Is 2 km instappen en uitstappen naar piste te veel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:13

Arabesk schreef:
waarom ook niet een stukje draven?

Natuurlijk kan draven ook, maar stappen heeft (op een stevige ondergrond) een enorme grote trainingswaarde voor het fysiek van een paard. Het stimuleert de doorbloeding van pezen, botten, botvlies, etc.
Bij drafarbeid gaat er meer energie naar de spieren (ook het hart is een spier), en gaat er minder energie naar de rest van het lichaam.
Daardoor zijn bij veel spier-gerichte-training in verhouding pezen, peesaanhechtingen, etc. minder sterk.
By the way... dit heb ik van een ervaren draverstrainer...
Ik weet niet in welk boek dit staat... ;) maar ik geloof er 'heilig' in.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:36

Daar is echt niks mis mee! Zo warmt je paard alvast op voor je in de bak aan komt en daarna kan je lekker lang uitstappen. Ik heb jarenlang 25 min (2,5km) over de weg naar de bak moeten rijden. Eerst even 1/1,5km stappen en daarna lekker een stukje draven en daarna weer een stukje stappen. Mijn pony vond het heerlijk om niet alleen in die saaie bak te hoeven lopen. Moet zeggen dat het 5x in de week als je ook nog naar school gaat erg lastig begint te worden. Toen wij nog wedstrijden reden was ik in totaal 2,5/3u kwijt aan 'even m'n pony trainen'. Pony binnen halen, poetsen, zadelen, half uurtje over de weg rijden, 3 kwartier in de bak rijden, weer een half uur terug, pony afzadelen, even een borstel er over heen en weer terug in het land. Tja, een eigen bak is handiger :P

Edit: Oja, neem als het koud is een zweetdeken mee. Is je paard geschoren (of dunne vacht) dan leg je 'm op de heenweg al op. Heeft je paard een prima vacht voor tegen de kou dan leg je 'm gewoon voor het zadel en doe je 'm op de terugweg op :)

Ankje11

Re: Is 2 km instappen en uitstappen naar piste te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:37

Heb ik ook even vraag.
Ik hoef met m`n paard niet zo ver (5 of 10 min ong.) maar ga altijd in de berm stappen omdat ze wat lastige hoeven heeft. Kan het kwaad om wel op de weg te stappen of liever toch niet?