Gespannen tijdens doorzitten-->stuiteren en halsstrekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:56

Quir schreef:
Of zoek het probleem bij jezelf, als je gaat door zitten zet je dan je bekken/onder rug vast waardoor je op je paard tegen de beweging in gaat en hij dat als niet prettig ervaart.

hier ben ik ook benieuwd naar?

moelly

Re: Gespannen tijdens doorzitten-->stuiteren en halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 16:23

Ik probeer m'n bekken te kantelen, maar dat gaat vrij lastig als je paard begint te stuiteren..

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:23

Probeer haar anders eerst superlos te krijgen met rijden en ga dan pas doorzitten. Let dan bij het doorzitten op je houding, gaat misschien makkelijker als je even niet meer met het losrijden bezig bent.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 20:36

Oké bedankt.
Kan het er ook aan liggen dat ze net een nieuw zadel op haar rug heeft gehad?
Ik heb haar vandaag even gelongeerd en liep erg fijn.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:19

Hobbel je veel met doorzitten?
Zoja, houd dan eens je zadel vast, zodat je niet meer hobbelt.
En steeds opbouwen, gewoon aandraven, van been verwisselen, dit doe je dan een kwartier ofzo.
dan 3 passen, 10 min. dan 5 passen, ook 10 min. enz. enz.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:32

moelly schreef:
Ik probeer m'n bekken te kantelen, maar dat gaat vrij lastig als je paard begint te stuiteren..

Klinkt heel herkenbaar. Ik rijd een jonge merrie, die sowieso snel gespannen raakt. En dus ook als ik ga doorzitten. Nu heb ik een jaar geleden een auto ongeluk gehad, en daar heb ik wat rugproblemen aan over gehouden. Ik vind het heel lastig om te ontspannen met doorzitten, en zij dus ook. Ergo, zij gaat stuiteren omdat ze het moeilijk vindt om te ontspannen, ik ga stuiteren door haar gestuiter en het wordt van kwaad tot erger. Ik oefen nu veel zonder beugels (als ze lekker ontspannen loopt), en probeer steeds een paar passen door te zitten. Al is het maar een paar goede passen... Uitbreiding komt vanzelf.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 02:20

Maar ehmm... misschien ben ik veel te onervaren.

Maar gezien de reacties over dat het misschien wel aan het paard kan liggen...

Dan kan ze toch gewoon iemand erop laten rijden met meer rij-ervaring? Gewoon zo van: "Hey, wil je een rondje maken op mn paard omdat ik zo lief ben?"

Of werkt dat niet zo in de paardenwereld :p

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 04:40

Als je paard echt paniekerig raakt en je stopt dan elke keer, dan maak je het probleem zonder dat je't zelf in de gaten hebt erger. "Je zou eigenlijk juist dóór moeten gaan met datgene wat je doen als je paard wat paniekerig is, totdat het paard denkt van "mwoh misschien is 't eigenlijk ook niet zo eng" en het paniekerige gedrag stopt. Dán stop je ... en dan wéét je paard ook dat ze't goed doet.

Als dat gewoon niet lukt omdat je zelf nog niet goed kunt doorzitten zou ik eerst andere oefeningen doen. Je zou bijvoorbeeld kunnen oefenen met om de 5 passen van been veranderen met lichtrijden. Je paard went dan aan dat jij eens wat anders doet dan alleen maar lichtrijden en het is veel makkelijker vol te houden voor jou. Als om de 5 lukt, dan om de 3, en dan om de pas wisselen van been. Dat voelt raar, maar het punt is dat zij leert om dat te negeren. Je moet wel zorgen dat je juist doorgaat als zij paniekerig doet en pas met de oefening stopt als ze weer normaal doorloopt. Het laatste stapje is doorzitten natuurlijk. En dan iiefst beginnen met een paar passen. Gaat ze dan toch weer paniekerig doen, dan zit er toch niets anders op dan iemand er eens naar te laten kijken of een andere ruiter te vragen haar er even doorheen te helpen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 08:00

Datgene wat HannahFrouk zegt, vind ik wel een hele goede.
Ik zal het vandaag eens proberen!
Bedankt daarvoor.

Ik denk dat zonder beugels rijden niet echt vertrouwd is met haar.. :')
Ik wil het ook best proberen natuurlijk!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 18:49

Nou, ik heb de tip van HannahFrouk even geprobeerd en het lukt me nu om de 7 passen, zodra ik om de 5 ging, begon ze weer te panikeren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:00

Ik vind dat helemaal geen goede oplossing.

Paardrijden moet leuk en ontspannend zijn.
Het paard geeft hier aan dat hij het moeilijk vind.
Het paard raakt in paniek als je langer dan 5 stappen doorzit. Weet je ook waarom ze het moeilijk vind? Probeer eerst de oorzaak achter te halen. En ga daar mee verder in rust en ontspanning.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:38

moelly schreef:
Nou, ik heb de tip van HannahFrouk even geprobeerd en het lukt me nu om de 7 passen, zodra ik om de 5 ging, begon ze weer te panikeren.

Ik zou dan eerst om de 7 passen een tijd volhouden en pas later om de minder passen.
Paniek is niet een probleem dat je zo eventjes oplost. Je paard moet eerst leren dat ze het gewoon kan negeren.

Wat heb je precies gedaan om het op te lossen toen ze om de 5 passen weer begon?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 09:16

Toen het om de 5 niet lukte, heb ik 2x om de 7 gedaan, daarna andere oefeningen gereden, zodat ze niet steeds hetzelfde doet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:33

Wat belangrijk is, is dat als ze wat paniekerig wordt, je dóórgaat met wat je doet, totdat niet JIJ maar ZIJ opgeeft. Dus het beste is een oefening te zoeken die ze nog net kan hebben. Als om de 7 passen goed gaat dan probeer je bv een paar keer achter elkaar in het zadel te blijven zitten. En dan weer verder om de 7 passen. Als je het dan om de 5 doet en ze wordt wat paniekerig, NIET stoppen met wat je doet maar dan toch onverstoorbaar doorgaan met om de 5 passen zonder op haar paniek te letten (zo erg kan het dan niet zijn, want om de 7 passen gaat wel), net zolang tot ze weer normaal loopt. Dán kun je bij wijze van beloning even gaan stappen. Maak het niet te moeilijk, zoek een situatie die ze nog net kan hebben.

Het punt is dus dat je nooit moet ophouden met wat je doet omdat je paard paniekerig is (natuurlijk probeer je wel de lat niet te hoog te letten), want als je opgeeft, leert je paard alleen dat paniek van haar kant ervoor zal zorgen dat jij stopt met wat JIJ doet.

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:53

Misschien heeft het paard ergens last van (tanden of rug). MIsschien voelt ze dat je zenuwachtig of gespannen bent???