Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jojo2011 schreef:Cassidy schreef:Een paard moet leren om te wijken voor druk op elk gedeelte van het lichaam. Ook door druk van het bit in de mond. Als de lengtebuiging goed is, komt de verticale buiging vanzelf.
http://www.thejoyofhorses.com/apr99/lateralflexion.htm
Bedoel jij dan wel dat de ruiter een constante druk op het bit moet houden (binnen die korte teugel) tot het paard afbuigt?
Babootje schreef:Jojo2011 schreef:Dank jullie wel voor alle reacties! Even over het 'spelen' met de hand want een aantal van jullie vallen daarover: wat ik bedoel is zachtjes een beetje knijpen in de teugel om het paard uit te nodigen op het bit te gaan knabbelen (absoluut niet 'zagen' dus!!). Ik heb altijd geleerd dat je niet met een volledig stille/dode hand moet rijden maar al 'spelend' in contact met de mond blijft. (En natuurlijk rij ik van achteren naar voren. Dat is niet ter discussie!!)
Maar dat ik met mijn instructeur in discussie moet is wel duidelijk!
Ik ben geen voorstander van een te "losse" hand, want de verbinding moet wel (weliswaar van achter naar voren) tot stand worden gebracht. Contact op twee teugels dus, waarbij je best met wat halve ophoudinkjes je paard wat ronder kan vragen. Wat ik wel vind is dat je met jonge paarden heel voorzichtig moet zijn en de manier van jouw instructeur is mij ook wat te rigoreus. Wel gebruik op handelsstallen overigens want daar moet het allemaal snel. Het risico is, dat je verzet krijgt en hele handige ruiters komen daar wel mee weg, maar het zou ook mijn manier niet zijn.
) . Ik heb het gevoel dat hij eerst wat meer vertrouwen moet krijgen en dan vanzelf wel lichter op de hand zal worden. In stap en draf is hij al steeds lichter aan het worden dus dat moet ook in galop gaan lukken!
ik vind het ook een moeilijke discussie, juist omdat er zoveel meningen over zijn..

Babootje schreef:Ik heb dat even bekeken, maar vind dit een nare manier van rijden. Nu is overigens bij Engels rijden ook niet anders als je paard ervandoor gaat de volte op te sturen, omdat als je buigt je de kracht er een beetje uithaalt. Maar om nou zn kop helemaal om te trekken en je hand op je heup vast te houden tot ie het opgeeft. Brrr.
Jojo2011 schreef:@Cassidy: in één van de filmpjes die jij laat zien wordt de laterale flexie gepresenteerd als 'noodrem'. (Dat vind ik overigens nogal bruut, al zal het ongetwijfeld wel handig zijn als je paard er vandoor gaat tijdens een trail ride).
Maar wat die ruiters feitelijk doen met de lengtebuigingen is het paard soepel maken en rechtrichten, toch? In de academische rijkunst vormt rechtrichten de basis (zie o.a. http://www.paardenbegrijpen.nl).
Maar horizontaal wijken en buigen tijdens het grondwerk kan ik toch niet vergelijken met verticaal 'wijken' (= het hoofd afbuigen) voor een dwingende druk van het bit?
. ik ken hem maar durf hem zelf niet te gebruiken omdat ik bang ben dat we samen om liggen als we een vaartje hebben. mij is altijd geleerd dat je de one rein stop toe moet passen als je voelt dat je je paard niet meer gaat houden en het door middel van de o r s en het dus voor blijven.JJane schreef:De manier van je instructeur ziet en klinkt mischien niet zo netjes maar als het verzet ophoud, en dat is vaak snel, is het wel gelijk goed. Blijf je te lang in een "grijs gebied" van bijna goed dan kunnen er foutjes in sluipen. De manier van uitleggen en communiceren tijdens de les klinkt wel wat bot.
JJane schreef:De manier van je instructeur ziet en klinkt mischien niet zo netjes maar als het verzet ophoud, en dat is vaak snel, is het wel gelijk goed. Blijf je te lang in een "grijs gebied" van bijna goed dan kunnen er foutjes in sluipen. De manier van uitleggen en communiceren tijdens de les klinkt wel wat bot.
Jojo2011 schreef:66996236 schreef:weet je al wat je met je instructirce gaat doen?
Gewoon lekker in discussie blijven!
66996236 schreef:even ter verduidelijk dat ik het niet eens ben met de harde aanpak. maar alleen maar braaf blijven wachten totdat het paard jou opzoekt werkt ook niet. mijn paardje is nogal snel afgeleid. ik vraag het eerst fatsoenlijk maar als er geen ractie komt dan kom ik echt wel even door. hetzij door been of een duidelijkere teugelhulp (GEEN trekwerk) en ja das dan toch ook afdwingen op dat moment
)