Oh heerlijk dit topic! Dit soort topics zijn de reden dat ik na al die jaren nog op bokt zit.
Gypsy schreef:Moeilijk, omdat je haar met bit zeker zeer zou doen...
Waarmee kun je haar zelf makkelijker "houden"? Is dat voor jou gevoel een bit of het hoofdstel waar je nu meer rijd? Pak het gene wat je het fijnst vind, en ga haar daar volgende keer mee aan het werk zetten. Gewoon lekker voorwaarts draven tot ze alle frisheid eruit is, en dan eventueel nog bezighouden met wat oefeningetjes in stap. Bv. Een pasje opzij, een pasje schouderbinnenwaarts, gewoon stelling vragen, overgangen, kun je allemaal ook doen buiten.

Ik heb dat 2de filmpje in je onderschrift gezien. Is het je wel opgevallen dat je pony daar een bit in zijn mond heeft? Jij dacht mss dat een bit een soort martelwerktuig-beugel is, en dat dat ding wat hij nu in zijn mond heeft een bitloos mondstukje is oid? Ik ben zelf in de veronderstelling dat dat metalen ding in zijn mond een -hou je vast- BIT is. Daar zou ik toch eens wat beter naar kijken hoor!
Arabesk schreef:Neem les en ga ook aan het grondwerken en wandelen met je paard buiten. Met meer druk gaat een paard niet harder remmen en van een bit wordt ie niet rustiger.
Rij voorlopig alleen in stap dan buiten.
Zullen we een testje doen Arabesk? Je mag mijn haflinger lenen hiervoor: dan ga je morgen een buitenritje maken met bit, en overmorgen hetzelfde rondje zonder bit. En dan hou ik de tijd bij hoe snel mijn haf, al dan niet inclusief arabesk, weer thuis is. Goed? Mag ik het dan op opnemen met de camcorder en op youtube zetten? Ter promotie van het bitloos rijden, vanzelfsprekend!
noudy schreef:Tjezus, als je zelf al bang bent omdat je geen ongeluk wilt met haar, zou ik er toch echt een bit inhangen.
Amen.
@TS heb je wel eens met bit gereden? En heb je toen op je haflinger gelet? Zag je dat ze pijn had? (had ze bijv. haar oren naar achteren? Als het antwoord hierop ja is, dan zou je zelf wat te onrustig met je handen kunnen zijn, of mss heeft ze wel wat met de tanden.
En daarnaast: wat denk je dat meer pijn doet: een auto die met 50 km/h tegen je haflinger aan rijdt, of een stukje metaal in haar mond?