paard springt steeds verkeerd aan in linker galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 23:23

Lusitana schreef:
Heel vaak is het niet goed spiegelen van de hulpen. Dat je dus de ene kant op totaal iets anders doet dan de andere kant op. Bijna alle ruiters hebben een voorkeurshand (en been) die andere dingen doet dan gewenst. :D
Vanwege de problemen van het paard werd er niet meteen aan ruiterfouten gedacht (hoewel ik wel een keer heb genoemd dat je het moest proberen met correcte hulpen), maar gelukkig zag je instructrice het.

Veel succes op wedstrijd, en maak je niet te druk. Zorg dat je veel drinkt! Dat vergeten ruiters vaak, maar het helpt om je hoofd koel te houden en je bent minder snel vermoeid.

dankjewel voor al je tips je had zeer zeker wel gelijk en dat heb ik ook gezegd dat je goede tips gaf.
echt als ik eraan denk he die wedstrijd krijg ik al kriebels in mijn buik.
vandaag heb ik maar een half uurtje gereden wat los gewerkt met langere teugel lekker los gereden en linksom 1 galopje gelijk goed en rechtsom galopje ook goed.
ik heb nu klinkt misschien stom maar mijn linkerhand wat naar voren gestoken, dan hangt mijn binnenhand de teugel wel in een boogje maar anders pak ik hem te hard vast en kan hij de sprong niet maken en dat ging goed, voorlopig hou ik het zo tot ik leer met beide handen evenveel druk te houden en niet steeds met mijn linkerhand vast te pakken.
het is idd een voorkeurshouding dat zei mijn instructrice ook al hahaha..

neelke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:04

Je moet goed aanduwen het buitenbeen achter de singel binnen been voor de singel en als het fout gaat weer over gaan in draf!

carolinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:02

Blij dat je het opgelost hebt. Mijn paard springt linksom ook regelmatig verkeerd aan ... zou heel goed kunnen dat ik hetzelfde doe als jij. Ik ga het vanavond meteen proberen! Volgens mij is het ook een kwestie van precies op het juiste moment aanspringen. Bij mijn vorige instructrice moest ik aanspringen als ze 'ja' zei en warempel, dan sprong hij in de goede galop aan ...

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:49

ik heb een paardje ingereden, hij is nu 5 jaar en heeft er vele moeite mee om in de linkergalop aan te springen,
ik bereid dit voor door op de rechterhand een volte te rijden, en die zo ver mogelijk te verkleinen (langzaam aan) totdat je paard uitzwaait, dan weer langzaam openen en nog een x sluiten, dan van hand veranderen, gelijk op de andere hand op een ovaal (de hoeken afsnijden dus dan rij je bijv dit: a-e-c-b-a en dan bijv. bij de f naar de hoefslag rijden en dan na de f op de hoefslag komen. en dan hoofd met stelling naar buiten, buitenbeen ver naar achter, binnenbeen aandrijven en met een langere zweep een tikje achter je binnenbeen waardoor je paard dat WAA een tikje heeft en zijn been naar voren gooit (geen hard tikje hoor! gewoon als aanmoediging;))

my_precious

Re: paard springt steeds verkeerd aan in linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 22:03

inmiddels gaat het linksom in galop nog steeds goed, het was dus gewoon mijn binnenhand die ik terug trok(vast zet) en nu steek ik hem iets naar voren zodat hij de ruimte heeft om aan te springen, het gaat nog steeds goed.
inmiddels onze eerste wedstrijd gehad met beide galop ook goed aangesprongen.
ik was helemaal gestrest en over de zeik en zenuwachtig whahahaha een week van te voren gewoon.
maakte zelfs fouten door verkeerd te rijden.
de punten die ik had was ik wel tevreden mee ondanks ik slordig had gereden.
de punten waren 172 en 176.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:10

heel netjes voor de eerste keer met een jong beestie hoor;)

Emily_Kayty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:11

Ik heb hetzelfde probleem, ze springt ook op de linkerhand verkeert aan,,
mij is aangewezen om een volte van tien meter te gaan rijden,,
daarbij goed je binnenbeen naar buiten drukken en met je buitenbeen in de galop aandrukken,,

Mijn vz vind het ook nog erg moeilijk maar elke keer dat ze wel goed aanspringt beloon ik haar ook uitbundig zoals jij ook al doet,,,

Veel succes ermee!! +:)+

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 22:14

lisantjuuh schreef:
heel netjes voor de eerste keer met een jong beestie hoor;)

dankjewel, dat zeiden ze allemaal maar ik baalde dat het voor mijn idee totaal niet goed ging ook omdat ik te erg gespannen was, leek haast dood te vallen van me paard zo erg!
hij was gespannen doordat ik gespannen was ik reed bij beide proeven 2 keer verkeerd, en wat kleine punten door niet goed op de letters te komen de volte aanspringen in galop en dan bij c de grote volte hahaha deed ik gewoon eerst op E en B en toen dacht nou ja laat ik maar doorrijden naar de C en daar die volte maar doen.
toen hoorde ik mijn lezer niet goed met afwenden bij de A en ging net iets voorbij de A dus die was slingerend.
maar goed ik ga de 11de weer mee doen en hoop dat het dan beter gaat.
het commentaar wat ik kreeg was echt commentaar waar ik iets mee kan doen.
ik moet nu proberen om mijn paard meer bij elkaar te rijden dat hij niet te lang word.

ps; wat ik vreemd vond trouwens was dat de jury mijn paard wel meer opgericht wilde hebben want er stond bij dat mijn teugels te lang waren in de 2de proef terwijl ik juist iets meer lengte wilde voor de linker galop en daarna de teugels weer wat korter pakte en vond dat doordat de teugels zo kort waren mijn paard tegen de hand in kwam.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 22:15

Emily_Kayty schreef:
daarbij goed je binnenbeen naar buiten drukken en met je buitenbeen in de galop aandrukken,,

Mijn vz vind het ook nog erg moeilijk maar elke keer dat ze wel goed aanspringt beloon ik haar ook uitbundig zoals jij ook al doet,,,

dankjewel voor je reactie, jij ook succes met je paard

Emily_Kayty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:22

my_precious schreef:
Emily_Kayty schreef:

Dankjewel!!
Nou is bij haar ook nog ff het probleem dat ze als ze een overspringt op het rechte stuk...
Maarja,, ze is ook nog maar sinds februari beleerd dus het hoeft ook nog niet allemaal perfect te gaan natuurlijk /3 :D

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 23:30

my_precious schreef:
Emily_Kayty schreef:

Dankjewel!!
Nou is bij haar ook nog ff het probleem dat ze als ze een overspringt op het rechte stuk...
Maarja,, ze is ook nog maar sinds februari beleerd dus het hoeft ook nog niet allemaal perfect te gaan natuurlijk /3 :D[/quote]

nou die van mij was beleerd en ook nooit wat mee gedaan, ik rijdt hem nu ook pas echt serieus anderhalve maand dus hij moet ook nog een hoop leren hoor.
daarvoor reed ik altijd wat buitenritjes en soms in de bak omdat ik veel te druk was met mijn andere paard die teveel aandacht op eiste.
helaas is hij er niet meer en dacht ik waarom probeer ik deze niet om te kijken of er wat van te maken was.
nooit gedacht dat dit paard zoveel aanbood en eigenlijk super fijn te rijden is.
ik heb ook het probleem gehad dat hij overspringt op een recht stuk, wat ik nu doe en ook vanavond nog geoefend heb is op een recht stukje aanspringen bijv.. bij de E of de B en hem dan iets schouder voor te vragen, ik laat hem iets naar binnen kijken op dat stuk en hij springt goed aan en galoppeert ook goed door dan.
zodra ik zeg goedzo hahaha wil die overgaan in draf omdat hij dan denkt ohw ik doe het goed dus ik ben klaar..
misschien is dat een optie voor je om ook zo te oefenen, ik weet het natuurlijk niet want ik ken je paard niet namelijk maar proberen kan je altijd.

Emily_Kayty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:41

ja idd!!:D

petratjuhh16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:02

Dit klinkt heel stom maar het is echt waar.
ik ken een fries waar ik wel eens op rij en die kan als ik een beetje goed train in de z lopen. alleen zij springt ook altijd verkeerd aan.
haar verleden: ze is jaren geleden een keer gevallen in de wei in de winter en heeft ze nu een scheurtje in der knie dat nooit meer zal genezen. we weten niet of dit iets te maken heeft met het verkeerd aan springen in galop.
na veel dingen proberen springt ze niet aan in de goede galop. niet op een volte, heel veel stelling, enz enz. wat jij dus ook heb geprobeerd hielp dus ook niet. maar toen ging ik een keer er op rijden en toen sprong ze wel aan in de goede galop en stonden de vragen bij iedereen op zn voorhoofd. wat nou dus bleek is dat ze moeite heeft met haar oefeningen als er een zwaarder iemand op der zit. in de natuur springen paarden altijd in de zelfde galop aan en dat is dus met onze paarden ook zo(meestal de linker galop). dit is dus ook met longeren zo. je paard heeft dus nooit geleerd om in de rechter galop te springen als je een volte maakt ook al vraag je veel stelling. dit komt best wel vaak voor maar de ene ruiter weet beter er mee om te gaan dan een ander.
het kan dus zo zijn dat je te zwaar bent. maar dan moet je niet raar op kijken maar een shetlander kan makkelijker 60 kilo aan dan een kwpn of nrps pony of dergelijks.
er kunnen veel dingen zijn dat je bijv te zwaar bent voor je paard of dat er iets mankeert aan der rug, nek, kont, benen enz. dus controleer even heel je paard.
het kan ook zijn dat je je paard niet goed los rijd. laag rond rijden, stelling vragen, gewoon alle basis oefeningen goed door nemen.
ook al is dat het niet dan is er maar 1 oplossing. gewoon veel rechter stelling vragen en in galop gaan op een volte en dat steeds door nemen. het hoeft niet in 1 keer goed aan te springen. alleen op de volte blijven en aanspringen. verkeerde galop gelijk terug nemen en opnieuw en dat ongeveer tien of meerdere keren achter elkaar. springt die in de goede galop? goed belonen en stoppen de volgende keer weer opnieuw. er komt een keer dat hij goed aan zal springen als deze oefeningen doet. dat kan wel paar weken duren maar het kan ook dezelfde dag goed gaan.

ik wens je veel succes!!

groetjess

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:03

Rijd is van B naar E en stel m vlak voor e om naar de linkerhand, zodra die mooi inbuigt aangalloperen. Dan kan het haast niet anders dan goede galop. Anders zou je ook nog is contrastelling kunnen proberen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 18:17

Kim14 schreef:
Rijd is van B naar E en stel m vlak voor e om naar de linkerhand, zodra die mooi inbuigt aangalloperen. Dan kan het haast niet anders dan goede galop. Anders zou je ook nog is contrastelling kunnen proberen.

klopt je hebt gelijk, toevallig heb ik dit namelijk gisteren geprobeerd om te kijken of hij dan ook verkeerd zou aanspringen, maar hij sprong elke keer gewoon goed aan.
gelukkig springt hij tot nu toe ook niet meer verkeerd aan ik let heel goed ook op mijn linkerhand dat ik die niet vastzet.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:28

Kim14 schreef:

dit is een manier maar ben zelf geen voorstander er van, dit komt omdat je je paard soortvan omtrekt waardoor hij wel moet, maar hij leert het niet op jehulpen goed aan te springen op bijv. de voltesnap je?hahah

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:28

X
Laatst bijgewerkt door xNK op 12-02-23 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

petratjuhh16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:25

Nog iets dat ook helpt. ga op de verkeerde been lichtrijden en dan aanspringen in galop, dit helpt altijd!

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:36

petratjuhh16 schreef:
Nog iets dat ook helpt. ga op de verkeerde been lichtrijden en dan aanspringen in galop, dit helpt altijd!

niet altijd, heb zat geprobeerd met mijn verzorgpaardje, maakte niet uit of ik doorzat, lichtreed op het goede been, lichtreed op het verkeerde been of in verlichte zit zat :') (wat is de verleden tijd van lichrijden? hahahahahaha)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:52

lisantjuuh schreef:
Kim14 schreef:

dit is een manier maar ben zelf geen voorstander er van, dit komt omdat je je paard soortvan omtrekt waardoor hij wel moet, maar hij leert het niet op jehulpen goed aan te springen op bijv. de voltesnap je?hahah

Omstellen is heel wat anders dan omtrekken ;)

Ontopic: Ts ben blij dat dit werkt, naarmate je paard sterker wordt in de linkergalop zou je dit ook kunnen uitbouwen naar hoeken, voltes enz. Zodat je uiteindelijk ook op rechte lijnen goed kunt aanspringen :)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 17:30

lisantjuuh schreef:
Kim14 schreef:

Omstellen is heel wat anders dan omtrekken ;)

Ontopic: Ts ben blij dat dit werkt, naarmate je paard sterker wordt in de linkergalop zou je dit ook kunnen uitbouwen naar hoeken, voltes enz. Zodat je uiteindelijk ook op rechte lijnen goed kunt aanspringen :)[/quote]

klopt je hebt daar helemaal gelijk in want ik ben net terug van stal en ben nu in de hoeken en op de volte gaan aanspringen in galop en dat ging prima.
nu hij eenmaal doorheeft dat hij goed moet aanspringen is het verkeerd aanspringen niet meer gebeurd, let wel op ik zette mijn binnenhand vast waardoor hij steeds verkeerd aansprong.
nu is het zo dat de linker galop nog niet super sterk is en hij maakt nog wel eens een vooruit sprong als hij aanspringt maar hij word beter.
ik rijdt op advies van mijn instructrice nu overgangen in galop.
ik moet kleine stukjes aanspringen en weer terug in draf nemen en dan weer op een ander punt aanspringen en weer terug nemen.
werkt heel goed hij springt tot nu toe nog steeds goed aan en het schakelen word hij ook sterker van.
de volgende methode is op een recht stuk proberen aan te springen, maar ik denk dat we daar nu nog niet mee moeten beginnen dat het nog iets te moeilijk voor hem is, maar het zit zeker in de planning.
bedankt voor je advies.

Emily_Kayty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:18

Emily_Kayty schreef:

ik wou er nog ff wat aan toevoegen :o : zorg dat je dan ook op die volte genoeg stelling hebt..

Succes!! :o +:)+

carolinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 07:03

Ik vind het ook zo lastig. Als ik een tijdje linksom de galop niet meegenomen heb, springt ze vaak goed aan. Hoe vaker ik ermee bezig ben, des te vaker het mis gaat. Mijn merrie wordt er nogal chagerijnig van om een paar keer achter elkaar aan te springen (en weer in draf terug te gaan), dus ik moet het echt niet te vaak doen. Ik doe zelf toch iets niet helemaal goed ... Ben er ook te veel mee bezig...

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 08:09

carolinex schreef:
Ik vind het ook zo lastig. Als ik een tijdje linksom de galop niet meegenomen heb, springt ze vaak goed aan. Hoe vaker ik ermee bezig ben, des te vaker het mis gaat. Mijn merrie wordt er nogal chagerijnig van om een paar keer achter elkaar aan te springen (en weer in draf terug te gaan), dus ik moet het echt niet te vaak doen. Ik doe zelf toch iets niet helemaal goed ... Ben er ook te veel mee bezig...

klopt dat heb ik dus ook gehad en dan op elke hoekje van de straat om het zo maar even te noemen sprong hij al aan echt zo gek.
nu oefen ik de galop alleen een keer links om en rechtsom en gaat nog steeds prima is ook voldoende.
het is zelfs nu zo dat hij al 4 grote voltes kan galopperen zonder uitgeput te zijn dus ik zie echt vooruitgang, voorheen 2 weken terug was dit nog maar 1 en een half rondje.

carolinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:07

Ik heb um!!! Ze springt linksom in de goede galop aan! Pfff, bij mij was het toch een kwestie van niet genoeg inbuigen, niet op het juiste moment aanspringen en een beetje slapheid ook denk ik. Best heel lastig. Heel vaak oefenen werkt ook averechts ... boos dat ze werd.