Kan het op kwaad als je pony niet nagelijk loopt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elena00

Re: Kan het op kwaad als je pony niet nagelijk loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 17:16

oke, volgensmij zijn de meningen nogal verdeeld..

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:18

idefix4 schreef:
Geryon: Helemaal mee eens, daarom vind ik het klakkeloos om te zeggen dat niet nageeflijk zijn, niet schadelijk is. Daar komt meer bij kijken. Voor mij is trouwens nageeflijk niet automatisch gelijk aan in de krul. Een paard in de krul kán heel vast zitten.

Westernpaarden lopen zogoed als nooit nageeflijk, en kijk naar springpaarden?
af vat ik je reactie nu verkeerd op?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:21

Westernpaarden lopen wel degelijk nageeflijk en springpaarden worden ook gewoon nageeflijk getraaind om ze los en sterk te maken.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:08

Wel raar eigenlijk dat onze Fjord op 19-jarige leeftijd is gestorven aan een infectie en niet omdat hij nooit dressuurmatig gereden werd...
Ook raar eigenlijk dat hij nooit problemen heeft gehad met zijn lijf, en geen artrose heeft gekregen en zo...

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:27

Dan doe ik toch iets verkeerd als westernpaarden nageeflijk lopen. Bij mij namelijk niet en heb et ook nooit geleerd. ja tuurlijk lopen ze wat laag met het hoofd maar niet nageeflijk

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:33

MLoeser schreef:
milobeer schreef:
dus het hangt er van af wat je met je pony wilt?
maar als je recreatief rijd maakt het niet uit?

Nee :n ook als je je paard recreatief rijdt moet er minstens 1-2x correct dressuurmatig worden gereden. Af en toe eens een bosritje aan de lange teugel, geen punt, dat doe ik ook met de paarden die ik in training hebt staan, maar het is echt geen goed idee om alleen zo te rijden. Op de lange termijn is het vragen om problemen: Van een doorgezakte en versleten rug op 16 jaar jong tot atrose en blessureleed. De grap is dan wel dat de schade jaren duurt om op te bouwen, dus je zal het -aan de meeste paarden- niet meteen merken als je een paar weken zo rijd.

Als je dat nu echt niet ziet zitten is het misschien af te raden aan een eigen paard te beginnen. Dan kun je beter bij een manege gaan rijden of dagtochten gaan rijden op andermans paarden.

Ik rij al 9 jaar alleen maar buiten, op 2 paarden. En ze kiezen zelf hun halshouding uit, ik ga ze in het bos niet in de krul proberen te rijden ofzo.. Ze lopen allebei goed met de achterhand eronder en met hun hoofd gewoon op ''normale'' hoogte. Nooit zijn ze kreupel, hebben ze rugproblemen of iets in die trend gehad.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:39

Mijn paard wordt niet nageeflijk gereden, hij loopt bitloos op zijn gemakje door het bos te kuieren met mij op zijn rug. De ostheopaath is onlangs geweest en die constateerde dat paard weinig bespiering had maar ook compleet los in zijn lijf was, nergens vast zittende spieren of wat dan ook. Volgens haar kon paard met mijn manier van rijden ( niets doen, er gewoon relaxt op zitten en paard niet in de weg zitten) heel erg oud worden zonder gebreken. Ze had meer problemen bij de paarden die door de eigenaren wel 'nageeflijk "gereden werden. Kortom rijdt je paard nageeflijk als je weet waar je mee bezig bent en blijf er anders liever gewoon relaxt op zitten zonder je paard te storen./

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:16

Yes, mensen die vinden dat nageeflijk niet het ultieme is op een paardenrug!!!!!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:22

Lezen jullie het boek "Hoe beweegt uw paard?" eens.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:13

Iejoorr schreef:
Dan doe ik toch iets verkeerd als westernpaarden nageeflijk lopen. Bij mij namelijk niet en heb et ook nooit geleerd. ja tuurlijk lopen ze wat laag met het hoofd maar niet nageeflijk

Wat houd nagevelijk in volgens Jou?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:04

milobeer schreef:
dus het hangt er van af wat je met je pony wilt?
maar als je recreatief rijd maakt het niet uit?

Hoe doe je dat in het bos? IS het zo'n wildebeest dan?
Iedereen in NL rijdt recreatief op een paar grote namen na. Ook een Z-ruiter blijft recreatief. Ik begrijp dat je alleen buitenrijden bedoelt. Dan nog is het een uitdaging om hem lekker laag en lang te kunnen rijden, want zelfs dan kan je je paard stukrijden. Hoe vaak rijd je? Want een lange rit voor een paard dat geen conditie heeft is ook funest.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:06

veersche schreef:
idefix4 schreef:
Wat nou? Kan geen kwaad? Is dit een serieus antwoord? Wat wordt er verstaan onder nageeflijk???

Als je paard met een volledig vastgehouden lichaam loopt, dan kan dat kwaad. Dan rijd je gewoon zijn rug naar de filistijnen. Dus wat verstaan we onder nageeflijk?

Er staat nageeflijk, niet stijf in het lijf en sterren-aan-het-kijken. Dus dan ga ik ervan uit dat het paard zijn hoofd draagt op de natuurlijk manier.
En mocht je het ergens niet mee eens zijn, kan dat ook op een fatsoenlijke manier gezegd worden. Heb je dan trouwens ook een mening die paarden die nageeflijk worden getrokken en hun lijf niet gebruiken? Of is dit wel ok omdat het paard toch nageeflijk loopt?

Het gemak waarmee de eersten hier 'de krul' als nageeflijk omschrijven steekt. Ik wilde er puur een paar wakker maken. En dat is gelukt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:11

Volgens mij zijn er verschillende gedachten over wat nageeflijk is. Een paard kan bitloos heel nageeflijk zijn. En westernpaarden zijn voor mij een toonbeeld van nageeflijkheid, anders kunnen ze die spectaculaire draaien en en stops niet maken. Een nageeflijk paard gebruikt de rug en loopt ontspannen. Nageeflijk is iets heel anders dan aan de teugel. Een nageeflijk paard, zal het wel sneller kunnen, het is dan nog niet gezegd, dat ie het moet doen, maar dan nog kan ie nageeflijk zijn. Ja toch?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:19

Bokken heeft niet altijd iets met rugproblemen te maken ;).

Een goed ruggebruik hoeft overigens niet hand in hand te gaan met aan de teugel lopen. En aan de teugel lopen hoeft dan weer niets te maken te hebben met nageeflijkheid.

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:45

ik rij nu ong. 3x per week een uur tot 3 door het bos.
ze is niet wild ofzo, en loopt niet met der hoofd in de lucht, maar ik kan ook niet zeggen dat ze nagevelijk loopt ;)
Laatst bijgewerkt door elena00 op 27-09-11 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:48

veersche schreef:
Nee hoor, kan geen kwaad. Ooit al eens een paard op de wei in de dressuurhouding zien lopen (met uitzondering van paarden die zich gaan showen aan voorbijgangers)?

Ja zovaak. Zelfs foto's van.
Weet je dat de piaffe voor een paard lichaamstaal is voor 'ik ga je aanvallen' (meestal hengsten).

Het kan alleen kwaad wanneer een paard zijn rug wegdrukt, verder niet echt. Het kan meer kwaad als je je paard dwingt om in een valse krul te lopen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:57

Even de eerste pagina gelezen en wat word er weer een hoop onzin uitgekraamd.

Even een reactie van een recreatieruiter met 10 jaar ervaring. Ja het kan kwaad als je alleen maar hobbelt op je paard buiten zonder been te veranderen tijdens het lichtrijden of van galopskant te wisselen eens in de zoveel tijd. Ja het kan kwaad als je alleen maar met lange teugel rijd (stap, draf en galop) omdat het paard automatisch lekker op de voorhand keuvelt.

Wat kan je daaraan doen. Lekker samen genieten op een buitenrit, maar wel verantwoord. Goed instappen, lekker lang, maar ook een keer oppakken. Wat bochtjes maken in een brede berm voor je weer verder gaat(even paard soepel maken). Gewoon netjes je paard in draf ondersteunen met de teugels (ook hier kan het echt wel eens met losse teugel maar niet altijd), wissel van been in de draf. 5 minuutjes ene kant, 5 minuutjes andere kant. Zorg ervoor dat je paard een rondje draaft op beide kanten en dat hij goed in galop aanspringt. Ook hier moet hij beiden kanten benutten. Ook weer een rondje en weer verder. En uiteraard goed uitstappen.

Waarom dit nodig is? Deze recreatieruiter heeft met schande en schaadde geleerd dat sowieso 1 keer in de bak heel goed is voor je paard of idg die oefeningen buiten te doen. Ik had na 5 jaar buiten rijden een paard wat maar op 1 hand kan galopperen (moeilijke kant hoefde nooit want ik had daar nooit op gelet), een paard dat totaal geen voltes/rondjes kon draaien maar wel vierkanten en een paard wat totaal niet inboog.

Na 5 jaar en wat geleerd te hebben op bokt heb ik 6 maanden de mogelijkheid gehad om in de bak te rijden en dat deden we dan 1 keer per week (moest de bak huren) en het paard ging echt met stappen voorruit. Opeens kon ze voltes, was ze lekker soepel met inbuigen en galop was nog steeds moeilijk maar omdat ze ronder was ging (in lichaam dus niet in nek ;) ) het al wat beter.

Dus blijf dressuurmatig bezig buiten. En dat hoeft echt niet altijd en onwijs nagevelijk, maar de afwisseling van de dressuuroefeningen zijn wel heel belangrijk om je paard soepel te houden.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:03

Martine_R schreef:
Ik rij al 9 jaar alleen maar buiten, op 2 paarden. En ze kiezen zelf hun halshouding uit, ik ga ze in het bos niet in de krul proberen te rijden ofzo.. Ze lopen allebei goed met de achterhand eronder en met hun hoofd gewoon op ''normale'' hoogte. Nooit zijn ze kreupel, hebben ze rugproblemen of iets in die trend gehad.

Ook hierin zie je duidelijk geen kennis wat nagevelijk nu echt is. Wie heeft het over in de krul lopen. Nageveijk is gewoon dat het paard zijn impuls vanuit de achterhand haalt en dus niet op de voorhand valt. En dit bereik je door actief en niet passief te rijden. ;)

Even in jip en janneke taal.

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:17

Oke, ik denk dat het beter voor mijn pony is als we ook 1 keer per week in de bak gaan rijden!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:24

milobeer schreef:
Oke, ik denk dat het beter voor mijn pony is als we ook 1 keer per week in de bak gaan rijden!

Ik denk, dat zolang je pony ontspannen is met rijden, dat je je nergens druk om hoeft te maken. Gewoon lekker plezier maken!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:26

Ik ben het eens met verography. Ik rijd meer in de bak dan er buiten, maar ik wil mijn paard wel gehoorzaam hebben buiten. Dat bereik ik alleen als mijn paard nageeflijk is. Als hij zijn rug wegdrukt en loopt te gallen, dan kan ik andere mensen in gevaar brengen. Ook in het bos. De Drunense Duinen zijn veel bezocht door wandelaars, fietsers, crossers, honden en loslopende kinderen. Het is dus van levensbelang dat ik mijn paard onder controle heb. Die controle krijg ik alleen als ik mijn paard rijd en niet ga lopen flierefluiten. En dat van been wisselen doe je inderdaad meestens in de bak. Ik geef grif toe, dat ook ik buiten vaak de weg van de minste weerstand zoek. Gewoon, omdat ik zelf dan ook wil genieten en het mezelf niet moeilijker ga maken dan het is. Op dat punt kun je jezelf dan beter het beste aanleren om wekelijks een keer te trainen in de bak.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:47

Maar je paard onder controle hebben heeft in mijn ogen helemaal niks te maken met nageeflijkheid. Vaak hoef je je paard namelijk niet onder controle te houden op het moment dat er niets aan de hand is en het paard ontspannen is. Pas als het paard onstuimig wordt, schrikt o.i.d. is die controle extra belangrijk maar op dat moment is nageeflijkheid vaak ver te zoeken.

Een paard is doorgaans niet ontspannen op het moment dat het schrikt van een schreeuwend kind op een fietsje met allerlei toeters en bellen ;).