N.v.t.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:56

Als je een paard wat druk is inhoudt, zal hij alleen maar harder willen.

Maar een paard zal nog altijd liever rustig stappen/draven dan kei hard moeilijke figuren moeten rijden (hard werken). Uiteindelijk blijven het luie beesten ;)
Dus als het paard hard wilt zeg je: oh, wat harder? wat een goed idee van jou! Oh, dan kunnen we ook wel achtjes rijden, en een paar pasjes wijken en en en en... aaah wil je nou niet meer? Nou, vooruit dan gaan we wel weer stappen :')

Op deze manier moet het paard elke keer keihard werken als hij zelf harder wilt, en zal dit dus niet meer gaan voorstellen. Alleen als jij harder wilt, mag hij lekker rechte lijnen draven. Maar ga dan dus ook niet eindeloos veel stappen, laat het paard ook lekker bewegen.

Je kunt er weer een bit indoen voor je eigen zekerheid, maar nodig is het niet.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:04

Je paardje moet nog wennen aan samen rijden. Heeft bij mijn paard ook iets van een maand geduurd. Die ging ook zo lekker voorwaars toen :+.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 17:27

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:51

Laulette92 schreef:
0152141488 schreef:
In het gebin ree is met pessoa bit _-:( omdat ze echt strek was..(waar in nu spijt van heb)
toen ging ik op een normaal bitje rijden, dat ging goed...
toen dacht ik: als het zo blijft gaan dan probeer ik blitloos...
In het begin kon ik haar niet houden, toen kennende ik haar helemaal niet....

Maar ik heb daar spijt van..

Dus ga me please geen dierenbeul noemen.

Heey heey

Een bit is niet slecht je moet wel heel erg agresief rijden wil je der pijn doen een echt bitloos hooftstel is wel gevaarlijk (heb ik geleerd) omdat als je te hard trek kan de neus breken omdat alle druk op de neus zit.
ik heb er ook een tijdje mee gereden toen mijn moeders paard zij kaak uit de kom lach en recht gezet moest worden.
hebben we bij het genezen even zo gereden.

groetjess

Dat klopt niet hoor wat je schrijft over bitloze hoofdstellen, alleen bij een hackamore schijnt dat te kunnen vanwege de hefboomwerking en dan nog moet je wel enorme kracht moeten zetten wil er iets breken. Het type hoofdstel van TS is kaakgekruist, bij dat hoofdstel wordt de druk over het hoofd verdeeld.

@TS, wat mij niet duidelijk werd, heb je toen je nog met bit reed wel buiten gereden met een ander paard erbij? Of was dit nu de 1e keer?

Bij mijn paard help als ze druk is om zelf te ontspannen, goed door te ademen, en vooral niet constant druk op de teugels te houden (ik rijd ook bitloos) maar meteen los te laten zodra het paard reageert op je ophouding. Ik beloon haar met mijn stem als ze goed luistert en langzamer gaat. Met aandraven/aangalopperen moet ik haar de 1e paar passen heel goed in de gaten houden, meteen zodra ze sneller wil dan de bedoeling is weer terugnemen, dan gaat het goed. Vaak moet ik dat een paar keer achter elkaar doen voordat ze het tempo houdt wat ik wil. Wacht ik iets te lang dan gaat ze sneller en sneller en dan wordt het erg moeilijk haar bij te houden.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:18

Oh heerlijk dit topic! Dit soort topics zijn de reden dat ik na al die jaren nog op bokt zit.

Gypsy schreef:
Moeilijk, omdat je haar met bit zeker zeer zou doen...
Waarmee kun je haar zelf makkelijker "houden"? Is dat voor jou gevoel een bit of het hoofdstel waar je nu meer rijd? Pak het gene wat je het fijnst vind, en ga haar daar volgende keer mee aan het werk zetten. Gewoon lekker voorwaarts draven tot ze alle frisheid eruit is, en dan eventueel nog bezighouden met wat oefeningetjes in stap. Bv. Een pasje opzij, een pasje schouderbinnenwaarts, gewoon stelling vragen, overgangen, kun je allemaal ook doen buiten. :)

Ik heb dat 2de filmpje in je onderschrift gezien. Is het je wel opgevallen dat je pony daar een bit in zijn mond heeft? Jij dacht mss dat een bit een soort martelwerktuig-beugel is, en dat dat ding wat hij nu in zijn mond heeft een bitloos mondstukje is oid? Ik ben zelf in de veronderstelling dat dat metalen ding in zijn mond een -hou je vast- BIT is. Daar zou ik toch eens wat beter naar kijken hoor!

Arabesk schreef:
Neem les en ga ook aan het grondwerken en wandelen met je paard buiten. Met meer druk gaat een paard niet harder remmen en van een bit wordt ie niet rustiger.

Rij voorlopig alleen in stap dan buiten.

Zullen we een testje doen Arabesk? Je mag mijn haflinger lenen hiervoor: dan ga je morgen een buitenritje maken met bit, en overmorgen hetzelfde rondje zonder bit. En dan hou ik de tijd bij hoe snel mijn haf, al dan niet inclusief arabesk, weer thuis is. Goed? Mag ik het dan op opnemen met de camcorder en op youtube zetten? Ter promotie van het bitloos rijden, vanzelfsprekend!

noudy schreef:
Tjezus, als je zelf al bang bent omdat je geen ongeluk wilt met haar, zou ik er toch echt een bit inhangen.

Amen.

@TS heb je wel eens met bit gereden? En heb je toen op je haflinger gelet? Zag je dat ze pijn had? (had ze bijv. haar oren naar achteren? Als het antwoord hierop ja is, dan zou je zelf wat te onrustig met je handen kunnen zijn, of mss heeft ze wel wat met de tanden.

En daarnaast: wat denk je dat meer pijn doet: een auto die met 50 km/h tegen je haflinger aan rijdt, of een stukje metaal in haar mond?

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 20:23

.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:40

Oké jongens, laten we het een beetje leuk houden hè. Discussies over wel of geen bit zijn er al genoeg. TS wilt graag weten wat ze het beste kan doen met een druk paard. Dat heeft niks met wel of geen bit te maken. Dat heeft met kundig rijden te maken.

Uiteraard moet je een paard eerst leren wat de druk betekent bij een bitloos hoofdstel (ook bij een bit, maar dat snapt het paard van TS al). Dus ja, als je altijd met bit rijdt en dan ineens bitloos buiten gaat rijden, zal dat niet zo soepel verlopen Hinke.

Laten we het dus bij constructieve tips houden waar TS wat aan heeft, en de discussies over wel of geen bit per pb doen. Komt TS misschien ook nog ergens met dit topic.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 20:45

.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:54

Dat is volgens mij al een paar keer gezegd. Aan het werk zetten. Dus niet in gaan houden, maar juist been blijven geven.

Laat het paard bewegen, maar dan wel hoe JIJ het wilt. Dus niet als kip zonder kop in een rechte lijn galopperen. Maar veel ronde vormen, paar pasjes wijken en lekker aan het werk zetten. Hierdoor zal het paard beter aan je gewichts- en beenhulpen blijven, dus ook als je daarna weer rustig rechtuit wilt stappen. Plus dat je eigenlijk omgekeerde psychologie gebruikt, waar paarden goed op reageren aangezien het prooidieren zijn.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:20

0152141488 schreef:
Ik wil gwn het beste voor haar...
Niet voor mij...

Heb je een instuctrice die je lesgeeft? Zoja vraag eens aan haar hoe je het moet oplossen en of je mss niet beter met bit kan rijden zodra je naar buiten gaat. Bokt kan leuk zijn maar ik zou ten allen tijde eerst naar kenners buiten bokt om luisteren. Iedereen geeft hier adviezen,ook de mensen die amper weten dat een paard vier benen en dat een eenhoorn niet echt bestaat :D

Waarom denk je dat een paard pijn heeft als het een bit in heeft? Ik zou met bit gaan rijden.dan kan ze nog steeds druk doen, maar je hebt echt meer te zeggen. Zeker bij een haf, die houden sowieso al van om hun eigen plan te trekken :D

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 13:14

.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:04

Goed idee, succes daarmee :) Zelf vind ik het wel nuttig om ook zo af en toe te lessen bij een goede lesgever met veel ervaring. Daar kun je in 1 uur meer van leren dan 1 jaar zelf aanmodderen ;)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 17:36

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Locanda

Re: Help me, voor dat ik mijn haf onbewust pijn doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:49

Maar alleen is ze dus braaf, en samen met dat andere paardje niet?
Kent ze dat paard? Zo ja, hoe zijn de verhoudingen? Karakters?

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 16:12

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:46

Ik rijd met pessoa/pelham/stang + ketting... het is net hoe streng je ermee bent of t beulerij is of niet! Ik rij simpelweg een 22 jaar oude, sterke draver, de basis helemaal opnieuw leren in de hoop dat ze dan minder sterk is vind ik geen optie, paardje is ipc al met pension, die ga ik niks meer aanleren op VHD na

Probeer anders zo te combineren dat je én met pessoa én met bitloos rijd.. dubbele teugel dus! (bij het bit hoef je geen frontriem en geen neusriem, gewoon kop+bakstuk, thats it) en daar onder t bitlooshoofdstel...
Zolang t paardje rustig blijft hou je t op t bitloos gedoe... merk je dat ze pittig word pak je de andere teugel (mag best de pessoa op onderste ring)... als ze dan weer rustig is pak je weer de teugels van t bitloos hoofdstel!
Na een keer of 2/3 ermee rijden word je er wel handig mee, met t wisselen..

als je zo doorgaat heb je én een noodrem op je paard én leer je dr wat af (welliswaar 'verkeerd', maar t is niet slecht)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:05

Gypsy schreef:
Moeilijk, omdat je haar met bit zeker zeer zou doen...
Waarmee kun je haar zelf makkelijker "houden"? Is dat voor jou gevoel een bit of het hoofdstel waar je nu meer rijd? Pak het gene wat je het fijnst vind, en ga haar daar volgende keer mee aan het werk zetten. Gewoon lekker voorwaarts draven tot ze alle frisheid eruit is, en dan eventueel nog bezighouden met wat oefeningetjes in stap. Bv. Een pasje opzij, een pasje schouderbinnenwaarts, gewoon stelling vragen, overgangen, kun je allemaal ook doen buiten. :)

Waarom zou een bitje pijn doen?
TS zegt zelf dat het rijden goed ging met een normaal bitje in.
Ik zou zeggen, rijd in de bak lekker bitloos als je dat wilt, maar als je naar buiten gaat met je vriendin staat veiligheid op nr 1, en plezier op nr 2.
Als je het niet fijn vind om met een bitje te rijden buiten, zou ik het vooral niet doen, maar als ik in dezelfde situatie zou zitten, en mijn paard is buiten bitloos niet te houden, had ik het wel geweten.
Gewoon een zacht bitje erin hangen, niet te strak, maar met een bit in de mond heb je toch een rem.
Het is helemaal niet dierenbeulachtig of wat dan ook vind ik.
Zolang jij netjes met het bit en paard om kan gaan, zonder te veel in de mond te zitten, zie ik er geen probleem achter.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 15:09

.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:13

0152141488 schreef:
Ik wil gwn het beste voor haar...
Niet voor mij...

Vanwaar deze gedachte?
De oplossing voor jou probleem is NIET het beste voor haar, en ook NIET het beste voor jou.
Het is een middenweg waar jullie het dalijk allebij mee moeten kunnen vinden.
Waar jullie samen (als team) het prettigst mee kunnen rijden.
Een bit is NIET slecht. En bitloos is ook NIET slecht.
Alleen is mijn idee van bitloos bij dit paard, toch een mindergoed idee.
Als het in de bak of alleen bitloos goed gaat, maar samen niet, kan je er denk ik hetbeste een zacht bitje in hangen.
Dan heb je meer controle, meer stuur, meer rem. Je hebt gewoon wat meer te vertellen...
Dan is het rijden én veilig, én leuk, én prettig.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:18

Een Haflinger kan bere sterk zijn.
Heel gauw een bit indoen op een buitenrit. Van de rest trekt hij zich echt niets aan.
Hij doet zijn hoofd in de lucht en daar gaat hij.
Met bit mag je ook best wel eens streng zijn. Het zijn geen watjes en ze weten echt wel wat ze doen.
Ook een neusriem omdoen! En niet los, omdat het zielig is. Hij gaat er anders zo weer me je vandoor.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 15:33

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:45

0152141488 schreef:
Ze heeft wel een paar X gedaan om alles te negeren ALLES !!!!!!

echt erg...

ze schrok en wou maar niet draven....

echt erg....

Hierdoor is een bit dus een slim idee.
Wat denk jij bij de gedachte dat je paardje al aan het vervelen is, en vervolgens op hol slaat omdat het in blinde paniek is door iets..?
Waar heb jij dan je houvast om je paardje weer rustig te krijgen?
Ik heb een keer gehad dat ik GELUKKIG MET BIT een buitenrit maakte en mijn paard op hol sloeg. Zat geen rem meer op. Heb dus toen wat op dat moment het beste was (ga me niet slecht of wat dan ook noemen) echt de tanden van mn paard achter ste voren getrokken bij wijze van, zodat ie ineen keer omdraaide, en toen stond ie pas stil.
Jij rijd bitloos. Wat nou als dit gebeurd?
Wat kan je doen?

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 16:12

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:28

Je kan daar gerust nog een keer langs, op een moment dat je paardje rustig is.
Gewoon een zacht bitje in. Je paard is dat allang vergeten. Jij niet, dus zorg dat je kan ontspannen.
Doe dit pas op een moment waarvan jij denkt, nu kan het. Neem iemand mee die je kan helpen als het mis gaat.
Ik ben een keer heel hard van mijn paard afgedonderd een jaar of 4(!!!) terug..
Dit was gewoon in de binnenbak. Mijn paard kreeg ineens de kolder in zn kop, en schoot een volte op. In volle rengalop, en gaf een flinke en hoge bok. Ook erg gemeen, schuin, hoog, en zo opeens. Ik was er niet op voorbereid dat ze zoiets zou doen, omdat het een heel braaf paard was. (misschien toch ergens van geschrokken...) Maar sinds dien durfde ik niet meer op snelle en zenuwachtige paarden. Terwijl ik ervan hou om een uitdaging te hebben tijdens het rijden. Ik ben pas na een half jaar weer begonnen met het opbouwen van mijn zelfverzekerdheid. In de tussentijd op makkelijke paardjes gereden, en toen kwam er een hele lieve merrie op mijn pad. Een super lief karakter, en doet echt geen vlieg kwaad. Ze loopt heel erg snel, maar doet alles wat je van haar vraagt, alleen in een hoger tempo. Hier heb ik denk ik een half jaar/3 kwart jaar onafgebroken elke week op gereden. Toen kwam er een ander paard op mijn pad. Een merrie, druk en zenuwachtig, maar verder braaf. Af en toe wat streken, en ontdeugend, en af en toe een bokje. Hier heb ik ook een tijdje op gereden en toen mocht ik op de nieuwe paarden rijden. Waarvan ze nog niet wisten hoe ze waren. Elke week kwam ik een stukje vooruit. En nu is er nog maar 1 paard waar ik niet op stap. (helaas is het paard waar ik toen zo hard af ben gevallen overleden aan koliek) Dit is een onwijs zenuwachtig paard, dat alleen maar hard hard hard wil. Als ik er op stap is ze heel rustig, maar het zit tussen mijn oren. Voor mijn gevoel gaat ze hard, hard, hard, hard. En zolang ik dat denk gaat het fout. Ik heb gelukkig een instructrice waar ik al bijna 10 jaar les van krijg. (bij haar heb ik leren rijden) Zij kent me door en door en ik vertrouw haar. Als zij zegt: 'Melis je kan het.' Dan geloof ik haar niet meteen, maar dan helpt ze me zo goed, dat het me ook echt lukt. Heb nu sinds die val 4 jaar terug, misschien 2x op dit paard gereden. En 2x ging het heel goed. Maar of ik er de volgende keer zonder zenuwen op zal stappen... Dat weet ik niet. Nu rijd ik vooral jonge onvoorspelbare paarden. En dan heb ik het niet over paardjes, maar echt over huge paarden. Wat ik je dus wil meegeven is dat je hier pas naartoe moet gaan op het moment dat je iemand bij je hebt die je 100% vertrouwd, en je echt kan helpen als er wat fout gaat. En pas op het moment dat jij denkt dat het kan, dat je er klaar voor bent. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:46

Hang er gewoon een trensje in. Pessoa lijkt me niet nodig, dat is wel wat streng, maar een bit is niks mis mee, hoor :)

Een bitloze optoming is heus niet vriendelijker dan een bit, al wordt dat graag beweerd.
Uiteraard is een hackamore een stuk strenger dan een sidepull, en een pessoa strenger dan een trens. Je kunt een sidepull wel redelijk vergelijken met een trensje, en dan kies ik voor het bit, omdat ik dat net even wat minder ruis vind geven dan bitloos. Want hoe streng de uiteindelijke optoming is, wordt bepaald door de hand van de ruiter.