mijn haflinger houdt zijn bit vast.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:57

vivana schreef:
Misschien moet je zelf beter lezen, jij schrijft als zijnde dat de TS een beginner is om dat ik het over hulpmiddelen heb die volgens jouw "Upendo" martelwerktuigjes voor beginners "zijn......

Maar goed,Ts sucses en ik hoop voor je datje er vanaf komt ;)

Je zinsbouw klopt niet kind. :Y)
Ik word er niet wijs uit in ieder geval..
Maar ik doelde meer op die bitten van je als "martelwerktuigen voor beginners" omdat de inwerking meer dan bagger is en toch iedereen eraan kan komen.
Maargoed, lezen he :Y)

Axel_Valerie

Vivana kun jij mij uitleggen waarom je voor dit probleem een correctiebit zou gebruiken? En zou je mij dan ook even kunnen uitleggen wat de werking van dit bit is? Ik ben wel benieuwd.. Serieus dit is wederom geen belediging..

vivana

AdnerB schreef:
vivana schreef:
Waar staat dat de TS een beginner is?

heeft upendo het over de TS dan?
ze heeft het over de tips die gegeven worden.. ;)

TS: heb je les?zoek goede begeleiding hier in,anders komen jij en je paard keer op keer uit op een gevecht samen terwijl paardrijden juist leuk moet zijn!

Hahahahahaaha, veel plezier met je druk maken geweldige ruiters _/-\o_

Axel_Valerie

Re: mijn haflinger houdt zijn bit vast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:59

Ik vroeg oprecht iets aan je hoor vivana..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:01

Jij leest niet zo goed he.

Ik heb ook nergens gezegd dat ik geweldig ben.

Ben ik natuurlijk wel ja. Maarja, dat is ook weer zo eigendunkerig om te zeggen hé?
Net als doen alsof je wijsheid in pacht hebt maar dat eigenlijk niet hebt.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:05

ik wacht...

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:06

oh wat een feest dit topic...

TS, pakt je paard het bit vast, of pak jij vast? Er zijn een aantal mensen meer die hier aangeven dat hoe vaster jij houdt, hoe vaster hij/zij houdt. Heel vaak klopt dit. Ik zou eens proberen om juist los te laten op het moment dat de druk net iets te veel wordt en er van achter flink aan te rijden, zal heel erg een gevoel van timing zijn en zul je echt moeten oefenen.

Overigens, dit werkte bij mijn paard zo, wil natuurlijk niet perse zeggen dat dit de oplossing van jouw probleem is. Ik zou gaan voor goeie les, als je nu al les hebt en je komt er met de huidige instructie niet uit, vraag eens iemand anders die het probleem misschien wel kan verhelpen, keus genoeg :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:17

De haflinger die ik rijd pakt ook graag in draf en galop het bit vast...om dan eens lekker gas te geven.
Wat ik doe is heel hard aan controle werken, ook (of eigenlijk vooral) in het bos. In stap al beetje stelling, buiging vragen, wijken en halthouden. In draf hetzelfde. In de galop ben ik nu nog vooral bezig met terug rijden; Ascot gaat graag vlot van start, ik vraag dan dus een steeds langzamer tempo.
Heeft meneer het bit écht tussen de kiezen waardoor zelfs buiging vragen al niet meer lukt, dan houd ik de teugel vast en drijf hem dan ín de teugel. Het eerste moment dat hij wat loslaat, geef ik meteen na. Dit is dus even goed timen. Eerste paar keren pakte hij dan meteen wéér het bit, maar door consequent blijven worden die herhalingen steeds minder, en blijft hij steeds langer van het bit af. Wordt dit een heus gevecht, dan ga ik terug in stap, en zorg eerst in deze gang dat ik de controle heb.

Bedenk wel even dat dit gedrag afleren heel veel tijd vraagt. Afhankelijk van hoe vaak je rijdt maanden tot jaren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:23

Wat een negatieve toon weer in dit topic. Zelf gebruik ik een robart trensje dubbelgebroken. Dat draait waardoor vastpakken moeilijker is en is zeker niet scherpen. Daarnaast zou ik zeggen, neem les en zorg dat je paardje voorwaarts is! Ook aan de longe. Zonder achterhand begin je niks.
Succes!
Groet

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:06

de enige oplossing is dus die van juut!

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:22

DNIEZE schreef:
Ik heb ook heel erg met dit probleem gezeten met mijn fjord.
Ten eerste het zijn natuurlijk al harstikke steken paarden, dus als hun het bit vast pakken probeer het bit zelf dan niet vast te pakken.
Dit werkt tegenstrijdig en zo gaat je paard het bit nog erger vast pakken en dat gevecht ga je nooit winnen.
Wat mij instructriese had gezegd, pakt je paard het bit vast laat dan in een keer de teugel los zodat je paard nergens meer aan vast kan houden en dat vind die niet fijn.
En zachtjes blijven kneden in je teugels.

Het helpt bij mij en me fjordie heel goed iniedergeval.
Succes!

Bedankt! Het heeft inderdaad wel een beetje geholpen!

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:29

Juut schreef:
De haflinger die ik rijd pakt ook graag in draf en galop het bit vast...om dan eens lekker gas te geven.
Wat ik doe is heel hard aan controle werken, ook (of eigenlijk vooral) in het bos. In stap al beetje stelling, buiging vragen, wijken en halthouden. In draf hetzelfde. In de galop ben ik nu nog vooral bezig met terug rijden; Ascot gaat graag vlot van start, ik vraag dan dus een steeds langzamer tempo.
Heeft meneer het bit écht tussen de kiezen waardoor zelfs buiging vragen al niet meer lukt, dan houd ik de teugel vast en drijf hem dan ín de teugel. Het eerste moment dat hij wat loslaat, geef ik meteen na. Dit is dus even goed timen. Eerste paar keren pakte hij dan meteen wéér het bit, maar door consequent blijven worden die herhalingen steeds minder, en blijft hij steeds langer van het bit af. Wordt dit een heus gevecht, dan ga ik terug in stap, en zorg eerst in deze gang dat ik de controle heb.

Bedenk wel even dat dit gedrag afleren heel veel tijd vraagt. Afhankelijk van hoe vaak je rijdt maanden tot jaren ;)

Ik heb vandaag geprobeerd dat als hij zn bit vast pak hem iets langere teugel te geven en hem dan door te rijden. En dat hielp wel! Bedankt

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:32

brigitte2 schreef:
Wat een negatieve toon weer in dit topic. Zelf gebruik ik een robart trensje dubbelgebroken. Dat draait waardoor vastpakken moeilijker is en is zeker niet scherpen. Daarnaast zou ik zeggen, neem les en zorg dat je paardje voorwaarts is! Ook aan de longe. Zonder achterhand begin je niks.
Succes!
Groet

Hoi,
Ik hou liever zelf dit bitje. Het is nogal lastig, want aan de ene kant is hij supersterk en houd hij zit bit vast, maar aan de andere kant is hij heel gevoelig in zijn mond. Maar bedankt voor je idee!

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:34

Hoi allemaal! hartstikke bedankt voor jullie ideeen/tips! Van sommige heb ik er zeker wat aan gehad.

Een vrouwtje van stal zei dat ik met longeren een rubber bitje moet proberen. Hoe denken jullie daarover?

En ik wil een foto van mijn haflinger erop zetten, maar weten jullie hoe dat moet?
HAHA

Alvast bedankt!

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:36

Tommie50 schreef:
Gaat lekker hier.. Volgens mij vraagt TS gewoon om tips en niet om discussies over bitten e.d. ;)
Heb dit probleem ook weleens gehad bij een tinker. Deed dit in stap ook niet, maar vooral in draf.
Op advies van mijn instructeur telkens als hij zijn bit vast pakt, zelf loslaten en daarna rustig weer oppakken (dan heeft hij namelijk niks om op te hangen en ontstaat er geen gevecht, dat win je toch niet).
Dit volhouden. Kost even wat geduld, maar bij mij heeft het geholpen!
Succes!

Inderdaad, het heeft zeker iets geholpen! Bedankt!

EvaLoveTobii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:39

Dat is niet zo fijn natuurlijk! Maar ik zie dat al veel mensen goede hulpen & adviezen hebben gegeven! Hoop dat het goed werkt voor je. Succes er nog mee!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:40

Heb je al eens een ander bit geprobeerd?
Niet zozeer scherper, maar een andere.
Dat kan een hoop verschil maken.

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:41

Goh dat was ook het eerste wat ik dacht.. Eerst naar jezelf kijken voordat je er zo'n scherp rotbit inhangt. Ook denk ik niet dat je ervaren genoeg bent voor zo'n bit aangezien je de "normale" oplossing nog niet helemaal hebt uitgeprobeerd. LET OP dit is geen belediging. Ik bedoel alleen te zeggen dat zo'n bit ook schade kan aanrichten.[/quote]
Ik begrijp je helemaal. Ik ben ook niet zo van die dingen. 9 van de 10 keer ligt het ook aan de ruiter en niet aan het paard zelf.

Gauchooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:51

Vooral zelf veel ontspannen want als jij zelf loslaat kan hij niet vastpakken en ook niet zelf vastpakken want dan train je hem juist om sterker te worder en dan wordt het alleen maar erger

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:53

Uhh even over de rubbere bitten.. Kijk uit want vasthoudende trekkende paarden kunnen de bitten kapot maken of ernstige brandplekken in de mond oplopen. Ik weet jullie mening niet maar ik heb dit vaker zien gebeuren.
Als je het wilt proberen zou ik het eerst even rustig aan in een afgesloten bak met een 2e persoon erbij onder de man proberen. dan kun je namelijk beter voelen hoe het paard reageerd en as ls hij zich er doorheen trekt kun je veilig (voor jou en je paard) afstaPpen..

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 17:13

Axel_Valerie schreef:
Uhh even over de rubbere bitten.. Kijk uit want vasthoudende trekkende paarden kunnen de bitten kapot maken of ernstige brandplekken in de mond oplopen. Ik weet jullie mening niet maar ik heb dit vaker zien gebeuren.
Als je het wilt proberen zou ik het eerst even rustig aan in een afgesloten bak met een 2e persoon erbij onder de man proberen. dan kun je namelijk beter voelen hoe het paard reageerd en as ls hij zich er doorheen trekt kun je veilig (voor jou en je paard) afstaPpen..

Oke nou dan probeer ik het gewoon niet. Bedankt voor je reactie

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:33

Vivana als je een beetje paarden mens bent, dan zou je moeten weten dat dit hoogstwaarschijnlijk een balans probleem is en dat het paard zijn rug niet goed gebruikt! Daar kan je alleen maar iets aan veranderen door goed les te nemen en het paard weer op 4 benen te leren lopen! En natuurlijk een amazone die niet gaat terug hangen als paard gaat hangen! Scherpere bitten geven meestal maar even resultaat, de rijstijl van de ruiter is vele malen belangrijker en niet te vergeten de instructie die naast je staat!
Dus TS zoek hulp van iemand die zowel de pony als de ruiter kan helpen, want ik denk dat het een wisselwerking is, hij trekt, jij word " boos" en trekt terug!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:00

Ik heb vivana net gevraagd wat een correctiebit was maar dat wist ze niet dus laatmaar...

Edit: ik kreeg wel een antwoord maar het was niet het goede..

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:10

Jongens kom op nou! Het is maar een forum! Er worden om tips gevraagd, en niet om elkaar af te katten.

Voor iris;
Zelf hield mijn Haf ook vaak het bit vast. Ik liet dan altijd los zodat ze nergens aan kon gaan hangen. Daarna pakte ik ook rustig weer de teugel op. Dit ging op den duur steeds beter.
Ik rijd met een dubbel gebroken trensje. Die natuurlijk goed past in de mond etc. etc.

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 19:20

mailun89 schreef:
Jongens kom op nou! Het is maar een forum! Er worden om tips gevraagd, en niet om elkaar af te katten.

Voor iris;
Zelf hield mijn Haf ook vaak het bit vast. Ik liet dan altijd los zodat ze nergens aan kon gaan hangen. Daarna pakte ik ook rustig weer de teugel op. Dit ging op den duur steeds beter.
Ik rijd met een dubbel gebroken trensje. Die natuurlijk goed past in de mond etc. etc.

Bedankt dat je wel gewoon normaal kan doen. Ben er sinds vandaag mee bezig geweest en het helpt wel! Misschien ga ik toch over op een ander bit. Maar ik wil wel een "vriendelijke". En niet eentje die hem pijn doet in zijn mond.