Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Inngge schreef:het lijkt ofdat je gewoon rondes rijd. en als je denkt ach ik kan wel afwenden. ik trek mijn hand naar me toe en draai af. 1 zo loopt hij helemaal niet lekker door de wending. hij valt over de binnenschouder weg. 2. hij gaat straks niet meer reageren op beenhulpen.
je moet goed nadenken voor je afwend. belangrijk is dat je eerst je binnenbeen wat naar voren legt. en dan je binnenhand opent. het kan zijn dat hij wat harder gaat lopen, en daarvoor moet je je buiten teugel erbij houden.
Die kleine rondjes is echt puur op de zit gestuurd (geprobeerd) en de bedoeling was zo klein mogelijke cirkel. Dit was me toch aardig gelukt vond ik zelf
Ik doe het bij het afwenden net zoals jij zegt
Leorah schreef:Je kunt nooit schouderbuiten of binnen rijden zonder enig contact op je (buiten)teugel. Streng met de hand is niet goed, maar je moet wel zeker contact houden met de mond, anders kun je geen aanleuning krijgen en al helemaal niet verwachten dat hij gaat buigen, nageven, aanleuning aannemen of laat staan zijgangen gaat lopen. Probeer de gulden middenweg te vinden
Ik snap wat je wil zeggen
Vandaag was echt meer zitles en zonder teugels proberen. Hij doet echt netjes wat je vraagt
Ik probeer er echt op te letten dat ik niet te streng ben met mijn handen.
Dit is natuurlijk helemaal niet zo maar ja..
Zaterdag komt de zadelmaker ook kijken voor mijn groter paard voor een zadel en dan kan ik op hem rijden om mijn nodige kilo's kwijt te geraken.
) en af en toe een drafje voor het oefenen op de schouder oefeningen. Hij heeft echt niet hard moeten werken hoor
Inngge schreef:oke ik snap wat je bedoelt. maar je haalt je hand helemaal naar je toe inplaats van de hals af. en je binnenbeen moet meer onder steunen. dat is eigenlijk wat ik wou zeggen.
wij mensen willen te veel met onze handen doen, maar handen is meer een hulpmiddel. wat ze tegen mij gezegd hebben is , ik moet eerst je handen eraf kunnen halen voordat ik jou kan leren rijden.
Inngge schreef:iedereen heeft wel kleine details die ze anders doen. maar dat ligt ook aan een paard. niet elk paard is hetzelfde. en western is totaal anders dan dressuur.
yeye schreef:Ik had ook op de site http://www.paardenrechtrichten.nl/rechtrichten/hoe/ gelezen dat je schouder binnenwaarts en buitenwaarts kon doen om zijn spieren te rekken.
Ook dacht ik dat kleine voltes goed waren voor de spieren te rekken?
Ik denk dat deze oefeningen ook nog een stapje te ver zijn voor hem, als we jou nu de spagaat laten doen om je 'op te rekken' ben je ook niet blij denk ik
Ik zou beginnen met grote voltes met correcte stelling en buiging te rijden. Ik denk dat je het het best onder begeleiding kan doen van een instructeur die ervaren is met rechtrichten, want ik heb het idee dat je het zelf niet altijd even goed voelt wanneer hij kant en scheef loopt
Deze kan je misschien ook leren om met de dubbele longe te werken, zo kan je hem trainen zonder dat je erop zit en zijn spieren sterk genoeg maken zodat je zonder gewetensbezwaren of afvalpogingen op hem kan zitten
yeye schreef:Ik snap echt helemaal wat je zegt hoorIk probeer er echt op te letten dat ik niet te streng ben met mijn handen.
Rechtrijden probeer ik echt op te werken na de commentaren van de bokkers. Ik had ook op de site http://www.paardenrechtrichten.nl/rechtrichten/hoe/ gelezen dat je schouder binnenwaarts en buitenwaarts kon doen om zijn spieren te rekken. Dus heb ik vandaag veel geoefend op deze oefeningen. Schouder binnenwaarts kan hij al (moet alleen opgefrist worden door zijn lange stilstand) en schouder buitenwaarts heb ik vandaag aan het oefenen geweest. Ook dacht ik dat kleine voltes goed waren voor de spieren te rekken?
Mijn houding komt inderdaad erg door het zadel. Op de eerste foto's is mijn houding veel slechter dan op de laatste (mijn zit toch?) Ik heb op de moment ook geen beugels (verkocht samen met mijn andere zadel). Cap heb ik normaal ALTIJD op maar omdat mijn verzorgertje hem buiten heeft laten liggen in de storm van een week geleden is mijn cap helemaal vol schimmel. Moet dus een nieuwe kopen maar dat kan pas als mijn bankrekening terug gevuld is. Mijn excuses dus voor het rijden zonder de cap. Ik weet dat dat niet slim en levensgevaarlijk is.
Ik wil inderdaad meer kunnen dan ik kan. Ik streef naar perfectie maar moet niet vergeten dat basis eerst komt. Daarom ook dat ik op bokt tips vraag. Mijn verzorgertje krijgt hem nooit genoeg gespierd (ze hobbelt gewoon wat rondjes) en vind ik dat ik dit dus moet doenDit is natuurlijk helemaal niet zo maar ja..
Ik vind mezelf op de moment ook te dik voor mijn pony. Ik ben op dieet speciaal voor hem maar ik wil niet zonder mijn paardrijden vallen want anders grijp ik meteen weer naar mijn geliefde snoepjesZaterdag komt de zadelmaker ook kijken voor mijn groter paard voor een zadel en dan kan ik op hem rijden om mijn nodige kilo's kwijt te geraken.
Wat betreft het 'te lange' werken vandaag..
Ik heb hem inderdaad eerst gelongeerd om hem los te laten lopen. Daarna heb ik voornamelijk gestapt (en hem in alle mogelijke bochten proberen te plooien om te stretchen) en af en toe een drafje voor het oefenen op de schouder oefeningen. Hij heeft echt niet hard moeten werken hoor
goed onder de loep nemen. Weet waar je eige kunde ophoud. DIe grens heb jij al bereikt. Want de oefening komt zeker niet tot zijn recht. Met goede begeiding kan iedereen ver komen, maar gebruik die dan ook.
Bedankt voor de tips! Ik wist deze al wel maar denk dat ik het gewoon even van iemand anders moest horen
Al de mensen in mijn naaste omgeving zeggen allemaal dat ik het best goed kan
Ik weet dat dit niet zo is maar als mensen zeggen van wel dan ga je gewoon door met wat je doet. Ik ben op zoek naar een goede (goedkope) lesgever die op mijn wei les wil komen geven. Het laatste wat ik wil is dat mijn pony ongelukkig is en daar MOET ik dus iets aan doen
maykie schreef:Ik sluit me helemaal bij Knert aan.
Wil mezelf nog even corrigeren op een vorige reactie van mezelf: ik bedoelde inderdaad dat er nog helemaal geen bespiering op zit.
Ik ben echt van mening dat je veel te veel vraagt van je pony en van jezelf, als ik het zo mag beoordelen vanaf bokt zijn jullie er beiden nog niet aan toe. Jullie moeten het allebei nog leren, dat maakt het extra moeilijk.
Ik heb mijn pony gekocht als volledig verwaarloosde onbeleerde hengst en ben trots op waar we samen geraakt zijn. Er zijn nog ENORM veel punten waar we samen aan moeten werken maar ik weet dan we er samen wel geraken
Bedankt voor je reactie!
Coby schreef:Bij deze wil ik Yeye een groot compliment geven voor haar reacties op haar eigen topic op HAW. Het is heel confronterend om beoordeeld te worden op je eigen rijkunsten. Vervolgens is het nog moeilijker om die kritiek om te buigen naar leerpunten. Iets wat TS heel erg goed doet.
Lees wanneer je een reactie plaatst even goed het topic door, zodat er niet continu hetzelfde wordt gezegd. Daar leert namelijk niemand wat van.
maykie schreef:Coby schreef:Bij deze wil ik Yeye een groot compliment geven voor haar reacties op haar eigen topic op HAW. Het is heel confronterend om beoordeeld te worden op je eigen rijkunsten. Vervolgens is het nog moeilijker om die kritiek om te buigen naar leerpunten. Iets wat TS heel erg goed doet.
Lees wanneer je een reactie plaatst even goed het topic door, zodat er niet continu hetzelfde wordt gezegd. Daar leert namelijk niemand wat van.
Mee eens! Daar kunnen anderen nog een voorbeeld aan nemen.
TS: Ik en denk de meeste die gereageerd hebben, bedoelen het als opbouwende kritiek. Ben blij dat je er iets mee gaat doen. Met deze houding gaan jullie er zeker komen! Denk goed dat je niet teveel haast moet hebben, jullie moeten er samen aan werken en er naartoe groeien.
Succes
Zo is feedback geven op HAW nog leuk
Inngge schreef:en western is totaal anders dan dressuur.