Hoever rijd jij door als je paard aangeeft moe te zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_MG

Re: Hoever rijd jij door als je paard aangeeft moe te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:24

Als ik merk dat mijn paard echt moe begint te worden, rond ik de oefening waar ik mee bezig ben nog goed af, en begin dan met de cooling down. Dat kan de ene keer zijn dat ik een rondje uitdraaf en vervolgens droogstap, maar als ik echt 'zwaar' aan het rijden ben, ga ik eerst nog wat simpele figuren rijden, voorwaarts neerwaarts en vervolgens uitdraven/uitgaloperen/uitstappen.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:34

Mijn paard wordt lichamelijk niet snel moe, ik merk dat zelden. Sowieso nog nooit gehad tijdens dressuurmatig werk of longeren. Maar ik doe dat ook niet zo heel lang meestal, half uurtje of max 45 min. Op buitenrit merk ik wel eens dat ze moe wordt doordat de concentratie op raakt, ze gaat dan vaker struikelen en schrikt sneller. Dan ga ik er meestal een tijdje naast lopen of ik las een graaspauze in.
Ik zou zelf het rijden wel afronden als ik zou merken dat ze echt moe wordt, ze is erg werkwillig en gaat eerder over haar grenzen heen dan dat ze onder het werk uit zou proberen te komen, dus dan moet ik de signalen die ze geeft wel serieus nemen vind ik.

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:26

ALs mijn pony moe is ga ik meestal een paar rondjes stappen en daarna weer verder.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:29

ik heb het zelfde verhaal als jij mijn pony moet ook echt weer op conditi komen ! meestal als ik merk dat ze moe wordt rijd ik nog een paar rondjes in draf en ga dan uit stappen !

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:34

Merlinde schreef:
Het ligt eraan.. Als m'n paardje onwijs haar best doet ( wat ze meestal doet ) en ik merk dat ze wat moeier wordt, laat ik haar uitdraven en stap ik uit.. Sowieso werk ik op z'n max echt een half uur fanatiek, ze is tenslotte pas 4.. Als ze alleen maar loopt te vervelen wil ik het wel goed afsluiten, dus dan stel ik mijn eisen bij en sluit ik af op het moment dat ze doet hoe ik het wil(de).
Mijn paardje is trouwens na 15 minuten al zeiknat van t zweet.. Dat is dus voor mij niet echt een goede indicatie.
Op buitenrit zorg ik gewoon dat ik een niet te groot rondje maak en anders lekker veel stap.

Idem.

Als paardlief fijn loopt en goed dr best doet en ik ben tevreden stop ik. Als ze echter enorm aan het klieren is en gewoon echt sch**t aan me heeft, rij ik meestal (tenzij ik het gevoel heb dat het niet meer goed komt die dag, dan stap ik af) gewoon door. Jammer dan dat ze moe wordt. Ik rij dan door tot ze weer op meewerken staat en dr aandacht er weer bij heeft, doet ze dat braaf, ga ik uitstappen.
Ligt dus onder andere aan de bui van 't paard.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:37

Inderdaad.. Als een paard moe wordt zou ik even kijken naar de situatie. Was ze de hele tijd braaf, dan gewoon stoppen. Maar bij klieren lekker doorrijden. Op een gegeven moment komt toch wel het punt dat ze toegeven. Dan nog 2 rondjes verder rijden en stoppen als beloning

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:42

Ik kan met mijn merrie wel erg veel draven voor ze moe wordt, maar in galop wordt ze nog best snel moe.
Ik laat der dan even stappen, daarna nog even galop als het niet goed was, en anders stap ik gewoon uit :j
Ik probeer der nu wel steeds iets langer te laten galopperen, gewoon om conditie te kweken :j

sanne140

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:25

als mijn paard angeeft echt moe te zijn dan ga ik lekker uitstappen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:28

Als hij moe is, stop ik niet meteen. Nog een paar minuutjes door en dan vrije teugel.
Als hij moe is van even flink galoperen of door warmte, dan pak ik 'm gewoon nog even op nadat hij weer op adem is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:32

hangt er vanaf... Als we bv op buitenrit zijn dan ga ik gewoon stappen, stoppen is nogal moeilijk :+

maar wat is moe bij een paard... Ik merk bv na een uur intensief lessen, dat mijn paard "moe" wordt, maar dit wil zeggen, dat de spieren vermoeid geraken door de graad van verzameling waar we naartoe gewerkt hebben, maar op zo'n moment is haar ademhaling rustig en gecontroleerd. Ik haar nog perfect de renbaan laten opgaan en geeft ze me nog een stevige rengalop. omgekeerd kan ik de renbaan opgaan een opwarming doen en haar voluit laten rennen. Ze zal compleet buiten adem stoppen, maar is zo weer klaar om het volgende rondje te rennen (al zal dat een stuk mentaliteit zijn ipv werkelijk conditie en kracht)

met mijn 3-jarige merk ik dat ze na 15-20 minuutjes echt moe wordt, zowel mentaal, fysiek als conditioneel, dus hier stop ik dan ook zo goed als direct. af en toe nog een paar voltes vw-nw extra, want ze moet toch ooit een beetje meer conditie opbouwen, maar daarna goed uitstappeen en ezelf nog even aan de hand nahet afkoelen van de benen.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:33

Ik stop meestal pas als ik heb bereikt wat ik die dag graag wilde. Dus als ze bijv 2 rondjes lekker door moet draven, stop ik niet voordat ze dat heeft gedaan. Als het echt warm ofzo is, stap ik tussendoor wel wat vaker.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:38

Ik stap vaker tussendoor ook al geeft ze niet aan dat ze moe is, puur als beloning.
Daarbij als ze fijn loopt stoppen we ook eerder, heeft ze spanning rijden we tot er
ontspanning is. Al is dat maar heel even.

Als ze heel lui is met rijden terwijl ze de dagen ervoor niet intensief getraind is dan
rijd ik haar wel meer voorwaarts, maar is ze een paar dagen voorwaarts en is ze
een beetje ingekakt dan vraag ik niet teveel en hebben we een stapdag.

Rijd eigenlijk nooit heel fanatiek door, ik bereik er niet mee.. het heeft geen toegevoegde
waarde aan mijn training om net zolang door te drammen tot t paard bekaf is.. ze moet
onze samenwerking en uit stal komen en meewerken juist leuk vinden.. niet leren dat als
baasje komt je bekaf gereden wordt :n

Mijn vorige paard echter bleef altijd maar lopen en die moest ik echt wel langer rijden om
er energie uit te krijgen. Die moest ik wel moe werken door oefeningen te doen anders
brak meneer zijn stal af uit verveling :P Die heb ik wel eens 2 uur lang gereden omdat meneer
zo jolig was dattie me geregeld de hele bak liet zien met jolige gilletjes (toen waren we nog
nieteens B gestart en was mijn training niet meer dan voltetjes oefenen en in het zadel blijven
zitten als meneer weer een jolige bui had, was toen zelf net 13) Naarmate hij ouder werd reed
ik hem ook minder lang :)

Ligt bij mij dus ook een beetje aan het karakter van het beestje.

frietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:06

Als hij moe is rijd ik meestal nog een paar minuutjes door en dan laat ik hem lekker uitstappen aan de lange teugel

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:09

Ik bouw conditie eerst op aan de longe, beetje spiertjes kweken tergelijkertijd. Mijn pony is zelden echt moe. Wel even buiten adem, maar dan stap ik een paar rondjes en dan rijd ik nog een paar oefeningentjes (kan ook in stap zijn) en dan sluit ik positief af. Mijn pony blijft altijd actief tot ik stop, in het verleden ging ik wel eens door tot ze wel moe was, dan begon ze aan mijn been te plakken en gaat ze op de teugels hangen. Dan is het heel lastig om met een positief gevoel te stoppen, dus ik stop liever eerder.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:11

Eigenlijk stop ik meteem :o
Even uitstappen en het is goed.
Maar als we bijv. voor een wedstrijd aan het oefenen zijn dan ga ik wel door :D

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:11

Sanne wordt niet zo zeer moe in de zin van buiten adem raken, dus niet meer hard verder kunnen lopen, maar eerder verzuren haar spieren een beetje. Haar spieren worden dus moe als het ware.
Dit merk je op een gegeven moment gewoon als ze wat minder makkelijk alles doet en moeite heeft met haar tempo laag houden. Vaak rijd ik nog even een paar minuutjes door en ga ik daarna nog lekker een stukje galopperen en uitdraven/uitstappen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:23

conditie op bouwen doe ik eigenlijk door heel veel stap pauzes in te lassen in het begin en dat af te bouwen. Ik rijd hem niet moe, een paard moe rijden/spierpijn rijden heeft geen zin, worden ze niet beter van.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:23

Ik stop echt niet meteen als ie aangeeft moe te zijn, dan maakt ie er een spelletje van, dus ik rij altijd nog even door. Wel doe ik altijd even stappen na het losrijden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:25

Ik zou willen dat mijn paard ooit moe werd!

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:36

nynke1122 schreef:
ALs mijn pony moe is ga ik meestal een paar rondjes stappen en daarna weer verder.

Hier ook inderdaad, even op adem komen!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:47

Met mijn paard varieer ik de trainingen tussen krachttrainingen en conditietrainingen.
Dus twee keer per week train ik de conditie dmv bosritten en dan vooral veel stappen maar wel een flink tempo stappen,dus geen sukkelstapje tralala nee lekker doorstappen dat doe ik dan zoals ik het nu opgebouwd heb ongeveer 75 tot 90 minuten,of aan de longe maar dan veel draf en galopwerk en niet langer dan 45minuten met een ingelastte stappauze van 5 minuten om de 10minuten dus na een draf/galop.

Krachttaining onder het zadel dmv veel overgangen en tempi's,dit doe ik ook aan de longe.

Vandaag getest hoe haar conditie was en die is uitermate goed moet ik zeggen....eerst een half uur naar wedstrijdterrein gestapt...daarna 10 minuten draf/galop even laten stappen 5 minuutjes,proef gereden,even op rust laten komen daarna en weer een half uur teruggestapt,nou ze liep nog als een tierelier en had voor mijn gevoel nog energie voor twee.

Wel las ik twee tot 3 rustdagen in verdeeld over een volle week zodat ze wel de tijd krijgt te herstellen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:57

train ik dressuurmatig dus voor balans en verbetering houding/gangen, dan neem ik pauze op het moment dat ik de balans niet kan herstellen. Stap wat en kijk hoe het paard hersteld om anders eventueel nog een vrolijk einde aan het rijden te breien (galopje, balkje draven, stukje naar buiten). Kom ik eerder op een punt van oke dit is goed en genoeg dan stop ik al voor het paard moe is.

Train ik conditie vraag ik net dat beetje meer dan dat ze zelf aanbieden, ga dus net iets over de grens.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:04

Mijn pony wordt niet zo snel moe, maar als ze het wordt laat ik haar een paar rondjes stappen. Of als het al bijna tijd is stoppen. :)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:11

ik stem voor dit antwoord:

- Paard is moe, maar rijd nog een x aantal minuten door voor ik stop
ik heb een jong paard dus ik ga met het antwoord van lailapri mee. ik ga net IETSJES over de grens

zo bouw je net even wat meer op steeds.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:30

Ik heb niet vaak het idee dat mijn paard echt moe is tijdens het rijden.
Met de prive-les is ze na 25 minuten hard werken (daarvoor 15 minuten warm
stappen) wel echt moe. Gaat ze beetje hangen, minder goed opletten
en is ze erg bezweet enzo. Dan moet ze toch die paar minuten door,
&daarna goed uitstappen :)