Wordt de arbeidsdraf nog gebruikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Wordt de arbeidsdraf nog gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:26

Ik zoek bij mijn paard graag de "tweede draf' op.. dat is dan niet de normale (sukkel)draf, maar een meer voorwaartse draf, waarbij dan niet zo zeer het tempo hoger ligt maar de pas ruimer is. Zou dit de "arbeidsdraf' zijn of is de sukkeldraf zoals ik het niet de arbeidsdraf van mn paard? Ook wel grappig, nooit bij nagedacht.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:07

Met mijn paard draaf ik gewoon in een actief tempo, niet zozeer hard, maar zeker ook niet langzaam, wat in mijn ogen een goede arbeidsdraf is.

Als ik springles heb draaf ik wat langzamer om de rust er vanaf het begin in te houden. Maar het is wel actief en niet op de voorhand. Zelf noem ik het gewoon een rustige draf in plaats van arbeidsdraf.

Maar het woord 'arbeidsdraf' geeft toch geen tempo aan? Dus waarom zou dat geen arbeidsdraf zijn? Ze is even actief, loopt in dezelfde houding en is er even goed bij van achter, maar het tempo ligt gewoon lager. Is dit dan geen arbeidsdraf meer?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 20:22

Arbeidsdraf geeft zeker geen tempo aan (evenals verzamelde of midden en uitgestrekte), maar onderscheid zich van verzamelde draf en midden- en uitgestrekte draf door levendige bewegingen en goede afzet, met minder grond verzetten dan de laatste twee en meer dan de eerste... Er is redelijk veel actie onder je en voorwaartse drang die je moet beheersen (anders gaat het paard uit elkaar vallen, etc). Omschrijven is lastig, merk ik.

Leorah, die tweede draf van jou zou best arbeidsdraf kunnen zijn.

Wat film betreft, dat is dus het probleem, want ik dacht in de openings post meteen een filmpje te zetten, maar ik heb van mijzelf geen films en mijn paard is ook niet je van het (verreden, ik ben hem aan het goedkrijgen) voor dergelijk illustraties en op internet heb ik lang gezocht, maar niks gevonden. Ik zal kijken of ik morgen een stukje kan filmen van een vriend, instructeur en trainer (overigens klassiek, maar voorwaarts is regel 1 hoor, die worden helemaal niet alleen zwaar verzameld gereden en zwaar verzameld is ook nog met voorwaartse drang!). Maar mijn camera geeft geen superkwaliteit film, helaas.

Klassiek is natuurlijk geen nieuwe stroming, alleen iets wat in nederland weer leven is ingeblazen. Voor 1980 kreeg iedereen gewoon "klassiek" les oftewel Franse school (gelijk aan de portugese, het is samen ontwikkeld, tot wat de FEI regels op gestoeld zijn, die zijn van rond 1920) , vaak nog van ritmeesters (een militaire rang) die in de cavalerie geschoold waren. De instructeurs van de diverse Hoge Scholen van de Rijkunst kunnen trouwens zo elkaars paarden rijden en trainen. Alleen de Spaanse (in Spanje, niet in Wenen) wijkt af omdat die sterk op show gericht is.
Ik ben ook gewoon Frans, dus klassiek, geschoold en wij moesten dus wel degelijk de paarden laten "marcheren".
Wat wel nieuw is, is een zekere hang naar barok, waarbij comfort en schoonheid belangrijker lijkt dan functionaliteit en correctheid. Dat barokke gooien ze dan ook in het hokje academisch of klassiek maar dat is het soms niet altijd strikt genomen.
Ik denk dat mensen er zelf een invulling aan geven, zodat het niet meer duidelijk is dat het "gewoon" dressuur is.

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:31

bij ons de lessen en proefjes idd ook gwn

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:53

duidelijk en mooi verwoord TS, ik bedoelde ook niet de academische en klassieke rijkunst te bekritiseren, maar bij velen die op dergelijk genoemde (zelf benoemde?) wijzen trainen zie ik traagheid die niets van doen heeft met verzameling.
Ik heb zelf helaas ook geen geschikt filmpje om te plaatsen mbt tot dit onderwerp en foto's lijken mij geen gechikte duidelijke meerwaarde hebben :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 21:08

Ik nam het niet voor kritiek aan hoor, maar wel als gelegenheid even wat meer duidelijkheid te geven daaromtrent.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:38

Volgens mij gebruiken ze nu gewoon de term ''draf'' i.p.v. ''arbeidsdraf''. Dat het te hard is kan ik me eigenlijk niet voorstellen, ik rijdt namelijk als ik draaf bijna de hele tijd in arbeidsdraf. Ik moet zowieso mijn paard een beetje laten werken, als ik niets aan zijn normale draf doe dan houdt een paard in stap me nog bij.