Ceriadwen schreef:Nou dat weet ik zo net nog niet. Ik heb namelijk een gelder van 9 die heel duidelijk per dag zelf wil beslissen wat er wel en niet gaat gebeuren. Zo kunnen we weken, soms maanden prima rijden en wil meneer zelfs doen alsof hij echt wel iets in huis heeft, om vervolgens als een maniak door de bak te gaan, steigerend, bokkend, en me via wat dan ook eraf te krijgen. En besluit ik dan om hem mee naar buiten te nemen, dan is het ook over. Vervolgens kan je dan ( als je geluk hebt) weer weken tot maanden iets doen wat hem op dat moment ligt.. buiten rijden, een groot feest, tot hij weer eens besluit dat dat het ook niet is... om vervolgens NOOOIT meer die dag het erf af te gaan. Met of zonder andere paarden, nee is dan gewoon ook nee. En dik 1.75 waar ik al eens onder heb gelegen, daar ga ik de strijd niet meer mee aan. Hetzelfde als een lesje meerijden, in een stille bak gaat de handrem erop, dan kan hij alleen met 2 km per uur, in een volle bak kunnen we alleen met 16 km per uur. In een stille bak kunnen we niet galloperen, maar in een drukke bak kunnen we het alleen in contra, buiten kunnen we dan weer wel galloperen op het been dat ik verkies.
Sommige paarden maken gewoonweg op een vervelende manier heel duidelijk hoe de vlag er die dag bij hangt, en zijn meesters in het voor jan met de korte achternaam zetten van het mensje. Ik heb besloten dat na 5 jaar strijd, ik gewoon maar geniet van de dagen dat we toevallig hetzelfde willen. Als ik lekker in mijn vel zit dan wil ik nog wel eens een beetje strijd aan gaan, en hem dan maar een beetje te prikkelen. Op andere dagen zoek ik wel wat anders te doen, dat we toch samen lol hebben en ergens mee bezig zijn.
Gewoon als voorbeeld.. we hebben afgelopen zomer de vierdaagse gereden, alle 4 de dagen geen gezeur van zijn kant, niet moeilijk doen, perfect luisteren, nergens van "schrikken". Dag 4 komen we over de finish, en meneer gaat totaal uit zijn pan en doet ALLES waarvan ik dacht dat hij het de eerste dag zou doen. Het sloeg werkelijk waar nergens op. Heb er zelfs een instructeur van de politie opgezet die heel wat ellende had meegemaakt al, en die zei uiteindelijk ook, ik weet het niet meer.
Ik noem het maar gewoon karakter... da's de enige manier dat ik ermee kan leven, want weg doen doe ik hem ook niet.
Één van mijn vorige paarden deed precies hetzelfde. Die heb ik op een gegeven moment helemaal laten doorlichten. Bleek dat hij aan
beide voorbenen artrose had en linksvoor ook nog eens hoefkatrol.
Zolang het niet te veel belast werd was er voor hem "mee te leven" maar vroeg ik teveel qua beweging had hij er pijn aan en dan
kreeg je dus dat soort gedrag. Toen ik eenmaal wist wat de oorzaak van dat gedrag was heb ik besloten hem in te laten slapen.
En dat was een heel moeilijke beslissing, maar tot nu toe heb ik daar nog steeds geen spijt van, want het kon alleen maar slechter
voor hem worden ...........
Nou wil ik TS niet meteen de stuipen op het lijf jagen, maar ik denk dus ook dat er waarschijnlijk lichamelijk iets niet goed zit. Een
paard gaat nou eenmaal niet bedenken dat hij vandaag eens geen zin heeft om mee te werken.