maxi (haflinger) rijden 06-08-2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:51

kijken naar het filmpje bedacht ik me opeens, waarom galloppeer je in gods naam zo lang en zoveel? als het paard moeite heeft met de galop pak je een rondje ongeveer per keer, dan rij je hem terug en beloon je hem. des te vaker hij merkt dat hij het goed doet des te langer jou rondjes kunnen worden.

ook vind ik dat je benen alle kanten opgaan onder het rijden, hoe meer been je geeft hoe gevoellozer dat word. probeer je been op de juiste plek tehouden en gericht been te geven, dit doe je dus niet door hem te schoppen maar door je kuiten aan te leggen of te ''knijpen''.

boos worden achteraf heeft inderdaad geen nut, probeer hem is positief te beinvloeden en ook jezelf daarmee positief te laten denken, dan zal het allemaal een stuk fijner gaan.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: maxi (haflinger) rijden 06-08-2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:58

TS heeft inmiddels genoeg kritiek gekregen over de lengte/duur van het galoperen. Overigens met genoeg leerzame tips! Graag nu voordat je een reactie plaats in dit topic goed kijken of eventuele tips al zijn gegeven. Zodat er niet continu herhaald wordt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:45

Ik heb niet je hele filmpje gekeken, maar wat me opvalt is dat je nu eigelijk alleen maar straft omdat hij eruit valt. Paarden leren veel beter en sneller door beloningen dus je kan beter korter galoperen, zelf terug gaan naar draf en hem dan belonen.

MerelArfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:19

Heb je wel plezier in het rijden? Foto's zien er fijn uit, maar ik heb het idee dat ik een geirriteerd iemand zie en hoor op het filmpje.
Je geeft aan dat je een tijdje terug moeite had met de galop. Dan is een klein beetje galop een hele prestatie.
Ik spreek uit ervaring, mijn paardje kón geeneens aanspringen toen ik haar kreeg. Als ik galophulpen gaf ging ze knoerthard draven.
Wat ik ben gaan doen is lekker naar buiten, op lange stukken in galop. lekker sterk maken. En het is ook nog leuk voor je paardje. Ik had inderdaad ook een periode waarin mijn paardje lui/moe/suf werd in de bak. gewoon een weekje of twee andere dingen doen. wandelen, buitenrijden, grondwerk etc. Dan krijg je een nieuwe verfrisde pony. ook in de bak! :D

Wat mij ook opviel in het filmpje was dat toen hij van de camera wegreed, met zijn kont onwijs naar binnen ging. Misschien is hij krom of scheef, als je dit met je instructrice erover hebt, kan ze je helpen met een aantal rechtricht oefeningen. dat helpt gelijk ook enorm met het aanspringen.

En nog een heeeele goede tip voor je galop: Verwacht niets en wees blij met alle kleine beetjes. Ik weet nog dat mijn paardje voor het eerst een half rondje had gegalopeerd. wel in rengalop, en ze viel voor de bocht heel erg naar binnen, maar ik was zoooo blij! en als je dat laat merken krijgen hun er ook plezier in en gaan ze nóg harder hun best doen! misschien kan je hem nét wat boven arbeidstempo galop laten galopperen. zodat hij niet zo gauw in draf valt én het wat langer vol kan houden.

Ik schrijf dit allemaal uit ervaring. En inmiddels is mijn paardje ver genoeg dat ze een aantal rondjes lekker kan galopperen op de hoefslag en dat ík haar eruit haal wanneer ik wil. :)

Heel veel succes, het komt allemaal vast wel goed met Maxi :)

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:21

Ik denk dat je je paard moet behandelen tijdens de galop als een 3 jarige.
Dus op verkeerde been lichtijden, zachtjes aandrukken totdat ze der als het ware 'inrolt' ookal gaat die dan eerst heel hard draven het gaat dat moment om de galop.
Verder, belonenbelonenbelonen, maar dat is al erg veel gezegt.

Mag ik vragen waarom martigaal?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:58

Wat bij mij trouwens ook helpt, want ik heb nu een periode dat ik alleen maar aan het vechten ben met mijn paard, begon onbewust maar nu ik mij ervan bewust ben (door instructrise) les ik een aantal keer achter elkaar om mijn slechte gewoonte eruit te halen, les ik niet ga ik longeren oid. Ook kan je, als de galop iedere keer het struikelblok is, een paar weekjes niet gaan galloperen, ga andere dingen doen. Laat haar lenig worden en rechter, kijk of je een volte kan rijden met stelling naar buiten, ga buiten rijden, springen of iets anders leuks maar gewoon even lol maken met je paard, doet veel goeds als je daarna weer een keer serieus aan de slag gaat!

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:53

Op momenten dat je gefrustreerd raakt kan je beter stoppen. Denk dat je eerst aan je zelf moet werken om rustig te blijven als het niet lukt. Hoe meer je gaat 'willen' hoe minder je voor elkaar krijgt.
Vind het erg sneu voor de pony dat die zo negatief behandeld word met iets waar die moeite mee heeft.
Een kleuter die niet weet wat 2+3 is zal echt niet weten wat de uitkomst is als de juf gaat schreeuwen en zeggen dat die het fout doet. Jij doet naar mijn idee het zelfde bij de pony, hoe moet hij weten wat goed is al jij steeds boos/gefrustreerd raakt? Je mag blij zijn hoe goed je pony door de bak galoppeert! De mijne krijg ik amper een halve zijde in galop en daar ben ik al heel blij mee, hoe graag ik ook meer rondjes zou willen. Ik weet dat zij het moeilijk in de bak vind en beloon haar juist bij elk klein stukje dat goed gaat! Misschien duurt het nog wel heel lang voordat ze het kan en misschien kan ze het wel nooit, het is een leer/groei proces met ups en downs. Als je het liever in 1x goed wil doen kan je denk ik beter een ander paard nemen waar alle knopjes al opzitten.

Ik oefen trouwens buiten op rechte stukken in het bos/land en dat kan ze nu best goed (misschien ook een tip voor jou).

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:02

probeer het galloperen leuker te maken voor je pony.
hij valt er heus niet uit om jou te pesten, maar omdat hij je niet snapt.

ik vind hem de eerste keer eigenlijk best netjes aanspringen.
spring aan in gallop, gallopeer een paar sprongen en neem hem dan zelf weer terug.dan leert hij ook dat JIJ hem terug neemt. als hij dat braaf doet kan je het steeds meer uitbreiden en een voltetje galloperen en wat verschillende tempo's. (probeer het niet te snel te doen, maar rustig op de bouwen)
hou hem een beetje bezig en beloon hem goed als hij iets goed doet.
bijna alle paarden willen graag doen wat je vraagt als ze het snappen. als je hem duidelijke hulpen geeft en ze veel beloond zal hij ook snappen wat je bedoelt en zijn best doen.

zulke dingen kunnen soms heel veel tijd kosten (ik rij een pony nu 2 jaar en gallop is nog ver weg van normaal/goed)
probeer lol in het rijden te hebben en te houden. als iemand elke keer dat jij iets heel erg probeerd loopt te schreeuwen hoe slecht je het wel niet doet, en dat je niet luisterd (terwijl je het gewoon niet snapt) is het na een tijdje niet leuk meer en ga je je best ook niet meer doen.

les is natuurlijk altijd een hele goede. of vraag een keer iemand anders om mee te gaan en te kijken, en wat tips te geven. of aan te geven vanaf wanneer je kan zien dat hij er uit gaat vallen zodat je dat beter aan kan gaan voelen enzo :)
ga als je de mogelijk hebt eens buiten rijden voor de afwisseling, en ook eens niet galloperen als je gaat rijden, dat hoeft helemaal niet altijd.

probeer lief te blijven voor je pony, straffen heeft geen nut, belonen op goede momenten werkt 100x beter en maakt alles een stuk leuker!
het komt uiteindelijk vast allemaal goed!
probeer het niet te haasten, elke milimeter is er een en moet beloond worden :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:57

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

KentuckyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:42

leuk paardje.
probeer er allebei plezier in te hebben. ik zou bijvoorbeeld met galopperen het zo doen : doorzitten, wachten totdat je weet dat je goed aanspringt en niet teveel stelling , desnoods draaf je 1 rondje meer als je er maar zeker van bent dat het aanspringen dan goed gaat. Na het aanspringen een reservetje inbouwen voor een nette overgang en neem hem de volgende lange zijde terug. Ik werk ook veel aan de overgangen naar de galop en terug naar de galop , gewoon veel oefenen en dan komt het vast wel goed.
Bij de titel geef je het al aan dat hij galopperen moeilijk vind . Door veel rondjes galopperen gaat hij het zeker niet leuk vinden . veel succes verder ! :)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 09:17

ik rij niet graag buiten.
ik ben zelf nog wat angstig om buiten te rijden.
en daarbij moet ik dan eigenlijk altijd alleen.
wand stalgenoten die ik heb zie ik niet zo vaak.
ben 9 1/2 van de 10 keer alleen op stal.
en als me vriend of een vriendin mee fiets gaat maxi niet galoperen wand dan raakt ze haar steun kwijd omdat ze niet zo hart kunnne fietsen.
en ik heb geen zin om het persee alleen te moetten gaan doen wand dan ben ik straks weer bang.

en die zweep heb ik 1 keer gebruikt.
ik sla haar juist niet in galop wand dan valt ze er juist uit.
dus waar dat dat vandaan komt weet ik niet.

veder beloon ik haar ook in het filmpje.
dus het is niet allen maar schelden en zo.

daarbij moet ik haar wel af en toe de bocht om gaan krijgen anders galopeer ik over 10 jaar nog zo met haar.
wand wat ze nu niet hoeft hoeft ze nooit niet (wand ik galopeerde eerst ook al vaker zo van nouw de bocht vind je moeilijk dus hoeft niet hoor en nu zit ik met de gebakken peren dat ze het dus niet meer doet)

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:42

Misschien vind ze de bochten wel heel erg moeilijk.. Dat kan komen doordat ze bijvoorbeeld vast zit in haar rug of dat het zadel niet goed ligt.
Mijn paard sprong altijd verkeer aan en viel in iedere bocht uit de galop.. Tot ik de fysio liet komen en een nieuw (door de zadelmaker aangemeten) zadel voor haar kocht. Nu springt ze alleen nog maar verkeerd aan als ik haar de verkeerde hulp geef :)). Ook in de bochten kan ze nu zonder probleem door. Als een paard pijn of ongemak heeft in bijvoorbeeld zijn rug, is soepel door de bocht gaan heel moeilijk, zeker als je dan ook nog hard gaat. Heb je daar als eens naar laten kijken?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 09:53

ze word al regelmatig door de fysio behandelt
en haar zadel is pas helemaal na gekken en licht gewoon nog goed.
dus dat kan het gewon niet zijn.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:31

toch zou ik eerst zorgen dat je goed rechtdoor kan galloperen en daarna meer met bochten gaan oefenen. (je kan natuurlijk best als het goed gaat een keer een bochtje erbij pakken)
maar als een paard moeite heeft met gallop en zijn evenwicht in de gallop word het er natuurlijk niet makkelijker op als je veel bochten rijd.
probeer anders eens in een weiland te rijden, zodat je een wat langer stuk rechtdoor hebt.

of hang een briefje op op stal wie een keertje met jou buiten wil rijden om de gallop te oefenen. er zal vast wel iemand zijn die dat wil toch? want het is idd niet handig om alleen naar buiten te gaan als je daar bang voor bent.

en dus gewoon heel veel kleine stukjes oefenen. het lijkt voor je gevoel soms alsof het helemaal niet beter gaat, maar als je dan terug kijkt naar een halfjaar geleden, of weer foto's ziet merk je dat je toch echt wel een heel stuk opgeschoten bent!
zulke dingen kosten gewoon heel veel tijd..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:47

Ik denk dat jullie er allebei geen plezier aan beleven.
Dat jij erg gefrustreerd raakt, blijkt uit het filmpje, maar je pony lijkt ook niet overgelukkig.

Het is erg jammer dan je niet naar buiten durft, want daar is de plek bij uitstek om aan dit soort dingetjes te werken.

Ik zou persoonlijk een paar dingen veranderen:

Afwisseling. Maak het voor jullie allebei weer leuk. Wat dan nog als het lang duurt voordat de galop zit? Ik neem aan dat je volgend jaar geen grand prix hoeft te rijden? Probeer gewoon weer eens plezier te maken met je paardje. Waarom niet eens schriktraining (ideaal om samen moed op te bouwen om later naar buiten te kunnen), leuke grondwerkoefeningen (trail by hand bv) agility, wandelingen maken met je paardje (desnoods beginnen met slechts een paar meter van huis), ergens heen gaan waar hij lekker kan grazen... gewoon zorgen dat jullie weer plezier krijgen in elkaar. De rest komt later wel

Daarnaast zou ik een zeer goede instuctrice zoeken om aan je eigen balans te werken, want je maakt het je paard niet makkelijk. Als je iets van je paard eist, zul je eerst ook eisen aan jezelf moeten stellen.
Neem eens zitlessen bij een goed lesgeefmens, evt met een ander paard en leer secuurder te zijn met je hulpen. Beter 1 keer in de maand goed privéles, dan meerdere keren in een groep meehobbelen.

Ga je angst voor het buitenrijden overwinnen (en echt... ik weet waar ik over praat)
Begin met buiten wandelen met je paard, desnoods eerst alleen de poort in en uit en bouw dat op totdat het geen issue meer is. Ga daarna met lange lijnen naar buiten, dan kun je zien hoe je paard reageert als het bang wordt. Bovendien wordt het daar moediger van. En jij ook.
Ga daarna beginnen met buiten rijden, begin evt met 3 passen van huis af. Je hoeft geen trein te halen, toch.
Eenmaal gewend om samen buiten te rijden, dan heb je de ideale omstandigheden om je paard sterker te laten worden. Slaom om bomen, bergje op en af en rechte lijn kleine galopjes maken.

Verlang niet te veel.Ben vandaag trots op het goed aanspringen met galop. Vraag morgen 2 passen en overmorgen drie, bij wijze van spreke. Bouw het ministap voor ministap op. Ja... het lijkt misschien langer te duren dan... maar het resultaat is veel beter voor beiden.
(maar bouw wel die galop pas op nadat je zelf betere balans hebt en je paard niet stoort)

Succes

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:06

Wat een braaf en leuk dier.Probeer eens aan te springen bv bij B en ga door tot E. Daar neem je haar zelf terug. Daarna bv bij C aanspringen tot A. Zelf de controle houden. Veel overgangen rijden met weinig hand maar met zit en evt stem. Dus bv Bij A draven , bij B stappen, bij M halt en vw stap , C draf,E galop, A weer draf. Dan van hand veranderen en dat de andere kant op.
Ook in draf opletten op bv stelling in de hoeken. Wat strengen zijn voor jezelf door goed op te letten of je duidelijk bent.
Geen idee wat je voor die groepsles betaald maar misschien kan je iemand prive vinden voor het zelfde geld.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:43

Moderatoropmerking:
Zojuist weer wat berichten verwijderd die niet aan de regels van HAW voldoen. Er staat al eerder een moderatoropmerking in dit topic dat het niet de bedoeling is om hetzelfde te blijven herhalen. De topicstarter weet inmiddels wel dat ze niet moet schelden tegen haar pony, het is niet nodig om daarover door te blijven gaan en het is zeker niet de bedoeling om onrespectvol te reageren tegenover de topicstarter.
Graag alleen reageren als je op een positieve wijze opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:28

Ik zou de teugels eens los laten :) Wat ik zie is dat je gas geeft en remt tegelijk. Dat zijn tegenstrijdige berichten.
Er wordt erg veel op je topic gemod, ik denk omdat mensen wel zien hoe goed je pony zijn best doet, jij ook graag wilt maar het gewoon niet lukt.
Kan hij aan de longe wel goed doorgalloperen? Met een goede sprong? Of laat je hem dan zo hard draven dat hij in de galop valt?
Duidelijk zijn, aan de longe kracht opbouwen zonder dat jouw handen hinderlijk in de mond hangen, dus ook niet absurd strak gaan bijzetten. Beperk je taalgebruik eens, zodat je stemhulpen ook écht gehoord worden.
Als hij dan goed en sterk galoppeert aan de longe kun je die stemhulp meenemen, en het lijkt me een reuzegoed plan dat je dan aan de longe gaat galloperen om zo extra steun te krijgen van de longeur, en je kunt zonder teugels gaan rijden aan de longe om jezelf een onafhankelijkere zit aan te leren. :)

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:43

line18 schreef:
daarbij moet ik haar wel af en toe de bocht om gaan krijgen anders galopeer ik over 10 jaar nog zo met haar.
wand wat ze nu niet hoeft hoeft ze nooit niet (wand ik galopeerde eerst ook al vaker zo van nouw de bocht vind je moeilijk dus hoeft niet hoor en nu zit ik met de gebakken peren dat ze het dus niet meer doet)

Volgens mij is het bij haflingers en andere van dat soort type paarden vaker dat ze de galop lastig vinden door hun bouw. Paar berichtjes terug had ik ook voorbeeld gegeven dat ik met mijn verzorg fjord ook moeite heb met de galop en ook de bochten. Heb pas een lesje gedaan met haar en die meid vertelde ook dat fjorden door hun bouw vaker moeite hebben met galop.
Ze radde mij aan om veel handwerk te doen om de achterhand sterker te maken (daar zit het gas), dat meisje is zelf erg bezig met de klassieke dressuur en doet dat zowel veel aan de hand en later onder de man (of vrouw :P ). Maar ze begint altijd een oefening aan de hand. Met de fjord ben ik onlangs ook begonnen met wat oefeningen om de achterhand sterker te maken, dat zal op den duur helpen bij de galop.
Het is wel zo dat het ene paard het sneller leert dan de ander, dus als jou haflinger het erg moeilijk vind is jou geduld heel belangrijk, zo kan je ver komen samen :)
Misschien duurt het wel een heel jaar voordat je pony na alle oefeningen maar 1 rondje kan, maar binnen 10 jaar moet het zeker lukken! :)

De spreekwoorden 'oefening baard kunst' en geduld is een schone zaak' zijn niet voor niks in de wereld gekomen.

En handwerk is trouwens een super leuke afwisseling buiten het rijden en longeren om!
Je kan ook een handwerk les doen bij een stal zonder je eigen paard, dat je oefent met een paardje die het al kent, zo leer ik het ook! en ik pas het later weer toe op het fjordje :)

Anja1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 00:20

Nou, ik weet het allemaal niet hoor ... enerzijds vind ik het wel dapper dat TS haar filmpje hier neerzet ... aan de andere kant getuigt het mijns inziens ook van een bepaalde blindheid. En ja, moderator, ik weet dat het al diverse keren is gezegd, maar de manier waarop het is gezegd kan misschien TS ook verder op weg helpen!
Beste meid, ga eens op de bank zitten en ga eens diep bij jezelf te raden waarom je Maxi hebt, wat je van Maxi verwacht en wat je van Maxi wilt ... vraag jezelf eens af waarom je van paarden houdt en of dit filmpje een bevestiging is van jouw "houden van".
Je zet onder je laatste foto "nog even gek doen!" ... ik zie niets van dat gek doen ... ik zie een sufgereden paard, die het ook allemaal niet meer snapt en jou er een beetje opzitten. Is dit gek doen? Terwijl je een kwartier daarvoor nog tierend en vloekend, schoppend en bokkend jouw lieve Maxi door de bak heen aan jagen was terwijl je hem op allerlei manieren gruwelijk in de weg zit?

Wil je leren? Begin dan met jezelf en ga zitlessen nemen ... begin in stap ... galop, daar ben je nog lang niet aan toe! Ga grondwerk met Maxi doen, ga tempowisselingen aan de hand met hem doen ... ja dat betekent dat jij ook veel moet lopen én rennen, dus je krijgt een topconditie!

Besef één ding heel goed: Als Maxi een hond was geweest had hij jou al lang gebeten! En terecht! Jouw Maxi is een lieverd, die geen stap verkeerd zet! Behandel hem met het respect dat hij verdient ... Als je eerlijk naar jezelf kijkt, dan kun je maar tot één conclusie komen: Dit wil jij niet!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 01:06

Zoals je al zei heeft je paardje moeite met de galop.
Daarom is het belangrijk hem hier goed bij te ondersteunen door oa.. duidelijk de goede hulpen te geven.
Netjes te zitten en rustig een mond hand verbinding te hebben.
Bedenk eerst voor de overgang, hoe te zitten, welke stelling en waar je je benen/handen moet hebben.
Ook als je in de galop zit is het belangrijk dat je rustig zit (niet zoals nu,tegen de beweging in) en je hakken netjes uitdrukt (dan komt ook je been niet automatisch zover naar achteren te liggen).
Valt hij uit de galop, bereid hem dan weer voor door eerst weer het goede tempo/stelling in draf te hebben.
Nu jaag je hem vanuit een te snelle draf (waardoor je houding nog wat slechter is) in de galop, waardoor het voor je paardje nog moeilijker is om goed door te galopperen.

Het is al eerder genoemd, maar ik denk ook dat je een paar? goede zitlessen moet nemen.
Ik moet zeggen dat je een doodbraaf paardje hebt.... de mijne zou hiermee veel meer moeite hebben.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 02:56

Hoi,
Ten eerste, dat filmpje ik schrok er van, mijn vader had me allang van de pony afgesleept en me n schop gegeven en ik kwam er nooit meer op. Want meid, Jíj bent degene die dingen verkeerd doet, Door jou galloppeerd hij niet door. Het ligt altijd aan de ruiter.
Maar goed. Probeer je been er meer aan te houden en niet te gaan schoppen. Die neiging heb je snel vanwege frustratie. Geef de juiste hulpen voor de galop , lukt het niet, ga weer rustig draven, probeer hem nageeflijk te krijgen en in de ontspanning , dan spring je veel makkelijker aan. Als hij goed in de ontspanning loop en je geeft de hulpen op de volte om in de galop aan te springen gaat ie zo maar. Eerst met het andere bezig, dan met het moeilijkere werk . Ook beweeg jeje handen erg veel. blijf rustig met je handen en houd je benen stil. Veel geluk. Hafjes kunnen moeilijk zijn :j

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:17

_vivi_ schreef:
Volgens mij is het bij haflingers en andere van dat soort type paarden vaker dat ze de galop lastig vinden door hun bouw. Paar berichtjes terug had ik ook voorbeeld gegeven dat ik met mijn verzorg fjord ook moeite heb met de galop en ook de bochten. Heb pas een lesje gedaan met haar en die meid vertelde ook dat fjorden door hun bouw vaker moeite hebben met galop.
Ze radde mij aan om veel handwerk te doen om de achterhand sterker te maken (daar zit het gas), dat meisje is zelf erg bezig met de klassieke dressuur en doet dat zowel veel aan de hand en later onder de man (of vrouw :P ). Maar ze begint altijd een oefening aan de hand. Met de fjord ben ik onlangs ook begonnen met wat oefeningen om de achterhand sterker te maken, dat zal op den duur helpen bij de galop.
Het is wel zo dat het ene paard het sneller leert dan de ander, dus als jou haflinger het erg moeilijk vind is jou geduld heel belangrijk, zo kan je ver komen samen :)
Misschien duurt het wel een heel jaar voordat je pony na alle oefeningen maar 1 rondje kan, maar binnen 10 jaar moet het zeker lukken! :)

De spreekwoorden 'oefening baard kunst' en geduld is een schone zaak' zijn niet voor niks in de wereld gekomen.

En handwerk is trouwens een super leuke afwisseling buiten het rijden en longeren om!
Je kan ook een handwerk les doen bij een stal zonder je eigen paard, dat je oefent met een paardje die het al kent, zo leer ik het ook! en ik pas het later weer toe op het fjordje :)

Dan kan wel kloppen ja dat het door de bouw van je paard komt.
Ik heb namelijk ook een haflinger, mijn haflingers vader had ook een niet al te sterke achterhand. Nou heeft mijn haflinger dat ook, en had/heeft moeite met de galop. Namelijk mijn haflinger sprong voor goed aan en achter fout. Hij zat dus overkruisd. Dat heeft meer dan een jaar geduurd voordat het een beetje redelijk was. Mijn haf had mij helemaal op aangeleerd dat de foute galop "goed" was. Hier werd ik ook niet op gewezen want ik had geen les.
Maar nu langzamerhand begint zijn achterhand steeds wat sterker te worden(daarvoor help heuvels op galoperen ook goed :P) En hij springt nu nog steeds af en toe wel fout aan, maar ik weet nu hoe ik het kan zien. En kan hem dus terug nemen en op nieuw aanspringen.

Maar het kan dus prima aan de bouw liggen. (dat is net zoals haflingers iets meer moeite hebben om op de achterhand te lopen)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:10

Probeer je paard eens te belonen voor de keren dat hij in galop aanspringt en het bijv. 1 rondje goed doet!
Als je paard zoveel moeite met de galop heeft kun je beter 1 net rondje galopperen dan 85 rondjes waarvan hij steeds uit de galop valt.

Zodra je hem beloond ontspan je zelf ook, jouw ontspanning word door je pony opgevat als compliment.

Naarmate je ene galop rondje goed gaat kun je je lat hoger leggen naar bijv. 2 rondjes, begin heel klein, dat is echt het beste!

Succes enne, geniet ervan he, paardrijden is leuk! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:34

Het filmpje is geen rijden en je paard niet leren galloperen...

Maar goed, iets aardigs? Vraag je zelf eens af waarom hij het zo moeilijk vind om te galloperen en in galop te blijven...en ga eerst eens bij je zelf te rade, dan eens bij de conditie van het paard en je hele houding van jouw naar je pony toe.. :(

Als ik zo te keer ga tegen mijn paard, dan krijg ik als antwoord een boksalvo......mijn paard pikt dit absoluut niet!!! Pik jij het als je iets moet doen wat je moeilijk vind en zo wordt afgebekt, geschopt en geslagen??? Hemel, ga eerst eens zorgen dat je paard in staat is om normaal een rondje te galloperen zonder jouw er op en kijk eens goed hoe hij zijn rug daarbij gebruikt...galop kunnen ze wel hoor, dat hoeven ze niet te leren, als het niet gaat, dan is er iets aan de hand en kijk eerst eens naar je eigen zit en houding en dan naar je manier van leren naar het paard toe.