aan de teugel rijden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shinchan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 11:17

Als je het goed gebruikt wel ja

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 20:35

ik heb het vandaag geleerd op deze manier:
je zet je binnenhand vast, en met je buitenhand vraag je buitenstelleng, en op je beurt zet je dan de linkerhand vast, maar die mag NIET meer bewegn, en dan vraag en geeft je een paar maal met je binnenhand en na een tijdje zet je die ook vast, en je paard gaat iets proberen: hoofd omhoog=druk, hoofd strekken=druk,hoofd vooruit duwen= druk, hals rond maken en neus naar de borst toe( niet tegen de biorst) = weinig druk, terwijl hij dit doet mag je handen niet bewegen, bij mij lukte het in stap, in draf nog niet(het was de eertse keer dat ik met haar reed en ik kon haar draf nog niet echt uitzitten en man handen lukte niet om ze stil te houden) Haha!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:21

Je mag je handen niet vastzetten, want dan ontspan je niet. Altijd ontspannen blijven. Mijn vorige merrie was ook heel moeilijk met aan de teugel oftewel ontspannenheid. Ik heb haar op advies eerst een paar maanden met een losse teugel gereden omdat het puur aan het op eigen benen lopen lag. Toen ik haar zo ging rijden ging ze vanzelf ontspannen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:14

ja, maar dat ontspanne komt als zij nageeft, dus zolang ze met haar kop in de lucht loopt heeft ze druk op de moind, komt ze naar beneden, dus geeft ze na, dan is de druk weg

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:21

Eey duske,
wat jij probeert te vertellen is een paard gewoon simpelweg naar beneden trekken als het niet vanzelf naar beneden komt. Mij lijkt dit niet de oplossing en dit mag alleen geleerd worden aan een ruiter door een goede instructice die ook werkelijk ziet wat de reactie is van het paard.
Groetjes Bar

bounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:21

shinchan zagen en spelen is absoluut niet hetzelfde met zagen beweeg je je handen tegelijk naar je toe en van je af bij spelen beweeg je je vingers zodat het paard het bit los gaat laten.

aan de teugel rijden gaat bij de meeste paarden het best door het eerst goed aan je been te zetten veel overgangen rijden draf naar stap stap naar draf halthouden wegdraven/stappen naar de galop weer terug middendraf enz. als het paard eenmaal goed aan je been staat ga je je op het naar beneden rijden richten. op je beide teugels moet een goeie verbinding zijn vooral op de buitenhand. met de binnenhand ga je een beetje spelen (zoals hierboven uitgelegd) je duwt je binnenbeen goed door wat je begrensd met je buitenhand zo drijf je je paard met je binnenbeen naar je buitenhand en rij je je paard op je buitenhand naar beneden zodra het paard nageefelijk word (op het bit begint te kauwen en het hoofd naar beneden beweegt) geef je het paard een beetje ruimte.
dit alles gaat het makkelijkst als je veel voltes, voltes 10m, gebroken lijnen (met voltes 10m) enz rijdt ook op de lange zijdes stelling nemen werkt goed. je paard hoort normaal gesproken met een lichte buiging naar binnen te lopen maar je kan hem met het trainen ook stukjes naar buiten laten kijken en vervolgens weer terug naar binnen.

shinchan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 10:42

bounty schreef:
shinchan zagen en spelen is absoluut niet hetzelfde met zagen beweeg je je handen tegelijk naar je toe en van je af bij spelen beweeg je je vingers zodat het paard het bit los gaat laten.

Ben nog niet overtuigd maar daar gaat het niet om. Waar jij bij het spelen dus vanuit gaat is dat het paard iedere keer het bit vastpakt waardoor het het ook weer los moet laten, de meeste paarden doen dit vanuit nature niet en voor ze het bit vastpakken moet er dus iets aan vooraf zijn gegaan. Je hebt dan infeite al te maken met een verreden paard (iets overdreven).

bounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 15:25

nee kijk shinchan het hoeft niet perse zo te zijn dat het paard het bit vast pakt maar de bedoeling van het spelen is dat het paard op het bit gaat lopen kauwen als je paard op het bit gaat kauwen zal 9 van de 10 paarden het hoofd naar beneden brengen.

bovendien heb je bij een paard dat het bit vastpakt niet meteen te maken met een verreden paard. het kan ook een jong dier zijn dat het allemaal nog niet zo goed snapt of een paard dat gewoon een beetje loopt te etteren. want het sprookje dat paarden allemaal voor ons willen werken en dat ALLES aan de ruiter ligt is helaas niet helemaal waar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 10:59

bar: iik denk dat ik het weer eens verkeerd uitgelegd heb, het is zo dat het paard dat kent,(ze is 9 jaar oud en pas nieuw op de manege), en eerst moest ik natuurlijk wel loswerken, maar de bedoeling is, bv je rijdt op de linkerhan, de 2 teugels zijn gelijk, da

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 11:04

bar: iik denk dat ik het weer eens verkeerd uitgelegd heb, het is zo dat het paard dat kent,(ze is 9 jaar oud en pas nieuw op de manege), en eerst moest ik natuurlijk wel loswerken, maar de bedoeling is, bv je rijdt op de linkerhan, de 2 teugels zijn gelijk, dan moet je met je linkerhand stelling gaan vragen, en daarna beweeg je je rechterhand al ''knijpend'' in de teugels naar achteren, zodat je het paard begrenst, maar de linkerhand moet je ''vast'' zetten,en dan voelt het paard druk op de mond, het paard zal verschillende dingen uitproberen, maar zal na een tijdje merken als ze haar hoofd naar beneden of omhoog of gaat lopen klieren, dat ze zichzelf straft door de druk op haar mond die toeneemd als ze dat doet, maar zodra dat ze een beetje buigt in e hals is de druk verminderd, loopt ze met haar hoofd juist is de druk bijna weg, en dan is het nog een kwestie om haar los te houden(spelen met de teugels) maar terwijl je dit doet moet je haar wel blijven drijven naar de hand toe, zodat ze ondertreest met de achterhand
(ps, ik weet dit ook nog maar van vrijdag, dus het kan zijn dat ik het verkeerd uitleg, bij mij is tot nu toe alleen de (''krul'' in de hals gelukt, de rest as nog ver te zoeken):D

jessielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 12:24

haaaj jah aan de teugel rijden is moeilijk Knipoog k doe altijd eerst je paard heel erg aan t been maken(overgangen rijden enz) en dan pas je teugels echt oppakken en beginnen met spelen! k doe niet meer links rechts kneepjes geven maar nu veel been en druk op de teugels(niet te veel)
probeer t een x miss helpt bij jou ook *LOL*

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 13:53

Rinske schreef:
Je mag je handen niet vastzetten, want dan ontspan je niet. Altijd ontspannen blijven. Mijn vorige merrie was ook heel moeilijk met aan de teugel oftewel ontspannenheid. Ik heb haar op advies eerst een paar maanden met een losse teugel gereden omdat het puur aan het op eigen benen lopen lag. Toen ik haar zo ging rijden ging ze vanzelf ontspannen.

En dat is de juiste manier, Rinske. Het heeft niet alleen bij jouw paard geholpen. Knipoog
En dutske, jij maakt zeker een grapje? *LOL* Anders snap ik ook wel waarom alleen de krul in de hals gelukt is... *LOL* Eigenlijk dacht ik er eerst net zo over als Dutske, als ik gewoon straf door vast te houden als ze niet naar beneden lopen, en los te laten als ze dat wel doen gaan ze vanzelf wel goed lopen. Niet dus... *LOL*
Doe het gewoon op de manier van Rinske, das een stuk makkelijker. OK dan!

En Dutske, ik heb echt sterk het idee dat jij hier de boel zit op te lichten. *LOL* Knipoog

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:41

shinchan schreef:
Spelen, zagen, kneden etc etc allemaal hetzelfde alleen het een mooier verwoord dan het andere, het is allemaal hetzelfde gerammel met het bit in de mond van het paard. Weet je wat er gebeurt als je speelt zaagt ofwat dan ook, dan schraapt het bit tegen het gehemelte van het paard en dat voelt het paard op een zeer onprettige manier waardoor het zijn hoofd naar beneden zal doen en voila in de krul (zo`n vervelend woord) maar wat heb je er nu mee bereikt? Helemaal niets, paardrijden is niet alleen maar een mooi sillouette (schrijf je dat zo?) maar het gaat ook om lossigheid in alles en dus ook de meewerkendheid van het paard en dus niet het paard pijnigen om het maar meewerkend te krijgen. Daarom is goed paardrijden moeilijker dan slecht maar het resultaat zal altijd beter zijn ook al duurt het langer.

Als je wil leren rijden en het paard nageeflijk wilt laten zijn dan zal je goed les moeten nemen, uit boekjes zal je het niet leren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 19:45

euhm, het is ook de eerste les dat ik gekregen heb en het is een beginners paard,het i!s nu ook niet dat ik haar in de krul trek, maar gewoon weerstand biedt, ik heb haar ook goed losgereden en ze kwam al een beetje naar beneden, maar nog niet ''aan de teugel'', ook is dit niet mijn eigen paardje,en ik kan haar niet eerst een aantal keren met losse teugels laten lopen enzo, ik volg daa les en het is de bedoeling dat ik de techniek onder de knie krig.
ohja, als ik stelling gevraagd heb dan maak ik haar langs de binnenkant wel los door kneepjes, maar als ze eenmaal goed loopt dan laat ik men handen stilstaan, dan staat er bijnaz geen druk meer op haar mond( behalve het gebruikelijke contact) en het heeft geen zin om als ze goed loopt zondar zich vast te zetten om te blijven ''spelen'' want daar hebben ze ook alleeen maar hinder van, begrijp je me een beetje?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:12

Niet gaan vastzetten, alleen teugels niet te kort houden, je paard eerst laten zijn hals naar beneden strekken, dan kan je lichtjes je vuist openen en sluiten op beide teugels, maar niet tegentrekken; alleen een soort zachte weerstand opbouwen waarbij je goed je benen blijft gebruiken, anders ben je er niets bij! Als hij nageeft, direct ook een stukje nageven. succes!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:14

je bedoeld je eerste rijles????

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 08:12

Ik werk met het nulpunt systeem. Zelf maar ook met mijn lessers. Het nulpunt systeem is gebseerd op wederzijds respect. Op het nulpunt trek jij niet aan het paard en het paard niet aan jou. Op het moment dat het paard zijn hoofd in de lucht doet, komt hij boven het nulpunt, en bied je weerstand. Je trekt dus niet, je houdt het dier als het ware tegen. Op zo'n moment geef je ook druk met je been. Het paard vind die druk niet plezierig en zal het hoofd laten zakken. Op dat moment ontspan je onmiddelijk je hand. Dan ben je weer samen op het nulpunt. Nu gaat het paard achter het nulpunt(vaak werkt de ruiter dan terug met de hand!!) dan geef je been en geef je het paard ruimte om omhoog te komen. Ben je bij het nulpunt pak je de teugels weer ontspannen en beloon je het paard. Het nulpunt is het punt waar het paard jou het beste kan dragen, dus daar waar het paard aan de teugel loopt, dus tegen de Loodlijn. Als je erop zit kan je dekbeeldig een glaasje voor stellen op het kopstuk. Als hij voor de Loodlijn loopt komt denkbeeldig het water naar jou, loopt hij achter de Loodlijn dan loopt het denkbeeldig over het paard en loopt hij goed dan blijft het denkbeeldige water waar het hoort. Let op: met het nulpuntsysteem zijn je handen op het nulpunt altijd ontspannen en het paard voelt daar geen druk dus voelt zich aangenaam. Denk goed om een terugwerkende hand(een hand die mee terug gaat om de aanleuning te houden als het paard gaat nageven, dus zakt) dat is erg belangrijk en slecht voor het paard. Bij een perfecte aanleuning kan je denken aan een dun glazen staafje, die breekt bij teveel druk maar ook breekt als de teugels te los zijn. Uiteraard, en ik zeg het nog maar eens, is het een vereiste dat het zadel goed past en het paard geen lichamelijke beperkingen heeft.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 10:09

als er wederzijds respect is dan zal het paard zijn hoofd ook niet in de lucht doen lijkt mij?Mijn pony's doen dat iig niet, mijn instructrice vergelijkt het altijd met elastiek, dus niet trekken, maar flexibel zijn.Zodra je gaat trekken wordt het helemaal niet meer beter.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 10:45

Trekken is altijd fout, maar weerstand bieden niet! Dat is wat anders, dan tekt in wezen het paard en dat mag ook niet. Respect heb je nodig om goed te kunnen samenwerken, maar volgens mij heeft dat niet zoveel te maken met het al dan niet het hoofd in de lucht doen. Of misschien heb ik je verkeerd begrepen?

Indie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:06

paarden eerst naar voren rijden, los en aan je been, dan pas gaan werken aan het "aan de teugel rijden", dit is niet het allerbelangerijkste, laat je paard ontspannen. ik denk dat veel mensen hier de fout ingaan. (ik vroeger ook *schaam*)

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:20

Aqua8horse schreef:
Trekken is altijd fout, maar weerstand bieden niet! Dat is wat anders, dan tekt in wezen het paard en dat mag ook niet. Respect heb je nodig om goed te kunnen samenwerken, maar volgens mij heeft dat niet zoveel te maken met het al dan niet het hoofd in de lucht doen. Of misschien heb ik je verkeerd begrepen?

Ja ik heb t ook beetje vaag opgeschreven, maar ik bedoel, je ziet soms ruiters die echt zitten te trekken, en dan doet het paard zn hoofd omhoog uit protest zeg maar.Dan geloof k niet dat er met wederzijds respect wordt gereden.
Weerstand bieden is idd wat anders, zover ik weet Lachen
Maar het lijkt mij dat als je gaat rijden, en je bent al even bezig, loopt gewoon netjes, dat het paard dan zomaar opeens zn hoofd omhoog doet, misschien als je trekt, dat hij dit uit protest doet.

Maar uit jou'n verhaal maakte ik juist op dat er niet wordt getrokken, dus vroeg ik me af waarom ze dan opeens hun hoofd omhoog zouden doen.