Paard bokt op been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:21

Sassol schreef:
Hoe is het paard in de wei? Hoe vaak word hij gereden? Wanneer is hij ingereden? Wat krijgt hij te eten?

Vind dat mensen hier wel vrij snel komen met 'doorpakken' een goeie lel verkopen terwijl het paard dus NOOIT voorwaarts loopt als ik het goed begrijp?

Wat voor therapeut heb je er bij gehaald? Leuke gesprekken met het paard gehad? :+

TS geeft aan, dat alle therapeuten geweest zijn, dat we dus daar niet op hoeven te reageren, dus dan blijft er naar mijn idee maar 1 ding over en dat is doorzetten!

Nikka

Re: Paard bokt op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:24

Gewoon een kwestie van goed doorpakken. Op elke bok weer een tik, en net zo lang tot meneer reageert met voorwaarts gaan. Wat wel prettig is om een bokriempje aan het zadel te bevestigen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:31

Ja inderdaad of een halstertouw om de hals. Die vind ik vaak fijner, want dan heb je je hand iets meer voor.
Het bokriempje zit zo dichtbij je lijf.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:26

Voor mij klinkt het alsof het paard tegen het been is en jouw hulp niet tolereert en als reactie een bok geeft. Voor mij is het een voorwaarde dat als ik been geef, het paard direct voorwaarts dient te gaan. Als je hier niet consequent in bent en toestaat dat het paard geen reactie hoeft te geven, kan het zo "erg" worden dat je paard op een gegeven moment zelf gaat bokken als je een hulp geeft om voorwaarts te gaan. Helaas is het vaak niet zo fijn om vanuit die situatie te komen tot een situatie waar wel weer correct op de hulpen wordt gereageerd. Succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:23

Tendance schreef:
Sassol schreef:
Hoe is het paard in de wei? Hoe vaak word hij gereden? Wanneer is hij ingereden? Wat krijgt hij te eten?

Vind dat mensen hier wel vrij snel komen met 'doorpakken' een goeie lel verkopen terwijl het paard dus NOOIT voorwaarts loopt als ik het goed begrijp?

Wat voor therapeut heb je er bij gehaald? Leuke gesprekken met het paard gehad? :+

TS geeft aan, dat alle therapeuten geweest zijn, dat we dus daar niet op hoeven te reageren, dus dan blijft er naar mijn idee maar 1 ding over en dat is doorzetten!

TS gaf aan dat er een therapeut was geweest. Niet alle. En een fysiotherapeut kan bijvoorbeeld niet hetzelfde als een osteopaat. En een dierenarts kan ook niet alles zien, wat een osteopaat misschien wel weer zou zien. En ik geloof niet dat TS alle mogelijke testen gedaan heeft die er bestaan. (Verwacht dat ook niet, zie je mij ook niet doen, maar dan is het dus wel interessant te weten hoe het paard zich buiten de mens om gedraagt en wat hij aan energie binnen krijgt)

Als een paard echt NOOIT voorwaarts is, dus ook niet in de wei, aan de hand of longe, denk ik toch echt aan hele andere dingen dan een opvoedkundig probleem. Als mensen niet luisteren moeten paarden soms schreeuwen.

Als het dus wel een opvoedkundig probleem is en het paard verder vrolijk rondhuppelt, alleen niet rond de mens, zou ik er niet eens op gaan zitten. Als het paard op de grond al niet luistert, waarom dan gaan slaan/schoppen als je er op zit? Natuurlijk kan het een keer nodig zijn, maar gewoon blijven tikken tot het paard niet meer reageert? Sorry, dat vind ik geen kundig ruiterschap.
Dan zou ik dus echt helemaal teruggaan naar de basis. En dan wel de grond. Loopt het paard goed mee aan de hand. Hangt hij bijvoorbeeld achterin het touw of loopt hij meteen mee wanneer jij wegloopt. Houdt hij rekening met je ruimte, stopt wanneer jij stopt, etc.
Als al die simpele dingen goed gaan, het longeren opnieuw beginnen. Een paard zou naar je lichaamstaal moeten luisteren, niet naar de longeerzweep. Uiteraard kan het nodig zijn deze een keer te moeten gebruiken, maar dan wel met het doel dat het dan naar JOU gaat luisteren en dus ook je lichaamstaal.

Krijg nu een beetje het idee, van: Hoezo lol, rammen die knol!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:34

Angela schreef:
Terug naar het begin dus. Paard aan de longe, en eerst daar leren doorlopen. Daarna aan de longe met ruiter erop, pas als dat 100% goed gaat en de longeur geen aanwijzingen meer aan het paard hoeft te geven, dan los.

volkomen mee eens.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 01:16

Sassol schreef:
[
TS gaf aan dat er een therapeut was geweest. Niet alle. En een fysiotherapeut kan bijvoorbeeld niet hetzelfde als een osteopaat. En een dierenarts kan ook niet alles zien, wat een osteopaat misschien wel weer zou zien. En ik geloof niet dat TS alle mogelijke testen gedaan heeft die er bestaan. (Verwacht dat ook niet, zie je mij ook niet doen, maar dan is het dus wel interessant te weten hoe het paard zich buiten de mens om gedraagt en wat hij aan energie binnen krijgt)

Als een paard echt NOOIT voorwaarts is, dus ook niet in de wei, aan de hand of longe, denk ik toch echt aan hele andere dingen dan een opvoedkundig probleem. Als mensen niet luisteren moeten paarden soms schreeuwen.

Als het dus wel een opvoedkundig probleem is en het paard verder vrolijk rondhuppelt, alleen niet rond de mens, zou ik er niet eens op gaan zitten. Als het paard op de grond al niet luistert, waarom dan gaan slaan/schoppen als je er op zit? Natuurlijk kan het een keer nodig zijn, maar gewoon blijven tikken tot het paard niet meer reageert? Sorry, dat vind ik geen kundig ruiterschap.
Dan zou ik dus echt helemaal teruggaan naar de basis. En dan wel de grond. Loopt het paard goed mee aan de hand. Hangt hij bijvoorbeeld achterin het touw of loopt hij meteen mee wanneer jij wegloopt. Houdt hij rekening met je ruimte, stopt wanneer jij stopt, etc.
Als al die simpele dingen goed gaan, het longeren opnieuw beginnen. Een paard zou naar je lichaamstaal moeten luisteren, niet naar de longeerzweep. Uiteraard kan het nodig zijn deze een keer te moeten gebruiken, maar dan wel met het doel dat het dan naar JOU gaat luisteren en dus ook je lichaamstaal.

Krijg nu een beetje het idee, van: Hoezo lol, rammen die knol!

9 van de 10 verhalen op bokt zijn rijtechnische en opvoedkundige problemen, maar bokt is een soort van verzamelplaats van osteopathen, fysio's en vooral mensen zonder paarden verstand geworden.

Sommige paarden zijn lui en proberen alles uit. Dit is er eentje van. Consequent aanpakken!

snap eigenlijk niet waarom ik nog energie stop in advies geven.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 01:28

Active schreef:
9 van de 10 verhalen op bokt zijn rijtechnische en opvoedkundige problemen, maar bokt is een soort van verzamelplaats van osteopathen, fysio's en vooral mensen zonder paarden verstand geworden.

Sommige paarden zijn lui en proberen alles uit. Dit is er eentje van. Consequent aanpakken!

Nu breekt m'n klomp helemaal. Je geeft zelf aan dat het 9 van de 10 keer een rijtechnisch (verkeerd gereden) of opvoedkundig probleem is (verkeerd opgevoed) en dan moet je maar 'gewoon' doorpakken? En dus niet de opvoeding en het rijden opnieuw bevestigen?
Als TS het rijtechnisch en opvoedkundig goed aangepakt had, had ze dit probleem toch ook niet gehad? (Van een situatie uitgaande dat het dus niet iets fysieks is)

En denk dat TS zichzelf voor de kop zou slaan als later blijkt dat het paard toch iets niet lekker had in de rug en zij er maar 'gewoon' met de zweep overheen gegaan is. En misschien helemaal niet gedacht heeft aan een osteopaat. Zitten wij dan mooi onze mond te houden.
Vind het wel heel knap van je dat jij zo van het scherm af kan zien dat dit paard gewoon lui is en niks mankeert.

Ben dus wel benieuwd TS hoe het paard verder is in de omgang? En hoe het paard zich gedraagt in de wei bij soortgenoten/leeftijdsgenoten? Of hij dan ook zo sloom is of dan wel leuk de wei door dendert?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 01:32

Heeft dit paard wel ooit op "been" gereageerd?

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 01:41

Sassol schreef:
Active schreef:

Nu breekt m'n klomp helemaal. Je geeft zelf aan dat het 9 van de 10 keer een rijtechnisch (verkeerd gereden) of opvoedkundig probleem is (verkeerd opgevoed) en dan moet je maar 'gewoon' doorpakken? En dus niet de opvoeding en het rijden opnieuw bevestigen?
Als TS het rijtechnisch en opvoedkundig goed aangepakt had, had ze dit probleem toch ook niet gehad? (Van een situatie uitgaande dat het dus niet iets fysieks is)

En denk dat TS zichzelf voor de kop zou slaan als later blijkt dat het paard toch iets niet lekker had in de rug en zij er maar 'gewoon' met de zweep overheen gegaan is. En misschien helemaal niet gedacht heeft aan een osteopaat. Zitten wij dan mooi onze mond te houden.
Vind het wel heel knap van je dat jij zo van het scherm af kan zien dat dit paard gewoon lui is en niks mankeert.

Ben dus wel benieuwd TS hoe het paard verder is in de omgang? En hoe het paard zich gedraagt in de wei bij soortgenoten/leeftijdsgenoten? Of hij dan ook zo sloom is of dan wel leuk de wei door dendert?

Helaas voor jou, weet ik dat je een osteophaat alleen nodig hebt bij slecht paardrijden en niet bij normaal rijden. En om dan nog het kaf van het koren te onderscheiden in de wereld van osteopathie, dat is niet eenvoudig. Er lopen voornamelijk kwakzalvers rond die je de portomonnee leeghalen en verder niets betekenen voor je, of jawel, ze slopen je paard.

Dus blijf jij lekker hangen in je verhaal, osteo, zadelmaker, fysio.............maar ff kritisch kijken naar jezelf, nee dat moet je vooral niet doen. En blijf je paard ook als mens behandelen. Echt daar knapt ie van op.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 01:42

En ja, je moet dus gewoon doorpakken, want anders loopt het slecht met je af. Je kunt met dit soort problemen niet een maandje gaan longeren of knuffelen. Morgen nog aanpakken!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 01:56

Nee active, ik sluit niks uit. Jij daarentegen hangt dus wel vast in één ding. Aanpakken.

Ik vraag naar het gedrag van het paard. De huisvesting. Voer. En ja, vraag ook wát voor therapeut ze er dan bij gehad heeft.

Ook heb ik de tip gegeven te kijken waar het al mis gaat. Zou het paard op de grond al perfect meelopen, hoef je dat natuurlijk niet overnieuw te gaan doen. Geeft het longeren geen probleem, ga er dan vooral opzitten.

Je hoort mij nergens zeggen dat ze haar paard als mens moet behandelen. Één tik zou gewoon afdoende moeten zijn, zo niet, dan heb je een rangorde probleem, rijtechnisch probleem (paard kan niet vooruit door verkeerde zit) of een fysiek probleem. Zie jij de leider van de wei herhaaldelijk een ondergeschikte trappen? Dacht het niet. Die haalt 1x flink hard uit met beide benen en dan is het meteen afgelopen. Of jaagt hem 1x de hele wei door, waarna de boodschap begrepen is.

Als het dus inderdaad een rangorde/opvoedkundig probleem is, gaat dit paard het echt niet accepteren dat hij meerdere malen geslagen word als hij enigszins een sterke wil heeft. Dan kun je ongelukken verwachten.

En dáárom raad ik dus oa aan om dat rangorde probleem aan te pakken. Te beginnen met het allereerste begin, normaal meelopen. En dat doe je niet dmv 'even doorpakken'.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 02:44

Nou ik zou zeggen:
1.
- Paard aan de longe op stem maken
of
- Freestylend op lichaamstaal
Het ene paard reageert beter op stem het andere doet het veel liever freestylend... "Luie" paarden zijn in mijn ervaring beter met freestylen.

2.
- Ruiter erop, longeur/ freestyler geeft de hulpen

3.
- Ruiter geeft hulpen/ iemand op de grond ook
- Ruiter geeft alleen de hulpen

4.
- Ruiter kan alleen rijden paard staat aan de hulpen

Het paard moet weer looplust krijgen, het werk voor je willen doen, positief beloond worden. Afleren is moeilijker als aanleren. Maar met geduld, consequentie, positiviteit en duidelijkheid kan je er komen. Een paard vind het fijn om te weten waar hij aan toe is, geef hem dit ook. Dus niet de ene dag toestaan wat je de volgende dag afstraft etc.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 06:12

Als fysieke problemen hier echt niet spelen, is het paard naar mijn idee niet goed inbeleerd. Of de inbeleringsfase is niet goed afgemaakt.
Ieder paard moet EERST leren voorwaarts te denken. Ook als er ploseling een ruiter op komt: veel paarden vallen dan terug in tempo, door het gewicht op de rug. Dat moeten ze "leren" dragen, en vervolgens gewoon VOORWAARTS blijven.
Is niet moeilijk voor een paard, een paard WIL van nature juist voorwaarts bewegen.
Dit paard komt op mij als wat lui/onwillig over om echt aan de slag te gaan... te moeten.
En een paard dat niet voorwaarts is/wil. kun je gewoon weinig tot niets mee. Je kunt dan nooit je hulpen verfijnen omdat je de hele tijd aan dat voorwaarts(drijven) zit te hannesen.
Sommige paarden , zoals de mijne, hebben daar in de beginfase (beleringsfase) best wel wat problemen mee (mijn Bonte Jaopie vroeger ook, toen hij 3-3,5 was) maar die is nu met 7,5 zonder spoor en zweep zo voorwaarts als wat!).
Die hoef ik nu ook geen tik meer er bij met een zweepje te geven of ik krijg een boze zwiepstaart. Soms gepaard gaande met een protest-bok, dan weet je meteen dat dat niet nodig (meer) is.
Ook helpt vaak dat je de training heel erg afwisselend houdt: dan eens een paar balkjes lopen in de bak, dan eens een stukje buiten rijden (evtl. met ander bomvast paard als begeleiding), dan weer eens wat gekke dingen met paraplu's/ oranje kegeltjes slalommen (evtl eerst aan de hand), noem maar op.
Sommige paarden hebben veel in hun mars maar raken dodelijk verveeld van die obligate rondjes in de bak, maar kunnen opeens weer helemaal enthousiast worden van nieuw aangeboden oefeningen/uitdagingen.

Het zijn maar wat suggesties, probeer er eens wat van uit, en kijk eerst eens goed wat het paard ZELF leuk vindt.