paard hard in de mond. wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:39

Cassidy schreef:
Tja, als je dat zo bekijkt, hoeft dit hele forum niet....

Het kan best hoor. Als de vraag niet duidelijk is moet je net zo lang uitvragen tot die dat wel is. Eventueel vragen naar film, dat zegt al meer. Maar dat doet vrijwel niemand...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:42

Voor mij is de vraag duidelijk, en het probleem ook. Voor jou niet dan?
Als iemand roept dat alles in orde is, tandarts, rug, zadel enz, geloof je hem dan of trek je dat ook in twijfel?
Negen van de tien keer is er een goede kennis met ervaring die naar de rug heeft gekeken, of de DA is erbij gehaald (die daar toch echt geen ervaring mee heeft, naar heb je een chiropractor of osteopaat voor nodig, en ook daar is de nodige wildgroei) maar goed, je moet er van uitgaan dat de ts kwalitatief goede mensen in de arm heeft genomen.

Als iemand roept dat hij western rijdt, met dubbelgebroken bit, op neckreining en zithulp rijdt, dan heb ik daar een beeld bij. En als je alleen aan neckreining doet, hoe wil je dan reactie in de mond krijgen?
Als het paard met neckreining vierkant de bocht om mag, dan zal er weinig aandacht voor lengtebuiging zijn, denk je niet ook?
En als je nu stelling en buiging vraagt maar te soft blijft, en niet doorvraagt tot je reactie krijgt, zal het paard de druk in zijn mond als ruis ervaren en idd niet reageren.

Mijn tip: bekijk dit filmpje even: http://www.youtube.com/watch?v=Sr_cq42BtH0

Maar goed, ts, plaats eens een filmpje. Kunnen we zien wat het probleem is ....:D

ritakoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 16:05

jasmijn78 schreef:
Blijkbaar wil ze dus met dit paard
En rijdt ze dus met haar pony western?

(als je beginnend ruiter bent, wat TS dus blijkbaar is gezien haar vraagstelling, lijkt mij het al geheel geen handige keuze om twee verschillende disciplines te beoefenen... Maar goed; ik begrijp nog steeds niet dat men hier allemaal rijtechnische tips gaat geven zonder dat de vraagstelling van de TS geheel duidelijk is, en zonder ook maar iets van de combi gezien te hebben...)

Ik ben geen beginnend ruiter. Ik rijd nu dertien jaar. ik heb alleen lange tijd geen les gehad. Mijn pony heb ik laten omscholen naar western gezien ik met haar op problemen kampte. zij is voorheen niet zo goed behandelt en zij verdraagt geen contact meer aan haar mond. Ze kan wel nageeflijk lopen en volgd je hand. maar ze doet dit alleen mey een licht boogje in de teugels.

Ik wil mijn paard dressuur blijven rijden. Ik wil wel tezijnertijd een westernzadel erbij voor buitenritten maar dit alleen vanwege het heerlijke zitten.

ik wil hem dus dressuurmatig trainen. dat is mijn doel. niet dat ik dan al op wedstrijden ga. mischien ooit maar nu nog niet. Ik wil met hem dus gaan trainnen.

Cassidy

Re: paard hard in de mond. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:11

Is bitloos rijden een optie als ze geen druk in haar mond verdraagt?
En hoe uit zich het feit dat ze geen druk in haar mond verdraagt? Als je haar nu een kant op vraagt met dat dubbelgebroken bit, kwam er toch geen reactie?

ritakoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 16:13

Zoals ik in mijn vorige post uitlegde verdraagt mijn pony geen echt contact. contact gaat ze helemaal tegenin. ik heb haar nu zeven jaar en dit is nooit anders geweest. maakt ook niet uit wie er op zit.
zij word gereden op een teugel met licht boogje. wil ik dat zij inbuigt vraag ik haar met mijn been te wijken terwijl ik diezelfse kant mijn hand inknijp. ze buigt dan duidelijk om mijn been. Als ik haar nageeflijk wil rijden rijdt ik haar voorwaarts en knijp ik met beide handen in en uit. ze komt dan ook duidelijk in een goede houding. ze loopt dat wel achter de loodlijn maar zolang ze goed ruggebruik heeft is dat mijn inziens geen wereldramp.

Wij rijden dus niet volgens het boekje. En het heeft jaren geduurt voordat we zo reden. maar inmiddels kan ik haar zo netjes rijden. alleen dus heen anders.
overigens heeft ze dit op bitloos ook. ze is ook jaren kopschuw geweest en je mag nog steeds niet ecgt aan haar oren komen. vind ze niet prettig.
Cassidy schreef:
Voor mij is de vraag duidelijk, en het probleem ook. Voor jou niet dan?
Als iemand roept dat alles in orde is, tandarts, rug, zadel enz, geloof je hem dan of trek je dat ook in twijfel?
Negen van de tien keer is er een goede kennis met ervaring die naar de rug heeft gekeken, of de DA is erbij gehaald (die daar toch echt geen ervaring mee heeft, naar heb je een chiropractor of osteopaat voor nodig, en ook daar is de nodige wildgroei) maar goed, je moet er van uitgaan dat de ts kwalitatief goede mensen in de arm heeft genomen.

Als iemand roept dat hij western rijdt, met dubbelgebroken bit, op neckreining en zithulp rijdt, dan heb ik daar een beeld bij. En als je alleen aan neckreining doet, hoe wil je dan reactie in de mond krijgen?
Als het paard met neckreining vierkant de bocht om mag, dan zal er weinig aandacht voor lengtebuiging zijn, denk je niet ook?
En als je nu stelling en buiging vraagt maar te soft blijft, en niet doorvraagt tot je reactie krijgt, zal het paard de druk in zijn mond als ruis ervaren en idd niet reageren.

Mijn tip: bekijk dit filmpje even: http://www.youtube.com/watch?v=Sr_cq42BtH0

Maar goed, ts, plaats eens een filmpje. Kunnen we zien wat het probleem is ....:D

ritakoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 16:15

Cassidy schreef:
Is bitloos rijden een optie als ze geen druk in haar mond verdraagt?
En hoe uit zich het feit dat ze geen druk in haar mond verdraagt? Als je haar nu een kant op vraagt met dat dubbelgebroken bit, kwam er toch geen reactie?

Mijn pony doet dat. sorry voor de verwarring. mijn welshpony verdraagd geen contact.
En mijn nieuwe paard juist eigenlijk teveel. hij is heel hard in de mond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:54

Ok, we hebben hier te maken met twee paarden.
Je eerste paard is sensibel, daar ben je nu aan gewend.
Je nieuwe paard is nog ongevoelig voor je manier van rijden.
Dan is daar een oplossing voor: grondwerk.
Vanaf de grond kun je dingen uit gaan leggen, maakt het aanleren van dingen vanuit het zadel zoveel makkelijker.

Zie filmpje van Clinton Anderson met jonge Mustang, vanaf dag 1. Met het paard is nog nooit eerder gewerkt, hij is heel erg tegen iedere vorm van druk in.
Vraag druk tot hij reactie geeft en laat dan los. Loslaten is beloning. Te zacht inkomen en niet versterken leidt tot ignoreren van iedere vorm van druk. Het stompt je paard af.

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

ritakoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 17:28

Maar ook mijn lesgeefster geeft aan dat hij niey los wilt laten. (zo zegt zij het). zij is er op geweest om het zelf te voelen.

over de vraag voor een filmpje. ik zal eens kijken of iemand een keer met camera kan komen binnenkort.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:23

Is het een erg voorwaarts of lui paard?

ritakoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 19:04

Voorwaarts. maar hij is wel op je zit terug te rijden. als je zelf ietsje langzamer meegaat valy hij terug in zijn tempo maar blihft wel actief

anna_belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:01

Ik zou zeggen; eerst voorwaarts gaan rijden en dan pas voorzichtig de aanleuning opzoeken. Weer even terug naar de basis...
Succes!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:19

Nou een erg voorwaarts paard is vaak gespannen, dan helpt het om onder zijn eigen tempo te gaan rijden, handen stil houden en ontspannen (zachte handen) en veel figuren rijden met diezelfde losse handen, kan zijn dat hij dan al jouw hand wilt gaan opzoeken. Maar kost wel geduld. Zorg dat je eerst de stap goed hebt, dan de rest.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:40

Mijn paard was eerst ook heel sterk in zijn mond. Door consequent te zijn en veel los te laten is hij na 1.5 jaar een pony geworden met een super zacht mondje en zit helemaal los in zijn hele lijf. Iedereen die erop reed zij dat ze nog nooit zo een gevoelige mond hebben gereden!

Een springpaard wat ik reed had gewoon echt een stugge mond, waarschijnlijk door al het getrek enzo. Om die reden heb ik hem ook niet gekocht..