Ik weet dat lang niet iedereen achter deze manier van rijden staat, maar mijn paarden lopen hier erg fijn op en ik wordt erg goed begeleid.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Nee niet bitloos, wel met bit. Maar maak er weinig gebruik van. Dit is op zit. Ik denk dat ze het bitloos ook wel kan. Met touwhalster in ieder geval wel. Geryon schreef:Ik zie trouwens vaak voorbij komen dat mensen hun paard niet lang en laag willen rijden omdat ze dan vaak op de voorhand lopen. So what? In mijn losrijden maak ik me daar écht geen zorgen over. Actief moeten ze wel zijn, dus niet sukkelig op de voorhand lopend, maar ze mogen van mij wel wat op de voorhand lopen. Het losrijden gaat mij toch echt om het losmaken van voor, het elastieken. Naarmate ik ze wat meer op wil pakken, vraag ik ook om een actievere achterhand. (En dan heb ik het wel over gewoon goed voor elkaar gereden paarden, niet over paarden die (nog) scheef zijn etc.)
tijdens de rest van de 'training' vraag ik haar achterhand er uiteraard meer bij.
)
Share schreef:Bedoel je mij _Esther_87_ ?? of listiglistje?
Missy79 schreef:Misschien is dit niet helemaal de juiste plek voor deze vraag, maar dan hoor ik graag waar ik wel terecht kan. Het werd ook in een eerdere post genoemd, namelijk: welke oefeningen kan je doen om je paard bij het losrijden goed lang en laag te rijden?
Ik rijd momenteel zelf een ouder paard dat terugkomt van een peesblessure aan het rechtervoorbeen. Verder heeft dit paard de neiging om op de voorhand te lopen en te struikelen (zowel achter als voor). Het paard gaat al gauw "op de kop" lopen of met het hoofd schudden als ik de teugels aanneem. Ik houd wel graag wat meer contact met de mond, omdat het struikelen anders erger is (ik heb het zand al iets te vaak van dichtbij gezien om dat niet te doen). Als ik het paard wat meer geactiveerd heb vanuit de achterhand kan ik wel makkelijker de voorkant loslaten en minder contact op de mond houden, maar door de leeftijd en stijfheid van het lijf kost mij dit al gauw een half uur/drie kwartier. Aan het oprichten ben ik nog lang niet toe, dan gaat het paard teugelkreupel lopen. Hoe voorkom ik dat dit paard bij het lang en laag rijden op de kop gaat lopen?