Maar hij moet wel goed vast zitten.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
montyjansen schreef:Over een pop zijn de meningen verdeeld, ik doe niet anders eerst de pop er op, dan een mens, met pop kan je leren dat, als er iemand af valt, dat hij er niet naar hoef te slaan als er iemand tegen zijn benen valt.![]()
anneliesdj schreef:montyjansen schreef:Over een pop zijn de meningen verdeeld, ik doe niet anders eerst de pop er op, dan een mens, met pop kan je leren dat, als er iemand af valt, dat hij er niet naar hoef te slaan als er iemand tegen zijn benen valt.![]()
Val jij er zo vaak vanaf dan als je ze zadelmak maakt?
Elke keer dat je valt is een foute ervaring voor het paard, op welke manier dan ook.
Als je gewoon niet valt hoeft hij je ook niet achterna te slaan. Als dat de enige reden is om een pop te gebruiken weegt dat imo lang niet op tegen de nadelen.
Hij kan de pop er ook niet af krijgen.
montyjansen schreef:ik ben er niet zo vaak afgevallen (vroeger wel, had nog geen ervaring met rijden toen) het kan voorkomen.
Wie kan er garanderen dat er niets gebeurd als je besluit om er op te gaan zitten.
Monty Roberts, Annemarie v.d. Toorn, en denk wel meerdere, en ik, maken zo de paarden vertrouwd met wat er boven, aan de zijkant, zoal kan bewegen, er zijn ook paarden die behoorlijk kunnen slaan als er iets, of wat tegen hun benen komt, als je dat voldoende keren oefent, om er een plastic zakje of een pop er tegen te houden, of laten vallen dan word het paard hier mee ver trouwt en zal gewoon blijven staan tot je het weer oppakt of weg haalt, je wil niet mee maken hoe een paard kan slaan als je er een keer toch af valt.
Met de pop er op plaatsen leert hij ook dat er iets op zit beweegt, hem geen pijn doet, vertrouwen krijgt dat het niet eng is, pop is ook niet zenuwachtig, dus allen maar rust en vertrouwen hebben, zo niet krijgen.Hij kan de pop er ook niet af krijgen.
![]()
Kan ook op onze website kijken hoe we dit doen.
Ayla_Auriana schreef:Dankje wel voor het uitgebreide antwoord. Hier kan ik heel wat mee mocht ik het nog een keer zelf gaan doen.
Ben gister achter gekomen dat ze toch wat verder achter zijn dan ik dacht. Er mocht zelf nog niks tegen der benen komen zachtjes, want dan kon ze schrikken. Ik hoop dat ze binnenkort profesionele hulp erbij halen om hun over het hele traject te begeleiden.
anneliesdj schreef:montyjansen schreef:Over een pop zijn de meningen verdeeld, ik doe niet anders eerst de pop er op, dan een mens, met pop kan je leren dat, als er iemand af valt, dat hij er niet naar hoef te slaan als er iemand tegen zijn benen valt.![]()
Val jij er zo vaak vanaf dan als je ze zadelmak maakt?
Elke keer dat je valt is een foute ervaring voor het paard, op welke manier dan ook.
Als je gewoon niet valt hoeft hij je ook niet achterna te slaan. Als dat de enige reden is om een pop te gebruiken weegt dat imo lang niet op tegen de nadelen.

Ayla_Auriana schreef:Ik denk achteraf dat ze zelf een beetje bang zijn om er als eerste op te gaan. Maar dat ze zelf niet door hebben dat het paardje er eigenlijk nog helemaal niet aan toe is. Ze weten volgens mij niet wat er tegenwoordig allemaal bij komt kijken om een paard op een rustige manier goed in te rijden.
Ze zijn wel heel lief voor de paarden hoor, maar volgens mij zijn ze te lief en te zacht. Het jonge paardje luistert wel naar hun, maar loopt volgens mij ook een beetje over ze heen.
Voorlopig gaan ze weer eerst verder met het grondwerk en hopelijk doen ze nu meer voorbereidingen dan eerst voordat echt gaan rijden.
Barcelano schreef:...hangend je verder op richten.
Als ook dit ontspannen gebeurt, trek de ruiter zijn rechter been verder op, maar zwaaien hem er niet over heen.
Ook dit gebeurt in stap.