Plaatsing van de handen (dressuur)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:51

Air schreef:
Je gaat niet eerst je hand laag zetten, dan onderbreek je die lijn en de enige reden waarom je paard dan lager gaat is om de druk te ontwijken.

Dat is in de krul trekken. Daar hebben we het niet over.

Ik laat namelijk gewoon de teugels iets wat vieren, mijn paard zakt, DAN breekt die lijn, en zet ik mijn handen iets lager.

Air

Re: Plaatsing van de handen (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:54

Je zegt heel wat anders in je eerste post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:55

Air schreef:

Dat is helemaal niet waar.
Waar zie je dat dan vraag ik me af?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:56

Bizzybijtje schreef:
Air schreef:

Dat is helemaal niet waar.
Waar zie je dat dan vraag ik me af?

Ik zou zeggen lees je eerste post.
Dat is helemaal niet waar? Het staat toch echt zwart op blauw.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:58

Cavaletto schreef:
Ik zag namelijk (en heb dat vaker gezien) dat de meeste ruiters hun handen ergens net boven de schouder van het paard houden. Met het gevolg dat er gereden werd met ver uiteenstaande handen en de teugels dus in een naar beneden lopende lijn van elleboog naar bit.
Veel ruiters kijken daar bij ook nog eens (met een schuin hoofd) naar de hals van hun paard. Ik heb geen instructeur gehoord die dit corrigeerde. Iedereen was gefocust op het "naar beneden rijden".

Zo heb ik ook leren paardrijden op de manage. Dan wordt er niet gerukt en geplukt in de mond, dat is de grondgedachte erachter.

Hoe ik nu rijd? Zo het hoort :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:21

Bizzybijtje schreef:
Het hoeft helemaal niet meteen in de krul trekken te zijn...
Ik houd mijn handen ook lager als ik mijn paard wat lager/ronder in wil stellen dan 'normaal'. Als ik de hals langer wil en ik houd mijn hand stug op de normale plaats, gaat het paard zich enkel en alleen maar opkrullen en dan ben je nog verder van huis.

Vertel. Waar staat het?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:07

Geryon
Op de foto's uit je profiel zie ik geen losse ontspannen aanleuning!
Je ben naar mijn idee te veel gefixeerd op het hoofd want je kijkt naar beneden en je handen zijn plat (zo kun je meer kracht zetten)
en je lichaam is voor de schoft (dat nodigt je paard uit tot op de voorhand lopen)

Ik zie dan veel liever dit
De hals kun je zoals je ziet ook uit laten schuiven zonder je handen laag en wijd te doen
[/quote]

Of deze
Dit paard is behoorlijk los qua spieren en heeft daardoor een mooie ruime stap en kan mooi zakken vanuit de schoft

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:57

Air schreef:
Als je paard je hand niet volgt in de lijn elleboog naar bit/neus dan is je paard niet nageeflijk.
Dat je lage en wijde handen nodig hebt om je paard ''los'' te werken zegt toch al genoeg?

Wel meer mensen doen het, zo voelt hun paard voor hun lekker los aan, helemaal in de hand omdat het paard het bit niet meer aanneemt.
Maar dat heeft niks met nageeflijkheid te maken. Een paard wat de aanleuning aanneemt en uiteindelijk nageeft volgt de teugels. Daar komt geen los contact bij kijken.

Ik heb geen lage en wijde handen nodig om mijn paard los te werken :) Hoe kan je je paards neus naar je knie rijden zonder je handen te verplaatsen? Ik zie niet in hóe dat kan. Uitleg? Loswerken door je paard naar beneden te rijden vanuit de schoft, vind ik bij het losrijden horen, en niet bij het zogenaamde elastieken.
Mijn paard neemt het bit wel goed aan, en volgt ten alle tijden met hand mooi op, op elk moment. Met een los contact bedoel ik geen beugje in de teugels ;) Daaronder versta ik een contact met maar enkele grammen gewicht in je handen, ipv een strak contact.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:06

unamie schreef:
Geryon
Je ben naar mijn idee te veel gefixeerd op het hoofd want je kijkt naar beneden en je handen zijn plat (zo kun je meer kracht zetten)
en je lichaam is voor de schoft (dat nodigt je paard uit tot op de voorhand lopen)

De hals kun je zoals je ziet ook uit laten schuiven zonder je handen laag en wijd te doen

Of deze
Dit paard is behoorlijk los qua spieren en heeft daardoor een mooie ruime stap en kan mooi zakken vanuit de schoft
[/quote]

De halthouden foto is een erg vertekend beeld, dus die moet je maar even niet bekijken. Ik deed die clinic op M/Z-niveau, dus het lijkt me logisch dat ik hem opgericht heb? Ik kijk naar beneden omdat ik uitleg kreeg over de opgerichtheid van een paard, dus ik moest zelf kijken en zeggen of ik hetzelfde voelde als dat ik zag etc.
Verder kijk ik inderdaad altijd naar beneden, maar dat wilt nog niet zeggen dat je teveel gefixeerd bent op de voorkant ;)
Mijn handen heb ik altijd al plat gehouden, iets waarop ik erg moet letten. Ik heb een super zachte hand en ik zet amper kracht, dus bij mij is het alleen het beeld van platte handen, die ik overigens vaak wel rechtop doe. En ik ben een springruiter, heb echt geen dressuurzit en ik zit altijd licht in het zadel om de rug te ontlasten. In een dressuurzadel met lange beugels dan normaal gaat dat een beetje moeilijk :+
Op die foto is mijn paard echt mooi actief van achter en alles aan het plaatje klopt, behalve mij dan.. ;)

Voor de zoveelste keer, de hals uit laten schuiven, stelling/buiging etc. kan inderdaad met ja handen op dezelfde plek, maar hier heb ik het niet over! Ik denk dat jullie een verkeerd beeld erbij hebben. Misschien omdat veel ruiters nooit zo erg elastieken als dat ik deed.

Ik zal eens een foto zoeken om het te laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:55

unamie schreef:
Geryon

Of deze
[/quote]

Ze doet in stap toch echt haar handen lager hoor.... ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:28

Bizzybijtje schreef:

Goh meen je dat nou echt :+
nog meer "fouten" kunnen ontdekken of was dit de enige :P

@Geryon
Waarom een vertekend beeld?
Ik zie toch wat ik zie en ik vind het persoonlijk geen fijne aanleuning om te zien
Dat is mijn uitspraak en daar moet je het mee doen 8-)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:23

unamie schreef:
Bizzybijtje schreef:

Goh meen je dat nou echt :+
nog meer "fouten" kunnen ontdekken of was dit de enige :P

@Geryon
Waarom een vertekend beeld?
Ik zie toch wat ik zie en ik vind het persoonlijk geen fijne aanleuning om te zien
Dat is mijn uitspraak en daar moet je het mee doen 8-)

Die stilstaan foto lijkt het aan zijn nekspieren te zien dat hij spant en aan zijn lippen te zien lijkt het of hij wat trekt en zich vast zit in de kaak. Hij staat er eigelijk juist heel ontspannen bij en dat is de reden waarop hij ook zo doet met zijn lippen. Alex van Silfhout heeft dit zelf tegen mij gezegt (en tegen de kijkende mensen), dus ik heb geen idee hoe jij er dan bij komt dat de aanleuning of weetikveel niet goed is op die foto ;)

En uhm, dat ze haar handen lager doet in het filmpje is geen 'fout', ook zij doet dit bewust, daar gaat deze hele discussie toch over? Ook vind ik trouwens raar dat paarden wel onze hand moeten volgen, maar wij niet in mond? Althans, volgens mensen in dit topic. Ik vind dat als je paard naar beneden gaat, omdat het jouw hand volgt, dat jij op je beurt ook zijn mond moet volgen. Als je je handen op dezelfde plek houd, zet je dat vast in mijn ogen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:29

De mond/neus volgens is een groot verschil met je handen lager plaatsen om je paard lager te laten lopen ;)

Grappig, juist op de stilstand foto heeft hij een valse oprichting en een gespannen kaak.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:43

Air schreef:
De mond/neus volgens is een groot verschil met je handen lager plaatsen om je paard lager te laten lopen ;)

Grappig, juist op de stilstand foto heeft hij een valse oprichting en een gespannen kaak.

Paard krijgt meer teugel, paard zoekt hand op, ik zoek mond op, ik geef meer teugel, paard zoekt hand op, ik zoek mond op, (handen zijn dus laag, en dus ook wijd omdat je anders niet verder naar beneden kan :+)
Zo is het precies hetzelfde met het inbuigen. Hoe stel jij je paard zo in, dat zijn neus bijna op je knie komt, maar dan lager, zonder je hand opzij te doen en lager (dus wijd en laag). Kan alleen maar door het bit naar je toe te trekken, maar dan kantelt ie zijn hoofd en dan heb je teveel kracht nodig. Dus vertel, hoe doe jij dat? Kan ik ook nog wat leren!

En dat is nou juist het vertekende aan de foto ;) Maar daar hoeven we niet in discussie over te gaan. Ik luister liever naar iemand waarvan ik weet dat die hoog gepresteerd heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:19

Air schreef:

Dan heb jij er gewoon een andere definitie voor _O-

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:27

Geryon schreef:
Air schreef:

Paard krijgt meer teugel, paard zoekt hand op, ik zoek mond op, ik geef meer teugel, paard zoekt hand op, ik zoek mond op, (handen zijn dus laag, en dus ook wijd omdat je anders niet verder naar beneden kan :+)
Zo is het precies hetzelfde met het inbuigen. Hoe stel jij je paard zo in, dat zijn neus bijna op je knie komt, maar dan lager, zonder je hand opzij te doen en lager (dus wijd en laag). Kan alleen maar door het bit naar je toe te trekken, maar dan kantelt ie zijn hoofd en dan heb je teveel kracht nodig. Dus vertel, hoe doe jij dat? Kan ik ook nog wat leren!

En dat is nou juist het vertekende aan de foto ;) Maar daar hoeven we niet in discussie over te gaan. Ik luister liever naar iemand waarvan ik weet dat die hoog gepresteerd heeft.

Ah, dus je hebt een giraffe die de grond in duikt.
Mag ik vragen wat dat voor raar iets is? Dat kan je toch geen paardrijden noemen :n Een paard krijg je los door correct te rijden, niet door hem van de een naar de andere kant in te buigen :n
En dan denk je niet, goh, hij kantelt omdat hij pijn krijgt in zn mond :? En dan heb je teveel kracht nodig.... 8)7

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:29

Bizzybijtje schreef:
Air schreef:

Is geen andere definitie, zijn twee heel verschillende dingen.
Het 1 heeft met ruitergevoel te maken, het ander met je paard niet fatsoenlijk kunnen rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:35

Air schreef:

Mag ik vragen wat dat voor raar iets is? Dat kan je toch geen paardrijden noemen :n Een paard krijg je los door correct te rijden, niet door hem van de een naar de andere kant in te buigen :n
En dan denk je niet, goh, hij kantelt omdat hij pijn krijgt in zn mond :? En dan heb je teveel kracht nodig.... 8)7

Waar maak jij op uit dat ik een giraffe heb (had!) die de grond in duikt? Hij kantelt niet, ik gebruik ook geen kracht, maar als je het bit naar je toe trekt, dan doet ie dat wel. Ik trek het bit NIET naar mij toe trouwens, het was alleen een voorbeeld hoe het anders kon, maar zo doe ik het dus niet en nog nooit gedaan.

Ik doe het wel, het inbuigen enzo, en dat is echt paardrijden hoor! Elk paard zou het ook moeten kunnen, zo raar is het niet ;) Maar zoveel mensen die hebben een paard dat vast zit dat het inderdaad raar is. Ieder paard zou het makkelijk moeten kunnen. Zo ook de mijne, was letterlijk een elastiek. En wat liep hij toch lekker ruim, en wat liep ie toch los door zijn lijf en wat was ie makkelijk en op je pinken te rijden! En wat zat ie lekker in zijn vel :) Toen ik hem kreeg werd ie altijd opgericht getrokken, hoe losser hij werd, hoe vrolijker hij werd.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:41

Geryon schreef:
Air schreef:

Waar maak jij op uit dat ik een giraffe heb (had!) die de grond in duikt? Hij kantelt niet, ik gebruik ook geen kracht, maar als je het bit naar je toe trekt, dan doet ie dat wel. Ik trek het bit NIET naar mij toe trouwens, het was alleen een voorbeeld hoe het anders kon, maar zo doe ik het dus niet en nog nooit gedaan.

Ik doe het wel, het inbuigen enzo, en dat is echt paardrijden hoor! Elk paard zou het ook moeten kunnen, zo raar is het niet ;) Maar zoveel mensen die hebben een paard dat vast zit dat het inderdaad raar is. Ieder paard zou het makkelijk moeten kunnen. Zo ook de mijne, was letterlijk een elastiek. En wat liep hij toch lekker ruim, en wat liep ie toch los door zijn lijf en wat was ie makkelijk en op je pinken te rijden! En wat zat ie lekker in zijn vel :) Toen ik hem kreeg werd ie altijd opgericht getrokken, hoe losser hij werd, hoe vrolijker hij werd.

Heeft niks met kunnen te maken, ken genoeg paarden die vast zitten en met hun hoofd bij hun achterhoef kunnen komen.
Je wilt een sterk en soepel paard, door het GEHELE lijf. Inbuigen van de hals heeft dus geen enkel nut. Die buiging wil je namelijk niet.

Waaruit ik op maak dat je waarschijnlijk op een giraffe hebt gereden: je zegt dat je je handen wel breed MOET zetten omdat er anders geen plaats is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:43

Air schreef:
Bizzybijtje schreef:

Is geen andere definitie, zijn twee heel verschillende dingen.
Het 1 heeft met ruitergevoel te maken, het ander met je paard niet fatsoenlijk kunnen rijden.

Sorry, was even vergeten dat ik op Bokt zat en dat iedereen hier mierenneukt om maar iets te kunnen vinden :D

Had het over de hand gewoon volgen, waarbij je dus niet je handen op die hoge plek houdt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:58

@Air
Die valse knik heb je goed gezien, je pikt ze er zo tussen uit
Het leidt nergens toe en met dressuur heeft het niets te maken

Als je toch de hals naar je knie moet zien te krijgen om losheid te verkrijgen zegt dat genoeg 8)7
Het hoofd moet altijd recht voor de schouder blijven anders krijg je valse buiging inclusief de valse knik
Dat is wat ik meestal op wedstrijden ziet....niet plezierig om naar te kijken

Wat een ontzettend blij paard heb je trouwens in je profiel staan!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:14

Air schreef:
Heeft niks met kunnen te maken, ken genoeg paarden die vast zitten en met hun hoofd bij hun achterhoef kunnen komen.
Je wilt een sterk en soepel paard, door het GEHELE lijf. Inbuigen van de hals heeft dus geen enkel nut. Die buiging wil je namelijk niet.

Waaruit ik op maak dat je waarschijnlijk op een giraffe hebt gereden: je zegt dat je je handen wel breed MOET zetten omdat er anders geen plaats is....

Inbuigen van de hals is niet het enigste wat ik doe :) Als jij je handen lager zet MOET je ze wel wijder doen anders kom je tegen (ongeveer) de schoft aan, lijkt me logisch he. Je kan mij er echt niet van overtuigen dat het verkeerd is wat ik doe.. Het resultaat is namelijk geweldig :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:17

unamie schreef:
@Air
Die valse knik heb je goed gezien, je pikt ze er zo tussen uit
Het leidt nergens toe en met dressuur heeft het niets te maken

Als je toch de hals naar je knie moet zien te krijgen om losheid te verkrijgen zegt dat genoeg 8)7
Het hoofd moet altijd recht voor de schouder blijven anders krijg je valse buiging inclusief de valse knik
Dat is wat ik meestal op wedstrijden ziet....niet plezierig om naar te kijken

Wat een ontzettend blij paard heb je trouwens in je profiel staan!

Hoe kom je erbij dat ik dit nodig heb om losheid te verkrijgen? Ik doe het alleen om mijn paard extra los te maken. En het helpt goed :j Ik ben niet al blij met een paard dat los is, zoals iedereen dat is. Ik wil een elastiek :)

Op wedstrijden rijd je heel anders dan dat ik mijn paard eens in de zoveel tijd elastiek. Die mensen rijden hun paard gewoon verkeerd.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:29

neus op de knie is hyperflexen en alles wat hyper of te ver doorgaan is is niet goed.
Mijn instructrice slaat me in mn gezicht als ik mn paard neus naar mn knie toe zou rijden.

Instellen links rechts en wat meer stelling vragen is tot daar aan toe maar een paard zover
doorbuigen dat ze niet meer vooruit kunnen kijken heeft geen toegevoegde waarde voor je paard.

Maar dat is haar en mijn mening.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:28

unamie: als jij het op het onderst filmje ben, dan wil ik wel meer van zulke leerlingen, je zit er goed op, stil, paard is ontspannen aangespannen, staart is rustig, reageerd op de hulpen goed, blijft bij elkaar aanelkaar, alleen je linker hand is iets zwaarde dan rechts.
handen iets lager in stap, je trekt er tenminste niet aan. +:)+ wij rijden altijd met kep. :j :j