bitloos dressuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:14

Sodeletuut

Re: bitloos dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:17

Ik rijd ook bitloos dressuur. Met een sidepull, die andere hoofdstellen vind ik zelf niks. Rijd geen wedstrijden hoor, ik heb geen ambities, ik wil gewoon graag mijn paard goed voor elkaar hebben, zodat ze zelf lekker in haar lijf zit, en dat doen we door middel van atletische rijkunst. Ik zie geen meerwaarde van een bit in, dus doen we het lekker zonder. :)

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 02:12

Ik heb onze IJslander ook vaak zonder bit gereden, inderdaad alleen recreatief maar echt dressuurmatig reed ik er ook gewoon mee weg.
De fries die ik op dit moment rijd heb ik geen bitlooshoofdstel voor maar heb ik gewoon vaker met alleen een touwtje om de hals gereden of helemaal niets om. Op het begin was het wat wennen en stuntelen met het sturen aangezien het paard een zeer duidelijke eigen wil heeft. Maar na een aantal keertjes oefenen ging alles prima. Wanneer ik daarna weer met bit reed had ik het zoveel minder nodig als ervoor en kon ik voornamelijk alles op mijn zit. Stelling aanvragen en inbuigen is dan natuurlijk wel iets lastiger maar ik heb er veel aan gehad.

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 17:28

Omdat ik het toch eerst eens wou uitproberen voordat ik een bitloos hoofdstel ga kopen, heb ik nu een aantal keren met mijn kaptoom gereden. Ik moet zeggen dat het me niet tegen valt. De 1e keer was ze wat onwennig maar nu gaat het prima. Eigenlijk hetzelfde als met bit. De overgangen naar halthouden gaan nu zelf beter omdat ze niet meer door de hulpen van mn handen (op zit en stem reageert ze nog niet goed genoeg) heen loopt.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:30

Ikzelf rijd ook bitloos dressuur, prima te doen! :D Het word altijd zo ingeschat als recreatief bezigzijn, maar je kunt ook prima bitloos
lekker aan het werk! :)

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 14:34

E_Nalanta schreef:
Ikzelf rijd ook bitloos dressuur, prima te doen! :D Het word altijd zo ingeschat als recreatief bezigzijn, maar je kunt ook prima bitloos
lekker aan het werk! :)

Ziet er goed uit. Heb je eigenlijk ook les of heb je jezelf alles geleerd? Vind het namelijk lastig om instructie te vinden die bij mijn ideeen past.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:36

Bedankt! Ik heb het mijzelf gewoon 'aangeleerd', maar eigenlijk is het bitloos rijden in algemeen niet iets wat je jezelf moet aanleren. Je rijd gewoon, maar dan zonder bit. Je doet meer met je lijf, je hebt eigenlijk contact met het paard en niet meer met de teugels. (wat ik zowiezo maf vind, vollop teugelgebruik, maar dat terzijde) Je kunt een speciaal bitloos hoofdstel kopen, maar ook beginnen met een stalhalstertje. Kijken hoe je paard reageert, werk ook aan je eigen hulpen (zit, been, stem, gewichts, lichaams) en zodoende kun je het eigenlijk uitbouwen :) Rijden met de neckrope en ook doelgericht oefeningen etc. rijden is dan wel weer wat lastiger, maar wanneer het contact tussen jou en je paard goed is en je de hulpen goed kunt geven is ook dat prima te doen, al zeg ik het zelf. :)

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 12:02

Ben nu bezig met schouderbinnenwaarts maar wil nog niet zo lukken. Wat zijn jullie zit/been hulpen voor schouderbinnenwaarts??

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:50

Ik rijd regelmatig dressuur met een sidepull, mijn merrie (met verleden op de drafbaan, en gooit tong uit mond en is vaak er gestresst) reageert hier heel goed op. Ik geloofde nooit zo in dressuren zonder bit, totdat ik het zelf probeerde. Mijn merrie is relaxter, de aanleuning is constanter en reageert er geweldig goed op. Het kan dus!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 01:17

schouderbinnenwaarts is gewoon dezelfde hulp als met bit, binnenbeen aandrukken, en met de buitenteugel de hals begrenzen, met je zit doe je hetzelfde als met bijv. wijken, je kijkt waar je heen wilt (hoefslag) maar probeer wel recht te blijven zitten en niet met een heup in te knikken, zo maak je het paard namelijk scheef :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 06:42

De door de knhs toegestane bitloze hoofdstellen zijn ook meteen hoofdstellen die ook echt geschikt zijn om dressuurmatig mee te kunnen rijden.

Een touwrijhalster kun je bijvoorbeeld prima je paard nageeflijk mee rijden, maar doordat de teugels vaak op 1 punt zitten, is het totaal ongeschikt om op een juiste manier stelling en buiging te vragen, omdat je bijna geen onderscheid kan maken tussen de linker en de rechterkant. Dit kan alleen als je paard al 100% op je zit te rijden is, en nooit een bijsturing nodig heeft bij het hoofd (als je paard het niet doet, kun je dus ook niet corrigeren of doorvragen). De hoofdstellen die de KNHS heeft goedgekeurd kunnen dat wel, mede daarom zijn ze prima geschikt om dresuuurmatig te gebruiken.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 06:52

Ben ik met bovenstaande eens, ik rijd heerlijk met mijn touwhalster buiten maar in de bak toch echt met mijn side pull, daar reageert ze prima op, heb wel les en heel veel grondwerk om stelling te leren krijgen/vragen.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:56

Angela schreef:
De door de knhs toegestane bitloze hoofdstellen zijn ook meteen hoofdstellen die ook echt geschikt zijn om dressuurmatig mee te kunnen rijden.

Een touwrijhalster kun je bijvoorbeeld prima je paard nageeflijk mee rijden, maar doordat de teugels vaak op 1 punt zitten, is het totaal ongeschikt om op een juiste manier stelling en buiging te vragen, omdat je bijna geen onderscheid kan maken tussen de linker en de rechterkant. Dit kan alleen als je paard al 100% op je zit te rijden is, en nooit een bijsturing nodig heeft bij het hoofd (als je paard het niet doet, kun je dus ook niet corrigeren of doorvragen). De hoofdstellen die de KNHS heeft goedgekeurd kunnen dat wel, mede daarom zijn ze prima geschikt om dresuuurmatig te gebruiken.

Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens :)
Ik rijd meestal met halsring maar soms met touwhalster (dan wel die van emielvoest dus met dikke beschermde neus!) en daar kan ik veeeeel beter mee dressuren als met een side pull. Als je namelijk met een side pull aan 1 teugel trek krijgt het paard druk op de voorkant van zijn neus en een stuk van de andere zijkant zeg maar, de druk is dan veel meer verdeeld. Bij het rijhalster wat ik gebruik zitten er knopen aan de zijkant en als ik aan 1 teugel trek krijg ik druk op de knoop. Wat veel duidelijker is.
Maar dat is mijn ervaring met mijn eigen paardje, die loopt echt veel fijner op rijhalster ipv op side pull. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik heel veel op zit/ been doen en eigenlijk alleen mijn teugels gebruik om af en toe te begrenzen als hij mijn andere hulp net niet helemaal begrijpt.

Vanochtend werd me weer duidelijk dat hij het beste loopt op een halsring. Ik heb een vrij zwaargebouwde haf. Met halsring krijg ik hem mooi op zijn achterbeen, waardoor hij vanzelf zijn hals buigt. Vanochtend lukt het me net niet helemaal hem fijn te krijgen dus dacht doe mijn rijhalster om, dan kan ik hem even wat meer duidelijkheid geven (dit gebeurd soms, als ik net te onrustig zit). En ik rijd met rijhalster verder en meneer gaat pardoes meer op zijn voorhand lopen, omdat hij dan teveel "aan de voorkant" gereden word. Terwijl het verschil toch minimaal is, omdat ik nog bijna niet aan mijn teugels zit, maar toch die extra begrenzing geeft voor hem blijkbaar toch teveel druk op de voorhand!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:58

zal ook per paard verschillen hoor, geloof ik graag maar de dingen die ik kan doen met de sidepull gaan niet met het touwhalster, fijn als het wel goed gaat, ligt misschien aan dat mijn 14 jarige merrie pas sinds een jaar weet dat ze haar hals kan strekken en een achterhand heeft haha