Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
idefix4 schreef:Geryon: Helemaal mee eens, daarom vind ik het klakkeloos om te zeggen dat niet nageeflijk zijn, niet schadelijk is. Daar komt meer bij kijken. Voor mij is trouwens nageeflijk niet automatisch gelijk aan in de krul. Een paard in de krul kán heel vast zitten.
MLoeser schreef:milobeer schreef:dus het hangt er van af wat je met je pony wilt?
maar als je recreatief rijd maakt het niet uit?
Neeook als je je paard recreatief rijdt moet er minstens 1-2x correct dressuurmatig worden gereden. Af en toe eens een bosritje aan de lange teugel, geen punt, dat doe ik ook met de paarden die ik in training hebt staan, maar het is echt geen goed idee om alleen zo te rijden. Op de lange termijn is het vragen om problemen: Van een doorgezakte en versleten rug op 16 jaar jong tot atrose en blessureleed. De grap is dan wel dat de schade jaren duurt om op te bouwen, dus je zal het -aan de meeste paarden- niet meteen merken als je een paar weken zo rijd.
Als je dat nu echt niet ziet zitten is het misschien af te raden aan een eigen paard te beginnen. Dan kun je beter bij een manege gaan rijden of dagtochten gaan rijden op andermans paarden.
milobeer schreef:dus het hangt er van af wat je met je pony wilt?
maar als je recreatief rijd maakt het niet uit?
veersche schreef:idefix4 schreef:Wat nou? Kan geen kwaad? Is dit een serieus antwoord? Wat wordt er verstaan onder nageeflijk???
Als je paard met een volledig vastgehouden lichaam loopt, dan kan dat kwaad. Dan rijd je gewoon zijn rug naar de filistijnen. Dus wat verstaan we onder nageeflijk?
Er staat nageeflijk, niet stijf in het lijf en sterren-aan-het-kijken. Dus dan ga ik ervan uit dat het paard zijn hoofd draagt op de natuurlijk manier.
En mocht je het ergens niet mee eens zijn, kan dat ook op een fatsoenlijke manier gezegd worden. Heb je dan trouwens ook een mening die paarden die nageeflijk worden getrokken en hun lijf niet gebruiken? Of is dit wel ok omdat het paard toch nageeflijk loopt?
.veersche schreef:Nee hoor, kan geen kwaad. Ooit al eens een paard op de wei in de dressuurhouding zien lopen (met uitzondering van paarden die zich gaan showen aan voorbijgangers)?
) het al wat beter.Martine_R schreef:Ik rij al 9 jaar alleen maar buiten, op 2 paarden. En ze kiezen zelf hun halshouding uit, ik ga ze in het bos niet in de krul proberen te rijden ofzo.. Ze lopen allebei goed met de achterhand eronder en met hun hoofd gewoon op ''normale'' hoogte. Nooit zijn ze kreupel, hebben ze rugproblemen of iets in die trend gehad.

.