Welke stijl hanteren om je paard nageeflijk te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:07

Je eigen manier voelt voor jou veel beter en het is ook beter..Teveel druk op het bit is pijnlijk en leert het paard zich te verzetten tegen het bit waardoor hij hard word in de mond en juist absoluut niet meer fijn te rijden is..Zoek alsjeblieft een andere instructeur!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:09

Jojo2011 schreef:
Cassidy schreef:
Een paard moet leren om te wijken voor druk op elk gedeelte van het lichaam. Ook door druk van het bit in de mond. Als de lengtebuiging goed is, komt de verticale buiging vanzelf.

http://www.thejoyofhorses.com/apr99/lateralflexion.htm

Bedoel jij dan wel dat de ruiter een constante druk op het bit moet houden (binnen die korte teugel) tot het paard afbuigt?

Ik heb dat even bekeken, maar vind dit een nare manier van rijden. Nu is overigens bij Engels rijden ook niet anders als je paard ervandoor gaat de volte op te sturen, omdat als je buigt je de kracht er een beetje uithaalt. Maar om nou zn kop helemaal om te trekken en je hand op je heup vast te houden tot ie het opgeeft. Brrr.

Jojo2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 18:43

Babootje schreef:
Jojo2011 schreef:
Dank jullie wel voor alle reacties! Even over het 'spelen' met de hand want een aantal van jullie vallen daarover: wat ik bedoel is zachtjes een beetje knijpen in de teugel om het paard uit te nodigen op het bit te gaan knabbelen (absoluut niet 'zagen' dus!!). Ik heb altijd geleerd dat je niet met een volledig stille/dode hand moet rijden maar al 'spelend' in contact met de mond blijft. (En natuurlijk rij ik van achteren naar voren. Dat is niet ter discussie!!)
Maar dat ik met mijn instructeur in discussie moet is wel duidelijk!

Ik ben geen voorstander van een te "losse" hand, want de verbinding moet wel (weliswaar van achter naar voren) tot stand worden gebracht. Contact op twee teugels dus, waarbij je best met wat halve ophoudinkjes je paard wat ronder kan vragen. Wat ik wel vind is dat je met jonge paarden heel voorzichtig moet zijn en de manier van jouw instructeur is mij ook wat te rigoreus. Wel gebruik op handelsstallen overigens want daar moet het allemaal snel. Het risico is, dat je verzet krijgt en hele handige ruiters komen daar wel mee weg, maar het zou ook mijn manier niet zijn.

Dank je wel. met jou reactie kan ik echt iets!

(Aan degene die me zojuist vertelde dat het shocking is dat ik met de teugels speel heb ik niet zoveel boodschap hoor, sorry. Je vindt jezelf vast een prima ruiter, maar de echt goede ruiter stelt zich leerbaar op en saat open voor discussie, is mijn mening)

Ok mensen wat mij betreft is het topic zo wel klaart. bedankt allemaal!

Kinke

Re: Welke stijl hanteren om je paard nageeflijk te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:51

Leg me aub geen woorden in de mond, ik vind mezelf helemaal geen prima ruiter. Ik hoop dat je juist gaat nadenken n.a.v. de reacties in plaats van je zo op je teentjes getrapt te voelen. Ik vind het echt naar dat je zo'n instructeur hebt, vooral ook omdat deze vast aan meer mensen lesgeeft op dezelfde manier. En zolang die ruiters niet gaan nadenken zullen dus nog meer paarden de dupe worden van deze methode. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je constant met de teugels 'speelt', wordt je daar niet helemaal gek van, dat constante geknijp? :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:00

Nageeflijkheid is het volgen van de hand vanuit een ontspannen lichaam.

Zoals ik jouw bericht lees is je instructeur nogal in strijd met het bovenstaande. Ik rijd volgens dezelfde 'manier' als jij: het paard uitnodigen en motiveren die hand te willen volgen. Ik heb ook bij mijn eigen paard ontdekt dat dat uiteindelijk altijd de beste manier zal zijn om een goed nageeflijk en vooral blij paard te bereiken.
Als ik jou was zou ik gaan zoeken naar een andere instrructeur. Dit lijkt me beter voor je paard en voor jou, aangezien je zelf al twijfels hebt is dat een teken dat het niet goed zit.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:48

geen van beide manieren die jij gebruikt zijn correct. Nageeflijkheid is een gevolg van correct rijden, niet van spelen met de teugels of extreme druk gebruiken.
Aangezien jouw paard enkel onder dwang nageeft zal het lastiger zijn om hem op de correcte manier te laten nageven. Hoe kan je paard nu door al die 'ruis' die jij geeft dmv je continu gespeel met de teugels je hand opzoeken? Met een stille hand en een nageeflijkheid die een gevolg is van je rijden bereik je veel meer.

Jojo2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 21:10

Ik kan het toch niet laten om nog 1 keer te reageren op de commentaren op het 'spelen' met de hand. Wat je doet is met 1 hand heel rustig een aantal keren de vingers te sluiten. Daarmee nodig je je paard uit de hand te volgen. De andere hand onderhoudt de teugelspanning. Daarbij blijf je het paard goed van achteren naar voren rijden. Zodra het paard nageeflijk is stop je onmiddellijk met spelen en ontspan je je beide handen! (Dus niet door blijven rommelen, wiebelen en al helemaal niet zagen)

Ik heb jarenlang op deze wijze les gehad van verschillende instructeurs. Je kunt in dressuurboeken en op internet ook nog volop instructies vinden die juist deze manier van rijden aanbevelen. Dit werd altijd beschouwd als correct rijden. Maar ook in de dressuur veranderen inzichten blijkbaar en zijn er tegenwoordig veel ruiters die vinden dat 'spelen' uit den boze is. En misschien hebben jullie wel gelijk.

Wat ik nu ga proberen is mijn paard met iets meer lengte te laten aangalopperen maar wel met voldoende contact op beide teugels (en een stille hand :-) ) . Ik heb het gevoel dat hij eerst wat meer vertrouwen moet krijgen en dan vanzelf wel lichter op de hand zal worden. In stap en draf is hij al steeds lichter aan het worden dus dat moet ook in galop gaan lukken!

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:48

Er zijn inderdaad veel meningen over, de een zegt spelen, de ander zegt niet doen, en nog weer een ander zegt niet doen maar zaagt ondertussen het bit door het mond van het paard.. zolang je niet bij de laatste groep hoort, hoor je mij niet klagen :+ ik vind het ook een moeilijke discussie, juist omdat er zoveel meningen over zijn..

maar waar ik nou echt nieuwsgierig naar ben is wat je nou met je instructeur gaat doen :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:58

Spelen is niks van vroeger hoor. Het is iig niet van de Klassieke Dressuur.
Een hand die irriteert kan nooit prettig zijn. Het is absoluut niet nodig en kan alsnog een valse krul veroorzaken.
Het paard behoor je in balans te brengen, zowel horizontaal als verticaal. Er zijn mensen die het verticale evenwicht vergeten en dan gefrummel nodig hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:52

Babootje schreef:
Ik heb dat even bekeken, maar vind dit een nare manier van rijden. Nu is overigens bij Engels rijden ook niet anders als je paard ervandoor gaat de volte op te sturen, omdat als je buigt je de kracht er een beetje uithaalt. Maar om nou zn kop helemaal om te trekken en je hand op je heup vast te houden tot ie het opgeeft. Brrr.

Tja. Probeer te snappen waar het om gaat.
Ik geef toe dat een artikel niet helemaal weergeeft waar het eigenlijk om gaat.
Misschien dat een filmpje duidelijker is?

http://www.youtube.com/watch?v=Lf8VsdxcwuE

http://www.youtube.com/watch?v=gXABo6HgEK4

Probeer over de rand van je bord heen te kijken.
Probeer te snappen wat de methode is.
Bekijk filmpjes die ik hierboven heb geplaatst, en vervolgens onderstaand filmpje.
Lateral Flexion is the key to vertical flexion

http://www.youtube.com/watch?v=JrOlRBjQRio

Het moet een reflex worden.
Alleen brute kracht gebruiken gaat niet werken.
Timing wordt belangrijk
Op tijd loslaten als het paard nageeft ook....
Daar leert een paard van.

"it is the release that teaches...."

Jojo2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 02:38

@Cassidy: in één van de filmpjes die jij laat zien wordt de laterale flexie gepresenteerd als 'noodrem'. (Dat vind ik overigens nogal bruut, al zal het ongetwijfeld wel handig zijn als je paard er vandoor gaat tijdens een trail ride).
Maar wat die ruiters feitelijk doen met de lengtebuigingen is het paard soepel maken en rechtrichten, toch? In de academische rijkunst vormt rechtrichten de basis (zie o.a. www.paardenbegrijpen.nl).

Maar horizontaal wijken en buigen tijdens het grondwerk kan ik toch niet vergelijken met verticaal 'wijken' (= het hoofd afbuigen) voor een dwingende druk van het bit?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 05:34

De manier van je instructeur ziet en klinkt mischien niet zo netjes maar als het verzet ophoud, en dat is vaak snel, is het wel gelijk goed. Blijf je te lang in een "grijs gebied" van bijna goed dan kunnen er foutjes in sluipen. De manier van uitleggen en communiceren tijdens de les klinkt wel wat bot.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 06:31

Jojo2011 schreef:
@Cassidy: in één van de filmpjes die jij laat zien wordt de laterale flexie gepresenteerd als 'noodrem'. (Dat vind ik overigens nogal bruut, al zal het ongetwijfeld wel handig zijn als je paard er vandoor gaat tijdens een trail ride).
Maar wat die ruiters feitelijk doen met de lengtebuigingen is het paard soepel maken en rechtrichten, toch? In de academische rijkunst vormt rechtrichten de basis (zie o.a. http://www.paardenbegrijpen.nl).

Maar horizontaal wijken en buigen tijdens het grondwerk kan ik toch niet vergelijken met verticaal 'wijken' (= het hoofd afbuigen) voor een dwingende druk van het bit?

als de one rein stop er echt heel erg goed in zit is het niet bruut omdat je je paard dan niet erin hoeft te trekken. het is een reflex wat hij kent en daardoor zonder kracht zijn hals naar links of rechts af zal buigen. door de achterhand daarbij ook om te zetten draaid hij rond en niet met gebogen hals rechtdoor. one rein stop hoort bij het nh ;) . ik ken hem maar durf hem zelf niet te gebruiken omdat ik bang ben dat we samen om liggen als we een vaartje hebben. mij is altijd geleerd dat je de one rein stop toe moet passen als je voelt dat je je paard niet meer gaat houden en het door middel van de o r s en het dus voor blijven.

dit vind ik echt een vreselijk beeld en komt op mij niet over als onspannen nageven!
http://www.youtube.com/watch?v=IWNtUaSf ... re=related
om over deze trainingsmethode maar te zwijgen, maar goed dat heeft wat minder te maken met in de krul trekken
http://www.youtube.com/watch?v=ntBqKpv0 ... re=related

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:20

Maar dat onderste filmpje heeft toch geen donder te maken met hoe we in NL rijden? Tenminste dat hoop ik, ik heb wel eens iets gelzen over dansende paarden in Zuid-midden amerika die zo getraint worden. Nachtmerrie werk wat mij betreft.

Bovenste wordt ik trouwens ook niet blij van maar heeft toch ook niks met TS te maken??

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:52

weet je al wat je met je instructirce gaat doen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:31

JJane schreef:
De manier van je instructeur ziet en klinkt mischien niet zo netjes maar als het verzet ophoud, en dat is vaak snel, is het wel gelijk goed. Blijf je te lang in een "grijs gebied" van bijna goed dan kunnen er foutjes in sluipen. De manier van uitleggen en communiceren tijdens de les klinkt wel wat bot.

Goed?
Met dwang en spanning bereik je NOOIT ontspanning en nageeflijkheid.
Het enige wat je met zoiets kunt breiken is je paard naar de fillestijnen helpen.

Jojo2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:19

JJane schreef:

Het lijkt me inderdaad niet goed om te lang in dat grijze gebied te blijven hangen. En ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat door te zeggen dat dit de snelle manier is om het verzet eruit te rijden. Kan me in die zin ook voorstellen dat professionele ruiters en handelsstallen aan deze manier de voorkeur geven.
Het probleem is dat ik me niet zo prettig voel bij die snelle manier. Vandaar dat ik de vraag op dit forum voorlegde. Wel heel leuk overigens om te zien hoeveel uiteenlopende meningen er zijn over correct rijden!

Jojo2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:22

@Air. Wat ben je fel. Zoals je uit de discussies kunt zien bestaat er niet "1 waarheid" in de paardensport. Het enige echte handboek is nog niet geschreven, dus jij kunt hem ook niet in je bezit hebben. ;-)

Jojo2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:27

66996236 schreef:

Gewoon lekker in discussie blijven!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:29

Hoi Jojo, je klinkt in ieder geval als iemand die zeer bereid is te leren.... je verdiept je in rechtrichten, en alleen al die methode leert je dat het paard vooral tijd en geduld nodig heeft.
Nageeflijkheid is het eindproduct, door druk met de handen uit te oefenen (constante harde druk, of 'spelende' druk (is feitelijk een verstoord ruis-signaal), begin je feitelijk met het antwoord op de som... je begint met de eindconclusie en slaat de weg er naartoe over.
Wanneer het paard correct en ontspannen loopt en jij ontspannen in je lijf en te paard zit, zal het paard vanzelf willen zakken.
Zolang het paard nog niet wil zakken is 1 van deze voorwaarden niet in orde.... werk daaraan, je handen komen later wel....

En die instructeur ga je denk ik verruilen voor een ander?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 27-09-11 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:31

Jojo2011 schreef:
66996236 schreef:

Gewoon lekker in discussie blijven!

Mmm.... maar wanneer hij ook op jouw paard zit, en het dier afdwingt iets te doen waar het nog niet aan toe is in de africhting, bouwt het dier alleen maar een aversie op tegen het rijden.
Wanneer hij/ zij dit al jaren zo doet zal diegene niet snel willen veranderen, het is dan wellicht beter iemand te zoeken die begrijpt dat het jaren kost om een paard met de juiste instructie te scholen...

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:40

even ter verduidelijk dat ik het niet eens ben met de harde aanpak. maar alleen maar braaf blijven wachten totdat het paard jou opzoekt werkt ook niet. mijn paardje is nogal snel afgeleid. ik vraag het eerst fatsoenlijk maar als er geen ractie komt dan kom ik echt wel even door. hetzij door been of een duidelijkere teugelhulp (GEEN trekwerk) en ja das dan toch ook afdwingen op dat moment

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:53

66996236 schreef:
even ter verduidelijk dat ik het niet eens ben met de harde aanpak. maar alleen maar braaf blijven wachten totdat het paard jou opzoekt werkt ook niet. mijn paardje is nogal snel afgeleid. ik vraag het eerst fatsoenlijk maar als er geen ractie komt dan kom ik echt wel even door. hetzij door been of een duidelijkere teugelhulp (GEEN trekwerk) en ja das dan toch ook afdwingen op dat moment

Afgaande op de foto's in je profiel heb je ook iets meer focus op wat er 'voor' je gebeurt dan wat er 'achter' gebeurt... en 'achter' is de plek waar nageeflijkheid start...
Vandaag zei mijn instructrice nog: "wanneer je de literatuur erop naslaat betekent nageeflijkheid het loslaten van het kaakgewricht".
Als dan nu nog eens naar je foto's kijkt zie je een licht gezwollen speekselklier en daarmee een te sterk 'geknikt' hoofd en dus geen 'nageeflijkheid' maar een hoofd dat er voor kiest om naar beneden te gaan omdat de andere mogelijkheden met de hand gebarricadeerd worden... met een vrij heftig bit kun je behoorlijk wat kracht zetten.
Ik zie ook dat je je ellebogen soms voorbij je rug hebt, wat betekent dat je 'terugtrekt'... 'naar achteren werkt'.

Dus ja, ik ben het met je eens dat je wel een beetje dwingt... zoals je zelf ook al schrijft.
Maar ik denk nog steeds niet dat dat de weg is..... ook al kost het je maanden of jaren... wie let er op de tijd?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:06

Jojo2011: Staat dat er? Geen enkel paard is beter geworden van druk en dwang, daar krijg je uiteindelijk alleen een vast paard van, of een paard wat al volledig verpest is en niet meer te rijden is. Komt te vaak voor om te beweren dat het niet waar is, helaas.

Jojo2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 01:06

[quote="troi"]Maar dat onderste filmpje heeft toch geen donder te maken met hoe we in NL rijden? Tenminste dat hoop ik, ik heb wel eens iets gelzen over dansende paarden in Zuid-midden amerika die zo getraint worden. Nachtmerrie werk wat mij betreft.

Troi, ik denk dat jij Paso Fino's bedoelt. Dat is een volstrekt ander ras paarden met een extra 'gang', net als ijslanders. Misschien voor jou een nachtmerrie, maar je kunt ze echt niet vergelijken met jouw westerse dressuurpaard.
Als je op Youtube paso Fino intikt zie je leuke voorbeelden. En dan vervolgens eens een paar filmpjes van ijslanders opzoeken en daarna naar een filmpje van Totilas kijken: appels en peren!

(maar nu raken we aardig 'off topic'geloof ik ;-) )