tong over bit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 18:05

colette_007 schreef:
Vaak is een tongprobleem het gevolg van de ruiterhand.
Aan te raden is om op een dubbelgebroken (KK) watertrens te rijden. Deze niet te laag te hangen en de neusriem gewoon goed vast maken (mbt 2 vingers, schijnt ook achterhaald te zijn, maar dichtsnoeren hoeft ook niet ;)).
Of je kan een scholingsbit je goed helpen. Nadeel hiervan wel is als het aan je hand ligt, hij hier absoluut niet 'losser' van in de mond zal worden.

beste optie is dus in eerste instantie les te nemen :) En dan verder te kijken wat de oorzaak is.

Antwoord ff iedereen in het kort. ;) dubbelgebroken KK en scholingsbit al geprobeerd. Ben zelf absoluut niet sterk in de hand. Les heb ik van een zeer goede instructie! Rij hem normaal geproken met een dubbelgebroken bitje met vaste tonglepel, hierbij gooit hij de tong er niet over, maar is hij dus erg hangerig. zo erg gewoon dat hij gewoon uur lang kan stofzuigen in zowel stap, draf en galop. Heb dus ook altijd bijna 9's op het halstrekken in de proef.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 18:17

Maroesjka schreef:
marjan1986 schreef:
heb goed les. Bitloos is geen optie. Rij wedstrijden. En heb goed les, ben zelf totaal niet sterk in de hand. Instructie snapt er ook niks van. Heb er meerdere keren andere instructeurs op gehad. Die snappen er ook niks van. Fysio is al geweest en gebit is ook gedaan. Ga straks wel ff proberen zonder neus riem.

Bitloos mag ook op wedstrijden en wanneer je Fjord zijn tong over het bit gooit rij je ook geen winstpunten van het wordt gezien als verzet.
Beter is nog zoeken naar de oorzaak en niet alleen het probleem bestrijden, misschien is het inmiddels wel een gewoonte geworden en kun je het probleem wel bitloos oplossen in de trainingen en daar gemak van hebben wanneer je wel een bit gebruikt.
Soms is een stapje terug doen best goed om vervolgens weer vooruit te kunnen.

Succes!

Thnx! die paar keer dat ik hem nu mee gehad heb op wedstrijd het laatste half jaar, rij ik vaak nog wp-ten ook! Terwijl ik er bekaf afkom staat er eigenlijk nooit iets op dat hij tegen de hand is, onrustig in aanleuning is of ruiter sterk in de hand. Allen heb ik dus echt moeite om zijn hoofd netjes in de aanleuning te houden. krijg vaak dus ook te horen dat het een leuke combi is.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 18:31

Arabesk schreef:
zie en leer

hierin wordt ook het lepelbit besproken en waaróm paarden de tong over het bit doen

Erg mooi en goed stukje! Zeer goed uitgelegd! Zal morg ff proberen hoe hij reageert zonder spareriem en neusriem losjes vast. "t is ook niet zo dat ik wat tegen bitloos heb. Rij er zo nu en dan voor de afwisseling mee op mijn andere paard, heb zelfs wel bitloos gesprongen met mijn andere paard. Alleen denkt mijn fjord dat het feest is met dat bitloze hoofdstel! en heb ik dus echt totaal niks meer te melden! dan is het lang leve de lol ('t blijft fjord natuurlijk!) :D en word ik als een toerist mee gevoerd terwijl mijn andere paard er dus wel fijn op loopt!

wedgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:31

Hoi,
Ik heb het zelfde met mijn paard.
Ook zij gooit haar tong er over.
Van alles geprobeerd. en zelfs bitloos. Wilde er ook mee gaan starten. Maar toch maar weer een ander bit geprobeerd.
Met het bit met tonglepel ook gereden. Maar daar werd ze iid erg hangerig van. De oorzaak bij haar was dat ze haar tong er achter duwde en dan ging hangen.
Ik heb toen van iemand bij ons op stal een sprenger KK bit te leen gekregen. Andere bakstukken er aan gedaan en elke keer als ze de tong erover gooide, de bakstuk iets hoger gehangen(1 gaatje maar aan 1 kant). Ook ben ik een paar dagen alleen maar lang en laag met der gaan rijden. Maar wel nagevelijk. als ze dan goed liep heb ik de bakstukken weer wat langer gemaak. Dus ik begon gewoon goed en eindigde ook goed. Meestal als ik een galopje had gedaan ging het ook wel beter. Het probleem zocht ik ook bij mezelf , maar ze deed het ook bij andere, dus heeft ze het van me geleerd of ze vind het allemaal heel erg moeilijk. Het is wel een kwestie van doorzetten. Ik kan gelukkig als ik erop zit aan het hoofdstel zitten. Maar ik heb ook van die dagen dat ze het bij het minst of geringste doet en dan kan ik wel boos worden maar dan stap ik af en ga longeren of stapmolen. Welk nivo rij je met je paardje?? Ik ben na een jaar niet gestart te zijn gestart in de L2 was voor ons bijde de eerste keer. En het ging goen 179 en 182. En dat terwijl ik dacht dat het nooit meer wat zou worden. Dus niet opgeven gewoon doorzetten. (bij mij hielp het niet om de neusriem losser te doen, gewoon goed vast).
Succes en laat het weten als je een goede oplossing heb gevonden

Groetjes Marian

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:27

Arabesk schreef:
zie en leer

hierin wordt ook het lepelbit besproken en waaróm paarden de tong over het bit doen

Dus eigenlijk als ik met bit rijd, doe ik mijn pony constant pijn??
Ik rijd trouwens met een enkelgebroken bit...
Kan ook zijn dat ik het verkeerd begrepen heb :o

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:43

AngelTidore schreef:
Arabesk schreef:
zie en leer

Dus eigenlijk als ik met bit rijd, doe ik mijn pony constant pijn??
Ik rijd trouwens met een enkelgebroken bit...
Kan ook zijn dat ik het verkeerd begrepen heb :o

Enkelgebroken bit ben ik persoonlijk geen fan van, dat prikt in het gehemelte als je er druk op zet. Maar dit filmpje is ontzettend overdreven en het is ook echt geen mishandeling als je met bit rijdt. Maar dan zou ik wel een dubbel- of ongebroken bit nemen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:26

Een tonglepelbit of de tong vastbinden is dierenmishandeling.

Citaat:
Functie van de tong bij het slikken
Van groot belang is dat de tong in de mond kan worden bewogen om het speeksel weg te kunnen slikken. Bij de meeste bitten - in combinatie met de ruiterhand - is dit niet mogelijk; bij veel rijmethodes (harde handen, lage handen, pianohanden, zagen/knijpen/trekken, in de krul rijden, enzovoorts) en bitten met een strenge inwerking, wordt de tong afklemd, de tong in de onderkaak gedrukt of de tong naar achteren getrokken. In deze gevallen kan een paard niet (voldoende) slikken, zal dit toch continue willen proberen door te gaan kauwen, bijten of sabbelen, wat resulteert in nog meer speekselvorming en nog meer schuim.
Wil je enig idee hebben hoe het is voor een paard om iets in zijn mond te hebben, tegelijkertijd arbeid te moeten verrichten en niet of nauwelijks kunnen slikken, probeer dan het volgende eens:
- houd je mond gesloten, leg je tong op de bodem van je onderkaak en probeer te slikken; vind je dit lastig, probeer dan het volgende:
- houd je mond gesloten, leg je tong op de bodem van je onderkaak en trek 'm nu iets naar achteren en probeer te slikken; gaat dit nog lastiger, probeer dan dit:
- houd je tong op de bodem van je onderkaak en iets naar achteren, en open nu je mond een klein stukje; je kunt nu helemaal niet meer slikken.
Je hebt nu gemerkt dat je je tong tegen je verhemelte aan moet kunnen leggen om te kunnen slikken. Dit is hetzelfde voor een paard.
Als je bovenstaande oefeningen wat langer volhoudt, en je probeert je voor te stellen dat het niet mogelijk is om je tong weer vrij te kunnen bewegen en normaal te kunnen slikken, dan realiseer je je dat je het in gedachten behoorlijk benauwd krijgt en angstig wordt. Vergelijk het ook maar eens met een bezoek aan je tandarts en jij bijvoorbeeld een verdoving krijgt en jij je tong enkele minuten niet mag bewegen. Wat ben je opgelucht wanneer dit weer mag en kan! Zo zorgerlijk en angstig voelt een paard zich ook wanneer zijn tong door een bit wordt ingedrukt of afgeklemd.

In dit artikel kun je meer lezen over de tong: http://www.bitloospaardrijden.info/tong.php
Onderin deze pagina staan ook een paar links naar artikelen, o.a. over de oorzaken van de tong over het bit leggen.

marjan1986

Re: tong over bit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 06:55

Elk paard is verschillend dus bij 't ene paard is zo'n tong lepel goed bij de ander niet. Net zoals bitloos de 1 accepteerd 't de ander niet. Maar om nu gelijk te zeggen dat 't dieren mishandeling vind ik ver gaan. Dan is bijna alles dieren mishandeling! De meesten die een paard hebben doen hun best om het voor hun paard zo goed mogelijk te doen. voor die genen die zeggen dat het rij technisch is of dat ik sterk ben, zou ik zeggen kom langs en kijk! Niet raar bedoeld hoor. Vind het wel vreemd dat er in 't filmpje niet over een stang gesproken word? Denk toch dat ik een myler ga proberen als ik ergens 1 kan vinden om eerst te proberen.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 07:39

Afbeelding

ik gebruik een losse tonglepel, ik vind het erg fijn werken heb ook al andere tonglepels geprobeerd maar die hielpen niet.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:10

Corina1983, heb je de post van JoviBan wel gelezen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:40

Even spuien hoor.

Ik word soms toch zo moe van het technische gebrabbel.
Een tong over het bit: Wie weet heeft het beest gewoon wel een hekel aan druk op de tong en gooit het daarom de tong over het bit.
Er zijn niet voor niets zo verschrikkelijk veel types mondstukken voor bitten.

Jammer dat men nooit verder kijkt dan het oh zo vriendelijke dikke dubbelgebroken bit van KK.

En ja, ik heb maar liefst zes bitloze optomingen. Bitloos is mij dus ook niet vreemd.

En TS, misschien dat het iets is: Paul versluis is paardentandarts en weet veel van bitten af.
Hij is ook dealer van Myler zover ik weet, misschien een optie hem eens te laten kijken?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:05

Lekker bezig Moonfish. Misschien het topic even goed doorlezen voor je begint te spuien. Volgens mij worden hier verschillende oplossingen gegeven en niet alleen een dubbelgebroken bit van KK. En wie vallen er onder 'men'? Ik in ieder geval niet, beetje dimmen hoor :=

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:11

Arabesk schreef:
zie en leer

Juistja was zelf ook van plan om die te plaatsen. Was trouwens ook het eerste wat in me opkwam bij het zien al van de titel...

nicky_rilana schreef:
neus en sperriempje strakker dan zo dat hij zijn mond niet open kan doen en ze tong er over gooien

Poeh, ja, en je pony lekker met pijn laten lopen en niet naar de oorzaak kijken.. 8)7

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:46

Ik rij ook met myler, super bitten! Heb zelf een keer mogen proberen van de dealer! Nog beter.
Snap het als dat bij jou niet kan, maar misschien kun je in je omgeving eens vragen wie een Myler heeft en er eens mee rijden?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:18

Thokkadisje schreef:
Lekker bezig Moonfish. Misschien het topic even goed doorlezen voor je begint te spuien. Volgens mij worden hier verschillende oplossingen gegeven en niet alleen een dubbelgebroken bit van KK. En wie vallen er onder 'men'? Ik in ieder geval niet, beetje dimmen hoor :=

Dat weten de mensen waar dit voor geldt zelf wel. :)
En niet alleen in dit topic lees ik het, overal wel. :)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:33

Mijn merrie ging het ook ineens doen. We reden M1 en tot toen altijd dik twee winstpunten per proef gereden. En toen ging die tong ineens telkens over het bit. Alle bitten geprobeerd, tandarts erbij etc. Ik had absoluut niet veel druk op de teugel, ze deed het gewoon razendsnel en zelfs onzichtbaar voor een buitenstaander. Achteraf bleek dat ze een blessuer van d'r rechter kruisband had!! Kreupel liep ze niet maar dit was haar manier van verzet! Ze bouwde gewoon spanning op door de pijn in het achterbeen en ze ontrok zich gewoon aan mijn hulpen door de tong over het bit te doen. Na vier maanden revalideren weer rustig opgepakt en toen was het probleem ook weg. Toen kwam een paar jaar laten haar vierjarige zoon onder het zadel en binnen de kortste keren deed hij het ook. Maar toen kende ik het verhaaltje inmiddels {tandarts er wel bij gehad en een paar bitten geprobeerd}. Na heel lang onderzoeken bleek dat ie, ondanks dat ie niet kreupel was, last had van een chipje in de linker achter kogel. Die is verwijderd en daarna weer rustig op gaan bouwen. Die tong is heel lang een probleem geweest, al gooide hij hem er niet altijd overheen, maar hield ie hem opgetrokken waardoor ie dus ook stug en zwaar aanvoelde. Ik heb die mond gewoon genegeerd, gewoon gaan rijden en toen is het probleem vanzelf opgelost doordat ie losser in zijn lijf werd. Als ie het nu nog een enkele keer doet, dan weet ik direkt dat er fysiek iets niet in orde is. Dus mijn ervaring is dat het vaak helemaal niet uit de mond komt, maar dat het ook een probleem ergens anders in het lijf is. Het is een aanleuningsprobleem en een goede aanleuning krijg je alleen als ie fijn door zijn lijf loopt en recht is. Het kan zijn dat je pony op dit moment helemaal geen fysiek probleem {meer} heeft of spanning maar dat het voor hem inmiddels een gewoonte is geworden. Dan wordt het heel lastig om het weer af te leren. Ik heb bij mijn merrie op advies van mijn toenmalige instuctrice wel de tong vastgebonden {niet strak dus ook geen lidteken ervan}, maar achteraf gezien is dat gewoon een belachelijk advies geweest. Je paard maakt je wat duidelijk, aan jouw de taak om uit te vogelen wat. Ik zou zo wie zo gewoon even een tijd niet starten om jezelf en je pony de tijd te geven om het op te lossen. Misschien toch anders gaan rijden. Hij is zwaar en hangerig omdat ie van het achterbeen af loopt. En dat krijg je terug in je hand en je pony heeft waarschijnlijk zichzelf aangeleerd om onder die druk uit te komen door zijn tong over het bit te gooien. Doorgaan op deze manier van rijden heeft denk ik geen zin {ik zeg niet dat je het niet goed doet, maar je zult voor je pony een alternatief moeten verzinnen om dit te doorbreken}. Ik kan het verhaal nog langer maken, maar mocht je rijtechnische tips willen, pb me even. Misschien heb je er wat aan. Succes in ieder geval.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 17:54

Vandaag les gehad, neusriem stuk losser gedaan en de spareriem er voor de show los omheen. Hij liep nu super fijn, maar 2 x tong erover (dit viel instructie al niet eens op) zo snel had hij hem er weer onder. Intructie heeft er ook opgezeten en bekeken wat het kon zijn. Daar heeft hij ook 1 x de tong er over gegooit en daarbij kwam hij er achter dat hij gewoon echt giga gevoelig is in de mond, waardoor ik toch iet wat te veel vraag, hij vond dat ik niet sterk was, maar voor mijn PAARD :-) was het teveel. Daarna ik er weer op en na wat aanwijzingen begint hij nu echt super te lopen! Je merkte nu dat hij echt heel graag wil, maar totaal niet snapt wat hij moet doen. Zadel bleek ook niet helemaal goed te liggen, (heb ik ook maar gelijk 1 naar laten kijken) dus nu snel met mijn andere zadel op naar divoza of tweespan en kijken of ze het kunnen aanpassen. Dan heb ik ook echt alles na laten kijken!