4 jarige Texel training in het zonnetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:29

Ik zie een paard die echt in de teugel duikt en zwaar is in de hand, en een ruiter die dat alleen maar bevestigd, of van hem vraagt?

Ik denk dat je veel meer terug moet naar de basis, losse teugel en drijven met je been naar je hand toe zodat hij actief wordt van achteren maar niet zwaar wordt op je hand. Wanneer hij dit wel doet, druk je hem door met been en maak je een ophouding met je hand, zodat je hem vraagt van achter te sluiten en hem weer ontspant in de hals.
Je hebt je handen behoorlijk strak, als je op een volte een pasje weg wilt rijden, geef dan je hand mee anders kan je paard niet verruimen. Nu heb je je binnenhand terug, dan komt hij met het hoofd wel naar binnen, maar geeft geen stelling en buiging in zijn lijf. Dat kan alleen maar als jij je binnenhand naar binnen brengt en hem om je binnenbeen heen laat buigen. Dan heeft de oefening pas het gewenste effect.
Voorlopig zou ik hem alleen maar lekker stelling vragen op de volte en daarbij voltes verkleinen en vergroten doormiddel van je benen te gebruiken en hem te begrenzen op je buitenhand.

Hij kantelt idd iets het hoofd maar dat kan puur komen doordat hij niet loslaat in zijn rug en hals en daarom niet echt kan doen wat jij van hem vraagt, hoeft niet iets medisch te zijn.

Het is een heel leuk paard, succes ermee :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:47

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Ostra

Re: 4 jarige Texel training in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 12:27

Bedankt voor alle reacties, @Doubtless je hebt helemaal gelijk wat mijn handen betreft, ik ben ook bezig ze onafhankelijk van elkaar te gebruiken en niet mee te nemen met lichtrijden en daarbij ook mijn zweep rechtop te houden allemaal goede oefening voor mij.
@Joolien, Het probleem is dat hij juist erg moeilijk druk verdraagt, en daarom probeer ik hem door actief te rijden en voorwaarts meer in de hand te rijden zoals jij zegt. Maar het kantelen is al wel veel minder, zegt ook mijn instructrice die hem ook een keer in de week rijdt en moeilijke oefeningen met hem doet. Voor hem is dit dus niet echt moeilijk aangezien hij bij haar op veel hoger niveau gelopen/getraint heeft (ze heeft hem voordat we hem kochten altijd gereden). Ik weet niet wanneer ik weer iemdand kan vinden die foto's maakt haha dus wanneer de volgende foto's verschijnen is even afwachten.

Bnet

Re: 4 jarige Texel training in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:52

Je zegt zelf al dat hij erg moeilijk druk verdraagt, maar dat hij zijn min open houdt kan ook wijzen op continue druk in de mond, waar hij op reageert. Ontspan wat meer in je handen, dan hou je ze waarschijnlijk wat beter rechtop en je polsen mooi recht.
Durf ook te draven met een los teugeltje! Dit is goed voor het vertrouwen, je balans en het terugrijden op je zit.
Verder rij ik zelf altijd (ook oudere en ervaren paarden) met heel veel ontspanning tussendoor, ook als soort beloning. Doe dit vooral veel met jouw vierjarige knapperd, dan blijft hij het werk ook leuk vinden. Bij mijn paard helpt het ook tegen spanning. Op het moment dat er dan spanning ontstaat omdat wat ik vraag te moeilijk is, kan ze heel makkelijk weer ontspannen.

Mij valt op dat je heel erg je been strekt als je lichtrijdt. Probeer je knieën iets meer aan het zadel te houden, en daar een soort van om heen te draaien.

Verder vind ik het er netjes uit zien en je paard loopt echt prima voor een vierjarige!

leannevk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:30

leuk paardje!
let goed op je handen,probeer ze niet naar je toe te kneden maar van je af.
verder probeer me lang te maken.
;)