Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sliert schreef:Hoe was de fries voor ie ziek werd? Was ie toen ook al lui of is dat erna ontstaan? Wel eens laten testen op ataxie? Niet elk atactisch paard toont erg zwabberig. Er zijn er zat bij die gewoon niks registeren. Kun je drijven wat je wilt of de zweep gebruiken, ze voelen gewoon niks. Dan is er iets mis met de zenuwgeleiding. Dierenarts kan dat makkelijk testen. O.a. door met een scherp dingetje over zijn rug en kruis te gaan. Dat wordt op een hele lichte manier gedaan en een "normaal" paard reageert daar accuut op. Een atactisch paard registreert dat dus niet.
Jenny_S schreef:Euquincy schreef:Dat friezen liever lui dan moe zijn kan ik me niet in vinden. Mijn friese merrie van 11 is juist heel erg voorwaarts en wil voor je werken. Na een half uur 3 kwartier is ze meestal helemaal bezweet (heeft wel een hele goede conditie en dan nog wil ze nog steeds voor je werken!
Oja en er wordt alleen met haar gereden, gemend en geknuffeld e.d. Buitenritten niet eens zo heel vaak en toch vindt ze bakwerk ook leuk!
Nou die ik rij is wel liever lui dan moe hoor en niet werkwillend terwijl haar moeder dit wel graag doet voor je
maar ik heb een idee als paarden echt niet willen lopen of ze dan niet depri zijn ofzo???? kan dat
Taat schreef:ja dat is bij elke fries anders denk ik maar voor een hengst is het toch wel vreemd vind ik die zijn meestal toch wel voorwaarts.
) moet niet zeiken) en gaan pas voor je aan het werk als je hun respect EN aandacht hebt opgeeist. Ik denk dus dat je je eigen rijden (en misschien ook omgang) met hem moet aanpassen en hem een figuurlijke schop onder zijn hol moet gaan geven, niet vragen, maar eisen. Je gaf aan dat ie het voor de zweep niet doet, dan moet je dus een andere manier zoeken, misschien dat je (evt. tijdelijk) met een spoortje moet gaan rijden, of een stukje flapperplastic aan je zweep moet doen, of wat dan ook, en dan eens HEEL duidelijk maken dat ie vooruit moet voor jouw been! Taat schreef:ja dat is bij elke fries anders denk ik maar voor een hengst is het toch wel vreemd vind ik die zijn meestal toch wel voorwaarts.
.
wendy007 schreef:Een paard moet je soms ook een beetje met jezelf vergelijken.
Een paard is en blijft ten alle tijde een sociaal kudde dier.
Met hengsten heb je het probleem dat ze vaak niet bij andere paarden kunnen.
En al kunnen ze andere paarden wel zien of ruiken, ze hebben geen 'contact'
Ga maar eens na, hoe zou jij het vinden als je altijd maar alleen bent, nooit echt 'contact' hebt met andere mensen. Ze kunnen niet kriebelen met elkaar, rovotten, spelen noem maar op.
Daar kan het contact van zijn trouwe vriend de mens niet tegenop, ook al ben je er iedere dag voor hem en hou je nog zoveel van hem....
Je moet het je niet persoonlijk aantrekken want het is niet jouw paard.
Maar als je zo'n hengst hebt zou ik die ruinen. Kijk wat een fijner leven je zo'n paard kunt geven.
Kan ie weer bij z'n soortgenootjes, daar kunnen ze zo enorm van opleven, daar sta je versteld van...
Ook al is hij nu wel vrolijk en heeft hij de oortjes naar voren...
Urielle schreef:De meeste hengsten worden juist wel makkelijk lui aan het been (niet te verwarren met niet voorwaarts, een paard kan erg voorwaarts zijn en toch voor geen meter op je been reageren). Best wat hengsten zijn vrij lui aangelegd (ik vergelijk ze wel eens met venten die op de bank hangend lekkere wijven willen kijken en het eigen wijf (amazone) moet niet zeiken) en gaan pas voor je aan het werk als je hun respect EN aandacht hebt opgeeist. Ik denk dus dat je je eigen rijden (en misschien ook omgang) met hem moet aanpassen en hem een figuurlijke schop onder zijn hol moet gaan geven, niet vragen, maar eisen. Je gaf aan dat ie het voor de zweep niet doet, dan moet je dus een andere manier zoeken, misschien dat je (evt. tijdelijk) met een spoortje moet gaan rijden, of een stukje flapperplastic aan je zweep moet doen, of wat dan ook, en dan eens HEEL duidelijk maken dat ie vooruit moet voor jouw been!
Ook het rijden kan verschil maken, korte snelle overgangen kunnen heet maken, stap-galopovergangen kunnen heet maken, speel er eens wat mee en rij vooral niet te braafjes.