Tandenknarsen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:27

Volgens mij is zachtjes knabbelen op het bit een teken van ontspanning en is knarsetanden een teken van spanning/verzet.

toedelou

Re: Tandenknarsen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:39

Kauwen is ontspanning/verwerking/in zich opnemen, tenminste, dat is mij altijd verteld. Klinkt soms wel een beetje als tandenknarsen,. De mijnes doet dat vaak na een oefening, als we even rustig stappen bijvoorbeeld. Je ziet haar dan soms echt duidelijk kauwen, en niet tandenknarsen.

Nu was ik laatst op een buitenrit mee, en daar was een paard bij die eigenlijk alleen maar wilde rennen, want dat is wat hij het liefste doet, aldus de ruiter. Tijdens die buitenrit moest de ruiter het paard dus ontzettend inhouden, wat het paard ook wel deed, maar wel galoperen op de plaats etc, tot ergenis/frustratie/boosheid? van het paard. wat resulteerde in het feit dat het paard eerst begon met tandenknarsen, en later echt klappen met het gebit. Zo heftig heb ik dat nog nooit eerder gezien. Overduidelijk dat dat te maken had met... tja... iets in de richting van ergenis/frustratie/boosheid.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:24

maar wat zijn dan oplossing om te zorgen dat je paard stopt met tandenknarsen

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:55

Ik heb tot nu toe tweemaal rijtechnisch met paarden te maken gehad die deden knarsetanden, en beide keren bleek het uiteindelijk een fysiek ongemak te zijn. Paarden konden niet dermate volledig ontspannen in hun spieren zoals ik dat in de training vroeg, waardoor zowel fysiek als mentaal ongemak ontstond. Vooral mentaal ongemak speelt denk ik mee bij knarsetanden. Maar dat is puur wat ik vanuit mijn gevoel denk, heb er geen bronnen voor.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:37

Mijn pony deed dat vroeger heel veel, toen was ze ook altijd heel erg gespannen. Nu hoor ik het nooit meer.

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:44

Mijn paard doet het ook als we een discussie voeren. Zo laat hij merken dat ie het er niet mee eens is.

cindy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:25

Meestal is dit toch spanning ( het paard wat ik rij doet dit wanneer ik met iets 'nieuws'begin en ze snapt het niet helemaal) Om te voorkomen dat ze zit uit gewoonte gaat doen smeren wij wanneer ze begint met knarsen een klein beetje groene zeep tussen haar tanden. Hierdoor stopt ze direct met knarsen.

Hlayyil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:45

Mijn ruintje was ook altijd aan het tandenknarsen tijden het rijden, het bit bleek hem zeer te doen in zijn mond. Ik rijd hem nu zonder bit :) En het tandenknarsen is nu over ;)

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:07

Mijn paard doet het inderdaad ook als ze vind dat ik té veel van dr vraag of een nieuwe oefening met dr wil doen en spanning..
stapje terug naar de ontspanning en het is over...
Denk toch ook dat het een teken van spanning/verzet is..

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:13

F_Orumster schreef:
colette_007 schreef:
Alle paarden (en mensen) die ik ken doen het uit spanning

Ik doe het ook wanneer in gespannen ben.

Ik ook, en tandenknarsen klinkt anders dan spelen met het bit :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 14:26

Hmm maar waar ik me nog steeds over verbaas is dat hij het alleen doet met aansingelen en uitstappen. Aansingelen kan ik nog wel begrijpen dat dat stress zou zijn, maar ik zou verwachten dat hij het eerder tijdens actief rijden dan uitstappen zou doen? Als ik gewoon rijd is hij heel actief, werklustig en netjes nageeflijk, en met uitstappen krijgt hij een langer teugeltje en rijd ik hem minder voorwaarts, dus misschien dat het eraan ligt dat hij dan meer op de voorhand valt? Wat denken jullie?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:32

haha ik dacht dat de ruiter tandenknaste tijdens het rijden, maar het is het paard. :D
Apart, nog niet eerder van gehoord.
Ik knars zelf ook, maar ja dan in me slaap. Of het bij een pard van spanning komt.. geen idee.

Lees dat hij het allen doet bij aansingelen en uitstappen. Vreemd gedrag wel, ben benieuwd of je erachter kan komen wat het is. Doet hij het ook bij het buiten rijden?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 23:40

Hmm nee voor zover ik weet niet.

Vandaag ook weer. Tijdens het met iets langere teugel rustig stappen om even op adem te komen. Ik had vandaag een andere instructeur als de andere, vroeg aan hem ook even of hij enig idee had waardoor het kwam. Hij keek er even naar en zei ook dat hij dacht dat het gewoon een stukje ontspanning was. Hij liep zeker niet te stressen ofzo, dat is zeker.
Vind het een beetje vervelend, want het is niet goed voor z'n tanden natuurlijk, maar ik weet dus niet zo goed hoe ik het moet verhelpen.

Crusador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:36

Denken jullie dat het erfelijk kan zijn? Want ik rij een paard die ook knarst terwijl hij gewoon ontspannen aan de teugel loopt. Hij toont nooit verzet en hij wordt regelmatig gemasseerd dus hij kan eigenlijk bijna geen pijn hebben. Maar de moeder van dat paard knarste ook met haar tanden en nu doet haar zoon dat ook. Is dat toeval of erfelijk?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:20

En met wat voor een bit rijd je?
Met buiten rijden vroeg ik omdat hij dan meer is afgeleid.
En hij doet het dan niet zeg je.
Ik denk dat hij zich erg concentreerd en dat dit een uiting is daarvan.
Hoeft niet perse spanning te zijn maar als hij het in de bak wel doet maar buiten niet dan lijkt het me niet een vorm van ontspanning want waarom doet hij het buiten dan niet.

Kan me niet voorstellen dat tandenkanrsen erfelijk is.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:25

Ik ken der ook zo eentje die gaat tandenknarsen van de spanning.
Maar meestal met een klopje of gerust stellende woorden houd het op.
Het is bij haar puur omdat ze iets spannend vind en dan spanning opbouwd.

enriqo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:26

ja de meeste zullen ook zeggen dat het vanuit de spanning/verzet komt het tanden knarsen
maar mijn voirge paardje als hij ging tandenknarsen liep hij echt fantastisch helemaal los
door het lijf en ook toch echt ontspannen, het heeft zelf op me protocolllen gestaan en tijdens
het lessen werd dat ook gezegd, en de tandarts kwam elk jaar bij hem kijken dus daar kan het
ook niet aan hebben gelegen.

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:23

Mijn paard knarst ook zo nu en dan... ook gewoon als ik met een lange teugel rij.. hij heeft een appelbit.. gespannen is hij ook niet op de momenten dat hij het doet..

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:18

Mijn pony deed het ook altijd, terwijl ze verder in haar nek best ontspannen was en met het rijden ook,
alleen wat we dus eerst niet wisten is dat ze altijd pijn had van haar spieren en haar rug,
dus bij mij lag het eigenlijk aan de pijn!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 12:08

AaronYve schreef:
Hoeft niet perse spanning te zijn maar als hij het in de bak wel doet maar buiten niet dan lijkt het me niet een vorm van ontspanning want waarom doet hij het buiten dan niet.

Wat betreft buitenrijden; bij buitenrijden heeft hij het bij mij nog nooit gedaan, maar de laatste tijd rijd ik voornamelijk binnen, dus sinds hij het is gaan doen ben ik niet meer buiten geweest.

Het is een gewoon simpel enkelgebroken bitje :)

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:18

mijn paardje knarst ook, vooral buiten, als hij van mij ergens langs moet, en hij dat niet wil/ bang is.
Dus bij mijn paardje is het wel echt spanning/ boosheid.

doet hij het misschien als je moeilijke dingen van hem vraagt?
maar het is natuurlijk beter als het gewoon ontspanning blijkt te zijn!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:20

Aleeneh schreef:
AaronYve schreef:

Wat betreft buitenrijden; bij buitenrijden heeft hij het bij mij nog nooit gedaan, maar de laatste tijd rijd ik voornamelijk binnen, dus sinds hij het is gaan doen ben ik niet meer buiten geweest.

Het is een gewoon simpel enkelgebroken bitje :)

binnenbak, buitenbak geen verschil?
En als je in het bos iets van hem vraagt?

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:55

Mijn 3 jarige hengst deed het ook onder het zadel. Ik dacht eerst dat het spanning was (zadelmak maken, voor't eerst aan het werk), maar uiteindelijk was het dubbel gebroken bitje waar ik heb op reed (rijd al mijn paarden dubbel gebroken) te veel en te onrustig in z'n mond. Ik rijd hem nu op een ongebroken bustrensje en het is helemaal over.

(uiteraard heb ik eerst de tandarts en fysio naar m'n paard laten kijken voordat ik met bitjes in de weer ben gegaan. Een ander bit kan, maar hoeft niet de oplossing te zijn.)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 23:11

Hij doet het voornamelijk bij instappen/uitstappen, en soms ook bij gewoon stappen tussendoor. Vooral als ik de teugels op maat heb (maar niet meer dan lichte druk).
Als we aan het werk zijn doet hij het niet.

We mogen hier in de omgeving helaas niet naar buiten (verboden door de gemeente ofzo >_>) dus kan er niet echt mee naar buiten op het moment. Binnen- en buitenbak verschilt niet.

yplusb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:33

F_Orumster schreef:
colette_007 schreef:
Alle paarden (en mensen) die ik ken doen het uit spanning

Ik doe het ook wanneer in gespannen ben.

Ik knars in m'n slaap, da's toch echt ontspanning ;)