Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
bounty schreef:shinchan zagen en spelen is absoluut niet hetzelfde met zagen beweeg je je handen tegelijk naar je toe en van je af bij spelen beweeg je je vingers zodat het paard het bit los gaat laten.
k doe altijd eerst je paard heel erg aan t been maken(overgangen rijden enz) en dan pas je teugels echt oppakken en beginnen met spelen! k doe niet meer links rechts kneepjes geven maar nu veel been en druk op de teugels(niet te veel)
Rinske schreef:Je mag je handen niet vastzetten, want dan ontspan je niet. Altijd ontspannen blijven. Mijn vorige merrie was ook heel moeilijk met aan de teugel oftewel ontspannenheid. Ik heb haar op advies eerst een paar maanden met een losse teugel gereden omdat het puur aan het op eigen benen lopen lag. Toen ik haar zo ging rijden ging ze vanzelf ontspannen.
Anders snap ik ook wel waarom alleen de krul in de hals gelukt is...
Eigenlijk dacht ik er eerst net zo over als Dutske, als ik gewoon straf door vast te houden als ze niet naar beneden lopen, en los te laten als ze dat wel doen gaan ze vanzelf wel goed lopen. Niet dus...
shinchan schreef:Spelen, zagen, kneden etc etc allemaal hetzelfde alleen het een mooier verwoord dan het andere, het is allemaal hetzelfde gerammel met het bit in de mond van het paard. Weet je wat er gebeurt als je speelt zaagt ofwat dan ook, dan schraapt het bit tegen het gehemelte van het paard en dat voelt het paard op een zeer onprettige manier waardoor het zijn hoofd naar beneden zal doen en voila in de krul (zo`n vervelend woord) maar wat heb je er nu mee bereikt? Helemaal niets, paardrijden is niet alleen maar een mooi sillouette (schrijf je dat zo?) maar het gaat ook om lossigheid in alles en dus ook de meewerkendheid van het paard en dus niet het paard pijnigen om het maar meewerkend te krijgen. Daarom is goed paardrijden moeilijker dan slecht maar het resultaat zal altijd beter zijn ook al duurt het langer.
Als je wil leren rijden en het paard nageeflijk wilt laten zijn dan zal je goed les moeten nemen, uit boekjes zal je het niet leren.
Aqua8horse schreef:Trekken is altijd fout, maar weerstand bieden niet! Dat is wat anders, dan tekt in wezen het paard en dat mag ook niet. Respect heb je nodig om goed te kunnen samenwerken, maar volgens mij heeft dat niet zoveel te maken met het al dan niet het hoofd in de lucht doen. Of misschien heb ik je verkeerd begrepen?