paard heeft pijn ik weet niet meer wat ik meer mee aan moet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 21:15

Tellisto schreef:
Of het nu te maken heeft met het heden of het verleden, het lijkt mij heel duidelijk dat dit paard geen druk in de mond wenst. Voor lekker recreatief rijden, kan het ook heel goed zonder druk. Geef dit paard eerst de beleving dat rijden leuk is, gedurende een aantal maanden. Bijzetten tijdens het longeren zou ik echt niet doen!
Wat ik me afvraag, heeft het paard al eens een tandarts gezien? Ik denk aan wolfstanden, bv.

Ps. Ik ken je niet, maar een te láág hangend bit, is ook een goede reden om de mond open te sperren. Dit kan klapperen tegen zijn tanden.

Het bit hing een jaar veel te strak in de mond, waar door het paard nu denkt dat het bit hem pijn doet.
Ik heb het bit een heel stuk naar beneden gehangen, maar nu denkt hij nog dat het bit hem zeer doet,
De tandarts heeft het gebit na gekeken en toen had hij scherpe punten in zijn wang zitten die zijn nu weg.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:36

Ik heb je posts gelezen.
Maar hoe weet je nou of een paard alleen maar dénkt dat hij pijn heeft, of dat hij het ook daadwerkelijk heeft?

Volgens mij denkt een paard niet, maar dat is een andere discussie. Wel kan hij reageren op een onbewuste angst. Toch is de reactie dan niet fysiek, maar mentaal/ emotioneel.
Het enige dat je kunt constateren is dat hij niet blij wordt van druk in de mond, denk aan het longeren met en zonder bijzet. En dus zou ik dit paard niet plagen met toch druk bieden, dan wel het héééél langzaam opbouwen.
Fijn dat de tandarts is geweest.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:39

Was dat bij jou zelf dan, dat het paard niet passend tuig had?
Of bij vorige eigenaars?
Als het bij jou was, hoe kan het dan een jaar geduurd hebben voor je het merkte?
En als het bij vorige eigenaars was, hoe weet je dat dan zo precies?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 02-09-11 21:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:41

Als een paard jarenlang ervaren heeft dat bit in de mond pijn betekend of een zadel op je rug krijgen = pijn, dan blijven ze die verwachting nog heeeeel lang houden hoor.

Mijn zadel WEET ik dat die goed ligt (boomloos Trekker, helemaal gepast etc en goed gelegd).
Rug is nagekeken, kun je overal op duwen etc, geen pijnreactie. Paard heeft dus geen pijn...

en toch:
Zelfs op een dekje (alleen maar een dekje) op zijn rug leggen reageert hij al gespannen. Zodra het dekje, longeersingel, zadel erop ligt, zie je hem ontspannen en gaat het achtervoetje op rust. Dan is er het besef: oja... geen pijn dit keer. Langzaam neemt zijn overreactie af. Maar hij is 3 jaar (!) met een te krap zadel gereden bij de vorige eigenaar. Dat gaat er echt niet met een dag of 10 uit hoor. Ik ben al 2 jaar bezig.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 21:41

Tellisto schreef:
Ik heb je posts gelezen.
Maar hoe weet je nou of een paard alleen maar dénkt dat hij pijn heeft, of dat hij het ook daadwerkelijk heeft?

Volgens mij denkt een paard niet, maar dat is een andere discussie. Wel kan hij reageren op een onbewuste angst. Toch is de reactie dan niet fysiek, maar mentaal/ emotioneel.
Het enige dat je kunt constateren is dat hij niet blij wordt van druk in de mond, denk aan het longeren met en zonder bijzet. En dus zou ik dit paard niet plagen met toch druk bieden, dan wel het héééél langzaam opbouwen.
Fijn dat de tandarts is geweest.

Waarom ik denk dat mijn paard pijn heeft is omdat hij ze tong er uit doet.
Als ik het bit in doe . dan hangt zijn heele tong er uit. en hij loopt met zijn mond open met rijden dus waarom hij de boel niet naar binnen doet dat weet ik ook niet.
En in de wei is er niks aan de hand met hem dan is hij gewoon vrolijk.
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 02-09-11 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:45

zorg ten eerste dat je zadel vanaf nu altijd goed past, Laat desnoods vaker een passer komen.

Lekker zacht bitje erin. OM toch die zure gezichten af te leren. gewoon lekker opzadelen zoasl je altijd doet en verras hem eens (vaak) om vervolgens niet te rijden. Gewoon rondje stap aan de hand, en weer afzadelen. Of alleen erop en eraf. Laat hem desnoods tussendoor lekker hooi eten. Of trakteer hem op een appel. (of in geval met bitje erin,.. kleine snoepjes)

Negatief gedrag negeren. Positief gedrag belonen. Maar als het zadel tussendoor toch pijn doet is het bovenstaande natuurlijk allemaal zinsloos.

Je hebt er gedult voor nodig. Maar kan gedrag natuurlijk wel laten verdwijnen. Want de link zadel=pijn=rijden heb jij namelijk onderbroken.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 02-09-11 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 21:48

Knert schreef:
zorg ten eerste dat je zadel vanaf nu altijd goed past, Laat desnoods vaker een passer komen.

Lekker zacht bitje erin. OM toch die zure gezichten af te leren. gewoon lekker opzadelen zoasl je altijd doet en verras hem eens om eens niet te rijden. Gewoon rondje stap aan de hand, en weer afzadelen. Of alleen erop en eraf. Laat hem desnoods tussendoor lekker hooi eten. Of trakteer hem op een appel. (of in geval met bitje erin,.. kleine snoepjes)

Negatief gedrag negeren. Positief gedrag belonen. Maar als het zadel tussendoor toch pijn doet is het bovenstaande natuurlijk allemaal zinsloos.

Je hebt er gedult voor nodig. Maar kan gedrag natuurlijk wel laten verdwijnen. Want de link zadel=pijn=rijden heb jij namelijk onderbroken.

Ik beloon hem voor goed gedrag, ik doe nu stroop op zijn bit dit werkt goed maar als dit op is dan begint het weer .

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:49

maar dan ben je al wel aan het rijden?

donnie13 schreef:
Knert schreef:

Lekker zacht bitje erin. OM toch die zure gezichten af te leren. gewoon lekker opzadelen zoasl je altijd doet en verras hem eens om eens niet te rijden. Gewoon rondje stap aan de hand, en weer afzadelen. Of alleen erop en eraf. Laat hem desnoods tussendoor lekker hooi eten. Of trakteer hem op een appel. (of in geval met bitje erin,.. kleine snoepjes)

Ik beloon hem voor goed gedrag, ik doe nu stroop op zijn bit dit werkt goed maar als dit op is dan begint het weer .

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:53

Dat is toch precies wat ik zeg; Als een paard met een fysieke reactie komt, mond open, tong uit de mond etc, heeft hij volgens mij altijd pijn. Gespannen reageren als er een zadel aankomt, is een emotionele reactie op een onplezierige ervaring uit het verleden.
Maar ik snap je niet helemaal. Als je weet dat hij wél pijn heeft en het niet alleen te maken heeft met de ervaring uit het verleden, dan moet je toch eerst wat aan de pijn doen??? Met pijn kan je toch niets van hem verlangen?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 21:54

Knert
Ik rij nu niet op hem, gisteren heb ik nog wel gereden op hem.
maar ik wil er nu wat aan gaan doen, omdat ik het zelf ook niet leuk vind om zo te moeten rijden op mijn paard.
maar ik weet ook niet of dit probleem wel op te lossen valt.
Ik wist zelf niet dat mijn zadel mijn paard zeer deet op ze rug.
Dit heeft de masseur gezegt die mijn paard heeft behandelt.
De boom van het zadel knalde elke keer op zijn schoft neer.
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 02-09-11 21:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:54

Als je al bijna klaar bent om te rijden, of al aan eht rijden was. Herrinner je hem weer aan de link werk=pijn= bit=zadel. Je zult meer moeten verzinnen om het te onderbreken. Die pijn hoort er niet meer te zijn, maar overtuig een dier maar dat hij het leuk gaat vinden.

Een beloning kan zijn: snel klaar zijn. Op- en afzadelen. Dus geen arbeid tussendoor.
Of rondje stappen. En halverwege trakteren op een pluk gras.

Tijdje bitloos. En later in het werktraject een bit introduceren (aangezien jij met maar liefst met zadel EN bit angst zit). Maar niet eerder dat het zadel is geaccepteerd is.

Veel geduld. Het rijden niet meer opppakken alsof je aan het trainen bent. Dat is gewoon 100 stappen overslaan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:58

mika11 schreef:
Of bij vorige eigenaars?
Als het bij jou was, hoe kan het dan een jaar geduurd hebben voor je het merkte?

Hoelang heb je het paard dan eigenlijk al?

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:59

[/quote]
Waarom ik denk dat mijn paard pijn heeft is omdat hij ze tong er uit doet.
Als ik het bit in doe . dan hangt zijn heele tong er uit. en hij loopt met zijn mond open met rijden dus waarom hij de boel niet naar binnen doet dat weet ik ook niet.
En in de wei is er niks aan de hand met hem dan is hij gewoon vrolijk.[/quote]

Hangt de tong helemaal slap? Dan kan er ook een zenuw klem gedrukt worden op het moment dat jij hem bijzet of op druk wilt rijden, toch?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:00

mijn vorige ruin van ong. 10 jaar wilde namelijk in groots verzet gaan als ie de bak in moest. Niet omdat ik hem daar kort en klein sloeg, maar gewoon omdat meneer doorhad dat we naar een hoger niveau gingen. Hij meer arbeid moest verrichten en niet meer wilde. Zodra hij er was, deed hij niet meer moeilijk en kon het zeker aan. De graad van oefeningen waren B.

Heb hem talloze keren verrast met iets anders, IN die bak. Vaak zonder dat er arbeid bij kwam kijken. Want arbeid = Bak voor hem. Heb zelfs paar keer de rollen omgedraait. Buiten in de weide longeren en in de bak rusten.

Dat hebben we 2 maanden volgehouden, toen heeft hij nooit meer 1 pas moeilijk gedaan. En wilde wat graag naar die bak toe. Want ik kon hem rustig klaarmaken voor een zogenaamde training maar intussen na een overheerlijke appel weer rechtsomkeert naar stal gaan.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 02-09-11 22:03, in het totaal 2 keer bewerkt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 22:02

Tellisto

Hangt de tong helemaal slap? Dan kan er ook een zenuw klem gedrukt worden op het moment dat jij hem bijzet of op druk wilt rijden, toch

donnie13
de tong hangt er uit als een hond zijn tong uit steekt , dus die lange lap hangt er helemaal uit aan de zij kant van zijn mond.
ja tong is helemaal slap maar voelt wel hard aan ruw en droog.

mika11

Re: paard heeft pijn ik weet niet meer wat ik meer mee aan moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:06

Waarom beantwoord je mijn vragen niet meer? :7

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 22:09

mika11 schreef:
Waarom beantwoord je mijn vragen niet meer? :7

Sorry ik kan niet alles tegelijk doen :+

Of bij vorige eigenaars?

Bij mij paste het tuig niet maar dat is omdat het zadel verkeerd is gemaakt voor mijn paard daar kan ik dus zelf niks aan doen.
Ik hem hem nu 2 jaar.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:11

Wij hebben er in de buurt ook 1 lopen, die ook direct de tong buitenboord doet als hij aan het werk gaat.
Loopt super ontspannen over de rug, maar had voorheen ook een niet passend hoofdstel en had zichzelf aangeleerd om zijn tong weg te drukken.
Het wordt nu langzaamaan steeds een beetje beter, maar dan zijn ze al 2 jaar verder.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 22:18

Tendance schreef:
Wij hebben er in de buurt ook 1 lopen, die ook direct de tong buitenboord doet als hij aan het werk gaat.
Loopt super ontspannen over de rug, maar had voorheen ook een niet passend hoofdstel en had zichzelf aangeleerd om zijn tong weg te drukken.
Het wordt nu langzaamaan steeds een beetje beter, maar dan zijn ze al 2 jaar verder.

Dan heb ik nog lange weg te gaan als dat zo lang gaat duren.

Tendance

Re: paard heeft pijn ik weet niet meer wat ik meer mee aan moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:36

Dat zou best kunnen. Helaas weet je waardoor het gekomen is.... Maar misschien gaat het bij jou sneller.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 08:05

Tendance schreef:
Dat zou best kunnen. Helaas weet je waardoor het gekomen is.... Maar misschien gaat het bij jou sneller.

Ik hoop ook dat het bij mij sneller gaat !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:04

donnie13 schreef:
Russel welk bit moet ik dan gebruiken die vriendelijk is ?

Ik heb deze en heb er erg goede ervaring mee. het bit ligt rond de tong en een recht bit drukt altijd als hij op de tong ligt. Dus een bit dat ergonomisch gevormd is. Sprenger verkoopt deze.
Ik heb de aurigan uitvoering, maar niet ieder paard vind dat fijn. Nu met de appeltijd heb ik heerlijke sappige licht zure appels die samen met het bit een heerlijke sappige mond geeft...neemt hij ook meteen makkelijker aan voor jouw paard...zo is een bit ook lekker...soms moet je ze foppen.

http://www.dekroo.nl/shop/bitten-sporen ... entaan.htm

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 15:30

russel schreef:
donnie13 schreef:
Russel welk bit moet ik dan gebruiken die vriendelijk is ?

Ik heb deze en heb er erg goede ervaring mee. het bit ligt rond de tong en een recht bit drukt altijd als hij op de tong ligt. Dus een bit dat ergonomisch gevormd is. Sprenger verkoopt deze.
Ik heb de aurigan uitvoering, maar niet ieder paard vind dat fijn. Nu met de appeltijd heb ik heerlijke sappige licht zure appels die samen met het bit een heerlijke sappige mond geeft...neemt hij ook meteen makkelijker aan voor jouw paard...zo is een bit ook lekker...soms moet je ze foppen.

http://www.dekroo.nl/shop/bitten-sporen ... entaan.htm

Ik ga even rond kijken voor dit bit !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:38

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:41

Gewoon eerst een half jaar lekker hem dé tijd geven om alles te verwerken.
Dan uitsluiten dat hij geen pijn heeft met foto's . En het daarna bitloos beginnen :)