Paard niet voorwaarts in 1e proef en klapperende onderbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 19:58

Jiwa schreef:
Ik denk dat je met het oplossen van je klapperende benen de sloomheid van je paard al een heel eind oplost. Er is geen verfijning in je hulpen te vinden.

Rij je wel eens zonder beugels/zadel?

Ik rijd nooit zonder zadel op dit paard, maar zonder beugels gaat prima, het is ook een probleem wat zich alleen voordoet op wedstrijd en ook alleen in de eerste proef. Maar zoals je kunt lezen gaat het nu al een stuk beter op wedstrijd en ik denk eigenlijk dat het vooral veroorzaakt word door het feit dat ik teveel wil presteren en dan te gespannen ga rijden en daar reageert paard dan weer op door sloom te worden waardoor ik ga klapperen, dus als ik die prestatie drang los (kan leren) laten dan word het vanzelf beter.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:16

Het eerste waar ik aan moest denken toen ik je verhaaltje las was spanning.
Nu ging je laatste wedstrijd bagger, omdat je gericht was op die klapperende onderbenen. Ik denk dat je onbewust spieren hebt aangespannen, om die onderbenen stiller te houden, wat juist een averechts effect heeft. Teveel spanning kan ook remmend werken op de voorwaartse drang van je paard. Ik zou je als tip willen geven om je ademhaling bewust omlaag te halen naar een buikademhaling. Bewust te voelen naar je bekkenbodem (is een spier die met een hangmatje te vergelijken is) is deze ontspannen, of knijp ik hem (onbewust) toch aan. Probeer de bekkenbodem te ontspannen. Veel onrust in de houding komt vanuit spanning in de bekkenbodem.
Voor de prestatiedrang kan ik je als tip geven om meer in het proces te gaan zitten. Rijd ook de wedstrijd van oefening naar oefening. Veel ruiters zijn in hoofd al met de laatste oefening bezig, terwijl ze nog aan de eerste moeten beginnen. Probeer echt een bewust een oefening te starten en af te sluiten, voor je naar de volgende oefening gaat. Het werkt echt!

Ik hoop dat je wat met de tips kunt. Veel succes.

Kady1

Re: Paard niet voorwaarts in 1e proef en klapperende onderbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:36

dank je voor de tips, mijn laatste wedstrijd ging eigenlijk wel heel goed, in het begin bagger omdat ik me teveel concentreerde om mijn benen stil te houden, toen ik dat op gaf en dacht... " jammer dan" toen ging het juist goed. Zie je ook heel mooi op mijn protocol, vanaf het punt dat ik het opgaf reed ik ineens allemaal 7ens. Dus wat jij zegt klopt helemaal, doe te veel mijn best en dan gaat het juist minder, moet dus zelf meer ontspannen. Das puur wedstrijd stress want thuis heb ik dat niet.

Gewoon veel op wedstrijd gaan dan word het vanzelf beter :D