Meisje met vervelende pony mee op rit.. Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:37

Oei dat is wel vervelend ik zou zeggen dat je liever niet hebt dat ze meegaat.. als het steeds erger word kunnen er ongelukken van komen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:44

Ik heb het ook meegemaakt; meiske kon de drukke pony echt niet onder controle krijgen (ook zo'n dribbelkont). Buitenrit was niet meer lekker ontspannen daardoor, mijn pony reageerde geirriteerd op al die onrust... voor mij was de lol er snel af op die manier. Onze oplossing: kijken of omwisselen van pony werkt: ik op die van haar, zij op mijn pony. Ik heb haar pony flink aangepakt waardoor wij wel samen konden rijden.
Helaas was zij gewoon niet geschikt voor die pony, dus elke keer als zij erop ging... ging het weer mis (ja, beestje was ook niet gek natuurlijk haha). Besloten om alleen maar in de bak samen te rijden, want ik reed toch liever relaxed buiten met een los teugeltje en dat lukte niet als ze haar pony niet onder controle kreeg. En elke keer wisselen? Nee... ik rijd voor mijn lol en om nou elke keer weer haar pony te moeten corrigeren terwijl ik net na een jaar die van mij lekker rustig had lopen buiten... :+
Maar het was het proberen wel waard, lag iig niet aan die pony daardoor kon ik wel zeggen: goh; wij blijven lekker in de bak als wij samen rijden.

Almighty

Re: Meisje met vervelende pony mee op rit.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:47

Denk toch dat je ook moet kijken naar andere zaken laat hem voorop lopen naast? Wat ook probeer waar hij fijn loopt. En kijk naar het voer en of hij afentoe zelf zonder rijden kan uitleven zonder ruiter. Dat helpt.

MaureentjeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:35

Ashkerlon schreef:
Ondertussen is het bijna volledig opgelost. Madam mag aan een redelijk losse teugel als ze haar gemak kan houden. Begint ze te versnellen of aan te draven, neem ik haar niet korter, maar zet haar op een mini-volte. In het begin was het gewoon omtrekken, ondertussen is het al zo'n automatisme dat ik enkel mijn hand opzij moet doen en ze draait al.
De eerste malen moest ik elke meter een rondje draaien, maar uiteindelijk geven ze het wel op!
Ik kan nu aan een normaal tempo, met een redelijk losse teugel een ritje maken. Nu en dan steekt het probleem wel weer eens de kop op, maar 3x een rondje draaien en ze is weer braaf.

Denk dat dit misschien ook wel een goede oplossing is.. :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:34

Fijn dat het zoveel beter gaat. Lukt het dat meisje inmiddels ook al, of alleen jou?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:43

:o?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:06

Euh... Aleeneh geeft waarschijnlijk een reactie op de quote in de post boven haar?
Dat is mijn reactie/advies, niet die van TS ;)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:55

Oh sorry, dat heb ik helemaal verkeerd gelezen! Excuus :P

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:05

friesiszwart schreef:
zou je niet gewoon tegen dat meisje zeggen dat je liever niet hebt dat zij mee gaat? Gewoon eerlijk zijn en de reden hiervan doorgeven.

Mijn gedachte

en probeer anders zelf is op die pony te gaan :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:17

shilady schreef:
friesiszwart schreef:
zou je niet gewoon tegen dat meisje zeggen dat je liever niet hebt dat zij mee gaat? Gewoon eerlijk zijn en de reden hiervan doorgeven.

Mijn gedachte

en probeer anders zelf is op die pony te gaan :)

Mensen lees toch eerst voor je reageert! Ze heeft het al aangegeven aan dat meisje en als ze er zelf op zit doet ie t ook.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:16

Tja, niet banketstaaf bedoelt, maar misschien is deze pony dan ook niet voor dat meisje? Als ze niet eens op haar eigen paard kan rijden en jij het steeds over moet nemen...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit gedrag niet zo ontzettend gevaarlijk vind overkomen, ga gewoon lekker alleen met dat paard naar buiten en laat hem goed lopen.

Als je niet wilt dat hij rechtuit draaft, laat hem dan wijken van links naar rechts. Vraag zelf de piaffe en laat hem werken! Dit is zoals ik het lees nou eenmaal geen rustig paard wat wel een beetje doelloos buiten wil stappen. Hij wil wat doen! Dus laat hem lekker draven met een galopje erbij, of zet hem goed aan het werk.
Als het meisje wat er op rijdt dit niet kan, is dit voor haar dus geen geschikte buitenrijd-pony voor haar. Wat ik zo lees zou zij veel meer hebben aan een rustig manegepaard of een lekkere Tinker die cool in z'n hoofd is.

Het beste wat je dus kunt doen is dat meisje les geven met buitenrijden en dat paard dan lekker laten lopen. Hoe meer je hem in gaat houden, hoe harder hij zal willen gaan.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:34

@ Sassol, je heb helemaal gelijk!

Een drukke pony kan je gewoon moeilijk "rustig" laten lopen. Ik zelf houd wel een beetje van actie & pit, dus voor mij is dat geen probleem, maar ik zet hem inderdaad wel aan het werk buiten, anders rent die ook maar gewoon als een kip zonder kop de weg over.. En als ze hun ei kwijt zijn, zullen ze wel wat rustiger gaan lopen, maar dan ben je wel een uur verder..