Giesella(v. Tsjerk) weer @work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 19:07

demo_love schreef:
Ik zou vooral proberen om haar wat lager te rijden. Hiermee bedoel ik niet in de krul trekken, maar zorgen dat ze wat meer voorwaarts neerwaarts gaat lopen. Je zult zien dat je dan ook hogere punten haalt op wedstrijden. Zoals ze nu loopt is niet echt lekker voor haar rug, die drukt ze namelijk weg. Dit dan ook deels aan het zadel liggen, maar ook aan de rijtechniek. Vooral lekker overgangen rijden, tempowisselingen en voltes en draaitjes maken. Probeer haar ook eens te laten halsstrekken. Ze moet je hand dan ook naar voren en naar beneden volgen.

Verder een mooi beestje, en het komt wel goed!

Dat doet ze dus niet.. hoe kan ik dit trainen?
Of ervoor zorgen dat ze dit wel doet?

Science90

Re: Giesella(v. Tsjerk) weer @work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:11

goed het achterbeen er actief bij rijden, en ik zou het zadel en haar gebit eens laten controleren. Het kan zijn dat er een haak aan een tand zit en dat ze bang is dat het bit zeer doet als ze de hand volgt. Het heeft bij mijn fries wel veel verschil gemaakt toen de tandarts was geweest.

Rijtechnisch: ik zou vooral op een volte op haar makkelijke kant gaan oefenen met halsstrekken, niet op de hoefslag, heel iets erbinnen blijven. En als ze je hand niet volgt kun je proberen wat te drijven om het achterbeen actiever te maken. Het kan zijn dat ze in eerste instantie dan wat boven haar tempo loopt omdat ze wat balans mist, maar dit wordt vanzelf beter.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:11

Al gezegd: bit gaatje lager en zadel wat verder naar achteren.
Verder: rechtop zitten en je handen niet naar beneden drukken, maar dragen. Halsstrekken is kwestie van ontspanning. Essentieel onderdeel van de basis.
Maar als het zadel niet goed ligt en je paard haar rug wegdrukt, kan ze ook niet halsstrekken.
Zorg dat dat in orde is, en goede begeleiding hebt. Dan komt het vast in orde.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 16:34

Bedankt iedereen voor de reactie's!

Het zadel ligt een stuk naar achteren en is aangemeten, en het bit en de neusriem zijn een gaatje lager.

Na ons wedstrijd debuut is ze echt ontzettend veranderd. Ik krijg echt sterk het gevoel alsof het gewoon een ander paard is geworden.
Ze springt niet meer gauw weg, vind veel minder dingen eng, volgt mijn hand nu voorzichtig, tenminsten, er is een begin, en is veel meer ontspannen.

EDIT;

Het zadel schuift volgends de eigenaar en zadelmaker naar voren omdat ze nu toch al een beste buik aan het krijgen is.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:13

Is ze drachtig dan? Mijn Fries heeft een een behoorlijk buikje, maar mijn zadel schuift niet.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 09:40

Ja, en ze is ook echt al flink dik aan het worden, terwijl ze eind januari pas hoeft..

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:46

moelly schreef:
Ja, en ze is ook echt al flink dik aan het worden, terwijl ze eind januari pas hoeft..

Tja, dan kan het zijn dat het zadel daarom niet lekker meer past.
Off-topic: vroeg veulen wordt het, eind januari.... Geen wonder dat ze nu al flink begint te groeien.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 09:47

Ja, maar ze is in de afgelopen weken echt tonnetje rond geworden, ging erg snel opeens..

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:44

ld21 schreef:
Hallo TS,
Wat een verademing om eens een fries te zien die niet ''in de krul loopt''. Sommige paarden lopen zo opgekropt, jouw paardje heeft lekker haar neusje eruit! Ik vind je houding eigenlijk erg goed, je mag alleen iets trotser zitten (voor je uit kijken) en iets meer in knik in je ellebogen. Als ik de foto's zo zie, lijk je haar erg vriendelijk te rijden! Vooral foto 3 vind ik gaaf, mooi achterbeentje :D Ook foto 6 vind ik een mooi plaatje, alleen lijkt ze haar rug daar wat weg te drukken. Maar dat koppie :~
Komt helemaal goed met jullie!

Friezen lopen veelal zo omdat ze geen balans hebben, niet omdat de ruiter een harde hand heeft.

Ik zou inderdaad het zadel verder naar achteren leggen en houd de vaart er lekker in. Lekker laten lopen, zodra ze ontspant en haar hals laat zakken ga je voorzichtig doorzitten. Eerst twee passen (alsof je van hand veranderd) daarna drie en zo bouw je het langzaam op. Zodra haar hoofd omhoog gaat, begin je weer overnieuw, tempo weer vertragen, laten zakken en doorzitten. En probeer veel te schakelen en veel overgangen te rijden.

Veel succes!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 19:32

Dankjewel!

Ja, het zakken met het hoofd lukt echt al stukken beter, ze loopt nu af en toe zelf al op kniehoogte.
Ik ben vandaag weer begonnen met doorzitten, en ze ontspande meteen, dus een volte doorgezeten en toen lekker uit gestapt, want verder ging het niet zo, maar goed, zij moet ook een keer haar dag niet kunnen hebben :)