Paard word nogal lastig op wandeling.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Re: Paard word nogal lastig op wandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 17:43

Er word niet gesprongen/geraced in de wandelgroep,zitten ook 2 minder gevorderde ruiters in.

Rijden op een veld gaat prima.voltes,korte stukjes galop etc gaan goed.Soms een beetje excited maar komt mooi terug.
Het probleem ligt op de wegeltjes,als er geen mogelijkheid is om een volte te draaien of alsie in groep moet.In groep rijd ie achteraan,zullen eens testen hoe het gaat alsie op kop loopt.
Ik denk dat dat misschien beter zal gaan (in de piste heeft hij ook vlug de neiging om te plakken aan andere paarden = manegepaard geweest)

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:33

aliciaxxx schreef:
dat is geen "bek' opentrekken maar aanpakken,er hoeft alleen wat spanning op te staan!

Want? Teveel druk is nooit goed. Achterover hangen dus ook zeker niet.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:33

xSimonee schreef:
aliciaxxx schreef:
dat is geen "bek' opentrekken maar aanpakken,er hoeft alleen wat spanning op te staan!

Want? Teveel druk is nooit goed. Achterover hangen dus ook zeker niet.

Dan loop je bovendien de kans dat ie echt iets krijgt om op te gaan hangen, zn nek/kaak erop gaat zetten en dan gaat ie waarschijnlijk alleen maar sneller..

Bij het jachtpaard wat ik rij merk ik trouwens wel dat ie als we alleen naar buiten gaan inderdaad minder 'snel' is dan als we met anderen naar buiten gaan. Met anderen wil ie inderdaad toch graag erbij blijven/voorop.. al heeft ie wel een goede rem, dus als ie echt te druk wordt gaan we gewoon een gang langzamer tot ie weer een beetje gekalmeerd is.. (af en toe een time-out terug naar een minuutje of een/twee stap doet soms ook wonderen..).

Maar als je paard gewoon niet wil remmen in de galop wordt het natuurlijk wel lastiger. Reageert ie toevallig goed op 'hoooo' of 'russstig'? Dat wil bij die van mij in combinatie met de standaard hulpen ook nog wel eens helpen om m wat makkelijker langzamer te laten gaan als ie overentousiast wordt en dat kan je ook oefenen in bijvoorbeeld de draf :)

Verder, is ie tijdens de jacht vroeger ook met het bit gereden waarmee jij m nu ook in een groep rijdt? Want ik zie bij jachtpaarden toch wel veel voorkomen dat ze in hun jachthoofdstel een bit hebben zitten dat sterker is dan het bit van hun werkhoofdstel (en dat ze dus ook twee verschillende hoofdstellen hebben). Nu wil ik niet zeggen dat je er iets sterkers in moet hangen, maar als je paard dat tijdens jachten gewend was kan dat misschien ook iets uitmaken over hoe hij reageert op zn bit in een groep? (In de zin van minder terugkomen of het gewoon negeren omdat ie dan wat scherpers gewend is?) Al moet ie op een normaal bit eigenlijk ook gewoon te houden zijn natuurlijk..

Wat je ook nog zou kunnen proberen is op wat langere paden tempowisselingen in de galop te rijden, dat hij doorheeft dat als ie een lang pad ziet dat hij niet gewoon maar dat hele pad af kan denderen, maar dat er een kans is dat ie ook langzamer moet tussendoor. Dit zou je dan kunnen uitbouwen door er op een gegeven moment een ander paard voor te zetten en dan hetzelfde te blijven doen (ook terwijl dat andere paard op hetzelfde tempo door blijft galopperen). Die van mij begint inmiddels al goed door te krijgen dat als het andere paard iets van hem weggaloppeerd, dat hij er daarna wel weer rustig bij in de buurt zal komen en dat ie er niet als een idioot aan vastgeplakt hoeft te zitten.. (Dat laatste kan trouwens ook mooi in de draf geoefend worden ;) )

Edit: Als ik m voorop zet wordt ie idd vaak ook wel weer rustig.. (maar hij moet allebei kunnen, dus als ik met iemand samenrij wisselen we het meestal een beetje 50/50 af :) )

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 15:38

Geen jacht gereden,zaterdag in de weide was ie braaf tot ik op de andere hand reed en hij er weer vandoor denderde (en ik graakte niet uit uit m'n bed)

Ik heb geen idee met wat hij op jacht is gereden,in z'n manegelessen op een dikke enkele trens.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:54

Als al eerder aangegeven: geen jacht rijden met dat paard, wie er ook op zit. Als je het gedrag wilt veranderen dan vooral niet doen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 16:00

Ga ik niet doen aangezien hij zich niet gedraagt in de weide.
Volgens mij wil hij gewoon graag bij de andere paarden zijn,
als ik galopeerd in de piste,gaat hij ook proberen om er bij te graken maar kan ik hem goed aan.
Hij stopt dan ook met proberen en dan gaat alles goed.

aliciaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:58

heeft je paard misschien ergen last van,veel paarden worden zwaar in de mond als het bit niet lekker ligt,of er iets ander aan de hand is!

succes!

aliciaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:39

Kan je paard ook dressuren? Dit kan ook helpen, vraag eens aan je instructeur hoe je hem ontspannen aan de teugel kan laten lopen! Misschien is hij door de vorige eigenaar hard aangepakt?

succes! /3

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 10:58

Paard kan dressuren maar is ontzettend gespannen op wandeling.

Heb hem nu al een paar keer buiten met Pessoa gereden en het gaat echt veel beter :)

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:19

Misschien is een koperbit een goede optie voor het paard?
het leert ondspannen en kouwen dat zie je dmv schuim uit z'n mond,
Paard luisterd dan beter naar de hulpen...hopelijk heb je hier iets aan?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:19

een scherper bit inderdaad. meer zou ik het niet weten.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:23

Al een keer een check van een gecertificeerde paardentandarts gehad voor je paard?
Theo van Delft beveel ik warm aan!

aliciaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:10

Quebelle schreef:

Heb hem nu al een paar keer buiten met Pessoa gereden en het gaat echt veel beter :)

Mijn paard is zelf ook gespannen als hij moet rijden. Hij schrikt van dingen die hij iedere dag ziet... Het is gewoon een questie van goed trainen en op dit gebied aandacht schenken

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 19:24

PaysBas schreef:
Al een keer een check van een gecertificeerde paardentandarts gehad voor je paard?
Theo van Delft beveel ik warm aan!

Tanden zijn meer dan een half jaar geleden gedaan,ze waren inderdaad problematisch want hij was manegepaard en was nog nooit naar de tandarts geweest...hij was toen 17.
Bleek dat beide wangen tot bloedens toe openlagen door hele grote haken.
Bell heeft nooit iets laten merken,hij pakte z'n bit zelf aan.Heb hem nooit moeten helpen.
Ook met eten liet hij niets vallen...
2 weken zijn ze terug gedaan,sindsdien heb ik hem niet meer gereden omdat de DA ons adviseerde om eerst z'n linkerhand te verebeteren/versterken door met Pessoa te longeren.

Hij gaat nu helemaal goed zo :))

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 19:26

aliciaxxx schreef:
Quebelle schreef:

Mijn paard is zelf ook gespannen als hij moet rijden. Hij schrikt van dingen die hij iedere dag ziet... Het is gewoon een questie van goed trainen en op dit gebied aandacht schenken

Schrikken is het probleem niet,je mag een bom laten vallen naast hem en hij zou geen spier bewegen :')
Tis het feit datie zich enorm inspand,vooral in z'n nek en eigenlijk door mijn hand dramt.
ik heb niets meer te zeggen,hij kan doen watie wil.
Met pessoa gaatie nu beter,hopelijk blijft het zo en kan ik later weer eens op een dubbelgebroken trensje buiten..

Hij word buiten overigens gereden met een Dubbelgebroken Pessoa,kwestie van het niet té scherp te willen..