Sassol schreef:[
TS gaf aan dat er een therapeut was geweest. Niet alle. En een fysiotherapeut kan bijvoorbeeld niet hetzelfde als een osteopaat. En een dierenarts kan ook niet alles zien, wat een osteopaat misschien wel weer zou zien. En ik geloof niet dat TS alle mogelijke testen gedaan heeft die er bestaan. (Verwacht dat ook niet, zie je mij ook niet doen, maar dan is het dus wel interessant te weten hoe het paard zich buiten de mens om gedraagt en wat hij aan energie binnen krijgt)
Als een paard echt NOOIT voorwaarts is, dus ook niet in de wei, aan de hand of longe, denk ik toch echt aan hele andere dingen dan een opvoedkundig probleem. Als mensen niet luisteren moeten paarden soms schreeuwen.
Als het dus wel een opvoedkundig probleem is en het paard verder vrolijk rondhuppelt, alleen niet rond de mens, zou ik er niet eens op gaan zitten. Als het paard op de grond al niet luistert, waarom dan gaan slaan/schoppen als je er op zit? Natuurlijk kan het een keer nodig zijn, maar gewoon blijven tikken tot het paard niet meer reageert? Sorry, dat vind ik geen kundig ruiterschap.
Dan zou ik dus echt helemaal teruggaan naar de basis. En dan wel de grond. Loopt het paard goed mee aan de hand. Hangt hij bijvoorbeeld achterin het touw of loopt hij meteen mee wanneer jij wegloopt. Houdt hij rekening met je ruimte, stopt wanneer jij stopt, etc.
Als al die simpele dingen goed gaan, het longeren opnieuw beginnen. Een paard zou naar je lichaamstaal moeten luisteren, niet naar de longeerzweep. Uiteraard kan het nodig zijn deze een keer te moeten gebruiken, maar dan wel met het doel dat het dan naar JOU gaat luisteren en dus ook je lichaamstaal.
Krijg nu een beetje het idee, van: Hoezo lol, rammen die knol!
9 van de 10 verhalen op bokt zijn rijtechnische en opvoedkundige problemen, maar bokt is een soort van verzamelplaats van osteopathen, fysio's en vooral mensen zonder paarden verstand geworden.
Sommige paarden zijn lui en proberen alles uit. Dit is er eentje van. Consequent aanpakken!
snap eigenlijk niet waarom ik nog energie stop in advies geven.