Jonge arabier inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 07:06

Over een pop zijn de meningen verdeeld, ik doe niet anders eerst de pop er op, dan een mens, met pop kan je leren dat, als er iemand af valt, dat hij er niet naar hoef te slaan als er iemand tegen zijn benen valt. 8-)
Maar hij moet wel goed vast zitten.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:35

Het advies wat ik je mee kan geven is al meerdere malen gezegd, maar: stop ermee.
Wat als het een keer echt verkeerd gaat: wie is dan aansprakelijk? Ik vind het voorts onverantwoordelijk van de eigenaren om iemand als jij op hun paard te laten hangen/zitten, terwijl je totaal geen ervaring hebt.
Ik heb het bescheiden idee, als ik het allemaal zo volg, dat die eigenaren zelf niet durven en het als smoes aanvoeren dat een "licht" iemand beter is om in te rijden. (Tenzij ze 100 kg per persoon wegen, maar dat lijkt me niet, anders koop je geen Arabier naar mijn mening).

Als jij echt wil leren om paarden in te rijden, dan kan je dat beter leren van iemand die niets anders doet dan dat, wel op een rustige en paardvriendelijke manier natuurlijk.

Aieshja

Re: Jonge arabier inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:44

Mijn advies is ; Stop ermee, waarom laten mensen jou inrijden terwijl je daar totaal geen ervaring mee hebt? Of vraag iemand jou te begeleiden die ècht verstand van zaken heeft.
Jouw veiligheid is vele malen belangrijker dan dat paard inrijden, tenzij jij hier verder mee wilt gaan.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 20:29

Voorlopig stop ik er ook mee. Ik wil het best weer proberen over een aantal weken met begeleiding van J of M. J traint dagelijks paarden en M heeft ook heel wat jaren elke dag paarden getraind.

Mijn eigen veiligheid gaat inderdaad voor, al helemaal omdat ik ook een eigen paard heb.
Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het verder gaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:03

montyjansen schreef:
Over een pop zijn de meningen verdeeld, ik doe niet anders eerst de pop er op, dan een mens, met pop kan je leren dat, als er iemand af valt, dat hij er niet naar hoef te slaan als er iemand tegen zijn benen valt. 8-)

Val jij er zo vaak vanaf dan als je ze zadelmak maakt?

Elke keer dat je valt is een foute ervaring voor het paard, op welke manier dan ook.
Als je gewoon niet valt hoeft hij je ook niet achterna te slaan. Als dat de enige reden is om een pop te gebruiken weegt dat imo lang niet op tegen de nadelen.

Manddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:42

Je moet het rustig opbouwen, dan komt het helemaal goed! :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:24

anneliesdj schreef:
montyjansen schreef:

Elke keer dat je valt is een foute ervaring voor het paard, op welke manier dan ook.
Als je gewoon niet valt hoeft hij je ook niet achterna te slaan. Als dat de enige reden is om een pop te gebruiken weegt dat imo lang niet op tegen de nadelen.

ik ben er niet zo vaak afgevallen (vroeger wel, had nog geen ervaring met rijden toen) het kan voorkomen.
Wie kan er garanderen dat er niets gebeurd als je besluit om er op te gaan zitten.
Monty Roberts, Annemarie v.d. Toorn, en denk wel meerdere, en ik, maken zo de paarden vertrouwd met wat er boven, aan de zijkant, zoal kan bewegen, er zijn ook paarden die behoorlijk kunnen slaan als er iets, of wat tegen hun benen komt, als je dat voldoende keren oefent, om er een plastic zakje of een pop er tegen te houden, of laten vallen dan word het paard hier mee ver trouwt en zal gewoon blijven staan tot je het weer oppakt of weg haalt, je wil niet mee maken hoe een paard kan slaan als je er een keer toch af valt.
Met de pop er op plaatsen leert hij ook dat er iets op zit beweegt, hem geen pijn doet, vertrouwen krijgt dat het niet eng is, pop is ook niet zenuwachtig, dus allen maar rust en vertrouwen hebben, zo niet krijgen. 8-) Hij kan de pop er ook niet af krijgen. :D
Kan ook op onze website kijken hoe we dit doen.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 09:50

Ik ga het er binnenkort nog met ze over hebben wat ze nou precies willen gaan doen. En ik laat het verder aan hun over of ze wel of geen pop willen gebruiken.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 09:50

Maar iedereen heel erg bedankt voor de tips :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:52

montyjansen schreef:
ik ben er niet zo vaak afgevallen (vroeger wel, had nog geen ervaring met rijden toen) het kan voorkomen.
Wie kan er garanderen dat er niets gebeurd als je besluit om er op te gaan zitten.
Monty Roberts, Annemarie v.d. Toorn, en denk wel meerdere, en ik, maken zo de paarden vertrouwd met wat er boven, aan de zijkant, zoal kan bewegen, er zijn ook paarden die behoorlijk kunnen slaan als er iets, of wat tegen hun benen komt, als je dat voldoende keren oefent, om er een plastic zakje of een pop er tegen te houden, of laten vallen dan word het paard hier mee ver trouwt en zal gewoon blijven staan tot je het weer oppakt of weg haalt, je wil niet mee maken hoe een paard kan slaan als je er een keer toch af valt.
Met de pop er op plaatsen leert hij ook dat er iets op zit beweegt, hem geen pijn doet, vertrouwen krijgt dat het niet eng is, pop is ook niet zenuwachtig, dus allen maar rust en vertrouwen hebben, zo niet krijgen. 8-) Hij kan de pop er ook niet af krijgen. :D
Kan ook op onze website kijken hoe we dit doen.

Het hoort bij de normale voorbereiding om ze vertrouwd te maken met wat er om ze heen gebeurt, dingen erop en eraf halen, langs de billen en benen laten strijken enz. Als ze daar nog op reageren ga ik er al helemaal niet op.
Bovendien, als je een eerlijk paard hebt en hij kent je dan zullen ze zelden slaan als je eraf valt of ernaast hangt, dan moet je wel hele rare kuren uithalen.
Imo heb je dergelijke methode's alleen nodig als je geen band kunt krijgen met het paard en ja, als je Monty of Annemarie heet en je krijgt een paard voor je neus die je maar even zadelmak moet maken (tijdens clinic oid) kan ik de keuze nog wel begrijpen ookal zou ik het zelf niet doen. Maarja, ze kiezen er ook voor om dergelijke clinic's te doen, het hoeft niet.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:04

Hoi
Heel verstandig dat je er mee stopt, als ze het op deze manier doen kunnen ze er beter zelf op gaan zitten dan dat jij je nek breekt.
een advies:mocht dit je nog een keer overkomen kijk eerst hoe ze te werk gaan aan de longe hier bij kan je zien of het paard goed reageert en luistert naar de eigenaar en de basis hulpen al goed kent,gewent is aan een zadel/beugels.
Wat aansprakelijkheid betreft is de eigenaar van een paard altijd aansprakelijk zelfs als het paard door een prof. wordt gereden is het grote deel van de aansprakelijkheid voor de eigenaar van het paard.
Succes ermee.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:51

Ik heb zelf een aantal arabieren ingereden, van jonge dieren tot een 13-jarige, zowel hengst als merrie.

Eerst en vooral: het is inderdaad zo dat het paard je moet vertrouwen. Ze merken het echt wel wie op hun komt te zitten,
al staat de vertrouwde eigenaar er nog naast (dit helpt natuurlijk wel).

Wij beginnen inderdaad altijd met dit vertrouwen op te bouwen (hier kan wel wat tijd over gaan, en je kan het niet forceren). Oefeningen aan de hand, stemcommando's, wijken, achteruit gaan, enz.
3 jaar vind ik persoonlijk wat jong, ik begin er nooit mee voor ze 4 zijn. Met het eigenlijke zadelmak maken dan, daarvoor kan je
natuurlijk wel al oefenen aan de hand.

Ook hoofdstel en bit worden op voorhand uitgebreid geoefend. Ook al eens teugels aan maken, voorzichtig laten wennen aan wat
beweging in haar mond.

Daarna longeren wij, eerst met een dekje en een flexibele singel, later met een zadel, beugels af laten hangen, geluiden maken (eens op het zadel slaan met vlakke hand, zo van die dingen). Ik wrijf ook eens met mijn zweepje overal, op de achterhand, tik op het zadel enz... niet dat ik begin met zweep te rijden hoor, maar gewoon wennen aan aanrakingen, geluiden op het zadel...

Dan gaan wij inderdaad hangen, een paar keer, terwijl het paard gewoon stil staat. Later er eens op zitten, weer overal aanraken, op en af stappen, heel voorzichtig rechtkomen, eens met mijn benen wrijven, en altijd blijven praten en niet te lang door gaan.

Verder gaan we dan met stappen aan de hand (als je ziet dat het paard vertrouwd is met de eerste stappen, is het onrustig, vooral niet verder gaan!!!). Ik gebruik de stemcommando's, halt en vooruit, met uitvoerige beloning.

Volgende stap is aan de longe dezelfde oefeningen, daarna schakelen we over naar het volgen van een ouder paard in de bak, en zo bouwen we op.

Ik heb tot nu toe nog geen echte problemen gehad. En probeer altijd positief af te sluiten. Ook niet meer dan een 3-tal keer per week (maar wissel eens af, hou het interessant en positief voor het paard)

Het allerbelangrijkste is de rust en het vertrouwen wat je zelf uitstraalt, zeker een arabier voelt het als je zelf ergens niet achter staat of onzeker bent.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 14:13

Dankje wel voor het uitgebreide antwoord. Hier kan ik heel wat mee mocht ik het nog een keer zelf gaan doen.

Ben gister achter gekomen dat ze toch wat verder achter zijn dan ik dacht. Er mocht zelf nog niks tegen der benen komen zachtjes, want dan kon ze schrikken. Ik hoop dat ze binnenkort profesionele hulp erbij halen om hun over het hele traject te begeleiden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:24

Ayla_Auriana schreef:
Dankje wel voor het uitgebreide antwoord. Hier kan ik heel wat mee mocht ik het nog een keer zelf gaan doen.

Ben gister achter gekomen dat ze toch wat verder achter zijn dan ik dacht. Er mocht zelf nog niks tegen der benen komen zachtjes, want dan kon ze schrikken. Ik hoop dat ze binnenkort profesionele hulp erbij halen om hun over het hele traject te begeleiden.

Oef, dat is inderdaad een flink gat in de opleiding. Ik kan hier rustig bij alle 2 de pony's tussen de benen doorvegen/mestscheppen, overal aankomen, etc. En dan is naar mijn mening de jongste (3 jaar) nog lang niet ver genoeg in de basisopleiding (plus dat ik 3 te jong vindt) om een ruiter te dragen. Nu ga ik ook echt niet op kousenvoetjes met o jee houding om de paarden heen kruipen omdat ze eens iets eng kunnen vinden. Waar ze van schrikkken laat ik ze juist aan wennen (uitgezonderd het schrikdraad, daar mogen ze echt respect voor hebben).

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:33

Uhm, als ik dit zo lees krijg ik een beetje het idee dat ze jou het "vuile werk" willen laten opknappen in die zin het risico lopen om eraf gebokt te worden onder het mom dat jij lichter bent en dit fijner voor de pony zou zijn, maar dat ze het eigenlijk zelf niet zo goed aandurven om er de eerste keren op te stappen. Maar goed, als zij de pony niet goed voorbereiden hierop en jou niet goed hierin kunnen begeleiden en het gaat straks een keer fout, zit jij met de gebakken peren. Dus ik zou daar echt niet intrappen als ik jou was.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 11:53

Ik denk achteraf dat ze zelf een beetje bang zijn om er als eerste op te gaan. Maar dat ze zelf niet door hebben dat het paardje er eigenlijk nog helemaal niet aan toe is. Ze weten volgens mij niet wat er tegenwoordig allemaal bij komt kijken om een paard op een rustige manier goed in te rijden.

Ze zijn wel heel lief voor de paarden hoor, maar volgens mij zijn ze te lief en te zacht. Het jonge paardje luistert wel naar hun, maar loopt volgens mij ook een beetje over ze heen.
Voorlopig gaan ze weer eerst verder met het grondwerk en hopelijk doen ze nu meer voorbereidingen dan eerst voordat echt gaan rijden.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:11

anneliesdj schreef:
montyjansen schreef:

Da's niet de enige reden om een pop te gebruiken ;)

Zo'n pop is over het algemeen lichter dan een echt mens, dus minder druk ineens op de paardenrug. Daarbij, als je de pop goed vastmaakt, zal ie blijven zitten, ook als het paard bokt. En een voordeel hiervan is, een pop rukt niet aan de teugels en klemt niet om de buik van het paard.

TS, het scheelt veel of je vóór het zadelmak maken al dingen doet met een paard, of het nou een arabier is of niet.
Een paar stalgenoten van mij hebben een 3-jarige arabier, en daar doen ze echt ontzettend veel mee. Beestje doet obstakel/schrikparcoursjes, wandelen aan de hand of aan de fiets, longeren, lange lijnen werk. Die is dus al zo veel gewend, dat ze 'r eigenlijk alleen nog maar zadelmak hoeven te maken, de rest van de knopjes zit er volgens mij al op :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:21

Dilan1993 _/-\o_ iemand met normaal begrip wat er gedaan word, het ziet er ook nog leuk uit. :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:10

Ja, ik heb wel eens meer over die methode gelezen, en het stond me wel aan. Niet alleen voor jonge paarden, maar bijvoorbeeld ook paarden die opnieuw zadelmak gemaakt moeten worden of paarden die moeten leren dat bokken niks oplevert.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:43

Ayla_Auriana schreef:
Ik denk achteraf dat ze zelf een beetje bang zijn om er als eerste op te gaan. Maar dat ze zelf niet door hebben dat het paardje er eigenlijk nog helemaal niet aan toe is. Ze weten volgens mij niet wat er tegenwoordig allemaal bij komt kijken om een paard op een rustige manier goed in te rijden.

Ze zijn wel heel lief voor de paarden hoor, maar volgens mij zijn ze te lief en te zacht. Het jonge paardje luistert wel naar hun, maar loopt volgens mij ook een beetje over ze heen.
Voorlopig gaan ze weer eerst verder met het grondwerk en hopelijk doen ze nu meer voorbereidingen dan eerst voordat echt gaan rijden.

Hoi,

Ja, precies, dat denk ik ook als ik 't zo lees. Het is wel hardstikke leuk en leerzaam als je een jong paard in mag rijden, maar ik vind, dan moet je ook het voorbreidende werk kunnen doen en de eerste basis aan het paard kunnen leren en nu mag je alleens maar een paar keer erop (het riskanste stukje van het hele beleren van een paard) en als dat goed gaat gaan de baasjes er zelf weer mee verder. Dus ik zou hiervoor bedanken en wachten tot je een keer de mogelijkheid hebt om een paardje helemaal zelf (met behulp/onder begeleiding van) te beleren.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 09:56

Ja daar ga ik ook nu ook op wachten. Want ik heb niet zo'n zin om straks door iets onzinnigs geblesseerd te raken.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:59

Ik zou dit idd alleen doen met ervaren mensen; die weten waar ze mee bezig zijn.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:10

Ik ben nu samen met me instructeur en vrouw mijn arabische hengst aan het inrijden..

Mijn vorige arabische hengst heb ik ook samen met hun ingereden.

Alles gaat stap gewijs en in rust
We pinnen onze niet vast aan een bepaalde tijdsduur wanneer hij klaar moet zijn.
We kijken per keer aan wat we op dat moment gaan doen.

-Eerst moeten ze netjes aan de longe kunnnen lopen met zadel en klapperende beugels.
-Ze moeten netjes op commando kunnen halthouden en blijven stilstaan.
-Ze moeten niet raar reageren als we ze overal op het lichaam aanraken,wij doen dan over al bijv kleine schopjes geven met onze voeren/benen.

Als ze dan netjes blijven stilstaan dan gaan we hangen.

-een persoon heeft het paard vast aan de longe de andere aan een langere halster touw.
-Om zijn hals hebben we een halster touw zitten.
-Hangen doen we al pratend tegen het paard.
-hangen gebeurt zowel links als rechts van het paard.

Als het paard dit een aantal keer braaf heeft gedaan en ontspannen is stoppen we.
Tussen door wordt er gestapt voor de ontspanning.

Hangen doen we een aantal keer in de week, tijdens het hangen kloppen we het paard ook overal op zijn lijf.
Als het paard ontspannen is, wordt er gestapt al hangend.
Ook wordt er haltgehouden en dan weer verder stappen.

Als het paard deze oefeningen netjes en ontspannen ondergaat gaan we een stap verder.

dat is hangend je verder op richten.
Als ook dit ontspannen gebeurt, trek de ruiter zijn rechter been verder op, maar zwaaien hem er niet over heen.
Ook dit gebeurt in stap.

De volgende stap is het been over het paard en zachtjes zitten.

Zo doen we dus alles stapgewijs en doen we niet veel dingen in een keer.
Als de ruiter kan zitten gaat het verdere africhten ook stapgewijs en altijd met dezelde commando als aan de longe langzaam aan komen we met de hulpen in.

De mensen die mijn helpen en begleiden hebben al veel paarden op een rustige nette manier ingereden.
Geen van de paarden bokten of waren stressig,

Gaat het een keer een dag minder ontspannen bijv bij het zitten, doen we weer een stap terug.

En dan voor je het weet zit je er op.....

Afbeelding

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:25

Barcelano schreef:
...hangend je verder op richten.
Als ook dit ontspannen gebeurt, trek de ruiter zijn rechter been verder op, maar zwaaien hem er niet over heen.
Ook dit gebeurt in stap.

Afbeelding

Oef, hiervoor mag je wel lenig zijn, klinkt een beetje als een stuntrijdersakt :=
Maar verder doe ik het hetzelfde met mijn jonge Arabier, alleen hangend je oprichten en dan 1 been optrekken en dan in stap zo blijven zitten, dat gaat bij mij niet goed denk ik .

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:30

@ Ran: Zo lenig ben ik ook niet hoor,steun gewoon voor zijn schoft en achter het zadel op me handen.
Dat is het fijne als ze de aanraking op allerlei plekken kennen.
Ben ondertussen weer wat pondjes lichter, dat scheelt ook enrom veel:D