kan iedereen goed dressuur leren rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:56

Tot 2 jaar terug was ik ook van het "hobbelen"...en nu rij ik ook fijn mee in de wedstrijdring! ;)
Ik heb dan ook nog wat lichamelijke klachten/beperkingen en een paard helemaal into springen is..en nog rij ik nu vaak de prijzen weg in de dressurring! :))
Mijn tip; ga op zoek naar een goede instructeur en dan is 1x in de week les echt genoeg. zorg dat je na de les met goede tips verder kunt komen, en zeker op je gemakje doen..jezelf geen druk opleggen dat je iets wil omdat het MOET! :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:02

Als ik in mijn omgeving rondkijk, zeg ik 'bijna altijd'. Je hebt toch een mate van gevoel en ritme nodig. Als ik kijk naar m'n oudere zus, da's iemand die het nooit leert. Ondanks al haar moeite, instructie, zitlessen what ever. Zij zit er echt op als een zak hooi. Je schiet gewoon in de lach als je haar ziet galopperen. Ze rijdt al jaren en accepteert nu eindelijk dat zij nooit een mooie zit/houding zal ontwikkelen. Geeft ook niets, ze zit haar paard niet in de weg (gaat ondanks alles mee met de beweging en stoort niet) en samen hebben ze veel lol. Dat laatste is eigenlijk het allerbelangrijkste.
@Zodiac: dat je in een halfjaar al zo gegroeid bent in je kunnen, zegt toch iets? Dat komt wel goed hoor.

zodiacje

Re: kan iedereen goed dressuur leren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 21:59

Ja alleen had ik toen een half jaar lang, vijf dagen in de week op verschillende paarden les.
die kans krijg ik nooit meer.

mag ik dit vragen aan degenen die rijden zoals ik zou willen rijden;
Hoe ben je zover gekomen?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:04

Waar een wil is. is een weg :j
Ik denk zelf niet dat iedereen goed dressuur kan rijden Omdat je
naar je zelf heel kritisch moet gaan kijken, en niet iedereen staat daar voor open.
En ook al ben je zelf zo goed , dan moet je ook beschikken over een super goed paard, wil je de top gaan bereiken.
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 06-10-11 22:12, in het totaal 3 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:09

Eigen paard (met talent eventueel), privé- instructie. Knokken, jezelf willen verbeteren. Niet bij de pakken neer gaan zitten als je niet scoort. Dus incasseren. Niet bang zijn voor negatieve kritiek.
Zelfkennis.
Boel puntjes. Niets gaat vanzelf, dus hard werken :D

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:18

zodiacje schreef:
Ja alleen had ik toen een half jaar lang, vijf dagen in de week op verschillende paarden les.
die kans krijg ik nooit meer.

mag ik dit vragen aan degenen die rijden zoals ik zou willen rijden;
Hoe ben je zover gekomen?

Toch is de basis bij je gelegd, Zodiac. En juist die basis is het allerbelangrijkste.

Hoe ik gekomen ben, waar jij graag wilt zijn? Tijd en geduld, door heel veel lessen, een instructrice met engelengeduld, een talentvol en werkwillig paard, doorzettingsvermogen, kritisch kijken naar mezelf en bovenal lol houden in het rijden en leren. Als je paardrijdt ben je nooit uitgeleerd. Het kan altijd beter, mooier, makkelijker en dus gelden al die dingen die ik opnoemde nog steeds.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:38

Yamcha schreef:
Joolien schreef:
Nee, niet iedereen kan leren tennissen, niet iedereen kan leren turnen, niet iedereen kan leren pianospelen.

Maar iedereen kan leren een balletje terugslaan, iedereen kan leren om een koprol te maken, een flikflak kunnen zelfs heel veel wel, bokspringen ook...... en de basis van pianospelen kunnen er ook best veel leren.
En de top is uiteraard voor maar weinig mensen weggelegd, maar ik ben ervan overtuigd, dat ieder mens met een gezond lijf correct kan leren zitten, correcte hulpen kan leren geven en kan leren om op een fijne manier in de beweging mee te gaan.

Net zo goed als dat de top maar voor heel weinigen is weggeglegd vind je aan de andere zijde van het spectrum een heel klein groepje mensen met een gezond lichaam en gezond verstand die nooit netjes zullen leren rijden. Dus Joolien heeft hier wel een punt.

Over wat TS stelt over paard verbeteren, dat kunnene rookniet heel veel. Dat iemand Z is geworden wil niet niet zeggen dat die persoon het paard ook heeft weten te verbeteren. De meesten mensen kunnen door hard trainen en discipline wel leren om de natuurlijke aanleg van hun paard op het juiste moment in de ring te tonen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:55

Yamcha schreef:
Jammer dat Adelinde in haar lendenen hangt, veel ruiters op hoog niveau zie je dat doen.

De vraag is een beetje, wat goede dressuur is voor jou. Is dat op hoog niveau rijden?
Is dat je paard fijn aan de hulpen hebben, een paard wat zonder zichtbare hulpen moeiteloos doet wat het wordt gevraagd? Of is het fijn rijden, in harmonie met je paard?

Wat het laatste betreft: ik denk dat er veel mensen best goed kunnen leren zitten, en meegaan in de beweging. Wat je daarvoor nodig hebt is een goede en geduldige instructeur. Ik denk dat veel mensen fijner kunnen leren voelen dan ze nu doen, hun hulpen subtieler kunnen leren geven, en ja, als je dat allemaal kan, zit je rap op M niveau, en misschien Z.

Punt is wel denk ik, om het goed te leren, dat je een spiegel nodig hebt, in de vorm van een instructeur die je niet naar de mond praat, maar eerlijk is, en misschien soms in de vorm van een jury.

Ik ben benieuwd wat je precies bedoelt met ''in de lendenen hangen?'' :)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:08

Ik heb zo'n 20 jaar recreatief rondgehobbeld, en aan mijn rijstijl/houding mankeerde heel veel. Sinds een jaar of twee ben ik ook een beetje dressuurmatig aan het rijden, en heb dressuurles van een goede instructeur. Ik ben volgens een aantal mensen goed op weg en zeggen geregeld dat ik wel op wedstrijd kan. Vanwege mijn wedstrijdangst durf ik dat niet aan, maar ik vind dat wel leuk om te horen :P Ik zal nooit op hoog niveau kunnen rijden, maar ik ben toch aardig vooruit gegaan :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:08

Nee ik denk zeker niet dat iedereen dressuur kan leren rijden.
Je hebt er een bepaalde motoriek voor nodig die gewoon niet is weggelegd voor sommige mensen, gewoon omdat hun lichaam niet meewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:13

Veel ruiters openen hun heupen niet naar opzij, maar naar voren. En wat er dan gebeurt, is dat je naar voren gaat zitten, in een lichte stoelzit.
Wil je dan rechtop zitten, en je tenen naar binnen houden, gaan ruiters klemmen met hun knieën, en trekken de rug hol.
Dat geeft een balans probleem, wat wordt gecompenseerd met achterover hangen, waardoor er teveel stress op de lendenen komt, dat is in de lendenen hangen. Je kunt het oplossen door te zitten, heupen naar opzij te openen, tenen in de beugels, en je voeten over de bal van je voet lichtjes naar buiten rollen, alsof je kleine teen zwaarder is dan je grote teen.
Bekken iets achterover kantelen, zodat je echt op je zitbeenknobbels zit, rug recht, schouders los. Benen lang en los, en de tenen lichtjes steunend in de beugels. Dit gaat de eerste tijd gegarandeerd spierpijn in je bovenbenen opleveren, mar levert een veel correctere en stabielere zit op.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:17

volgens mij kan iedereen zeker op M niveau komen, mits gezond en idd je moet wel een gezond paard ter beschikking hebben, dus geen medische problemen of een groot gedragsprobleem want dan word het het ook niet, verder is vast priveles (wekelijks) wel belangrijk, want met manegeles op een manegepaard 1 keer in de week gaat het gewoon niet lukken, een paard van 15 wat altijd recreatief is gereden zal heel moeilijk nog naar de M gereden kunnen worden, ja door een heel ervaren ruiter, maar niet als je net begint op dressuurgebied. Verder moet je er als ruiter ook tegenkunnen dat dressuur een jurysport is en je hier dus niet van de wijs door laten brengen. Goed leren zitten is zeker aan te leren, maar er geld natuurlijk wel hoe langer je fout zat hoe moeilijker dit is af te leren. Goede instructie is essentieel want er lopen er veel rond die zelf misschien redelijk kunnen rijden, maar goed les geven kunnen ze niet, zoek iemand die op zit en gevoel rijd en niet op geen gelul in de krul, want daar leer je niets van.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:17

@ Yamcha: Heel duidelijk, dankje! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:19

Graag gedaan!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:17

Yamcha schreef:
Veel ruiters openen hun heupen niet naar opzij, maar naar voren. En wat er dan gebeurt, is dat je naar voren gaat zitten, in een lichte stoelzit.
Wil je dan rechtop zitten, en je tenen naar binnen houden, gaan ruiters klemmen met hun knieën, en trekken de rug hol.
Dat geeft een balans probleem, wat wordt gecompenseerd met achterover hangen, waardoor er teveel stress op de lendenen komt, dat is in de lendenen hangen. Je kunt het oplossen door te zitten, heupen naar opzij te openen, tenen in de beugels, en je voeten over de bal van je voet lichtjes naar buiten rollen, alsof je kleine teen zwaarder is dan je grote teen.
Bekken iets achterover kantelen, zodat je echt op je zitbeenknobbels zit, rug recht, schouders los. Benen lang en los, en de tenen lichtjes steunend in de beugels. Dit gaat de eerste tijd gegarandeerd spierpijn in je bovenbenen opleveren, mar levert een veel correctere en stabielere zit op.

Yamcha, je legt het super uit, maar een stoelzit is volgens mij wat anders als het dikgedrukte deel (ik ben niet zo goed in quoten :o ). Bij een stoelzit zit een ruiter niet naar voren, maar steekt de benen meestal naar voren terwijl de ruiter eigenlijk redelijk rechtop tot wat naar achter zit. Vandaar de naam, alsof je zit in een stoel :D

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:17

nou... ik denk het wel. maar dan moet je echt heel vaak trainen enzo. dus ik weet het niet zeker!

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:30

@ TS: jouw vraag.. die vraag ik mezelf ook wel eens af... Ik ben ook pas "laat" begonnen met rijden en ik vraag me ook weleens af of het ooit nog wat gaat worden met mij, haha! Maar goed, ik heb elke week les, oefen zelf wat ik geleerd heb, en ik verwacht dus niet dat het binnen 3 maanden gefixt is. Ik hoef geen wedstrijden te rijden, daar liggen mijn ambities niet, maar t gaat mij er vooral om dat we allebei, paard en ik, plezier hebben in wat we doen en ik zou het natuurlijk heel leuk vinden om wel een beetje niveau in mn rijden te krijgen. En lukt het vandaag niet, dan stop ik ermee en is er morgen weer een dag. Maar ik ga er van uit dat ik ook veel zal moeten oefenen oefenen oefenen!!!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:54

Het is imo een samenspel tussen; timing, juiste trainer, paard, geduld.
Elke ruiter die bewust is of wordt van zijn onvolkomenheden kan met de juiste hulp leren een paard zo min mogelijk te hinderen in zijn beweging. Pas als je het paard in zijn waarde kunt laten, komt het moment dat je zijn onbolkomenheden kan voelen/herkennen etc. En pas als je dat kunt kun je hem gaan trainen.
Kan een ruiter die zijn eigen onvolkomenheden kent een goed gereden paard narijden, ja ik denk het wel.
Kan een ruiter die zijn eigen onvolkomenheden kent een paard opleiden/trainen, alleen als hij over voldoende kennis, ervaring en vooral rijkunstiggevoel beschikt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:02

Nee, helaas niet. Ik zie er genoeg voorbeelden van.

Ik ken iemand en die heeft weer een paar paarden en ook zoveel lessen maar nog steeds is het niveau bedroefend slecht en laag, het ligt er gewoon aan of je er talent voor hebt of niet, je kan het of je kan het niet.

Zelfs iemand die ik ken die heeft veel lessen gehad en nog kan het niet, het lukt gewoon niet.

Ja geen ramp hoor, dan maar lekker recreatief rijden en daarin plezier hebben en houden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:08

Nee, als je niet veel talent hebt kan je nog zoveel je best doen, maar een topper zal je dan nooit worden.
Maar goede instructie kan wel goed werk doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:44

setteke schreef:
Yamcha schreef:

Yamcha, je legt het super uit, maar een stoelzit is volgens mij wat anders als het dikgedrukte deel (ik ben niet zo goed in quoten :o ). Bij een stoelzit zit een ruiter niet naar voren, maar steekt de benen meestal naar voren terwijl de ruiter eigenlijk redelijk rechtop tot wat naar achter zit. Vandaar de naam, alsof je zit in een stoel :D

Ja klopt, maar de oorzaak van de stoelzit is dat de heupen naar voren geopend worden, ipv naar opzij. Als je dan rechtop gaat zitten steken je benen idd wat naar voren.
Daar wordt dan vaak wat van gezegd, zodat de ruiter dan de benen naar beneden doet. De oorzaak van de stoelzit is daarmee nog niet aangepakt, namelijk de positie van het bekken.
Het gevolg daarvan is dat de ruiter de rug hol trekt, om alsnog rechtop te kunnen zitten. Vooral op de hogere niveaus zie je dat ruiters achterover, in de lendenen dus, gaan hangen om de midden- en uitgestrekte gangen uit te kunnen zitten.
Je kunt dit vrij simpel corrigeren door de ruiter te leren het bekken achterover te kantelen, de heupen naar opzij te openen, de voet iets naar buiten te rollen, en op die manier corrigeren je zowel stoelzit als kapstokjes, die zijn namelijk symptomatisch voor een verkeerde positie van het bekken.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 19:45

Hoe open je je beken dan naar opzij?
Kan mij hier nl niets bij voorstellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:54

Met je benen wijd gaan staan bijvoorbeeld :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:54

Teveel op je zitbeenknobbels zitten is ook niet goed, dan druk je ook snel je onderbenen naar voren waardoor je richting stoelzit gaat.
Op een harde stoel kan je je zitbeenknobbels goed voelen, als je vervolgens wat verder naar voren op je kruis gaat zitten dan is dat niet fijn als je teveel op je kruis zit. Je moet een juiste balans vinden daar tussenin. Iemand noemde dat een keer het drielandenpunt, dat vond ik wel een mooie benaming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:01

Klopt, is ook een beetje inherent aan de vrouwelijke anatomie. Vrouwelijke dijbenen hebben een lichte curve, die van een man zijn veel rechter. Verder is het bekken van een vrouw iets naar voren geplaatst. Dat is geen probleem, maar dat betekent dat een vrouw op een paard iets meer moeite heeft om goed te zitten dan een man, al moeten beiden echt leren zitten. Weinig mensen hebben direct een goede zit.