Paard op de handrem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:32

Als je zo'n paard achterwaarts laat gaan, gaat hij steigeren. Lijkt me ook niet de bedoeling.

kweetnietnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:33

Misschien niet zo lang door rijden?

Stop voor het halve uur. Hou dat een tijdje vol en ga dan langzaam de tijd een beetje opvoeren. Zorg dat je een positieve rit hebt en houdt. Als je door rijdt tot zij stopt ben je dus al te laat. Je kan er ook voor kiezen om je paard zelf een tijdje stil te zetten tijdens het rijden. Uiteraard voor dat zij stil gaat staan! Dan ben JIJ de gene die bepaalt wanneer er gerust wordt.

Verzuren haar spieren niet na dat halve uur Trainen? Misschien dat ze daarom even wil stil staan?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:33

ik zou iemand met een loongeerzweep in het midden van de bak zetten de eerste tijd.. Als een zweep niet helpt, maar achter zijn kont zwaaien met een zweep wel, dan vind ik dat net wat eerlijker voor het paard dan hem t licht uit de ogen te meppen..

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:35

ik mis een beetje de informatie over hoe oud het paard is wat hij kent en eventueel instructie, heeft het paard dit altijd al gedaan etc.
Anders kan ik niet zoveel oordelen geven als hierboven:D (niet voor iedereen bedoelt hoor)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:36

stijgeren hoeft toch niet altijd met achterwaards gaan? ik snap het uiteraard wel ;)

maar is die manier van wachten tot zij weer wilt lopen en dan laten wachten geen optie, geduld is een schone zaak...

trouwens wat doet u als zij stil gaat staan zet u uw handen misschien vast? misschien handen mee geven?(of doet u dat al?)

Heeft u les? misschien kan uw leerares het beoordelen van de grond.

heeft u wel eens aan grond werk gedacht? misschien is het tijd voor wat afwisseling?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:36

Ben het eens dat een paard dit gedrag waarschijnlijk om een goede reden doet, Wil niet zeggen dat hij makkelijk te vinden is.
Voorbeeld: mijn ruin had ook met rijden van die ineens dingen: hoofd omhoog en onstuurbaar zijn. Blijkt dat hij een kaak gewricht regelmatig uit de kom had. En dan hoor ik al mensen denken, hij moet toch ook elk jaar naar de tandarts. Nou ik liet hem ook jaarlijks nakijken door wat ik toen dacht een goede tandarts, kennelijk toch niet, nu is dat probleem verholpen, maar koste wel heel wat tijd en moeite om er achter te komen.

Dus TS opzoek naar de oorzaak van je probleem en ga aub niet aan symtoom bestrijding doen.
Want dan durft hij straks niet meer stil te gaan staan, en krijg je een andere foute reactie van je paard, waar je dus ook niet op zit te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:37

heb jaren een Haf gereden die dit ook deed. galop, tandje erbij,handrem.het had een reden. probeer uit te vissen bij welk commando je paardje weigert. en probeer dat met minder 'moeten' maar meer met uitnodigen tot.ze zal je vanzelf vertellen waarom niet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 09:38

Ze doet het niet pas na een half uur, maar in het eerste half uur dat je rijdt!

Opzich is het in de omgang een makkelijk paard, maar wel een met een hele sterke eigen wil.

De uitgebreide posts zal ik later beantwoorden, maar aan alle tips heb ik denk ik wel wat. Ik wil gewoon op een fijne manier kunnen rijden.
Opzich vind ik dat ik niet veel van haar vraag, stap, draf, galop, wat voltes en wendingen en that's it.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:39

mits er niks aan de hand is met het paard (eerst grondig laten onderzoeken door een DA, want ik denk dat er iets vast/klem zit waardoor ze zo doet), dan zou ik weer bij de basis beginnen, dus grondwerken. Ik ben zelf helemaal ondersteboven van Parelli, niet van Pat Parelli zelf, maar een man die het net wat anders doet, meer met respect en duidelijkheid. En waarbij het paard word beloond door lekker te aaien, en geen snoepjes te geven. Ik heb een aantal érg mooie filmpjes, het ging dan niet over een paard zoals dit, maar wel zodat het paard respect voor hem kreeg doormiddel van samenwerking. Misschien is dat een optie voor je? :)

Hier de filmpjes bij eventuele interesse:
Filmpjes zijn allemaal de moeite waard, neem er even de tijd voor.

http://www.youtube.com/user/SecondChanceEquine#p/u/0/-m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanceEquine#p/u/1/FQcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanceEquine#p/u/2/nES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanceEquine#p/u/3/MjRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanceEquine#p/u/4/ojqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanceEquine#p/u/5/FVNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanceEquine#p/u/6/TAanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanceEquine#p/u/7/XeguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanceEquine#p/u/8/_Jvz-340rOA

En omdat er zo uitgebreid grondwerk is gedaan, en goed grondwerk is gedaan, kan het paard op de derde dag van het zadelmak maken dit trail parcours lopen:

http://www.youtube.com/user/SecondChanceEquine#p/u/10/dHi7YGCKlgE

Edit; linkjes deden het niet
Laatst bijgewerkt door ilsexxx op 30-08-11 09:46, in het totaal 2 keer bewerkt

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:40

Je hebt checken en checken. Ik weet natuurlijk niet hoe ts rijdt, maar ik weet wel dat als een paard bij zulk gedrag vertoont, dat ie gelijk op de veewagen richting dierenarts staat. Ben nog nooit voor niks geweest, was soms even zoeken maar er was altijd wat {van banketstaaf spierblessure, kissing spines tot een paard wat rondom zo slecht op de benen was dat het gelijk enkeltje Nijkerk werd}. Paarden zijn meester in compenseren en voor ze daadwerkelijk laten zien dat ze fysiek een belemmering hebben, ben je al vaak een heel eind heen. Zeker die paarden die halverwege ineens volledig blokkeren zijn in mijn ogen "verdacht". Er van uitgaande dat ts wel een paard normaal gesproken gewoon makkelijk voorwaarts en over de rug kan rijden.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:41

Joolien schreef:
Tja, nog strenger zijn. Paard neemt je gewoon in de zeik. En blijkbaar helpt been niet, dan de zweep helaas. Neem eens een springzweepje mee, en dan bovenhands. En niet lief zijn.

Zo hadden wij er ook een op stal (nog een bekende amazone ook) En slaan, en nog harder slaan!!! Niets hielp, totdat ze er later achterkwamen dat er een ruggenwervel klem zat. Ik denk dat ze zich de rest van der leven schuldig voelt.....weet het eigenlijk wel zeker! En terecht...

Ik geloof niet zo in paarden die op deze manier staken echt niet willen.

Emily_Kayty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:41

misschien kan je ook enkele keren lekker een buitenrit doen zodat het paard is kan ontspannen.... dan kan je ook kijken of ze het op een buitenrit ook doet,,
doet ze het dan ook,, dan zou ik toch is kijken naar zadel of hoofdstel ofzoo,,,

en heb je ook les??

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:43

Joolien schreef:
Charaz schreef:
Ik ben niet op dat moment absoluut niet lief, maar ze vertikt het echt, ook dan loopt ze niet.

Nog harder slaan. Haha klinkt wel heel erg :P

Zo hadden wij er ook een op stal (nog een bekende amazone ook) En slaan, en nog harder slaan!!! Niets hielp, totdat ze er later achterkwamen dat er een ruggenwervel klem zat. Ik denk dat ze zich de rest van der leven schuldig voelt.....weet het eigenlijk wel zeker! En terecht...

Ik geloof niet zo in paarden die op deze manier staken echt niet willen.

Anoniem

Re: Paard op de handrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:39

Ik normaal ook niet, en ik zeg ook niet zomaar dat er geslagen moet worden en ben ook zeker iemand die zonder na te denken zoiets zegt. Ik heb zelf paardenwelzijn heel hoog in het vaandel staan, maar ik vind dit heel dubbel. Je moet niet zomaar toegeven, maar er zal wellicht een reden zijn dat ze staakt. Het is beter om te kijken wat de oorzaak is, wellicht vind ze het werk gewoon niet leuk en laat ze dat op deze manier zien. Maar op het moment dat ze het wel doet is opgeven ook geen optie.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:42

ik denk dat op het moment dat het paard zelf stil staat je al veel te laat bent om dan nog in te grijpen
je moet dit moment proberen voor te zijn, voel je het niet aankomen?

Dagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:54

Wanneer je voelt dat het dier begint af te remmen (al is het een beetje) of begint in te 'kakken' , onmiddelijk naar voor drijven. Eventueel met hulp van iemand van op de grond (longeerzweep)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:34

Mijn paard wilt heel soms op de handrem gaan. Over het algemeen is het mijn eigen balans die op dat moment even niet 100% is. (je geeft zelf aan dat het bij krappe wendingen is, dus wellicht is dat ook waar je paard op reageert?) En soms als hij iets denkt te zien wat hij niet vertrouwd. Ik maak dan altijd direct een wending (90 graden) en stap dan weg. De wending kun je best (wel netjes) doorvragen (meestal gaan ze niet met hun hoofd naar je tenen toe, maar kiezen ervoor om toch maar een stap te zetten). Door die ene stap zijn ze uit hun "stop" en kunnen weer met je gaan meedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 02:30

Joolien schreef:
Ik normaal ook niet, en ik zeg ook niet zomaar dat er geslagen moet worden en ben ook zeker iemand die zonder na te denken zoiets zegt. Ik heb zelf paardenwelzijn heel hoog in het vaandel staan, maar ik vind dit heel dubbel. Je moet niet zomaar toegeven, maar er zal wellicht een reden zijn dat ze staakt. Het is beter om te kijken wat de oorzaak is, wellicht vind ze het werk gewoon niet leuk en laat ze dat op deze manier zien. Maar op het moment dat ze het wel doet is opgeven ook geen optie.

Valt mee hoor. Vaak is er gewoon iets. Heb het ook weleens gehad, ze liep niet fijn wilde steeds stilstaan. Ben afgestapt, zadel lag niet goed. Opnieuw opgezadeld en weer gaan rijden. Niks aan de hand. Ik ben blij dat ik ben afgestapt en alles heb gecontroleerd.......
Wat ze hiermee geleerd heeft? Dat ze het mag aangeven als er wat is, en dat ik dat dan ook serieus neem. Ze stopt nooit zomaar, ze werkt graag en is enthousiast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:12

Yamcha schreef:
Joolien schreef:

Valt mee hoor. Vaak is er gewoon iets. Heb het ook weleens gehad, ze liep niet fijn wilde steeds stilstaan. Ben afgestapt, zadel lag niet goed. Opnieuw opgezadeld en weer gaan rijden. Niks aan de hand. Ik ben blij dat ik ben afgestapt en alles heb gecontroleerd.......
Wat ze hiermee geleerd heeft? Dat ze het mag aangeven als er wat is, en dat ik dat dan ook serieus neem. Ze stopt nooit zomaar, ze werkt graag en is enthousiast.

Dat is wel fijn, dan weet je tenminste dat er echt wat aan de hand is.