Haflinger Alwin @work bit- en zadelloos!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qazplm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:11

Ik heb het idee dat je nogal hard gaat en daardoor te veel moet doen aan de voorkant. Ik vind namelijk dat je hard aan de teugels 'trekt'. Het ziet er allemaal nogal gespannen en gestresst uit. Daarnaast heb ik totaal niet het idee dat hij de hand naar voren opzoekt.
Ik zou eerst rustig in een bak gaan rijden. Dat het paard lekker ontspannen is en de hand naar voren op zoekt. Ik heb namelijk het idee dat dat op deze foto's totaal ontbreekt. Ik begrijp dat je wel dat de ontspanning ook op dit veld en bitloos moet kunnen. maar het werkt duidelijk niet. Ik denk dat je daarom eerst een stapje terug moet doen. (door te oefenen in een bak etc.) voordat je die ontspanning ook kan bereiken op het veld.
Ik moet wel zeggen dat ik het een hele mooie haflinger vind!

EarthFocus

Re: Haflinger Alwin @work bit- en zadelloos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 17:06

Hartstikke bedankt voor alle reactie's!
Ik ga er zeker wat mee doen en hoop over een paar maandjes een nieuw topic te kunnen openen met verbeteringen.

Alwin is inderdaad erg heet op dit veld, dus wilt graag hard.. Ik trek niet onwijs hard aan de teugels, maar er staat wel druk op heel de tijd.

Binnenkort ga ik weer m'n zadel erop leggen en kijken of het wat beter gaat, maar met m'n enkels kan ik nu niet in de beugels.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:08

poes schreef:
gabjj8 schreef:
En ik wil gewoon alles bitloos kunnen blijven doen en ook zonder zadel en zonder bak!
Gewoon op dit veld moet hij de ontspanning zien te vinden en van achter naar voor gaan lopen :))

Als iets niet gaat, is het omdat de vorige stap onvoldoende bevestigd is, en de logische stap is dus om terug te gaan en niet om koppig langer door te gaan met meer kracht, een paard dat leert dat communiceren met te veel druk gebeurt en dat hij dus ook kan blijven drammen en zijn rug eruit duwen.

Hou het kleiner! Kleine stukjes, niet op een open veld, correcter werken, zelf beter zitten (want dat doe je nu NIET imo), altijd goed afsluiten.

Ik vind dit niet dressuren, maar een welles-nietes-spelletje, dat je net aan gewonnen hebt vandaag.

Heel goed verwoord! Dit heeft niets te maken met het dressuurmatig losmaken/rijden van je pony!
Koop een goed zadel en ga les nemen in een omheinde baan zodat je ook geen kindjes omver kan rijden omdat je geen controlle hebt over je pony die je dan zo nodig zonder bit moet rijden!
Het ziet er niet paardvriendelijk uit, sorrie!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:09

Niet alles gelezen, maar ik denk dat het zou helpen als je je wat meer verdiept in de theorie achter het dressuurrijden. Wat jij aanziet voor ondertreden, dragen (van voor, wat al helemaal niet kan) en nageven raakt kant noch wal...Sorry voor de harde mededeling, maar ik denk dat jouw gevoel + beeld van wat er gebeurt behoorlijk ver van de realiteit afstaat.
Evengoed vind ik het knap dat je zo rondrijd (en blijft zitten vooral) maar het zou fijner zijn om naar te kijken als je minder van je paard zou verwachten, of het op een correcte manier zou laten zien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:12

Ik vind dit beeld niet echt fijner moet ik eerlijk zeggen... Pony blijft zich erg sterk maken en er is geen ontspanning... Jouw houding is eerlijk gezegd ook niet heel veel beter; je zit erop maar je rijdt niet echt. Het moet toch bij jou beginnen, je moet meer ontspannen gaan zitten en dan hoop ik dat je pony ook vanzelf wat meer gaat ontspannen. Maar eerlijk is eerlijk; je zit wel stabiel zonder zadel! :j Doe het je niet na haha :D
Misschien kun eens oefenen met je zit door Alwin door iemand aan de longe te laten lopen, zodat je hem voor niet meer kunt vasthouden en ook niet meer erop hoeft te letten. Maar dat je echt even puur en alleen aan jezelf kunt werken.

Al met al is het gelukkig wel prima op te lossen! Ik hoop dat je binnenkort een geschikte zitles/instructrice hebt gevonden! Want het is een leuk dier en je hebt er zo te zien wel erg veel plezier mee :)

Enne beterschap nog natuurlijk :) Hopelijk ben je snel weer ontkneusd! :)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 17:16

Trouwens wat ik nog even wou melden..

Wanneer hij zijn hoofd laat zakken, is er nog geen totale ontspanning, maar hij houdt niet beet.
Ik heb eigenlijk vrijwel niets in m'n handen op die momenten, hoe gespannen het ook mag lijken.

En van dat harde terug trekken, wanneer de mensen mij hier zullen geloven, ik kan niet hard trekken, want dat gaat niet met mijn polsen..

Wel zie ik zelf ook onwijs veel verbeterpunten en fouten die ik van mijn kant maak.

Alwin maakt het zich er gemakkelijk vanaf, en zoals sommige zeggen, ik vind het al gauw best.. Ik hou van mijn knappe kereltje en ben al heel snel trots op hem!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:16

gabjj8 schreef:
xmarloesx2 schreef:
pfff iedereen weer gezeur over allemaal tips xd
hoe het wel en niet moet ik denk dat je dit alleen gewoon deed voor de lol?
want ik vind het erg knap en het ziet er leuk uit <3
verder over tips weet je zelf wel en ik denk niet dat je echt serieus bezig was die dag ofwel?

kortom het ziet er leuk uit
en knap dat je zo los op een veldje bitloos en zonder zadel
kan rijden zo los op veldje :j

Ik was niet onwijs serieus bezig nee, dat gaat ook vrijwel niet als je paard alleen maar hard wilt en ik m'n polsen zwaar gekneusd heb.

Het enige waar ik mee bezig was hier, was het rechtrichten en de soepelheid, en voor de rest eigenlijk vrijwel nergens mee.

Waarom ga je dan in die conditie juist daar rijden?

Ik zie hier geen logica in, het paard is er niet beter van geworden en jouw polsen waarschijnlijk ook niet.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 17:23

Omdat het eerst mijn bedoeling was alleen maar buiten te gaan rijden en toen kwam ik daar en vond ik wel dat we even wat konden werken...

Ik geef niet veel om mezelf, dus het zal mij echt niet veel uitmaken of ik nu meer of minder last van mijn polsen heb..

En mijn paard is er niet beter van geworden, maar ook zeker niet slechter hoor, hij is nog steeds in leven ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:28

Dan moet je trouwens op ITP plaatsen en niet op HAW!
`En hoe wil jij je paard nu recht richten als hij zo loopt? Weet je sowieso wel hoe je dat doet?
En als hij nageeft en niet beet pakt...dat zou ook een wondertje zijn als hij het BIT loze hoofdstel kan vast pakken!
Ga les nemen, zorg voor een goed passen zadel en hoofdstel en dat kan ook boom en bitloos, maar dit slaat eigenlijk nergens op waar je nu mee bezig bent....nogmaals sorrie!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:32

gabjj8 schreef:
Omdat het eerst mijn bedoeling was alleen maar buiten te gaan rijden en toen kwam ik daar en vond ik wel dat we even wat konden werken...

Ik geef niet veel om mezelf, dus het zal mij echt niet veel uitmaken of ik nu meer of minder last van mijn polsen heb..

En mijn paard is er niet beter van geworden, maar ook zeker niet slechter hoor, hij is nog steeds in leven ;)

Mijn paard leeft ook nog als ik hem met zijn kop in de lucht rondjes laat rennen. Beter wordt hij er echter niet van ;).

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:55

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:18

Hoi meis,

Ik vind het er niet zo slecht uitzien hoor.
Wat ik goed terug kan zien is dat hij door je hand heen dendert en jij daarom erg moet terug trekken.
Probeer om heel veel (schijn)overgangen te rijden. Zo komt hij meer op het achterbeen en zakt hij er van voor (meestal) vanzelf wel in.
Je zegt dat je veel met stelling bezig bent geweest, maar dat mag dan echt een stuk meer! Durf maar eens streng te zijn. Als jij iets vraagt moet hij dat doen!
Succes samen!

Ps: pas een beetje op jezelf meis..

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 08:35

Dankjewel Broccoli!

Ik ga vandaag in de bak met hem aan het werk, zonder zadel, wel met bit..
Ga eens kijken met jullie tips hoever we gaan komen!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:36

Leuk! Succes, maar vooral veel plezier!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:47

Wat een prachtige haf!
De foto's geven mij alleen een heel onrustig totaal beeld. Er staat teveel druk op de teugels en je haf heeft erg veel spanning in zijn lijf. (zie uitdrukking hoofd, staart en oren)
Wat je kunt doen is hem veel meer op je zit gaan rijden.
Bovenbenen aanklemmen op het moment dat je een versnelling lager wil ipv dit met je teugels op te lossen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 08:49

annebe schreef:
Wat een prachtige haf!
De foto's geven mij alleen een heel onrustig totaal beeld. Er staat teveel druk op de teugels en je haf heeft erg veel spanning in zijn lijf. (zie uitdrukking hoofd, staart en oren)
Wat je kunt doen is hem veel meer op je zit gaan rijden.
Bovenbenen aanklemmen op het moment dat je een versnelling lager wil ipv dit met je teugels op te lossen.

Dit is ook wat ik normaal gesproken doe (en dat is geen l*lverhaal), ik rijd hem meestal zelfs alleen op stem, de zijwaartste gangen, stap/draf/galop, zonder dat ik maar 1 enkele hulp hoef te geven.
En vandaaruit is het voor hem ook makkelijker om hem op mijn zit terug te rijden.
Maar.... Dat lukt me gewoonweg niet met dit zadel dat ik nu heb, en daarom wil ik graag een Wintec XL wide van iemand lenen om te kijken of het goed ligt.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:15

Je mag met rijden best je been gebruiken hoor. Mocht je ooit wedstrijden gaan rijden kom je er ook niet met stemhulpen. :n :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:34

Kaitlyn schreef:
Je mag met rijden best je been gebruiken hoor. Mocht je ooit wedstrijden gaan rijden kom je er ook niet met stemhulpen. :n :)

Ik zou je zeggen ; Dan mag je per direct de ring weer uit :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:02

Rechtrichten doe je ook met je benen en evt. teugels, niet met je stem. En dat is toch de basis van alles het rechtrichten.
Tja, je moet er wel hard voor werken natuurlijk, want met alleen op stem rijden verricht je niet zoveel werk natuurlijk (mijn pony gaat ook wel in draf als ik het zeg, maar ik doe het liever met andere hulpen omdat hij zijn lijf wel correct in de draf moet brengen. Al ben ik ook wel eens lui tijdens een buitenrit en krijgt gewoon het commando ;) ). Tijd voor spierpijn :D Probeer de komende tijd helemaal geen stemhulpen te geven en laat je paardje maar wennen aan de nieuwe informatie die ie moet verwerken. Uiteindelijk zal ie er toch aan moeten geloven ;)
Hopelijk kun je snel een wintec passen, ben beniewd! :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:05

eenitraM schreef:
Kaitlyn schreef:

Ik zou je zeggen ; Dan mag je per direct de ring weer uit :')

Ja daarom :=

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 15:41

Vandaag met de tips van hier gewerkt, het ging redelijk goed, tuurlijk nog niet perfect, maar al wel beter!
Volgende week zal ik een RITP aanmaken met de foto's van vandaag.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:31

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de RT-HAW regels voldoen, wellicht kan men de nieuwe regels even doorlezen alvorens te reageren.

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:44

Hoi!
Ik vind het er niet echt lekker uitzien, maar vind ook dat sommige mensen wel overdrijven zeg! Ik vind je te streng in de hand, al zeg je zelf dat dat niet zo is, en ik vind omdat dat hoofdstel ontzettend scherp inwerkt door de dunne neusriem waar o.a. druk op staat, dit echt niet kunnen..
Ik zou eens kijken voor een ander bitloos hoofdstel als je meer ontspanning wilt..

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 10:19

Sanne94 schreef:
Hoi!
Ik vind het er niet echt lekker uitzien, maar vind ook dat sommige mensen wel overdrijven zeg! Ik vind je te streng in de hand, al zeg je zelf dat dat niet zo is, en ik vind omdat dat hoofdstel ontzettend scherp inwerkt door de dunne neusriem waar o.a. druk op staat, dit echt niet kunnen..
Ik zou eens kijken voor een ander bitloos hoofdstel als je meer ontspanning wilt..

Kijk even mijn volgende topic!

[RIJ-ITP] Alwin opnieuw in the picture!

Het hoofdstel is inderdaad best scherp, en ik heb ook op sommige momenten hem flink terug moeten pakken, maar anders liep die onder mij door.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:08

Ik vind het er toch slordig uitzien, voor mij oogt dit als gewoon een beetje rondjes hobbelen.

Als je aangeeft dat je normaal op dit veld gaat crossen, had ik juist ervoor gekozen om een zadel en een hoofdstel (met bit) op te doen. Zo vermijd je al heel wat spanning en hoef je geen moeite te doen om hem in te houden. Kon je hem niet goed houden? Zie je erg terug op de foto's.

Ik ga ook even je andere topics bekijken :j