ik ga voorover zitten!! grrrr

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

Re: ik ga voorover zitten!! grrrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 08:11

maar wat zou verder wijsheid zijn , beugels een gaatje korter of juist langer?

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:20

Ik zit ook niet rechtop en wat ik doe als oefeningen zijn van die dingen die beginners ook weleens doen om vertrouwen in hun paard te krijgen : met de armen opzij en omhoog rijden, als je dan scheef zit raak je uit balans.
Wel goed de teugels vastmaken of een teute safe gebruiken zodat het paard niet in de teugels stapt. Voor mij helpt dit wel.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:34

rachel_j schreef:
maar wat zou verder wijsheid zijn , beugels een gaatje korter of juist langer?

Das moeilijk te zeggen zo achter de computer. De ene ruiter heeft er baad bij om langer te gaan zitten de volgende korter. Ik zou zeggen gewoon gaan proberen.
Ik heb een klant die ook de neiging heeft te veel voorover te gaan zitten, die laat ik regelmatig over de hoefslag stappen, draven of galopperen met 1 hand aan het zadel. Trek je zelf maar in je zadel, je spieren zijn het ook waarschijnlijk niet gewent om zo te zitten, die moeten daar aan gaan wennen, nu kan je krampachtig proberen goed te gaan zitten, maar daar wordt het ook niet beter van. Door je zelf in je zadel te trekken, maak je het een stuk makkelijker en vooral ontspannender voor je zelf.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:37

Silence_ schreef:
zit les, zonder zadel rijden en voor je gevoel heel echt naar achter gaan zitten :)

Alleen oppassen dat je geen stoelzit krijgt op zo'n manier.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:12

De tip die ik vandaag van mijn vriend kreeg toen ik niet helemaal rechtop zat, is schouders naar elkaar toe trekken en borst vooruit. Dan ga je automatisch al iets rechter zitten. Als nog moest hij het nog wel paar keer zeggen tijdens het rijden, maar had het idee dat het bij de galop wel hielp.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:50

Mischien een keertje zonder zadel rijden?
Optie1: je paard staat meteen stil op het moment dat jij naar voren gaat zitten.
Optie2: Je voelt meteen wat er aan je paard verandert als je naar oren gaat zitten.
Optie3: Je ligt ernaast als je naar voren gaat zitten, dan leer je het vanzelf af :)

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:52

ben je misschien bang?soms helpt een bodyprotector om je rectop te laten zitten. dan kan je niet meer voorover buigen. En als je angst hebt geeft het je misschien een zelfverzekerder gevoel.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 20:53

na mijn ongeval durfde ik alleen nog maar met bodyprotector te rijden , nu rij ik inmiddels weer zonder , heb voor mijn gevoel ook wel weer vertrouwen, maar zit dus wel voorover.
al ben ik er inmiddels wel achter dat ik dat vooral doe als ik met een oefening bezig ben die hij moeilijk vind, of als hij vasthoudt in de kaak , op die momenten ga ik dus te ver voorover zitten en zit ik onderhand op mn schaambeen ipv op mn zitbeenknobbels.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:05

Ik ken het probleem, bij mij is het ook grotendeels angst/onzekerheid waaruit de gewoonte om voorover te zitten is gekomen. Ik ben na een aantal keer vallen vrij angstig geworden. Nu is de ergste angst weg, maar zit nog steeds voorover. Dit komt, volgens onderzoeken, omdat een mens in angst/onzekerheid in foetushouding wil kruipen, opgerold dus.

Weet niet op wat voor zadel jij rijd, ik had er op mn VZH zadel meer last van dan nu met m'n dressuurzadel. Maar moet er nog op letten dat ik recht boven m'n paard blijf. Benen lang houd, bekken kantelen en hoofd omhoog/vooruit kijken. Scheelt ook wel dat ik m'n paard nu iets meer vertrouw dan eerst

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:08

Dit probleem heb ik ook. Sinds ik 1.5 jaar geleden heel hard ben gevallen van mijn pony, had ik een spier in mijn rug gescheurd. Daar heb ik nu nog soms last van. Doordat ik wat voorzichtiger ben geworden ga ik ook steeds voorover zitten, dit gebeurd onbewust. Ik lees even mee.

Irismonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:44

Bij mij hielp het erg dat mijn moeder altijd zei, rechtop! Maar ze kan dat natuurlijk niet zeggen in de les, omdat er ramen enzo zijn. Dus gaf ze het met een gebaar aan. Ik weet niet of er iemand met jou meegaat, zodat die er op kan letten? Anders kan je voor jezelf bedenken dat je een bepaald punt in gedachten neemt, en telkens als je daar langskomt/dat ziet, dan moet je jezelf afvragen: "Zit ik nog wel rechtop?"
Ik heb dat ook gedaan, en dat helpt zeker!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 14:57

mijn instructrice zegt dat op het moment dat ik mijn paard teveel op de voorhand laat lopen, ikzelf ook voorover ga zitten.
volgens haar doen veel ruiters dat op een jong paard , je past je aan naar waar op dat moment het zwaartepunt ligt.
en ik merk nu idd dat als ik mn best doe om zijn achterhand er goed onder te rijden , ik zelf ook rechter ga zitten.
dus flink op mn houding letten!

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:54

Inderdaad! Ik heb ook het probleem dat ik niet rechtop zit.. Ik kan met mijn rugspieren m'n rug niet rechttrekken, dus zit meestal voorover gebogen. Maar ik merk dat als ik echt op m'n kont ga zitten, het wel beter gaat :P

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:05

Heb je misschien ergens een scheefstand? Onderrug of je bekken?
Ik heb tijden op de linkerkant gezeten (als je achter het paard ging staan zat ik op de linkerkant)
Daarnaast zat ik ook altijd voorover, nu heb ik chronische rugklachten en dit jarenlang ontzien door voorover te gaan zitten.

Ik ben terecht gekomen bij een orthomanueel arts en bleek dus scheef te staan vanuit mijn bekken. Voor mijn gevoel zat ik ook altijd recht in mijn zadel maar werd keer op keer erop gewezen dat ik recht moest gaan zitten. Nu ik weer recht ben en tijdens de les er keer op keer op gewezen wordt dat ik recht moet gaan zitten kan dit ook weer. Vaak merk je een scheefstand niet eens omdat je lichaam het compenseert. Als je weet dat er lichamelijk geen problemen zijn kun je met les of iemand die je vanaf de grond erop wijst een hoop aan je houding veranderen.