Niet goed genoeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 09:00

germie schreef:
Maar hebben we het hier over Z2 met winst officieel of Z1 niveau thuis?

ik rijd geen wedstrijden, dus weet niet precies wat het verschil daartussen is :+
maar ik lees vaak dat dressuur het paard gymnastisch maken is , dat oefeningen alleen bedoelt zijn om het paard
beter te laten lopen, en niet voor de oefening op zich.
dus was mijn vraag, kan elk paard nu élke dressuuroefening leren aangezien dressuur volgens sommigen de basis is?
heb het niet over tot Z ofzo, gewoon eigenlijk in het algemeen, zijgangen, piaffe, passage, contragalop, wissels, pirouette, appuyeren etc.
maar eigenlijk dus niet over wedstrijden rijden, maar thuis je paard goed kunnen laten lopen tot de moeilijkste oefeningen etc. hoop dat je me een beetje snapt :Y)

Kyaral

Re: Niet goed genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:06

Ik denk dat ze het allemaal wel leren kunnen, de ene sneller dan de andere en de ene kan het beter en makkelijker uitvoeren. Kijk eens op bokt hoeveel shetjes met vrijheidsdressuur enzo bezig zijn, dat is toch ook dressuur en zitten ook oefeningen van de Z en hoger bij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:25

Er zit een groot verschil tussen 'thuis een Z-oefening kunnen rijden', en op wedstrijd een winstwaardige Z-proef neer kunnen zetten. Ik denk dat dat niet (meer) voor elk paard is weggelegd, het niveau is gestegen, de kwaliteit van paarden is beter geworden. Het is gewoon ontzettend lastig om in positieve zin op te vallen met een gedrongen paardje met ponygangen als je omringt bent door hoogbenige elastische langgelijnde paarden. Je mag echt nergens een steek laten vallen, anders is je winstpunt al weg.
Verder moet je het jezelf afvragen of je zelf je paard over zijn fysieke grenzen wil blijven rijden door dingen te vragen waar hij echt niet opgebouwd is. (een compact breed laagbenig paard moet verhoudingsgewijze meer buigen en scharen om hetzelfde te laten zien als een langgelijnd smal hoogbenig paard in de zijgangen bijvoorbeeld, terwijl hij er fysiek al meer moeite mee heeft en het 'minder oogt' en dus al snel op zijn best een zesje oplevert)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:30

Er was laatst een jurylid die mij vertelde dat ik met mijn paard (tinkerxnewforest kruising) nooit hoger dan rond de 180 punten
zou halen. Het was gewoon geen sportpaard. Nee, maar we hebben wel heel veel lol. :+
Ik moet er hard aan trekken om met hem verder te komen. We rijden nu L2 met 6 winstpunten.
We komen langzaamaan wel verder, maar het gaat gewoon niet zo hard.
'T is maar net wat je wilt. Wil je makkelijk verder komen,dan zal dat met een dressuurgefokt paard beter gaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:41

Urielle schreef:
Er zit een groot verschil tussen 'thuis een Z-oefening kunnen rijden', en op wedstrijd een winstwaardige Z-proef neer kunnen zetten. Ik denk dat dat niet (meer) voor elk paard is weggelegd, het niveau is gestegen, de kwaliteit van paarden is beter geworden. Het is gewoon ontzettend lastig om in positieve zin op te vallen met een gedrongen paardje met ponygangen als je omringt bent door hoogbenige elastische langgelijnde paarden. Je mag echt nergens een steek laten vallen, anders is je winstpunt al weg.
Verder moet je het jezelf afvragen of je zelf je paard over zijn fysieke grenzen wil blijven rijden door dingen te vragen waar hij echt niet opgebouwd is. (een compact breed laagbenig paard moet verhoudingsgewijze meer buigen en scharen om hetzelfde te laten zien als een langgelijnd smal hoogbenig paard in de zijgangen bijvoorbeeld, terwijl hij er fysiek al meer moeite mee heeft en het 'minder oogt' en dus al snel op zijn best een zesje oplevert)

Niveau gestegen , alles behalve dat, het niveau is eerder naar beneden gegaan dan gestegen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:22

In principe kan elk paard wat een beetje ruiter op de rug heeft de Z basisdressuur rijden.

Vind de kwaliteit paarden/pony's gestegen,maar het niveau van de ruiters/amazones gedaald in vergelijk tot 15-20 geleden als je zo eens rondkijkt op de regionale wedstijden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:48

Dan verschillen onze meningen daarin, ik ben een paar jaar in het buitenland gestart en ik schrok van het verschil tov vroeger. Vroeger haalde ik in het B winst met een paard wat in galop niet eens nageeflijk liep :o en tegenwoordig krijg je op je protocol in de B zelfs verzoeken om je paard meer gesloten en in de oprichting te rijden := . Ik moet binnenkort over naar het M maar ik ben gewoon bang voor de overstap.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:46

Als we de arbeids pirouette al in gaan voeren als een onderdeel van een proef, een trainingen oefening voor een pirouette is het echt droevig gesteld met de dressuur, dat er in de B een paard meer gesloten móet zijn kan,ik in komen, anders kan je nooit enkele passen verruimen, het instromings niveau is veel te laag en zou dus aan gescherpt moeten worden, en de jurering velen malen strenger.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:48

Moll schreef:
Als we de arbeids pirouette al in gaan voeren als een onderdeel van een proef, een trainingen oefening voor een pirouette is het echt droevig gesteld met de dressuur, dat er in de B een paard meer gesloten móet zijn kan,ik in komen, anders kan je nooit enkele passen verruimen, het instromings niveau is veel te laag en zou dus aan gescherpt moeten worden, en de jurering velen malen strenger.

_/-\o_

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:56

In het principe kan elk correct gebouwd paard tot de z gereden worden. Maar..... Er zijn heeeeel veel ruiters die het paard niet naar dat nivo kunnen rijden. Maar ja waarom zou je ook?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:27

JJane schreef:
In het principe kan elk correct gebouwd paard tot de z gereden worden. Maar..... Er zijn heeeeel veel ruiters die het paard niet naar dat nivo kunnen rijden. Maar ja waarom zou je ook?

Omdat het simpel weg basis is, en dat elk paard dot zou moeten kunnen, dat veel ruiters dit niet lukt is te wijten aan gebrekkige instructie en kennis

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:29

Qimm schreef:
Het ene paard heeft een gunstigere bouw en een gunstiger karakter om het ver te kunnen schoppen. Of het onmogelijk is voor een paard die dat niet mee heeft weet ik niet, maar je moet je afvragen als je een niet werkwillig paard hebt of je dan wel naar de top wíl...

Hier ga ik in mee.
En je hebt ook ruiters/amazones nodig die het in zich hebben om het ver te schoppen.

anna_belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:43

Het mooie, maar soms ook het minder mooie van de paardensport is dat iedereen een eigen mening heeft. Elk paard is anders, elke ruiter rijd anders.. Ik ben van mening dat niet alle paarden geschikt zijn voor de sport en dat "wij" ruiters maar persé ons paard zo snel mogelijk zo hoog mogelijk de wedstrijden in willen "rijden", "trekken" en "schoppen". Wordt er ooit wel eens echt goed gekeken naar wat het paard gelukkig maakt?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:54

In principe zou ieder paard alle dressuur kunnen aanleren, in Theorie. Maar er spelen ook een heleboel factoren mee. De staat van het paard zijn spieren, ledematen, pezen en gewrichten zijn een aantal van de vele factoren. Daarnaast is er het 'Dessuur', je kan je paard al die dingen misschien wel aanleren maar dat wil niet zeggen dat de jury het mooi vind. In principe zou je Z kunnen meedoen maar wat er waarschijnlijk word bedoelt is dat hij/zij waarschijnlijk nooit in de prijzen zal vallen. En sommige paarden hebben ook de uitstraling en mooie gangen niet. Het hangt er natuurlijk ook vanaf door welke ruiter het paard word gereden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:55

Wie zegt dat het snel móet, het paard bepaald de duur en de snelheid van zin opleiding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:59

De vraag is ook of de paarden correct gereden worden.
Er zijn niet voor niets zoveel sportpaarden al jong afgeschreven.
Wat Moll hierboven zegt wordt misschien wel eens vergeten.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:28

ik denk dat de meeste gezonde warmbloeden idd een Z proef kunnen lopen. Maar niet elk paard heeft daar het talent voor. Als de ambities van een ruiter hoger liggen dan is het imo ook het beste zo'n paard te verkopen. Dit kan nl voor iemsnd anders een heel fijn leerpaard zijn. Dat is dan ook het eerlijkste voor het paard, zo'n paard moet misschien alles geven om een fatsoenlijke Z proef te lopen, terwijl een getalenteerd paard het makkelijker heeft in een GP proef.

Ik vind dan ook dat je een paard moet inzetten naar zijn kunnen, liggen de ambities van een ruiter hoger, dan moet ie een beter paard kopen en niet dit mindere paard over zijn kunnen laten presteren en daarmee misschien wel blessures veroorzaken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:30

Het is maar wat je met een paard wilt.. Voor mij zou juist een paard wat Z heeft gereden niet goed genoeg zijn.. Waarom? Mijn niveau ligt niet zo hoog, mijn hulpen zouden voor dat paard niet specifiek genoeg zijn, wat strubbelingen KAN veroorzaken en mij het plezier van het rijden zou ontnemen..

Ik zou blijer zijn met een recreatiepaardje..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:20

Het is onzin om te zeggen dat sommige paarden moeite zouden hebben met de basis dressuur, en dit dan af te doen om te zeggen da kan je beter een ander paard kan nemen en het andere paard als leerpaard , een leerpaard, of anders genoemd een scholings paard zijn van oudsher hoog geschoolde paarden.
Het is de ruiter en de instructie die niet onder legt genoeg om het paard op te leiden in het basis niveau.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:55

Als een paard niet over super gangen beschikt, van nature niet heel lenig is, kort in de bovenlijn is, of gewoon simpelweg heel erg flegmatiek, dan doe je er imo het dier geen plezier mee om meer dan Z te laten lopen en zeker niet om de proef proberen te winnen. Als de ambitie van de ruiter daar wel ligt waarom moet hij het dier dan houden? Een jonge ruiter die net begint met wedstrijden kan met zo'n paard weer onderaan beginnen en er veel van leren, het paard heeft z'n kilometers gemaakt, de knoppen zitten er op en hij kan ze leren na te rijden. Plezierig voor beide ruiters en fijner voor het paard.

Met springen zie je het wel vaak. Zo'n paard heeft niet genoeg vermogen, maar moet promoveren, omdat de winstpuntengrens bereikt is en de ruiter wil eigenlijk ook wel hogerop. Zo'n paard verliest dan vaak plezier in het werk, gaat stoppen of staken of raakt zelf geblesseerd. Was zo'n paard doorgeschoven naar een ruiter die er wat klasses lager mee kon beginnen, dan had het paard en zijn nieuwe ruiter(s) misschien nog wel jaren plezier beleefd aan de sport.

Je moet met een Twingo 1,2 benzine ook niet de 24 uur van Le Mans willen winnen. Misschien zou ie hem in z'n eigen tempo wel kunnen lopen, maar ga je het ding opvoeren en plankgas laten lopen om de rest bij te kunnen houden, dan gaat het vroeg of laat fout. ;)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:00

Hangt er maar net vanaf wat je onder dressuurrijden verstaat. Ik denk dat ieder gezond paard de oefeningen uit het Z moet kunnen lopen. Maar of je met bijvoorbeeld een Belg de jury's tevreden kan houden tot in het Z, dat is weer een heel ander verhaal.

Citaat:
Bijvoorbeeld een fries of een fjord (uitzonderingen daargelaten) die kunnen al niet eens hun afdruk van het achterbeen over het voorbeen plaatsen. Zo'n paard zal zo goed als onmogelijk een hoge mate van verzameling kunnen bereiken. Vanzelfsprekend kun je door training wel zaken verbeteren, maar dat ieder paard de Z kan halen is in mijn ogen onzin.

Hier ben ik het dus helemaal niet mee eens. Dat overstappen heeft eerder te maken met de lengte van de rug en de benen dan met het al dan niet aanwezig zijn van het vermogen om te verzamelen. Dat niet ieder paard het Z kan halen zal i.m.o. eerder liggen aan wat de jury wil zien dan aan de capaciteiten van een lichamelijk en geestelijk gezond paard.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:50

schoentje schreef:
Als een paard niet over super gangen beschikt, van nature niet heel lenig is, kort in de bovenlijn is, of gewoon simpelweg heel erg flegmatiek, dan doe je er imo het dier geen plezier mee om meer dan Z te laten lopen en zeker niet om de proef proberen te winnen. Als de ambitie van de ruiter daar wel ligt waarom moet hij het dier dan houden? Een jonge ruiter die net begint met wedstrijden kan met zo'n paard weer onderaan beginnen en er veel van leren, het paard heeft z'n kilometers gemaakt, de knoppen zitten er op en hij kan ze leren na te rijden. Plezierig voor beide ruiters en fijner voor het paard.

Met springen zie je het wel vaak. Zo'n paard heeft niet genoeg vermogen, maar moet promoveren, omdat de winstpuntengrens bereikt is en de ruiter wil eigenlijk ook wel hogerop. Zo'n paard verliest dan vaak plezier in het werk, gaat stoppen of staken of raakt zelf geblesseerd. Was zo'n paard doorgeschoven naar een ruiter die er wat klasses lager mee kon beginnen, dan had het paard en zijn nieuwe ruiter(s) misschien nog wel jaren plezier beleefd aan de sport.

Je moet met een Twingo 1,2 benzine ook niet de 24 uur van Le Mans willen winnen. Misschien zou ie hem in z'n eigen tempo wel kunnen lopen, maar ga je het ding opvoeren en plankgas laten lopen om de rest bij te kunnen houden, dan gaat het vroeg of laat fout. ;)

Het is appels met peren vergelijken, er word maar van uit de wedstrijd kant bekeken, wedstrijd is een bijkomstigheid, maar omdat het vandaag de dag meer circus is dan daadwerkelijk het jureren van gevraagde onderdelen die rij technisch correct worden uit gevoerd, is het paard opeens niet goed genoeg, wat pure onzin is, de vraag van de Tsj is, kan elk paard Z Nivea behalen, en het antwoord is ja, het is basis dressuur, echter zal niet elk paard het binnen de gewenste aantal jaren doen waar vandaag de dag elke wedstrijd pannekoek op zit te wachten, en in die tijd menig paard naar god rijd om zijn narsistiche behoefte te voldoen, en het paard af doen als niet goed genoeg, terwijl de ruiter het geduld niet heeft het paard correct en met geduld op te leiden, deze ruiter lopen 9 van de 10 keer vast in het M niveau omdat het paard nog niet genoeg bevestigd is in de voorgaande onderdelen zoals correcte aanleunig losheid in het lichaam en goed achterhand gebruik, en zelf is de ruiter niet voldoende ontwikkeld is de onafhakelijke zit en teugel voeding. Al met al zit het probleem niet bij het paard maar bij de ruiter zonder geduld, heb het al eerder gezegd en zeg het nog een keer, het paard bepaald de duur en de snelheid van zijn opleiding

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:25

Klopt, het is vanuit de wedstrijdkant bekeken, dat is dacht ik ook de rede dat de vorige eigenaar van het paard van TS het paard verkocht. Sorry dat ik zo enorm offtopic ben gegaan :roll:

Heel veel mensen die een paard kopen doe dat nou eenmaal met het doel wedstrijden te rijden. Er zijn veel ruiters die niet goed genoeg rijden, maar ook genoeg die dat wel doen. Een ruiter die niet goed genoeg rijd zal het ook met een goed paard niet ver schoppen en komt zichzelf toch tegen. Een ruiter die wel goed rijd krijgt op een punt de behoefte om verder te komen, als je dan met een halflinger oid. niet de waardering van de jury krijgt waar je op hoopt, is het heel begrijpelijk dat je een paard met meer talent zoekt. vervolgens wil zo'n ruiter dan idd vaak niet jaren doen om het paard klaar te hebben naar de zin, om er uiteindelijk achter te komen, dat dit paard alle knopjes heeft, maar niet de uitstraling en talent om vooraan erbij te kunnen rijden. Tot dat punt kan zo'n ruiter toch heel veel plezier aan zo'n paard hebben beleefd en het paard goed hebben opgeleid, zodat een volgend ambitieus ruitertje er weer op door kan. Ik vind dat juist een heel mooi en prima doorschuifsysteem.
Ik rij hier genoeg paarden die niet het vermogen hebben om een 1.50m of 1.60m te springen, maar die een amateur wel naar een 1.30m kunnen brengen. Het is idd zaak deze paarden zo op te leiden dan iedereen er mee weg kan rijden. Ik vind het juist heel leuk om dan later een ander ruitertje er mee te zien groeien tot een betere ruiter. Een van de mooie dingen van mijn vak.

Niet iedereen is hetzelfde en niet iedereen heeft dezelfde ambities of doeleinde met hun paarden, als we elkaar daarin gewoon kunnen respecteren blijft het vaak een stuk gezelliger. Beetje kinderachtig om mensen met hogere sportambities een narsistische pannekoek te noemen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:36

Igoulooze schreef:
Ik ben het hier helemaal mee eens. Anders zouden er geen paarden zijn waar soms vermogens voor worden neergelegd. Met name de anatomie is iets wat een paard kan tegenwerken. Bijvoorbeeld een fries of een fjord (uitzonderingen daargelaten) die kunnen al niet eens hun afdruk van het achterbeen over het voorbeen plaatsen. Zo'n paard zal zo goed als onmogelijk een hoge mate van verzameling kunnen bereiken. Vanzelfsprekend kun je door training wel zaken verbeteren, maar dat ieder paard de Z kan halen is in mijn ogen onzin.

Laat ik je uit een droom helpen Bonfire kon ook niet over stappen ;)
Overigens dienen Friezen volgens mij wel te kunnen overstappen.

Er zijn overigens paarden die inderdaad minder geschikt zijn als topsportpaard. Dat kan zowel fysiek als mentaal zijn. Er zijn genoeg topsportpaarden die exterieurmatig niet helemaal volgens het plaatje zijn maar die compenseren dat dan met het karakter.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:40

Het heeft niets met respecteren te maken denk, en ook niet dat je paarden opleid en vervolgen verkoopt, het gaat er om dat er geen respect meer is voor het paard, het paard presteerde niet voldoende en snel genoeg dus weg er mee en weer een ander, dit is een insteek van iemand die de wedstrijd boven het paard stelt, en niet de wedstrijd gebruikt om te controleren hoever het paard is in zijn opleiding, het is in mijn ogen egoistish, dit zijn mensen die paarden nodig hebben om hun wedstrijdje te rijden, en niet een wedstrijd rijden om te laten zien hoever ze zijn.

Nogmaals er is niks verkeerd om een paard op te leiden en te verkopen, het gaat er om dat je het paard naar waarde inschatten en in zijn waarde laat, het is geen gebruiksvoorwerp.

Opleiden van een paard kost tijd en geld, van uit mijn kant uit gezien, de klassieke kant, is een goed opgeleid paard duur, er zit veel tijd (lees jaren) in om het paard naar dat niveau te brengen/ begeleiden , vandaar dat goed klassiek opgeleiden paarden schaars zijn.