Lang en laag rijden, wat vinden jullie ervan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Re: Lang en laag rijden, wat vinden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:54

Net als listiglistje heb ik helemaal niets met lang en laag losrijden. Ik stap wel altijd los met een wat langere teugel maar daarna rijd ik mijn paard diep en rond en ben ik eigenlijk alleen maar bezig met los maken en voor het been maken. Nu ben ik wel van mening dat zeker niet ieder paard en iedere ruiter hier geschikt voor is, en dan moet je er ook zeker mee oppassen. In mijn losrijden rijd ik zoals op onderstaande foto:

Afbeelding

Ik weet dat lang niet iedereen achter deze manier van rijden staat, maar mijn paarden lopen hier erg fijn op en ik wordt erg goed begeleid. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:30

Ik zie trouwens vaak voorbij komen dat mensen hun paard niet lang en laag willen rijden omdat ze dan vaak op de voorhand lopen. So what? In mijn losrijden maak ik me daar écht geen zorgen over. Actief moeten ze wel zijn, dus niet sukkelig op de voorhand lopend, maar ze mogen van mij wel wat op de voorhand lopen. Het losrijden gaat mij toch echt om het losmaken van voor, het elastieken. Naarmate ik ze wat meer op wil pakken, vraag ik ook om een actievere achterhand. (En dan heb ik het wel over gewoon goed voor elkaar gereden paarden, niet over paarden die (nog) scheef zijn etc.)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:00

Navanja, vind jouw foto een fijn beeld geven! bitloos of zie ik dat verkeerd?

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:05

Dankjewel :) Nee niet bitloos, wel met bit. Maar maak er weinig gebruik van. Dit is op zit. Ik denk dat ze het bitloos ook wel kan. Met touwhalster in ieder geval wel.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:17

Geryon schreef:
Ik zie trouwens vaak voorbij komen dat mensen hun paard niet lang en laag willen rijden omdat ze dan vaak op de voorhand lopen. So what? In mijn losrijden maak ik me daar écht geen zorgen over. Actief moeten ze wel zijn, dus niet sukkelig op de voorhand lopend, maar ze mogen van mij wel wat op de voorhand lopen. Het losrijden gaat mij toch echt om het losmaken van voor, het elastieken. Naarmate ik ze wat meer op wil pakken, vraag ik ook om een actievere achterhand. (En dan heb ik het wel over gewoon goed voor elkaar gereden paarden, niet over paarden die (nog) scheef zijn etc.)

Ik haak hier even op in, want dit is precies de reden waarom ik lang niet alle paarden zo rijd. Wat ik namelijk vaal zie gebeuren is dat paarden aan de voorkant zo lang en laag worden gevraagd dat ze het achter niet meer bijhouden. De achterhand komt dan achter de massa en de rug word dan heel licht hol getrokken om de beweging nog te kunnen maken....Volledig het tegengestelde effect dus. Tenminste, ik wil dat mijn paarden vanaf het begin het achterbeen onderbrengen, naarmate de training vordert vraag ik ook meer draagkracht maar ik begin nooit met het achterbeen eerst volledig achter de massa te rijden...Vind ik ontzettend onlogisch.
Ik rijd dus wel laag, maar altijd zo dat het paard over de rug echt rond/bol blijft. Voor het ene paard wil dat zeggen de neus op borsthoogte, de andere kan prima op kniehoogte of soms nog lager. De ene houd ik ook wat voor de loodlijn omdat hij anders afbreekt achter het zadel, de andere kan ik gerust een keer rond doorstellen die blijft echt wel doorkomen achter en word daar alleen maar beter van.

Wat ik vind is dus simpel, kijken naar je paard en daar je loswerken op aanpassen. Mijn paarden zijn niet allemaal talentvol genoeg om zo losgereden te worden dus doe ik dat ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:28

Ik heb een 4 jarig paard, pas onder het zadel en ik probeer haar lang en laag warm te rijden. in stap gaat dit vaak wel ok in draf is ze vaak nog wat te energiek. Ook de cooling down, lang en laag. Mijn paard lijkt lang en laag erg fijn te vinden. En ze word er lekker los van. Ja ze loopt nog wel wat op de voorhand maar het gaat mij echt om het stretchen.. wel moet ze actief blijven.. :j tijdens de rest van de 'training' vraag ik haar achterhand er uiteraard meer bij.

Hier is ze een maand of 2 onder het zadel (en moet zelf rechtop blijven zitten! |o )
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-11 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:32

Dat vind ik nou een fijn plaatje! Duidelijk een paard dat kan rekken en in deze houding nog superfijn doorkomt met het achterbeen! Zo heeft lang en laag rijden dus nut.

Wat ik dus vaak storend vind is als je een paard ziet dat aan de voorkant zo loopt, maar waarbij het achterbeen dus gewoon 10/20 cm verder naar achteren neerkomt en dat stukje rug achter het zadel niet bol blijft maar recht of zelfs iets hol...en dat gebeurt helaas ook vaak, dan is imo de methode dus ondergeschikt aan het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:35

Bedoel je mij _Esther_87_ ?? of listiglistje?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:42

Share schreef:
Bedoel je mij _Esther_87_ ?? of listiglistje?

Jou...ik zie ook geen foto van listiglistje?

Edit: Laatste stukje van mijn vorige bericht bedoel ik hier niemand mee hoor, maar ik zie het wel met enige regelmaat op wedstrijden bv...En dan maar raar vinden als het paard in proef uit elkaar blijft vallen en er geen punten worden gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:53

Oeps ik bedoelde aukjelizzy ;)

Maar bedankt. Leuk om te horen en dan gaan we zo voort :)

ik zie trouwens dat mijn manier vrijwel hetzelfde is als Geryon :j

Missy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:56

Misschien is dit niet helemaal de juiste plek voor deze vraag, maar dan hoor ik graag waar ik wel terecht kan. Het werd ook in een eerdere post genoemd, namelijk: welke oefeningen kan je doen om je paard bij het losrijden goed lang en laag te rijden?

Ik rijd momenteel zelf een ouder paard dat terugkomt van een peesblessure aan het rechtervoorbeen. Verder heeft dit paard de neiging om op de voorhand te lopen en te struikelen (zowel achter als voor). Het paard gaat al gauw "op de kop" lopen of met het hoofd schudden als ik de teugels aanneem. Ik houd wel graag wat meer contact met de mond, omdat het struikelen anders erger is (ik heb het zand al iets te vaak van dichtbij gezien om dat niet te doen). Als ik het paard wat meer geactiveerd heb vanuit de achterhand kan ik wel makkelijker de voorkant loslaten en minder contact op de mond houden, maar door de leeftijd en stijfheid van het lijf kost mij dit al gauw een half uur/drie kwartier. Aan het oprichten ben ik nog lang niet toe, dan gaat het paard teugelkreupel lopen. Hoe voorkom ik dat dit paard bij het lang en laag rijden op de kop gaat lopen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:02

Missy79 schreef:
Misschien is dit niet helemaal de juiste plek voor deze vraag, maar dan hoor ik graag waar ik wel terecht kan. Het werd ook in een eerdere post genoemd, namelijk: welke oefeningen kan je doen om je paard bij het losrijden goed lang en laag te rijden?

Ik rijd momenteel zelf een ouder paard dat terugkomt van een peesblessure aan het rechtervoorbeen. Verder heeft dit paard de neiging om op de voorhand te lopen en te struikelen (zowel achter als voor). Het paard gaat al gauw "op de kop" lopen of met het hoofd schudden als ik de teugels aanneem. Ik houd wel graag wat meer contact met de mond, omdat het struikelen anders erger is (ik heb het zand al iets te vaak van dichtbij gezien om dat niet te doen). Als ik het paard wat meer geactiveerd heb vanuit de achterhand kan ik wel makkelijker de voorkant loslaten en minder contact op de mond houden, maar door de leeftijd en stijfheid van het lijf kost mij dit al gauw een half uur/drie kwartier. Aan het oprichten ben ik nog lang niet toe, dan gaat het paard teugelkreupel lopen. Hoe voorkom ik dat dit paard bij het lang en laag rijden op de kop gaat lopen?

Actief genoeg houden ten eerste. De motor moet ontzettend aanstaan, anders duiken ze sowieso op kop.
Ik denk dat je ook de balans moet zoeken tussen laag genoeg, lang genoeg en voldoende bij elkaar houden. Dus even goed voelen/proberen in welke houding het paard het beste loopt. Ik zou nav je verhaal zo zeggen, neus iets voor de loodlijn, maar niet te ver, en ook niet de hele hals omlaag rijden maar het hoofd ongeveer op borsthoogte, eventueel net wat lager. Je moet zoeken naar de houding waarin je paard actief blijft, in balans is dus niet aan je hand trekt of constant terugvalt en stil blijft in het hoofd. Dat is vaak de houding die comfortabel is en waarin ze zelf makkelijk loslaten, maar die houding is niet voor ieder paard hetzelfde...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:05

In ieder les beginnen en eindigen we hiermee.
Maar ook tijdens de les word er regelmatig na een moeilijke oefeningen goed voorwaart neerwaarts gereden, zowel in stap als draf.

melissa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:54

dat vind ik heerlijk om te doen. mn verzorgpony wordt er zo ontspannen van, en ik zelf ook.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:57

Wij rijden los zoals in diagram ii wordt weergegeven,ongeveer 20 tot 30 minuten. Hij vindt het laten 'vallen' van de hals erg moeilijk en daar zijn we ook hard mee aan het oefenen! Heb er helaas geen foto van..

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:10

Ook is dit de manier hoe ik losrij en eindig. Wel neem ik veel tempowisselingen mee in deze houding waardoor mijn paard goed actief blijft. Toen ik mijn paard kocht was ze 3 en op deze manier ben ik zo ook begonnen. Ook op wedstrijd rij ik mijn paard zo los. Zo heb ik een heel fijn ontspannen en los paard :D

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:03

Ik vind het ook een fijne manier om te beginnen en te eindigen.
Ik hou ervan om ontspannen te beginnen, en daarna aan te spannen. Als je paard dan gespanen raakt heb je iets om op terug te vallen om de ontspanning weer terug te vinden.
Hierin rij ik ook tempowisselingen, vind dat ze hun hele lijf moeten gebruiken en actief voor het been moeten zijn.
En om te eindigen vind ik het fijn om te weten of hij goed gereden is, als het paard het halsstrekken aanneemt weet ik dat ze hun spieren goed aangespannen hebben.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:51

De foto's die Saari liet zien spreken mij het meeste aan. Ik vind het heel fijn uitzien. Maar ik rij (nu even niet) verschillende paarden. Mijn eigen paard rij ik nooit lang en laag, zodra hij aanleuning nemen kan, of welke vorm van contact, gaat hij bekvechten (letterlijk). Als hij al laag wordt gereden, dan ook rond en diep en van het bit af. De rest op de beginselen van Légèreté. Alleen vanwege mijn eigen condiditie wordt hij niet in grand-prix uitgebracht (ja ik heb daarvoor startlicentie). Dit paard is het enige dat ik niet lang en laag rij in combinatie met LDR, zoals Saari dat laat zien. ik combineer de twee ook. Het gaat vloeiende in elkaar over. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik dit doe op gevoel; de ene keer meer, dan minder of soms niet.
Overigens vindt ik de alle foto's hier geplaats rijkunstig niet slecht. Hetgeen ik hier schrijf is dus ook geen kritiek op mensen met een andere opvatting.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:27

@ Kandankovitch: thanks :D

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:53

Ik vind het een hele fijne manier om mee te beginnen, maar oòk om mee te eindigen.
Ik wil graag die ontspanning erin houden, zodra er spanning ontstaat ga ik weer terug naar het lang en laag rijden en zoek de ontspanning weer op.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:38

Ik rijd ook veel lang en laag. Bij het opwarmen, tussendoor en zeker bij het uitstappen. Maar ik doe het altijd slechts korte stukjes en zijn neus mag qua hoogte niet verder dan zijn borst gaan want dan trekt hij het niet meer vanachter.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:52

Ik begin er niet alleen mee, maar ik rij ook vaak lang en laag tussendoor. Ik wissel veel moeilijke oefeningen af met lang en laag. Ook als ze gespannen is vraag ik ontspanning en lang en laag. N natuurlijk met uitrijden en uitstappen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:54

als de mijne gespannen is komt die niet lang laag :+ gaat die als een kameel wat staan hupsen en vooral rennen. Maar als ik voel dat spanning opgebouwd wordt dan gebruik ik het wel om af te laten vloeien.