Problemen met boos worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Re: Problemen met boos worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:19

Ik vind het super dat je je eigen fouten onder ogen ziet, maar wat ik niet begrijp, is waarom je dan nog steeds wedstrijden rijdt.. Je bent 2 weken van tevoren al hypernerveus en gefrustreerd tegen je paard.. Je paard zul je er dan ook geen plezier mee doen en jezelf ook niet.. Waarom ga je niets anders doen dan, wat jullie beide leuk vinden? (trouwens niet aanvallend bedoeld, pure interesse)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:29

ik denk dat je hetzelfde hebt als wat ik had.
Bij mij heeft het toen erg geholpen om als je je boosheid aanvoelt, af te stappen 1 rondje te gaan lopen, daarna bij je zelf nagaan, waarom werd ik boos? als die gedachte je boos maakt, nog een rondje over de hopefslag lopen met je paard aan de hand, dan op te stappen en iets anders gaan doen, dan wat je boos maakte.

Als het zo is dat je boos wordt omdat je paard nageeflijk niet correct loopt, laat hem/haar dan maar met zijn/haar hoofd in de lucht lopen, 't is misschien dan moeilijk te accepteren, maar laat dan maar lekker zo lopen.

En wat bij mij het allerbeste heeft geholpen is 3 maand niet paardrijden.
Alleen wordt je daar óntzettend chagrijnig van!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 18:44

@nine1987
Ik rij ook geen echte wedstrijden. Ik heb alleen 1 keer per jaar club kampioenschappen en dan is het leuk om mee te doen. En omdat ik nooit wedstrijden rij, dan is het wel spannend. Maar het ging vandaag goed dus ik ben blij:)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:24

Heel herkenbaar, het kost mij nogsteeds heel veel moeite om vóór de frustratie rustig te worden of na te denken, en soms schiet ik nog weleens uit mijn fel, ik weet niet of ik het er ooit nog uit krijg,
ik ben gewoon opvliegend van karakter maar dat mag ik niet op mijn paad afreageren.

Maar goed dat je ermee bezig bent!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:46

En daarom is een paard de beste en uiteindelijk goedkoopste therapeut.
Je zou moeten leren dat het anders kan, je geduld en/of woede bewaren en het op een andere manier oplossen.
Ook in het dagelijks leven...

Ik herken je verhaal. Had het vooral heel erg tijdens mijn puberteit, nu niet meer.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 07:07

ik zou als t oefenen effe niet lukt inderdaad gewoon een beetje hobbelen voor de lol, en als t echt helemaaaaaal niks wordt zou ik inderdaad gewoon afstappen en denken: morgen weer een dag, nieuwe kansen! Ik rij voor mn plezier en hoop dat mn paardje dat ook zo vind dus met frustratie gaat dat m niet worden. En als ik een dag geen zin heb stap ik ook niet op, dan weet ik van te voren al dat het geen succes gaat worden waarschijnlijk.
Das wat ik dus zou doen....

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:23

Hey,

ik ken het probleem, waar ik meestal vrolijk en rustig van blijf is om gewoon lekker met muziek te rijden, en vooral wanneer het fout gaat, te gaan stappen terug denken waar ging het fout, en dan kijken wat jijzelf fout hebt gedaan of wat misschien ja paard heel moeilijk vind, dit dan gewoon nog een keertje proberen en tot 10 tellen. wat bij mij ook vaak helpt is om proefgericht te gaan rijden, dus jezelf verplichten veel oefeningen te doen, dan kan jezelf ook niet blijven doordrammen op dat ene stukje wat op dat moment toch niet zo goed gaat! veel succes! maar met muziek rijden werkt zekerweten!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 12:26

Ok;)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 18:02

Hee allemaal, ik wil even laten weten dat ik 10e van de 17 ben geworden. Ik had 177 punten. Maar het kon beter maar de tijden waren door elkaar gehaald dus ik moest opeens 1 kwartier eerder starten dus ik had maar 5 minuten tijd om in te rijden en dat terwijl mijn pony als sinds woendag kreupel was en pas gisteren rustig aan kon draven en veel stappen. Dus ik ben wel tevreden met mijn scoor omdat ik weet dat het komt door al die dingen die er zijn gebeurd;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:44

’’Verlies in de omgang met paarden nooit uw zelfbeheersing. Wat onder dwang bereikt wordt, wordt zonder verstand bereikt en is net zo lelijk als het met de zweep slaan en met de sporen porren van een danser’’. (Xenophon: grondlegger van de klassieke dressuur).

Probeer toch tot 10 te tellen. Ga anders even een andere oefening doen of zoals andere al voorstelde, ga even stappen en kom even bij.

jovelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:07

heel even off-topic:
Als je pony kreupel is geweest dan zou ik er niet voor de eerste keer weer op gaan zitten tijdens een wedstrijd. Dat vind ik net zo onredelijk tegenover je pony dan wanneer jij je frustraties afreageerd op haar.

Verder zoals hierboven al gemeld, als je een boze bui voelt aankomen, tot 10 tellen. werkt dit niet dan de teugels losgooien en lekker uitstappen..

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 20:32

Maar dat was niet de eerste keer ;) En ik heb me nu al sinds een tijdje niet boos gevoeld bij het rijden. Ik heb er nu veel meer plezier in omdat het steeds beter gaat. En ik ben niet iemand dat als ik boos ben dan meteen met de zweep gaat slaan. Ik zorg zuper goed voor mijn pony.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:34

Winner91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:15

Zo herkenbaar en ook goed dat je dit inziet.
Gewoon niet opstappen of er weer afgaan en lekker gaan tutten zodat jullie allebei relax blijven.
Fijn dat je les zo goed ging!

Oliver89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 01:06

Ik denk dat je als je voor een wedstrijd aant oefenen bent teveel van je paard verwacht. Je hebt dan denk ik een soort beeld ingedachte dat je ook wilt rijden. Maar dat je paard er bijv geen zin in heeft of het niet kan. Om wat voor reden dan ook. Ik was ook zo in het begin maar heb het al naast me kunnen zetten. Ik denk nu zo: Het kan niet altijd goed gaan. En: Wat vandaag niet lukt, lukt morgen misschien wel weer

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 01:16

Ik heb het ook wel eens, ik heb namelijk een jong paard dan gaat het rijden met heel veel ups en downs.. Als ik dan boos word ga ik óf een of ander dom liedje zingen.. want dan vind ik mezelf erg lollig en dan ben ik niet meer boos. of ik ga aan de lange teugel stappen en wacht tot ik rustig ben. Daarna probeer ik het nog eens en mocht het dan weer niet lukken dan doe ik een of twee oefeningen die wél "goed"( goed is op zo'n moment een heeeeeel breed begrip :P ) gaan om het af te sluiten en daarna lekker uitstappen/draven en klaar. onder het motto 'morgen is er weer een dag'.

Ik ben daarnaast ook een ster in het focussen op wat er niet goed ging. Word je zelf ook niet vrolijker van. Ik houd tegenwoordig een logboek bij dat ik na elke keer rijden de positieve en negatieve dingen inschrijf.. zodat ik als het een keer niet gaat terug kan gaan bladeren van 'maar daar ging dat wel goed, dus dat komt wel weer.'