, gaat me prima af ze loopt zelfs beter dan met bit!Heb een kaakgekruist Hoofdstel. Voor foto's : [RIJ-ITP] Knappe Sally bitloos en hoofdstelloos @ work
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, gaat me prima af ze loopt zelfs beter dan met bit!

Het word altijd zo ingeschat als recreatief bezigzijn, maar je kunt ook prima bitloos
E_Nalanta schreef:Ikzelf rijd ook bitloos dressuur, prima te doen!Het word altijd zo ingeschat als recreatief bezigzijn, maar je kunt ook prima bitloos
lekker aan het werk!

Rijden met de neckrope en ook doelgericht oefeningen etc. rijden is dan wel weer wat lastiger, maar wanneer het contact tussen jou en je paard goed is en je de hulpen goed kunt geven is ook dat prima te doen, al zeg ik het zelf.
Angela schreef:De door de knhs toegestane bitloze hoofdstellen zijn ook meteen hoofdstellen die ook echt geschikt zijn om dressuurmatig mee te kunnen rijden.
Een touwrijhalster kun je bijvoorbeeld prima je paard nageeflijk mee rijden, maar doordat de teugels vaak op 1 punt zitten, is het totaal ongeschikt om op een juiste manier stelling en buiging te vragen, omdat je bijna geen onderscheid kan maken tussen de linker en de rechterkant. Dit kan alleen als je paard al 100% op je zit te rijden is, en nooit een bijsturing nodig heeft bij het hoofd (als je paard het niet doet, kun je dus ook niet corrigeren of doorvragen). De hoofdstellen die de KNHS heeft goedgekeurd kunnen dat wel, mede daarom zijn ze prima geschikt om dresuuurmatig te gebruiken.