opstap problemen, gouden tip?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:08

Achteruit lopen op het moment dat ze weg wil lopen vind ik wel een goed idee (quote vergeten aan te zetten). Paarden vinden dat meestal niet leuk en als je het vaak genoeg blijft herhalen gedurende een periode dan stopt ze vanzelf met weglopen misschien.

Btw, je kunt de bovenstaande dingen wel allemaal proberen, maar in één dag krijg je het paard niet aan z'n hoofd dat ie niet weg moet lopen natuurlijk dus het is logisch dat ze nogsteeds blijft weglopen bij het opstappen. Dat heeft tijd nodig, want het is haar nou eenmaal nooit bijgebracht dat ze moet stilstaan bij het opstappen kennelijk.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 12:58

ik snap dat het niet meteen gaat lukken maar moet toch ooit beginnen dus ik begin er vanavond mee ik verwacht niet dat ze meteen netjes stilstaat daar gaan waarschijnlijk weken overheen. Was vandaag vrij dus heb net het andere paard al gereden zodat ik vanavond alle tijd voor haar heb en heel mischien komt de eigenaar kijken dan kan ik vragen of ze haar vasthoud.
dat rondje lopen voor ik opstap vind ik wel een goed idee dus dat doe ik vandaag eerst dan ga ik gewoon proberen op te stappen en zet ik haar steeds achteruit als ze niet stilstaat tot ik er een keer op kan dan ga ik rijden en stap ik onder het rijden een aantal keren af. Maar ik verwacht echt niet dat ze ineens stilstaat dit doet ze mischien al jaren en afleren is altijd moeilijker dan iets aanleren!

stephanie404

Re: opstap problemen, gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:48

Gewoon heel veel oefenen ook al moet je het 20 keer per dag doen. Op een gegeven moment geeft ze het wel op. Succes ermee

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 18:41

ben net weer terug van het rijden. heb eerst met haar een rondje door de bak gelopen ( aan de hand ) probeerde daarna op te stappen liep natuurlijk weer meteen aan :') toen in zn achteruit en stil gezet poging 2 liep weer aan. weer in zn achteruit enz dit een aantal keer herhaald tot ze redelijk stilstond en toen snel erop gaan zitten het opstappen ging sneller als normaal. Toen even gereden en na ong 20min weer afgestapt enweer herhaald ze liep natuurlijk nog steeds aan en werd ook lekker chagrijnig toen ik haar steeds naar achterzetten :+ maar het ging alweer sneller als met het opstappen in het begin toen weer doorgereden en tijdens het uistappen ben ik er nog 2x op en afgegaan ik voelde toch al iets verschil dus als ik dit zo blijf volhouden denk ik dat ze binnenkort stilstaat! Oja eigenaresse kon niet komen.

djaydakyra98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:43

Laat iemand aan de andere beugel hangen en stap op met een krukje.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 21:32

djaydakyra98 schreef:
Laat iemand aan de andere beugel hangen en stap op met een krukje.

ik heb niemand om mee te nemen, bovendien lijkt me dit niet echt een oplossing.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:48

Mijn Fries had (door pijn vanwege slecht passend zadel, toen ik dat wist zadel weggemieterd... nieuwe gekocht) ook het probleem van weglopen. Nadat we dat wisten ben ik heel veel gaan werken aan het halt houden. Eerst als onderdeel bij grondwerk en VD (we hadden toch nog geen zadel). Gewoon met een klein beloninkje het woord halt aanleren (incl een tikje op zijn schouder (even aantikken dus) alszijnde "let op!") Dat heb ik opgebouwd tot ik helemaal om hem heen kon lopen en hij stil stond. Daarna geoefend met de kruk. Kruk ernaast en stil staan = beloning. Wat keren later kruk ernaast, ik erop en er weer af en hij stil staan = beloning. Net zo lang tot ik over hem heen kon hangen... en zelfs op zijn blote rug kon gaan zitten.

Daarna dit met zadel erop herhaald. En zodra ik over hem heen hing en hij nog stil stond = beloning. En vervolgens dus als ik eenmaal op het zadel zat een beloning. Omdat ik ook dochterlief regelmatig op hem moet tillen hebben we daarvan OOK gebruik gemaakt door hem te belonen bij halthouden.

Zodra hij bij 1 van deze oefeningen wegliep, was het streng NEE! en terug zetten en evt weer even stapje terug doen (in waarvoor je hem beloond) en zo in een paar stappen opbouwen tot waar ik was gebleven.

Jippe is nu zo ver dat hij op commando stil blijft staan tot ik zit en alles goed heb gedaan en aanspoor. Beloning is niet meer nodig, maar dat doe ik nog wel bij VD om het halt te blijven bevestigen. Inmiddels is hij het ook aan het leren aan de longe (halt houden op de volte)

Het kost tijd, maar ik vind het wel heel handig dat hij dit commando kent :j

deeva

Re: opstap problemen, gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:56

Ik heb zelf een hele hete sensibele merrie die nog steeds niet kan stil staan daar heeft ze geen geduld voor dit doet ze ook niet als je er naast loopt,dus in dat opzicht denk ik niet dat elk paard kan leren stil staan.
Maar aangezien elk paard weer anders is en je merkt dat als je haar achterwaarts zet het beter gaat met opstappen zou ik dat proberen vol te houden en grote kans dat ze straks wel stil blijft staan, oefening baart kunst zeggen ze.
succes

murss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:56

Mijn paard deed dit ook, rondjes draaien bij het opstappen. Ik had ook geen hulp. Ben op een gegeven moment aan de andere kant gaan opstappen, daar bleef ze wel staan. Is het probleem natuurlijk niet mee opgelost, maar je kan wel normaal opstappen. Uit eindelijk ben ik weer aan de gewone kant aan opstappen en bleef ze daar ook stil staan. Het is hartstikke frustrerend als ze niet stil willen blijven staan. Helemaal als je geen hulp kunt krijgen van anderen. Succes ermee.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:31

zelfde probleempje hier gehad, geen groot paard, maar geen sec. stil staan met opstappen:
Eerst wat rondjes wandelen, beetje tuttelen tussendoor, nog een wandelen, singel iets vaster, nog wat rondjes aan een touwtje laten draven, en dan rustig opstappen, aan de RECHTERKANT.
en gelijk weer afstappen aan de linkerkant, en weer erop eraf erop eraf, net zolang tot het paard denkt, pfff, dat op en afstappen valt wel mee, relaxed werkje voor mij, die dag alleen een rondje door de bak stappen, en de keer erna, zelfde ritueel, maar pas meer rijden als het paard rustig staat voor het opstappen, dan geeft het paard nl. zelf aan er klaar voor te zijn, tijd tijd tijd, wij hebben te weinig tijd.