Waarom schoppen mensen hun paard zoveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niekoezz

Re: Waarom schoppen mensen hun paard zoveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:37

Ik hoor net dat je filmpjes van mij zit rond te sturen en belachelijk zit te maken! Pardon?
Waar is dat nou weer voor nodig? Volgens mij vroeg in mijn topic om tips voor mijn rijgedrag? En niet om via een ander topic afgekraakt te worden door mensen zoals jij.
Ik ga nu een mod pb'en. Erg jammer dit! Ik verwacht op zijn minst een excuses mail van je.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:41

TS: dat hoor je gewoon niet op deze manier te doen, zomaar filmpjes gebruiken op die manier.

NieKoezz heeft helemaal gelijk :)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:46

je hebt helemaal gelijk Niekoezzz

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:49

TS: Ben het er mee eens dat je dat filmpje niet zomaar kan gebruiken zonder iemand mede wetens (ook al is het nu als het ware openbaar , is het toch netjes als je het even vraagt)

Okee nu even mijn geval (heb het filmpje niet gekeken)
Ik gebruik mijn been ook heel vaak. Dit komt bij mij vooral omdat mijn pony vroeger heel voorwaarts was(lees eigenlijk teveel). Nu gaat hij op een normaal net tempo lopen en dan denk ik dus dat we te sloom zijn en blijf ik aansporen. (lees dus niet altijd genoeg reactie op het been, omdat ik dus die gewoonte nu heb). Ik ben hier in de les erg mee bezig. Been netjes en vw-nw rijden, alleen wilt dit nog niet altijd lukken.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:50

Ik heb er een mod voor gepb't. Heb ik eindelijk de stap gezet een filmpje te durven plaatsen, krijg je dit! Kinderachtig hoor. Maar goed, ik hoop dat de mod het netjes voor me oplost :) .

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:55

Echt heel erg stom voor je! :(:)

Ts, ik daag je uit om een filmpje van jezelf te plaatsen als je het allemaal zo goed weet.
pas diegene die zelf perfect is hoeft niet meer naar zichzelf te kijken en kan naar anderen kijken.
tot die tijd, grow up en let op jezelf!
héél vals wat je doet :(

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:07

Nogal triest om zo op deze manier iemand af te kraken. Toevallig een probleem tegen desbetreffende persoon? Erg sneu...

Iedereen heeft punten om aan te werken, de een heeft een harde hand, de ander heeft een onstabiel been. Helaas valt het eerste minder op dan het tweede.

Niekoezz geeft zelf al heel duidelijk aan dat dit een punt van haar is om aan te werken, en dat is heel goed. Lijkt me niet dat iemand dan in zo'n apart topic afgebrand hoeft te worden. Misschien kan je in haar topic een goede onderbouwde reactie zetten met concrete tips en adviezen. Ten slotte heeft ze daar meer aan dan aan deze trieste manier van doen.

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:33

Ook ik kan me niet voorstellen dat mensen met opzet hun paard schoppen. Doen ze dit wel, mogen ze er wat mij betreft direct afgeplukt worden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 01:04

Veel ruiters hebben de neiging te gaan babysitten, die denken dat hun paard het niet zelf kan. Wat je in werkelijkheid doet, is je paard dood voor het been maken.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:04

Ik denk dat het bij veel ruiters onbewust gaat. Te weinig controle over het eigen lijf en te traag met been stilhouden als een paard braaf reageert.
En dat is ook verdomd moeilijk!

En dan heb je ook nog een groep die slecht les heeft en denkt dat een paard niks zelf kan maar dat je het voortdurend met hulpen aan de praat moet houden.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:11

gelukkig zijn we allemaal anky in spé en hebben we een super houding met een geweldig been-en handgebruik.

Ook ik kan niet altijd mijn been goed stilhouden. Als ik een paard heb dat hoog opgooid is het toch weer zoeken. Mensen doen het vast niet expres zeker omdat de paarden er eerder lui van aan het been worden als beter. Met elke pas schoppen bereik je simpel weg niks, dus ik denk dat mensen die daar last van hebben erg hun best doen om het op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:25

Marcella_e schreef:
Met elke pas schoppen bereik je simpel weg niks, dus ik denk dat mensen die daar last van hebben erg hun best doen om het op te lossen.

Helemaal niet, ze zijn het zich veelal niet bewust, en sommige mensen denken écht dat het nuttig is.

Pianogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:20

Het kan simpelweg ook zijn dat de paarden onvoldoende aan het been zijn of zich zo gedragen tijdens de proef. Dat de ruiter voelt dat het paard gaat terugvallen als ze geen been ondersteuning geven. En in een proef je zweep gebruiken doe je niet snel.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:29

Ja, dat ben ik met je een Pianogek. Maar eigenlijk is het helaas niet slim om constante beenondersteuning te geven. Als je met je paard namelijk op een gegeven moment in de M komt, heb je je benen nog nodig om verschillende onderdelen van een proefonderdeel aan te geven. Als je paard dan al gewend is om om de zoveel stappen aandrijving te krijgen, zal hij moeilijk het verschil kunnen zien tussen aansporen en een nieuwe aanwijzing ;)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:32

Yamcha schreef:
Marcella_e schreef:
Met elke pas schoppen bereik je simpel weg niks, dus ik denk dat mensen die daar last van hebben erg hun best doen om het op te lossen.

Helemaal niet, ze zijn het zich veelal niet bewust, en sommige mensen denken écht dat het nuttig is.

Mijn ervaring worden ze alleen maar stomper van aan het been. Dan krijg je het afgestompte manegepaard effect van. Je moet dan oko op een gegeven moment bij elke pas drijven omdat het paard anders niet blijft lopen. Ik mag hopen dat de meeste die investeren in hun rijden en lesnemen dit ook weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:19

Volkomen mee eens, het wordt voor het paard een leeg iets, het hoort erbij, maar het betekent niets meer.
Toch, als je ruiters erop attent maakt, zeggen ze dat hij anders niet doorloopt, enz. enz. Dus m.a.w. ze kunnen niet anders.
Blijkbaar is het heel moeilijk om niet te gaan 'babysitten' op je paard, en erop te vertrouwen dat hij écht wel zelf kan lopen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:30

Ik denk dat het ook vooral een onbewust iets is wat gebeurd zonder na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:35

Denk het ook, maar het grootste probleem bij het oplossen, is dat mensen denken niet zonder te kunnen. Eigenlijk zou je, als je het wilt oplossen, de beenhulp weer opnieuw moeten aanleren. Paard staat stil, been geven = stappen. Dan ook niets meer doen (en dat is de moeilijkheid, mensen willen het 'begeleiden')!
Paard valt stil, weer been geven, en verder niks, niet blijven drijven. Een beetje slim paard snapt dan binnen de kortste keren dat het de bedoeling is dat hij blijft stappen. Paarden zijn zo dom nog niet. Het belangrijkste imo is dat je het terugvallen niet beloont. Dus bij terugvallen, weer been geven, en de eerdere gang vragen, en pas terugnemen wanneer je dat zelf wilt.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:47

Paard moet leren om om dt tempo te blijven lopen tot dat er een nieuwe hulp gegeven wordt voor iets anders. heb zelf altijd wel loperige paarden gehad. Dit houd je wel scherp op een stil been. Heb alleen bij paarden die hoog opgooien wel eens problemen, maar dan gaan sowieso de sporen af voordat ze zo stomp worden

sanne140

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:21

uit onmacht

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:23

Waarschijnlijk omdat ze denken dat het "normaal" is.
Ze zien het meer mensen doen dus het zal wel zo horen
:n

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:32

Beste 13 jarige Dieter ( oftewel TS) : Zoals je misschien weet is paardrijden iets waar je een leven lang over doet om het een beetje onder de knie te krijgen. Heel veel mensen met wiebelbenen wéten dat van zichzelf en doen verschrikkelijk hun best om dit beter te gaan doen ( als het goed is in ieder geval). Het is uiteindelijk denk ik gelukkig toch een minderheid die mét wiebelbenen rijdt en zelf NIET in de gaten heeft dat het eigenlijk niet zo hoort/ of denkt dat het góed is. En verder is het misschien verstandig ( maar dat ben je aan het ontdekken) om wat voorzichtiger te zijn als je uitspraken doet over anderen. Je bent zelf nog maar 13, en misschien best getalenteerd...Maar ook jij zult al paardrijdend dingen doen waarvan mensen zeggen dat het eigenlijk niet zo hoort, niet handig is enz enz.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:01

Heb een excuses mail van haar ontvangen, maar ze wilt dat niet op het forum zetten, ze wilt hier niet meer reageren. Ze heeft geen zin meer om op alle reacties te reageren. Heb terug gemaild dat ik haar wel stoer vond als ze dit ook in haar topic wilde zetten, maar dat wilde ze dus niet. Ze wilde niks meer met dit topic te maken hebben en ze wilde er een slotje op.

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:13

tjah, het onderwerp is ook een beetje uitgemelkt om zo maar te zeggen... Ik denk dat velen dezelfde mening dragen en dat kan je toch niet meer veranderen. Dus whats the point?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:14

Thats_Me schreef:
Omdat ze het niet anders geleerd hebben.. Kijk eens naar een gemiddelde manegeles. Van zulke instucteurs krijgt het grote gros met eigen paard ook gewoon les.

Mijn nichtje zit nu ook op rijles.
Ze moet schoppen en heeft piano handjes. Helaas wordt dit haar zo aangeleerd.

Het is jammer dat een meisje van 7 het op deze manier in een priveles moet leren