Friese hengst wilt niet lopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 13:04

ja dat is bij elke fries anders denk ik maar voor een hengst is het toch wel vreemd vind ik die zijn meestal toch wel voorwaarts.

Hij geeft geen depri indruk hij is wel vrolijk ect.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 13:08

sliert schreef:
Hoe was de fries voor ie ziek werd? Was ie toen ook al lui of is dat erna ontstaan? Wel eens laten testen op ataxie? Niet elk atactisch paard toont erg zwabberig. Er zijn er zat bij die gewoon niks registeren. Kun je drijven wat je wilt of de zweep gebruiken, ze voelen gewoon niks. Dan is er iets mis met de zenuwgeleiding. Dierenarts kan dat makkelijk testen. O.a. door met een scherp dingetje over zijn rug en kruis te gaan. Dat wordt op een hele lichte manier gedaan en een "normaal" paard reageert daar accuut op. Een atactisch paard registreert dat dus niet.

Hij is op alles gecontroleerd(zal het wel vragen voor de zekerheid aan de eigenaar). hiervoor was hij een stuk jonger 3 jaar hij is nu inmiddels 8 nog wel jong. hij is altijd wel erg braaf geweest maar wel 'drukker' maar toch ook liever lui dan moe.

Euquincy

Re: Friese hengst wilt niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:08

Jenny_S schreef:
Euquincy schreef:
Dat friezen liever lui dan moe zijn kan ik me niet in vinden. Mijn friese merrie van 11 is juist heel erg voorwaarts en wil voor je werken. Na een half uur 3 kwartier is ze meestal helemaal bezweet (heeft wel een hele goede conditie en dan nog wil ze nog steeds voor je werken!

Oja en er wordt alleen met haar gereden, gemend en geknuffeld e.d. Buitenritten niet eens zo heel vaak en toch vindt ze bakwerk ook leuk!

Nou die ik rij is wel liever lui dan moe hoor en niet werkwillend terwijl haar moeder dit wel graag doet voor je ;)

maar ik heb een idee als paarden echt niet willen lopen of ze dan niet depri zijn ofzo???? kan dat

Zou misschien kunnen, weet ik niet. De fries die ik hiervoor had keek op een gegeven moment ontzettend triest uit de ogen, je kon gewoon aan het dier aflezen dat het ongelukkig was. En idd het dier had pijn en werd niet goed verzorgt dus ook wel logisch. (sorry is oftopic!)

Oke dan nu ontopic dan maar weer.

@TS: Wanneer is hij helemaal gecontroleerd als ik vragen mag?

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 18:58

dat mag je vragen haha dat is nog niet zo lang gelden 4 maanden terug.
hij wordt regelmatig gecontroleerd trouwens omdat hij ziek is geweest natuurlijk.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 06:49

Hij is ziek geweest zeg je, maar wat mankeerde hem dan?

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 06:58

Hij had problemen met zijn darmen en heeft een blesure gehad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:36

Taat schreef:
ja dat is bij elke fries anders denk ik maar voor een hengst is het toch wel vreemd vind ik die zijn meestal toch wel voorwaarts.

De meeste hengsten worden juist wel makkelijk lui aan het been (niet te verwarren met niet voorwaarts, een paard kan erg voorwaarts zijn en toch voor geen meter op je been reageren). Best wat hengsten zijn vrij lui aangelegd (ik vergelijk ze wel eens met venten die op de bank hangend lekkere wijven willen kijken en het eigen wijf (amazone :+ ) moet niet zeiken) en gaan pas voor je aan het werk als je hun respect EN aandacht hebt opgeeist. Ik denk dus dat je je eigen rijden (en misschien ook omgang) met hem moet aanpassen en hem een figuurlijke schop onder zijn hol moet gaan geven, niet vragen, maar eisen. Je gaf aan dat ie het voor de zweep niet doet, dan moet je dus een andere manier zoeken, misschien dat je (evt. tijdelijk) met een spoortje moet gaan rijden, of een stukje flapperplastic aan je zweep moet doen, of wat dan ook, en dan eens HEEL duidelijk maken dat ie vooruit moet voor jouw been!
Ook het rijden kan verschil maken, korte snelle overgangen kunnen heet maken, stap-galopovergangen kunnen heet maken, speel er eens wat mee en rij vooral niet te braafjes.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 21:07

ik heb zelf een haflinger hengst maar die is totaal niet lui. die wilt te graag werken haha.

ik eis het ook is ben erg consequent ik rij nu ook met spoortjes daar reageert hij nu wel beter op maar nog niet ju van het.. en zweep met iets er aan boeit hem niet. ik heb al van alles geprobeerd om hem 'heet te maken' lukt alleen met leuke merrie er bij hahaha
ik wordt er soms echt dood moe van en dan heb je zelf ook niet echt veel zin meer. ik blijf het dan ook volhouden maar soms is het echt vervelend.

Doeksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:45

Misschien is er iets anders aan de hand. Was hij eerder wel voorwaarts en werklustig? Misschien zou je een mestonderzoek kunnen doen, een forse wormbesmetting heeft mijn paard eerder ook wel eens zo "sloom" gemaakt. Dat kwam uiteindelijk uit een bloedonderzoek. Kost even een paar centen, maar je weet wel meteen of de oorzaak medisch is, of niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:31

Taat schreef:
.

das nie helemaal waar.
in de dressuurwereld worden soms de hengsten geruind, die als beenplakker bekend staan
als je been geeft, plakken ze daar als het ware tegenaan.
kheb zelf een hengst, als je daar met rijden gaat zitten duwen met je been (been been been gedrag) gaat ie steeds langzamer.
bij hem is het belangrijk om écht alleen been (vanuit snelheid) te geven als het werkelijk nodig is.
je moet ze dus eigenlijk wakker maken, voor een snel been. lichte druk is reactie.
maar dan ook bewust je been stil hebben als het niet nodig is. en veel meer met je zit gaan rijden.
(zithulp en tempo)

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:02

Een paard moet je soms ook een beetje met jezelf vergelijken.
Een paard is en blijft ten alle tijde een sociaal kudde dier.
Met hengsten heb je het probleem dat ze vaak niet bij andere paarden kunnen.

En al kunnen ze andere paarden wel zien of ruiken, ze hebben geen 'contact'
Ga maar eens na, hoe zou jij het vinden als je altijd maar alleen bent, nooit echt 'contact' hebt met andere mensen. Ze kunnen niet kriebelen met elkaar, rovotten, spelen noem maar op.

Daar kan het contact van zijn trouwe vriend de mens niet tegenop, ook al ben je er iedere dag voor hem en hou je nog zoveel van hem....

Je moet het je niet persoonlijk aantrekken want het is niet jouw paard.
Maar als je zo'n hengst hebt zou ik die ruinen. Kijk wat een fijner leven je zo'n paard kunt geven.
Kan ie weer bij z'n soortgenootjes, daar kunnen ze zo enorm van opleven, daar sta je versteld van...
Ook al is hij nu wel vrolijk en heeft hij de oortjes naar voren...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:15

wendy007 schreef:
Een paard moet je soms ook een beetje met jezelf vergelijken.
Een paard is en blijft ten alle tijde een sociaal kudde dier.
Met hengsten heb je het probleem dat ze vaak niet bij andere paarden kunnen.

En al kunnen ze andere paarden wel zien of ruiken, ze hebben geen 'contact'
Ga maar eens na, hoe zou jij het vinden als je altijd maar alleen bent, nooit echt 'contact' hebt met andere mensen. Ze kunnen niet kriebelen met elkaar, rovotten, spelen noem maar op.

Daar kan het contact van zijn trouwe vriend de mens niet tegenop, ook al ben je er iedere dag voor hem en hou je nog zoveel van hem....

Je moet het je niet persoonlijk aantrekken want het is niet jouw paard.
Maar als je zo'n hengst hebt zou ik die ruinen. Kijk wat een fijner leven je zo'n paard kunt geven.
Kan ie weer bij z'n soortgenootjes, daar kunnen ze zo enorm van opleven, daar sta je versteld van...
Ook al is hij nu wel vrolijk en heeft hij de oortjes naar voren...

je kan hengsten prima laten spelen, met een veilig touwtje ertussen
kheb er zelf 4, die dit regelmatig buiten doen.
ze kunnen elkaar alleen daardoor niet verwonden (en dat zie ik bij de ruinen onderling trouwens regelmatig)
ik vind het aboluut niet goed, een hengst te laten ruinen, omdat ie traag is onder het zadel en ze niet zouden kunnen spelen.
wel als ie zelf zon last heeft van zijn testosteron, dat ie sterk vermagerd.
maar dat is bij dit paard niet aan de orde.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:23

Hengsten worden juist vaak hangerig tegen je been, dus casteren zou een optie zijn hem meer actiever te maken. Heeft hij minder last van de hormonen en heeft hij meer energie :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:25

Alles is trainbaar, maar dan moet je wel op de juiste manier trainen, dus belonen wat goed is en ook heel duidelijk maken wat je niet tolereert. Zo lees ik hier over een merrie die kwaad gaat kijken en met haar staart zwiepen als je de zweep gebruikt, tsja, als je dan stopt dan beloon je haar voor dat gedrag en gaat ze dat de volgende keer weer doen, logisch toch? Als je echter doorgaat en niet stopt tot ze in rengalop door de bak gaat dan gaat ze beseffen dat je een reactie voorwaarts wenst van haar, en als je als ze dat doet dat telkens uitgebreid beloont dan ga je die reactie steeds sneller krijgen.
Zo ook met deze hengst. Vraag niet veel, rij niet lang, maar wees duidelijk met je hulp. Geef een kleine hulp, geen reactie? Een megagrote erachteraan waar hij zich rot van schrikt en naar voren schiet. Wees er zelf op bedacht dat je mee bent naar voren en steek je handen ook goed naar voren zodat je hem nergens tegenhoudt. In het begin hele korte stukjes en dat dan langzamerhand iets uitbreiden, maar probeer steeds meer te zoeken naar gedrag en reacties die je kan belonen, ook al is het nog zo klein, zodat rijden iets leuks voor hem wordt maar het wel duidelijk voor hem is dat er niets anders op zit dan te reageren.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:30

Urielle schreef:
De meeste hengsten worden juist wel makkelijk lui aan het been (niet te verwarren met niet voorwaarts, een paard kan erg voorwaarts zijn en toch voor geen meter op je been reageren). Best wat hengsten zijn vrij lui aangelegd (ik vergelijk ze wel eens met venten die op de bank hangend lekkere wijven willen kijken en het eigen wijf (amazone :+ ) moet niet zeiken) en gaan pas voor je aan het werk als je hun respect EN aandacht hebt opgeeist. Ik denk dus dat je je eigen rijden (en misschien ook omgang) met hem moet aanpassen en hem een figuurlijke schop onder zijn hol moet gaan geven, niet vragen, maar eisen. Je gaf aan dat ie het voor de zweep niet doet, dan moet je dus een andere manier zoeken, misschien dat je (evt. tijdelijk) met een spoortje moet gaan rijden, of een stukje flapperplastic aan je zweep moet doen, of wat dan ook, en dan eens HEEL duidelijk maken dat ie vooruit moet voor jouw been!
Ook het rijden kan verschil maken, korte snelle overgangen kunnen heet maken, stap-galopovergangen kunnen heet maken, speel er eens wat mee en rij vooral niet te braafjes.

Ik ga volledig met dit commentaar mee.. Naast dit alles kan je ook een skippybal bij hem in de paddock of iets dergelijks leggen, zeker omdat je zegt dat die een depressiefe indruk heeft..

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:38

Jammer dat hij niet van jou is, mij lijkt castreren ook de beste optie,
ik heb ook een hengst, en die is erg vlug aan het been, daar heb ik dan ook erg veel geluk mee,
maar dat paard is sowieso erg sensibel. Hoe is jouw fries in de omgang? Ook erg loom?
Ik zou als ik jou was eerst het voer veranderen, zoveel sportbrok is niet nodig..

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 21:12

Ow ja de hengsten die ik ken zijn allemaal wel erg actief op deze na dus daarom vond ik het vreemd haha.

mest is ondezocht hij is echt van top tot teen nagekeken. voordat hij ziek was was hij stuk jonger 3 jaar nu is hij inmiddels 8 nog wel jong. hiervoor was hij wel actiever en luidruchtig nu is dat allemaal een stuk minder. toen hij ziek was werd er ook niet gereden natuurlijk dus mischien kan het ook daar aan liggen hoewel hij nu wel weer een goede contitie heeft.

Als ik met hem rij geef ik alleen been waar nodig is.
Ik heb gister in het bos gereden zonder spoor en zonder zweep(vergeten) en hij was voor eerst erg voorwaarts en de hond mee.
Geen idee waarom hij toen wel voorwaarts was.

Over casteren heeft niet echt veel zin want het is NIET mijn hengst.
Ja een skippybal ofzo lijkt me ook leuk en ga ik proberen voor in de paddock.

essie_blue @ Ik heb een Haflinger hengst die totaal het tegen overgestelde is als die fries.
Overkrachtvoer hij krijgt al stuk minder als eerst hij zit nu op 3 x halfje.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 21:16

Urielle schreef:
Ik ga volledig met dit commentaar mee.. Naast dit alles kan je ook een skippybal bij hem in de paddock of iets dergelijks leggen, zeker omdat je zegt dat die een depressiefe indruk heeft..

hij geeft GEEN depri indruk juist.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:14

Weet je zeker dat hij niet afgestompt is in de bak? Vaak zie je dat paarden die in de bak altijd gereden worden met de handrem erop niet meer voorwaarts "denken" in de bak, terwijl ze als ze buiten in het bos komen weten dat ze af en toe lekker voorwaarts mogen en dan ook dat lekker doen.
Ik zou met zo'n paard eerst eens lekker in de bak proberen te gassen, bijv. wedstrijdje doen om het snelst naar de overkant, of af en toe ineens zo snel mogelijk van stap naar knoerharde galop proberen te gaan. Dan lukt het misschien in het begin niet zo hard als je wil, maar wacht maar tot die knop bij hem omgaat! Als hij daar lol in krijgt en hij gaat beseffen dat hij ook in de bak af en toe keihard mag, dan verandert hij totaal. Let wel heel goed op dat als hij dan harder gaat, jij mee bent in de beweging en absoluut niet op dat moment gaat tegenhouden, rustig laten uitlopen en op je stem terugnemen inplaats van met je teugels remmen.