Mijn 3-jarige arabier (CHEYENNE) zadelmak maken!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:19

Reina, je hoeft mij en mijn discussie niet te snappen. Ik weet dat mensen hier op bokt die vaker jonge paarden hebben ingereden mijn opmerking wel snappen.

Tuurlijk doet iedereen het op zijn/haar eigen manier. Maar je schrijft hier iets op een openbaar forum en dan is niet iedereen het er mee eens.

Ik denk juist omdat het de eerste keer al fout ging dat het belangrijk is om zelf zo goed mogelijk gekleed te gaan, om er zo min mogelijk aanleiding aan te geven om het fout te laten gaan.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:19

Pssst...Reina... dat heeft Kleintje hier boven uit gelegd en dan is het eigenlijk best logisch... ik begreep het eerst ook niet, maar zie er na de uitleg zeker wel het nut van in. En wat jij zegt over schoenen met profiel...ik heb altijd begrepen dat met fatsoenlijke hak (zodat je niet door de beugel heen kan schieten) maar zonder profiel beter is... als je valt zal een gladde zool eerder uit de beugel glijden is mijn verteld... sorry voor het off-topic gaan Franca... maar als we stukjes kunnen leren dij bijdragen aan de veiligheid vind je dat vast niet erg... toch?

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:58

goed joh *LOL* brave yennie. zat jij de vorige keer op haar? ze maakt wel n mooie stop!!! misschien aanleg voor western Haha!

mijndario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 16:11

Mooie foto's!
Leuk als je daar later nog naar kan kijken Tong uitsteken
En volgens mij gaat ze het idd maken in western Knipoog
Mooie sliding stop

saartje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 17:13

echt een mooi paardje hoor!!! en het is idd beter om het rustig op te bouwen!! Lachen
je hebt inderdaat wel een echt big smile Tong uitsteken
hopelijk snel nieuwe foto's! *LOL*

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 20:13

(Sorry Franca, nog even off-topic) Kleintje, ik snap dat het je om veiligheid te doen is, maar ik zie niet in hoe een spijkerbroek de veiligheid in het geding kan brengen. Ja hij kan wapperen en daar zou het paard van kunnen schrikken, maar dan kan hij ook schrikken van de beugels, het geluid van je voeten in de beugels, het bewegen van je dekje, etc, etc. Bij het Western rijden rijden ze toch ook met spijkerbroek? Om Western nou meteen onveilig te noemen...
Hoe dan ook, het is geen uithaal naar jou opmerking, ik kan me namelijk ook heel goed vinden in de mening dat het er allemaal netjes en volgens de "engelse normen" uit hoort te zien. Ik vind alleen dat dat voor iedereen zijn/haar eigen keus is...
(en vikki, ik zat na het posten net te denken dat rijlaarzen eigenlijk helemaal geen profiel hebben Lachen )

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 20:45

Reina, bij western rijden heb je in ieder geval een ander zadel, met andere beugelriemen, zit je heel anders en heb je (naar ik heb horen zeggen) minder last van een opkruipende broek.

Ik wil Western dus niet onveilig noemen.
Maar feit is dat haar instructrice met het hangen ook niet goed gekleed was. Toen had ze geen cap op. Misschien heb je het verhaal gelezen hoe het toen is afgelopen. Het wil dus zeggen dat Cheyenne het zelf allemaal spannend en eng vind. Juist dan zou ik zelf proberen om me zo goed mogelijk te kleden om de veiligheid. Wat ze straks doet als het paard is ingereden moet ze helemaal zelf weten (nu ook hoor). Maar het is gewoon een tip en een raad.

Ik bedoel, je beslist niet in 5 minuten van "we gaan het vandaag weer proberen". Dus je kan je er best op kleden, kost weinig extra moeite en het kan altijd bijdragen aan de veiligheid.

Cittemee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 20:58

Leuke foto's hoor en succes! En ach met een beetje stappen kan het mischien niet zoveel kwaad maar denk aan jezelf hoor!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 22:41

Wat een machtig mooi beestje! ik ben helemaal weg van dur! wat een verschrikkelijk mooi paardje!! Kwijl:~ --> sorry, draaf ff door en ben niet echt meer ontopic ofzo, maar ik ben ff in de wolken Lovers

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 22:41

Yen ziet er cool uit (stoned). Maar sorrie dat ik het zeg: zo'n lage neusriem bij een arab vind ik niet mooi.....

Veel succes en sterkte bij het verdere inrijden Lachen

paardeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 22:51

Wat een mooi beestje!! En is die keuring goed gegaan??

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 22:51

Paardeloverr: kijk naar Franca dr onschrift: ze is 2e geworden

Jennygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:03

Symmetje schreef:
Yen ziet er cool uit (stoned). Maar sorrie dat ik het zeg: zo'n lage neusriem bij een arab vind ik niet mooi.....

Veel succes en sterkte bij het verdere inrijden Lachen

Een lage neusriem schijnt beter te zijn bij het inrijden van een jong paardje. Niet het allermooiste bij een arabiertje, maar ja, bij het inrijden gaat het ook niet om het winnen van een schoonheidsprijs. Clown

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 23:50

Bedankt voor alle reacties!

De lage neusriem is inderdaad geeeen gezicht, maar voor jonge paarden is het prettiger, want het bit ligt dan stabieler in de mond. En dat is voor mij nu belangrijker dan schoonheid!!! Maar zodra het allemaal goed gaat, zal ze een mooier neusriempje krijgen.

Over de broek....dit is een rijbroek beste mensen (niet standaard), ik rijd er al tijden mee, ook op Aron (western). Ik heb ook een "gewone" engelse rijbroek met chaps en ook die combinatie heb ik geregeld aan (tot nu toe het meeste).....ik vind het allebei erg lekker zitten en tijdens de fotosessie zat mijn "gewone" rijbroek in de was. *LOL* De schoenen zijn ook rijschoenen, met een hak. Zit prima en veilig. Verder heb ik heeeuuullll veilige beugels (ijslandse veiligheidsbeugels) en een supercap....zit dus wel goed Knipoog Ik zit er zelfs aan te denken om nog een body-protector te kopen....dussss.... zoals jullie merken....veiligheid staat bij mij voorop Lachen, jammer dat het gebracht wordt alsof ik daar als een halfbakken nonchalante ruiter opzit Tong uitsteken

En dat Yen zou schrikken van wapperende broek....nee....dat doet ze niet. Ze is al gewend aan wapperende beugels en wapperende manen, en ze is supercool. Die broek is van ribstof en plakt aan mijn Wintec zadel vast, nog meer als bij mijn 'gladde' engelse rijbroek. Knipoog

Ik heb zin in morgen!!!! Dan waarschijnlijk de draf proberen!
Laatst bijgewerkt door Franca op 27-09-03 00:18, in het totaal 3 keer bewerkt

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 23:53

Kleintje schreef:
Ik denk juist omdat het de eerste keer al fout ging dat het belangrijk is om zelf zo goed mogelijk gekleed te gaan, om er zo min mogelijk aanleiding aan te geven om het fout te laten gaan.

Die logica snap ik niet helemaal Verward De kleding zou aanleiding geven om het inrijden fout te laten gaan Verward

Ik begrijp wel wat je zegt hoor Kleintje en raad is altijd welkom, maar je brengt het alsof ik het inrijden niet serieus neem....nou da's niet helemaal eerlijk, want ik neem het SUPERserieus!!! Ik doe er niet voor niks zo lang over en doe het niet voor niks rustig aan met haar met goede instructielessen etc.......

Maar goed, ik ga ervan uit dat dit een misverstandje is van jou kant..... Geeft verder niet.
Laatst bijgewerkt door Franca op 27-09-03 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 00:00

nou Franca wees maar trots op die dame van je wat een poepie en zo braaf onder het zadel, ging het nu beter met de beugels??

En...wanneer ga je je eerste buitenritje maken, of is dat teveel van het goede? Haha!

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 00:04

Chiqa....dit zijn al buitenritjes hoor Tong uitsteken

Ik ben heel trots op Cheyenne en ook op mijzelf, dat ik het allemaal zelf kan doen!!!

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 00:13

djangogirl schreef:
goed joh *LOL* brave yennie. zat jij de vorige keer op haar? ze maakt wel n mooie stop!!! misschien aanleg voor western Haha!

Nee, de vorige keer (van de foto dat het mis ging) zat mijn trainster op haar. Zij heeft veel ervaring met het inrijden van jonge paarden en is nu in Amerika om daar allemaal paarden in te rijden. In oktober komt ze weer terug.

En wat betreft het western.....ik denk ook wel dat ze daar aanleg voor heeft...het zit ook heel erg in haar familie. Veel westernkampioenen tussen haar broers en zussen *LOL* Dus wie weet na het inrijden een uitstapje naar western..... Haha!

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 01:20

Haha! ...nu komt het.......Bij deze Franca in VOL ORNAAT (volgens de engelse 'normen') op Cheyenne...........Kom maar door met die complimenten.....Tong uitsteken *LOL*:

Afbeelding

[img]http://www.gofoto.nl/_fotos/screensize/Yen%2007(1).JPG[/img]

Et voila!!! Knipoog

En om het weer voor te zijn....de roze strik om haar hals is haar halsbandje...... Bloos! Wat?? Halsbandje???
Nee, serieus: dat kreeg ik weer als tip van mijn trainster, bij eventuele bokkesprongen kun je dat als extraatje vast pakken. En Cheyenne hebben we daar natuurlijk ook eerst aan laten wennen.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 08:26

Sorry dan Franca. Het kwam op mij echt als een niet rijbroek over!
Maar toppie dat je er wel aan denkt!

Overigens, dat halsbandje heb ik ook heel lang gebruikt bij Treasure.
Ik heb nu door de 2 ringetjes van mijn zadel een extra sperriempje gehaald. Komt op hetzelfde neer als zo'n zadeldragerriempje. Dan kan je jezelf daar ook aan vasthouden mocht ze gek doen! Wellicht ook een tip voor jou. Want dat is nog net wat steviger. Als ze gek doet dan zwiebert het touw ook rond haar hals en dat ding blijft gewoon aan het zadel zitten.

Succes vandaag.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 13:54

Geeft niks Kleintje Lachen

Hee, da's een goede tip van dat sperriempje! Ik heb bij mijn Wintec zadel ook 2 ringetjes aan de voorkant zitten en daar kan ik ook zo'n riempje bevestigen! Ga ik doen! Thanx Haha!

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 13:58

Even een update van vandaag!!! Het ging echt SUPER!!! Mijn nichtje geeft mij les (zij is dressuur-instructrice) en eerst begon ik aan de longeerlijn vandaag, maar al snel merkten we dat Cheyenne heel erg zeker vooruit stapte en dus mocht ik al "los" vandaag!!! Kon ik tenminste mijn eigen weg gaan door de bak en lange rechte lijnen rijden. Cheyenne pikte het allemaal zo snel op. Ik heb haar in deze eerste les al geleerd wat beenhulpen zijn en had mijn stemhulp voor 'voorwaarts' na een aantal keer al niet meer nodig, want ze was heel licht aan het been. Het is echt een slim paardje *LOL* BLIJ! Lachen

Ook het sturen ging al best heel goed ( met been- en teugelhulpen). Ik heb al een paar keer netjes van hand kunnen veranderen (wel nog ruime bewegingen) en ook stilzetten en weer wegstappen ging erg goed.

Omdat het zo ontspannen en goed ging, wilden we het hier bij laten. Nog geen draf, want we wilden echt met dit goede gevoel stoppen. Cheyenne was ook blij, ze stapte met een vrolijk koppie door die bak heen!!! Poepie *LOL*

Ik ga komende week dit nog 2 keer oefenen en dan volgende week zaterdag weer les en ook misschien draf!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:37

Ik zag de foto waarop ze wegschoot en de longe nogal strak staat.. Als je een jong beest een hekel aan t bit wil laten krijgen, moet je de longe aan t bit vastmaken...

Yvette90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:06

Kijk voor je uit!!!!!!! Het gaat volgens mij wel goed ziet er erg leuk uit zeg!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:45

Franca schreef:
Chiqa....dit zijn al buitenritjes hoor Tong uitsteken

Ik ben heel trots op Cheyenne en ook op mijzelf, dat ik het allemaal zelf kan doen!!!
buitenritjes...nu al maar je loopt toch nog aan de longe? Scheve mond