Veritas nog eens :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Veritas nog eens :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:57

Je kunt nooit schouderbuiten of binnen rijden zonder enig contact op je (buiten)teugel. Streng met de hand is niet goed, maar je moet wel zeker contact houden met de mond, anders kun je geen aanleuning krijgen en al helemaal niet verwachten dat hij gaat buigen, nageven, aanleuning aannemen of laat staan zijgangen gaat lopen. Probeer de gulden middenweg te vinden ;)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 21:57

Inngge schreef:
het lijkt ofdat je gewoon rondes rijd. en als je denkt ach ik kan wel afwenden. ik trek mijn hand naar me toe en draai af. 1 zo loopt hij helemaal niet lekker door de wending. hij valt over de binnenschouder weg. 2. hij gaat straks niet meer reageren op beenhulpen.

je moet goed nadenken voor je afwend. belangrijk is dat je eerst je binnenbeen wat naar voren legt. en dan je binnenhand opent. het kan zijn dat hij wat harder gaat lopen, en daarvoor moet je je buiten teugel erbij houden.

Snap het niet zo goed? :P Die kleine rondjes is echt puur op de zit gestuurd (geprobeerd) en de bedoeling was zo klein mogelijke cirkel. Dit was me toch aardig gelukt vond ik zelf :o Ik doe het bij het afwenden net zoals jij zegt :?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 21:58

Leorah schreef:
Je kunt nooit schouderbuiten of binnen rijden zonder enig contact op je (buiten)teugel. Streng met de hand is niet goed, maar je moet wel zeker contact houden met de mond, anders kun je geen aanleuning krijgen en al helemaal niet verwachten dat hij gaat buigen, nageven, aanleuning aannemen of laat staan zijgangen gaat lopen. Probeer de gulden middenweg te vinden ;)

:') Ik snap wat je wil zeggen :') Vandaag was echt meer zitles en zonder teugels proberen. Hij doet echt netjes wat je vraagt :j

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:02

sorry dat ik even kom spelbreken.

Ik vind het er niet zo lekker uitzien. paardje wordt niet rechtgereden. Oefeningen zoals schouderbinnenwaarts, of ja een poging tot.. moet nog he-le-maal niet aan de orde zijn. Eerst spieren. Daarnaa voorwaarts neerwaarts en rechtrichting en ontspanning.

Jij wilt te snel te veel. Hebt een harde hand.. dwingt hem tot krullen. Dit terwijl hij te zwak van achter is om zichzelf goed (en lang)voort te stuwen (zie arme bespiering). Persoonlijk vind ik 15-20min opbouwen als je hem ook nog eens eerst een half uur aan de longe zet echt teveel. Zijn die arme spiertjes al op en dan wordt ie ook nog eens flink voorwaarst gezet (= weer stuwen met zwakke achterhand)
Bovendien vind ik je wat aan de forse kant voor het iele paardje. Ik bedoel helemaal niet dat je op een honger dieet moet ofzo, maar spieren kweken kan ook met een (tijdelijk) kleinere/fijnere ruiter.

Je zadel lijkt me niet passen, je houding ook niet. Je zit zelf niet recht (in beiden richtingen) en in combi met het zadel ook niet in balans. Misschien door het zadel, ik weet niet. Je lijkt gespannen in je bovenlichaan. Maar goed ziet het er niet uit.

Het is harstikke goed dat je daar ook iemand naar het zadel laat kijken. Let er ook op dat het zadel ook past bij jou. Maar een onafhankelijke zit krijg je niet zomaar kado, ook al is het zadel wel goed. Dus daar moet je nog wel aan werken. (wees gerust.. daar worstelen Z ruiters soms nog mee)
Bovendien mis ik je cap.

Ik denk dat jij meer wilt dan je kunt, merk ik ook in de antwoorden. Dat is niet erg, streven naar een volgend doel maakt een sport nou juist leuk. Maar weet wel waar je grenzen liggen. Die lieve pony geeft het niet voor je aan, of pas wanneer het te laat is.
Ben benieuwd naar een vervolg. :D

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:24

oke ik snap wat je bedoelt. maar je haalt je hand helemaal naar je toe inplaats van de hals af. en je binnenbeen moet meer onder steunen. dat is eigenlijk wat ik wou zeggen.

wij mensen willen te veel met onze handen doen, maar handen is meer een hulpmiddel. wat ze tegen mij gezegd hebben is , ik moet eerst je handen eraf kunnen halen voordat ik jou kan leren rijden.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 22:34

Ik snap echt helemaal wat je zegt hoor :j Ik probeer er echt op te letten dat ik niet te streng ben met mijn handen.
Rechtrijden probeer ik echt op te werken na de commentaren van de bokkers. Ik had ook op de site http://www.paardenrechtrichten.nl/rechtrichten/hoe/ gelezen dat je schouder binnenwaarts en buitenwaarts kon doen om zijn spieren te rekken. Dus heb ik vandaag veel geoefend op deze oefeningen. Schouder binnenwaarts kan hij al (moet alleen opgefrist worden door zijn lange stilstand) en schouder buitenwaarts heb ik vandaag aan het oefenen geweest. Ook dacht ik dat kleine voltes goed waren voor de spieren te rekken?
Mijn houding komt inderdaad erg door het zadel. Op de eerste foto's is mijn houding veel slechter dan op de laatste (mijn zit toch?) Ik heb op de moment ook geen beugels (verkocht samen met mijn andere zadel). Cap heb ik normaal ALTIJD op maar omdat mijn verzorgertje hem buiten heeft laten liggen in de storm van een week geleden is mijn cap helemaal vol schimmel. Moet dus een nieuwe kopen maar dat kan pas als mijn bankrekening terug gevuld is. Mijn excuses dus voor het rijden zonder de cap. Ik weet dat dat niet slim en levensgevaarlijk is.

Ik wil inderdaad meer kunnen dan ik kan. Ik streef naar perfectie maar moet niet vergeten dat basis eerst komt. Daarom ook dat ik op bokt tips vraag. Mijn verzorgertje krijgt hem nooit genoeg gespierd (ze hobbelt gewoon wat rondjes) en vind ik dat ik dit dus moet doen :o Dit is natuurlijk helemaal niet zo maar ja..
Ik vind mezelf op de moment ook te dik voor mijn pony. Ik ben op dieet speciaal voor hem maar ik wil niet zonder mijn paardrijden vallen want anders grijp ik meteen weer naar mijn geliefde snoepjes :') Zaterdag komt de zadelmaker ook kijken voor mijn groter paard voor een zadel en dan kan ik op hem rijden om mijn nodige kilo's kwijt te geraken.

Wat betreft het 'te lange' werken vandaag..
Ik heb hem inderdaad eerst gelongeerd om hem los te laten lopen. Daarna heb ik voornamelijk gestapt (en hem in alle mogelijke bochten proberen te plooien om te stretchen :') ) en af en toe een drafje voor het oefenen op de schouder oefeningen. Hij heeft echt niet hard moeten werken hoor :n

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 22:35

Inngge schreef:
oke ik snap wat je bedoelt. maar je haalt je hand helemaal naar je toe inplaats van de hals af. en je binnenbeen moet meer onder steunen. dat is eigenlijk wat ik wou zeggen.

wij mensen willen te veel met onze handen doen, maar handen is meer een hulpmiddel. wat ze tegen mij gezegd hebben is , ik moet eerst je handen eraf kunnen halen voordat ik jou kan leren rijden.

Ah zo bedoel je. :')
En ik maar denken dat het zo moet! Normaal rijd ik altijd westernstyle (handen erg ver weg van de hals om te sturen). En ze hadden tegen mij gezegd dat dit niet mocht! Ik moest mijn handen meer naar mij toe brengen om 'te sturen' :')

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:39

iedereen heeft wel kleine details die ze anders doen. maar dat ligt ook aan een paard. niet elk paard is hetzelfde. en western is totaal anders dan dressuur.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 22:41

Inngge schreef:
iedereen heeft wel kleine details die ze anders doen. maar dat ligt ook aan een paard. niet elk paard is hetzelfde. en western is totaal anders dan dressuur.

Ik bedoel niet western. Meer westernstyl. Handen ver weg van de hals om te sturen in plaats van zo tegen elkaar geplakt als in de dressuur. Losse teugel en teugels openen om te sturen. Ook in western zie je meer het sturen met de zit. Dit probeer ik ook heel erg. Ik heb en ben dus een mengeling dressuur western ruiter :')

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:52

yeye schreef:
Ik had ook op de site http://www.paardenrechtrichten.nl/rechtrichten/hoe/ gelezen dat je schouder binnenwaarts en buitenwaarts kon doen om zijn spieren te rekken.

Ook dacht ik dat kleine voltes goed waren voor de spieren te rekken?

Klopt allebei, maar dan moeten de oefeningen wel correct uitgevoerd worden en hier valt hij verschrikkelijk over zijn schouders weg :) Ik denk dat deze oefeningen ook nog een stapje te ver zijn voor hem, als we jou nu de spagaat laten doen om je 'op te rekken' ben je ook niet blij denk ik :P Ik zou beginnen met grote voltes met correcte stelling en buiging te rijden. Ik denk dat je het het best onder begeleiding kan doen van een instructeur die ervaren is met rechtrichten, want ik heb het idee dat je het zelf niet altijd even goed voelt wanneer hij kant en scheef loopt :) Deze kan je misschien ook leren om met de dubbele longe te werken, zo kan je hem trainen zonder dat je erop zit en zijn spieren sterk genoeg maken zodat je zonder gewetensbezwaren of afvalpogingen op hem kan zitten ;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:14

yeye schreef:
Ik snap echt helemaal wat je zegt hoor :j Ik probeer er echt op te letten dat ik niet te streng ben met mijn handen.
Rechtrijden probeer ik echt op te werken na de commentaren van de bokkers. Ik had ook op de site http://www.paardenrechtrichten.nl/rechtrichten/hoe/ gelezen dat je schouder binnenwaarts en buitenwaarts kon doen om zijn spieren te rekken. Dus heb ik vandaag veel geoefend op deze oefeningen. Schouder binnenwaarts kan hij al (moet alleen opgefrist worden door zijn lange stilstand) en schouder buitenwaarts heb ik vandaag aan het oefenen geweest. Ook dacht ik dat kleine voltes goed waren voor de spieren te rekken?
Mijn houding komt inderdaad erg door het zadel. Op de eerste foto's is mijn houding veel slechter dan op de laatste (mijn zit toch?) Ik heb op de moment ook geen beugels (verkocht samen met mijn andere zadel). Cap heb ik normaal ALTIJD op maar omdat mijn verzorgertje hem buiten heeft laten liggen in de storm van een week geleden is mijn cap helemaal vol schimmel. Moet dus een nieuwe kopen maar dat kan pas als mijn bankrekening terug gevuld is. Mijn excuses dus voor het rijden zonder de cap. Ik weet dat dat niet slim en levensgevaarlijk is.

Ik wil inderdaad meer kunnen dan ik kan. Ik streef naar perfectie maar moet niet vergeten dat basis eerst komt. Daarom ook dat ik op bokt tips vraag. Mijn verzorgertje krijgt hem nooit genoeg gespierd (ze hobbelt gewoon wat rondjes) en vind ik dat ik dit dus moet doen :o Dit is natuurlijk helemaal niet zo maar ja..
Ik vind mezelf op de moment ook te dik voor mijn pony. Ik ben op dieet speciaal voor hem maar ik wil niet zonder mijn paardrijden vallen want anders grijp ik meteen weer naar mijn geliefde snoepjes :') Zaterdag komt de zadelmaker ook kijken voor mijn groter paard voor een zadel en dan kan ik op hem rijden om mijn nodige kilo's kwijt te geraken.

Wat betreft het 'te lange' werken vandaag..
Ik heb hem inderdaad eerst gelongeerd om hem los te laten lopen. Daarna heb ik voornamelijk gestapt (en hem in alle mogelijke bochten proberen te plooien om te stretchen :') ) en af en toe een drafje voor het oefenen op de schouder oefeningen. Hij heeft echt niet hard moeten werken hoor :n

EN Dit bedoel ik dus met: je wilt meer dan je kunt. Een paard ff rechtrichten op basis van het lezen van een site is er niet bij. Dan moet ik nog even de site van Cornelissen :D goed onder de loep nemen. Weet waar je eige kunde ophoud. DIe grens heb jij al bereikt. Want de oefening komt zeker niet tot zijn recht. Met goede begeiding kan iedereen ver komen, maar gebruik die dan ook.

(en trouwens ik heb niet gezegd dat je te dik bent. Alleen is het nu misschien wijs er een kleinere ruiter op te zetten) Ik ben trouwens ook niet superslank en ik ga ook niet op dieet (omdat ik me er prima bij voel), maar ik rijd dan ook niet op mijn pony..

En over het niet zo harde werken. Ik was er natuurlijk niet bij. Maar onderschat niet zo zwaar het is voor een arm bespierde pony. maak eens een plan voor jezelf. Bijvoorbeeld eerste week elke dag 5 minuten stretch en 5 minuten ontspanning en daarna 5 minuten voorwaarts draven (op eigen benen zonder bijzet etc). Week erop pak je er nog eens 5 minuten bij. De week erop pak je de galop erbij. Vergeet niet ook veel ontspanning in te bouwen.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 10:14

Oke ik snap het helemaal :j Bedankt voor de tips! Ik wist deze al wel maar denk dat ik het gewoon even van iemand anders moest horen :o Al de mensen in mijn naaste omgeving zeggen allemaal dat ik het best goed kan :P Ik weet dat dit niet zo is maar als mensen zeggen van wel dan ga je gewoon door met wat je doet. Ik ben op zoek naar een goede (goedkope) lesgever die op mijn wei les wil komen geven. Het laatste wat ik wil is dat mijn pony ongelukkig is en daar MOET ik dus iets aan doen :j

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:24

Ik sluit me helemaal bij Knert aan.

Wil mezelf nog even corrigeren op een vorige reactie van mezelf: ik bedoelde inderdaad dat er nog helemaal geen bespiering op zit.

Ik ben echt van mening dat je veel te veel vraagt van je pony en van jezelf, als ik het zo mag beoordelen vanaf bokt zijn jullie er beiden nog niet aan toe. Jullie moeten het allebei nog leren, dat maakt het extra moeilijk.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 10:27

maykie schreef:
Ik sluit me helemaal bij Knert aan.

Wil mezelf nog even corrigeren op een vorige reactie van mezelf: ik bedoelde inderdaad dat er nog helemaal geen bespiering op zit.

Ik ben echt van mening dat je veel te veel vraagt van je pony en van jezelf, als ik het zo mag beoordelen vanaf bokt zijn jullie er beiden nog niet aan toe. Jullie moeten het allebei nog leren, dat maakt het extra moeilijk.

Inderdaad. Vanaf nu terug naar de basis met een goede lesgever :j Ik heb mijn pony gekocht als volledig verwaarloosde onbeleerde hengst en ben trots op waar we samen geraakt zijn. Er zijn nog ENORM veel punten waar we samen aan moeten werken maar ik weet dan we er samen wel geraken :) Bedankt voor je reactie!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:05

Bij deze wil ik Yeye een groot compliment geven voor haar reacties op haar eigen topic op HAW. Het is heel confronterend om beoordeeld te worden op je eigen rijkunsten. Vervolgens is het nog moeilijker om die kritiek om te buigen naar leerpunten. Iets wat TS heel erg goed doet.
Lees wanneer je een reactie plaatst even goed het topic door, zodat er niet continu hetzelfde wordt gezegd. Daar leert namelijk niemand wat van. :)

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:00

Coby schreef:
Bij deze wil ik Yeye een groot compliment geven voor haar reacties op haar eigen topic op HAW. Het is heel confronterend om beoordeeld te worden op je eigen rijkunsten. Vervolgens is het nog moeilijker om die kritiek om te buigen naar leerpunten. Iets wat TS heel erg goed doet.
Lees wanneer je een reactie plaatst even goed het topic door, zodat er niet continu hetzelfde wordt gezegd. Daar leert namelijk niemand wat van. :)

Mee eens! Daar kunnen anderen nog een voorbeeld aan nemen.
TS: Ik en denk de meeste die gereageerd hebben, bedoelen het als opbouwende kritiek. Ben blij dat je er iets mee gaat doen. Met deze houding gaan jullie er zeker komen! Denk goed dat je niet teveel haast moet hebben, jullie moeten er samen aan werken en er naartoe groeien.

Succes

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 12:03

maykie schreef:
Coby schreef:

Mee eens! Daar kunnen anderen nog een voorbeeld aan nemen.
TS: Ik en denk de meeste die gereageerd hebben, bedoelen het als opbouwende kritiek. Ben blij dat je er iets mee gaat doen. Met deze houding gaan jullie er zeker komen! Denk goed dat je niet teveel haast moet hebben, jullie moeten er samen aan werken en er naartoe groeien.

Succes

Bedankt alle 2 voor de lieve reactie!
Ik zie in de (soms harde) kritiek van de bokkers enkel opbouwende kritiek. Ik ben blij dat de bokkers mij op dit vlak niet 'gespaard' hebben! We gaan er zeker aan werken en ik hoop binnenkort de bokkers blij te kunnen maken met ''betere rijkunsten" en een gelukkigere pony :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:07

Vanaf hier ook een complimentje! Je neemt het super op :) Zo is feedback geven op HAW nog leuk ;)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 13:00

Bedankt :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:39

Inngge schreef:
en western is totaal anders dan dressuur.

Nee hoor, ook western heeft een openingsteugel en een begrenzingsteugel.

Commentaar op de foto's kan ik niet geven zonder in herhaling te vallen. Ik zou nog willen zeggen, lees je eens een goed in in de dressuur (boeken, internet,...). Ik heb ook jarenlang zo gereden (afwenden is aan 1 teugel trekken, halthouden aan twee teugels etc etc, je kent het wel). Toen ik een andere instructrice nam en mij meer begin in te lezen, ging er plots een wereld voor mij open.
Ik weet dus een beetje hoe jij je voelt. Jij hebt nu het idee van 'ok, het gaat niet allemaal perfect, maar slecht is het nou ook niet.' Dit omdat je waarschijnlijk gewoon niet beter weet. Daarom --> inlezen in wat dressuur nu echt is. ;)

RoMi2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:30

Probeeer handen wat rechter op te zetten en daarnaast echt knikjes in je ellebogen maken. het lijkt alsof je krampachtig zit.
Daarnaast moet je letten op waar je heen gaat.

Leuke pony verders