Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
BBreedveld schreef:Citaat:Wanneer je nml. geen verbinding hebt met de voorkant, valt er ook niet te communiceren met je paard.
Dat vind ik echt lariekoek. Alsof er alleen maar teugelhulpen bestaan.
Air schreef:Yess, ik denk niet dat je snapt wat de invalster bedoelt, tenminste dat mag ik niet hopen. Heb je de 2e post van de TS wel gelezen?
Een paard wat al gespannen is onder zijn tempo laten gaan.... wil je het je paard daadwerkelijk zo moeilijk maken?
Vergelijk het met een kind wat leert fietsen, of sowieso wat je nog doet op de fiets. Ging je heel langzaam fietsen om je balans te houden of ging je sneller fietsen?
Wat is moeilijker, snellerfietsen, of heel langzaam fietsen?
Het gaat niet om snel, het gaat erom het tempo op te zoeken waarin het paard zijn eigen balans kan vinden en kan/durft te ontspannen. Vanuit daar werk je verder en dat heet voorwaarts-neerwaarts.
Een paard zonder het motortje aan de achterkant aan kan nooit correct nageven, valt alleen maar op de voorhand. Paard moet voorwaartse drang hebben.
TS zo te horen ben je goed bezig.
Dat bedoelde je denk ik niet, gezien je post hierboven.
Dressage4U schreef:Mindfields schreef:Van mij mag een paard wekenlang onder het tempo lopen, net zo lang tot het weet dat het voorwaarts gaan niet betekent dat alles pijn gaat doen. Eerst die eigen balans erin in een laag tempo, niet op de hand laten komen(wat je bij voorwaarts rijden met een nog geblokkeerd paard automatisch WEL krijgt, het kan ook niet anders)de passen weer leren afmaken, en dan stukjes aan het been gaan zetten. Werkt altijd.
Waarom zou je paard pijn krijgen?
Een gezond paard krijgt echt geen pijn van voorwaarts rijden hoor. Of je moet hem in de weg zitten en storen.
Dressage4U schreef:Mindfields schreef:Onder welke steen leef jij? Of in een bepaalde droomwereld? Blijkbaar ben je geen instructeur. Er worden zoveel paarden vastgereden, doordat ruiters niet meer geleerd wordt te VOELEN, los te laten. Alles wordt, zonder dat het echt loslaat, vol naar voren gereden.
Waarom zo vijandig?
En jawel, ik ben toch echt instructeur. Ik leid mensen op t/m lichtetour niveau en rijd zelf ook op dit niveau.
Jij hebt het over vereden paarden. Juist vereden paarden dienen weer op eigen benen te gaan lopen. Dus niet aan de voorkant prutsen maar ze voorwaarts rijden. met 'trutten' en terug rijden help je de ruiter en zijn/haar paard ook niet echt verder. Of heb jij alleen ruiters die niet voorwaarts durven rijden? En een ruiter dient nooit zijn paard zelf los te laten. Je moet altijd met de mond in verbinding blijven. Dus voorwaarts rijden naar de hand waardoor het paard na gaat geven. Wanneer je nml. geen verbinding hebt met de voorkant, valt er ook niet te communiceren met je paard.![]()
Ik zou nog willen zeggen dat wanneer jullie twijfelen wat juist is je eens de intervieuws van de bekende dressuurruiters moet lezen.
Die zeggen nml. allemaal hetzelfde nml. dat je problemen voorwaarts op moet lossen.
Mindfields schreef:Eerst het lijf in staat stellen alle spieren te kunnen gaan gebruiken, en dan pas iets vragen. Ken jij niet iemand die, zodra het paard naar voren gereden word, het paard blokkeert of de ruiter niet meer laat zitten? Eerst ontspanning, dan de juiste aanspanning en dan heb je een eerlijke verbinding van waaruit je het paard iets mag vragen.
..
..bij het juiste eind hebben, alleen begint de invaller bij het absolute begin.. Ontspanning, de bovenlijn laten ontspannen.. Hierna aanvullen met je been om het gedeelte te bewerkstelligen waar je eigen instructrice het over heeft
.
. Wel zakken paarden in de hand als gevolg van bovenlijn oprekken met het verruimen/versnellen van de pas. Dit is dus nog geen ondertreden
.
Bij extremere gevallen adviseer ik wel altijd ondersteunende behandeling van osteo, maar in de meeste gevallen is het gewoon op te lossen door correct rijden en het paard eerst terug te brengen naar ontspanning. Vandaaruit pas stapje voor stapje meer voorwaarts gaan vragen. Mindfields schreef:Dressage4U schreef:Ik ga niet helemaal mee met bovenstaand commentaar.
Mij is geleerd: Altijd naar voor blijven rijden. Zeker niet onder het tempo gaan rijden maar zorgen dat het tempo van jou is.
En je moet niet op één tempo blijven rijden. Steeds weer schakelen in tempo.
Het probleem van veel ruiters is dat ze te veel aan de voorkant zitten prutsen en het paard niet naar de hand rijden maar teveel terug zitten te rijden.
Een fijne aanleuning krijg je in ieder geval niet door langzaam te rijden. Als ik moet kiezen dan liever wat meer voorwaarts dan in een laag tempo door rijden. Daarbij kost een laag tempo het paard vaak meer moeite dan een hoger tempo. Wat ik zo vreemd vind aan jullie is dat jullie je paard eerst naar de ontspanning willen rijden. maar waarom is je paard gespannen dan???? Als ik opstap behoord mijn paard gewoon ontspannen te zijn. Het zou vreemd zijn als dat niet zo is.
Wat betreft het inbuigen, daar begin je mee zodra je op je paard zit. Het is voorwaarts rijden en licht inbuigen van begin af aan. Zoals sommige hier schrijven leer je je paard eerst ontspannen en daarna pas aan de buiging werken. Ontspannen is mijn paard al vanaf begin af aan en gehoorzaamheid krijg je door je paard aan het werk te zetten. Als ik op mijn paard stap wil ik dat hij gehoorzaam is aan mijn kuit. Dus voorwaarts wanneer ik dat wil. Ik schakel kleine stukjes in tempo. Mijn paard moet de hand volgen naar beneden, het zgn. voorwaarts-neerwaarts rijden. Ik rijd wat voltes en even later wat rechte stukjes. Soms pak ik de galop ook al in het loswerken mee. En na een 20 minuten ga ik mijn paard pas wat doorsluiten en hem wat laten verzamelen. Enz., enz..
Wel eens gehoord van ontelbare vastgereden paarden? Die weer moeten leren hoe ze hun lijf kunnen gebruiken zonder het te beschadigen?
Met name om jouw dikgedrukte gedeelte..
..) en KWPNdame zien er ook reteontspannen uit als ik er op stap, maar de ontspanning komt voort uit het ervaren dat er geen lichamelijke disfunctie is. Het is mentale ontspanning, die zorgt voor lichamelijke ontspanning. Ontspanning betekent dan dus ook mentale nageeflijkheid. Mentale nageeflijkheid komt dus voort uit het leren ervaren dat het oke is om zijn lichaam te gebruiken naar wij op dat moment van het paard verlangen. Niet zozeer uit het ´aan het werk zetten´, dit brengt namelijk geen mentale nageeflijkheid, maar dit leert het paard dat datgene wat gevraagd wordt gewoon uitgevoert moet worden, geen discussie mogelijk.. En dat kan allereerst selflearned helplessness in de hand werken, maar ook een stakend paard (de meest verstandige types onder de paarden..want zeg nou zelf; je loopt zelf toch ook een stapje harder als je merkt dat werk leuk en plezierig is?)
. Tuurlijk moet het paard aan het been zijn, maar dat is wat anders als voorwaarts rijden.. WolinLotte schreef:Een paard dat naar voren gaat/gereden wordt betekent nog niet dat hij ondertreed of hier in ontspant (losgelaten) is. Wel zakken paarden in de hand als gevolg van bovenlijn oprekken met het verruimen/versnellen van de pas. Dit is dus nog geen ondertreden
.
)en kunnen wel zelfs op de lange duur zelfs tot blijvende lichamelijke problemen zorgen in de hals, rug, bekken en benen.
) en dan is het paard nog maar in "arbeidsdraf".
) en we kunnen ook niet zeggen dat ze het persee bij het verkeerde eind heeft, maar het is wel jammer dat ze niet op dezelfde lijn lijkt te zitten, wat veel verwarring schept.