriece en een met een paard dat zich niet 100% lekker voelt ga ik ook niet lessen. En om eerlijk te zijn... vind ik dat het best lekker gaat nu, maar ik merk wel dat ik echt lessen nodig heb om mijn foutjes (houding) op te lossen en om wat puntjes op de i te zetten.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:28

I.m.o. niet anti-bokt hoor... iedereen heeft zo zijn redenen en dat is prima. Je geeft wel zelf aan dat je merkt wel lessen nodig te hebben om foutjes op te lossen en puntjes op de i te zetten, helemaal goed toch! Maar iemand die nog nooit of bijna nooit les heeft gereden en beweert het net zo goed te kunnen als iemand die wel de juiste begeleiding heeft genoten, dat is iets meer anti-bokt denk ik ;) en trap ik ook niet in :n
Overigens helemaal niet erg als je kritisch bent qua instructie, goed juist!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:37

ik beweer inderdaad dat ik bij lange na niet beter rijd dan mensen die wel veel les hebben gehad.. maar ik zie hier soms mensen rijden waarvan ik denk... had maar een andere instructeur genomen, ik vind het al niet vreemd meer wanneer ze hun slofteugel zo strak houden dat het paard nergens meer heen kan, s+t erin en maar stampen. en dan een instructeur er langs die gewoon blijft lesgeven alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En dan vind ik dat ik mag zeggen dat ik beter rijd, al is het alleen maar omdat ik zelf rijd en mijn problemen oplos, en dat niet doe door het hoofd van mijn paard vast te binden. want qua niveau zitten zij veel hoger.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:41

Lessen is inderdaad een MUST. Ik vind het heerlijk om mijzelf op die manier te verbeteren, dat zou iedereen toch fijn moeten vinden? Stilstand is achteruitgang in mijn ogen..

Maar, het is wel lastig om echt een instructeur/-trice te vinden die echt bij je past. Waar je voor je gevoel mee kunt lezen en schrijven, die door jou en je paard heen kijken. Ik mag zeggen dat ik het geluk heb dat ik zo'n iemand gevonden heb :)