Jaa, heel erg jammer. Maar zodra het weer beter wordt ga ik snel weer oefenen.
xKatayoun
Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-11 18:05
Helaas zit het weer niet erg mee.. Ben nog niet met haar op buitenrit geweest.. Maar gaat hopelijk snel nog een keer gebeuren. ;D
Manddyx
Geplaatst: 14-08-11 00:43
xKatayoun schreef:
Jaa, heel erg jammer. Maar zodra het weer beter wordt ga ik snel weer oefenen.
veel succes!
Sassol
Geplaatst: 14-08-11 00:52
Ik zou op dat stuk gewoon even afstappen (of net iets ervoor dus eigenlijk) aan de hand RUSTIG begeleiden. (als het paard dribbelt, ben jij nog niet klaar op dat stukje pad!)
Je hebt je paard niet onder controle. Het eerste wat je moet kunnen controleren bij een paard is het tempo. Een paard wat heel hard wilt, moet je niet vertellen dat hij zachter moet, daar worden ze vaak alleen maar drukker van.
Zijwaartse gangen zijn een grote aanrader. Zo blijf je namelijk been geven en kun je een licht contact met de mond houden zonder dat je paard ervandoor kan gaan. Zeker waard om daar dus even in te lessen als jullie dat nog niet beheeren!
Ik kan haar verder onder controle houden & ook op de andere stukken bos. Ook hebben we les en zelfs zij zeggen dat ik haar super goed aankan. Mijn pony gaat gewoon hard en dat weet ik ook. Maar dit is echt ons enige probleempje, verder hebben we geen problemen in het bos & in de bak. En ik vraag me gewoon af wat het kan zijn.. Dan kan ik er namelijk rekening meehouden. Maar ik geef nooit op, vandaar dat ik ook steeds terug naar dat stukje ga. Ook geef ik haar soms extra been, dan stopt ze vaak ook al snel. Want dan is ze moe xd.
Afstappen is geen optie. Ik rijd met meer meiden & die gaan niet allemaal ook afstappen omdat ik afstap. En ik heb geleerd dat je nooit van je pony af mag stappen als er iets is/gaat komen. Dus daar houd ik me aan totdat ik geen les meer krijg van M. Zij heeft mij dat verteld & sinds ik van haar les krijg gaat alles alleen maar voorruit. Op dit na dan..
Sassol
Geplaatst: 14-08-11 11:19
Tja, maar je vriendinnen willen ook niet dat je in galop over dat pad gaat! En er op heb je geen controle, zo kun je je paard dus nooit leren om rustig over dat stukje pad te gaan. Paarden zijn gewoontedieren, jouw paard heeft er al een gewoonte van gemaakt om op dat stukje ongecontroleerd te crossen.
En jouw vriendinnen hoeven toch ook niet af te stappen? Die kunnen toch prima er op blijven zitten in stap? Ik had ook de tip gegeven van zijwaartse gangen/figuren rijden, maar geen reactie op gehoord? Is ze nog stuurbaar op dat stuk pad?
2 van de 6 willen niet in galop daar. Ik rijd haar in stap altijd heen & zodra we bij de weg komen en omdraaien voel ik dat ze gaat. De andere ergeren zich er niet aan zij vinden het eigenlijk wel leuk. Ik heb er verder geen moeite mee, wat ik al eerder zei. Maar ik wil er alleen achter komen waardoor ze daar steeds gaat. Want het was de eerste keer dat we daar reden al..
Sorry. Helemaal vergeten. Ze is wel stuurbaar, ik rijd haar altijd een volte en dan wordt ze al snel weer rustig. Maar terug wil ze dan niet meer. Dan rijden we gewoon weer rechtuit in stap. En als ze weer helemaal rustig zijn, draven we nog een klein stukje, heel soms nog een galopje. Het verbaast me dat ze dan niet gaat..
Sassol
Geplaatst: 14-08-11 11:34
Oh, dan heb ik het verkeerd begrepen, dacht dat je ook een oplossing zocht.
Maar je hebt de eerste keer dus ook omgedraaid en een galopje gedaan? Paarden leren al snel een gewoonte aan. Het kan zijn dat ze het de eerste keer écht spannend vond (paarden draaien in het wild nooit ineens om, dus dit is voor je paard een abnormale actie en ja, overduidelijk dat je weer richting huis gaat) en er daarna een gewoonte van gemaakt heeft.
Jaa, ik snap dat het een gewoonte wordt voor haar Geeft niet hoor. Mijn instructrice geeft me ookal veel tips. De eerste keer heb ik haar zo snel mogelijk omgedraaid. Ze rende een stukje tussen de bomen door maar dat kwam omdat ik een klein beetje krap stuurde.. Ze stopte toen wel maar durfde écht niet meer terug. Het nadeel is alleen dat ze gewoon niet meer stil kan staan. Nou is ze van zichzelf al erg druk, maarja. We zijn echt hard aan het werk. Alleen het weer zit echt niet mee helaas.
In ieder geval bedankt voor de tips! Ik ga jou tips ook zeker gebruiken!
Sassol
Geplaatst: 14-08-11 11:41
Mijne is ook zo'n hittepetit. Die moet ik dus echt niet gaan inhouden! Worden ze alleen maar drukker van. Dus ondanks het tempo altijd je zit en benen blijven gebruiken en zo min mogelijk teugel. Dat gaat het beste als je dus zijwaartse gangen rijdt of voltes die je verkleind en vergroot.
Okee, bedankt voor de tips! Ga er zeker aan werk. ;D
funnyhorses
Geplaatst: 14-08-11 12:02
Waarom draai je ook om op een pad waar de weg weer terug naar huis gaat? Je paardje is niet gek die weet donders goed dat ze zo terug kan racen richting stal.Naar mijn idee is ze niet bang voor de auto's maar is het voor haar dé trigger om een vliegensvlugge start richting huis te maken. Kun je niet het pad afrijden en door blijven rijden?Dus niet omdraaien en gaan racen?! Ik snap goed dat je vriendinnen zich daarvoor bedanken hoor,leuk is anders. Wat jou paardje doet is (slecht) aangeleerd gedrag!
xKatayoun
Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-11 12:06
Ik kan niet rechtdoor rijden. Daar is alleen een autoweg waar ze 80 mogen rijden! Daar ga ik niet over met mijn pony! En het is super ver van huis! En als ik ergens anders omdraai doet ze het niet. Dus het is waarschijnlijk wel een angst.
Wat zijn we weer aardig!
funnyhorses
Geplaatst: 14-08-11 12:09
Dan zou ik helemaal niet buiten gaan rijden voorlopig als je je paard zo slecht onder controle kunt houden. Eerst opvoeden (jullie beiden) en dan naar buiten.
Ik kan haar onder controle houden. Ik kan haar ook direct stil krijgen! Maar ik vraag hier NIET naar de oplossing. Maar naar de OORZAAK!
En trouwens als ik dat pad niet op ga is er niets! Dus je moet niet gaan zeuren dat ik mn paard moet opvoeden! Jij doet vast ook niet alles perfect & je paarden ook niet!
Nikass
Geplaatst: 14-08-11 14:24
---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Jaa, aan jou tips heb ik wat! En jij zegt het ten minste aardig xd.
Jaa, ik straf er ook flink als ze het doet. Ik heb altijd mn zweep mee & daar krijgt ze dan ook wel een aantal tikken mee. Ik rijd liever niet alleen in het bos omdat mn pony heel erg onrustig is, sowieso al. Ik kan haar makkelijk aan & dat hoor ik van iedereen die me ziet rijden. Dus hiermee wil ik niet ego zijn. Ik denk dat je gelijk hebt dat het haar 1x is gelukt & dr elke keer weer lukt. De eerste keer dat we daar reden zette ik haar zelf in galop & ging ze daarna hard. Dus dat kan dan de fout zijn geweest!
Ik hou jullie op de hoogte.
Nikass
Geplaatst: 14-08-11 14:31
---
Nou we kunnen wel eerder omdraaien maar dan zijn we echt heel snel al terug. En er is verder geen andere route mogelijk helaas. Ik geef ook echt niet op! En de laatste keer was ze al wel iets rustiger maar nog steeds ging ze er vandoor. Ik blijf gewoon in haar geloven en hard dooroefenen.
Jaa, dat dacht ik ook al. Maar dan ben ik bang dat ze gewoon de weg oprent. En daar rijden ze gemiddeld 100 km per uur. En ik wil ook niet dat haar wat overkomt. Jaa, en het is een drukte makertje hoor, dat kan iedereen merken. ;D
Aan jou tips heb ik ten minste wat, je zegt het op een aardige & opbouwende manier. Zo heb ik ook zin om het te lezen!
Nikass
Geplaatst: 18-08-11 16:48
---
don110
Geplaatst: 18-08-11 16:50
is er soms iets gebeurd een tijdje geleden op dat stukje? of heeft ze ook op de weg angst voor auto's? als dat niet het geval is, denk ik gewoon dat ze graag wil rennen.
don110
Geplaatst: 18-08-11 16:50
is er soms iets gebeurd een tijdje geleden op dat stukje? of heeft ze ook op de weg angst voor auto's? als dat niet het geval is, denk ik gewoon dat ze graag wil rennen.
Nou dat vraag ik me dus af. Ik heb haar niet ingereden enzo. Verder heb ik er niks over gehoord. Ik zal binnenkort is even meer informatie gaan vragen. Ik heb er al die keren namelijk niks over gehoord. Ze heeft verder geen angst voor auto's. Dus dat kan het niet zijn!
Jaa, maar het probleem is. Als ik af ga stappen & ze gaat dr vandoor ben ik haar kwijt. Ze is zo onwijs sterk dan.. Dus dat is niet echt een optie (afstappen)
Gisteren ging het weer eens een keer goed! Dus ik blijf hoop houden!